10reacties

Vd Zanden: Puzzelen met scootmobielen

Column Nathalie van der Zanden SP HelmondMedio 2006 waren er in Nederland naar schatting 150.000 scootmobielen. In 2009 waren dit er 250.000 tot 300.000. Naar verwachting stijgt dit aantal naar 600.000 in 2030. Dat blijkt uit onderzoek van Consument en Veiligheid.
Scootmobielen zijn bedoeld als oplossing. Een oplossing voor het vervoerprobleem van mensen met een beperking. En gelukkig zijn ze dat ook: een oplossing. Maar het aantal scootmobielen is zo explosief toegenomen dat een keerzijde in beeld komt. Waar laat je ze allemaal?
Er is nog een ander probleem. Scootmobielen worden gezien als een mogelijk brandgevaarlijk object. De veiligheidsregio Haaglanden heeft een handreiking voor beheerders en gebruikers geschreven. Citaat:

“Een scootmobiel is een mogelijke ontstekingsbron met brandgevaar. Bij brand levert de scootmobiel een hoog brandvermogen en is een directe bedreiging voor bewoners. Daarnaast geeft de brand een aanzienlijke (giftige) rookproductie die veilig vluchten kan belemmeren.”

Komt het vaak voor dat een scootmobiel in de brand raakt? Nee, gelukkig niet. Naar verluid – er zijn geen officiële statistieken – zou het jaarlijks enkele tot tientallen malen voor komen.

Ruim een jaar geleden stak het probleem in Helmond de kop op. Bewoners van de appartementen aan de Ameidewal ontvingen een brief van Woonpartners. Boodschap: uw scootmobiel moet uit de hal.
Zie daar, het gepuzzel begint. Waar laten we de scootmobiel?

  1. De scootmobiel mag niemand in de weg staan, er gelden voorschriften voor een voldoende ruime en veilige doorgang.
  2. Er moet voldaan worden aan eisen van brandveiligheid.
  3. Oplossingen dienen klantvriendelijk te zijn. Scootmobielgebruikers kunnen ernstige beperkingen hebben waardoor ze maar heel weinig afstand kunnen overbruggen om bij hun vervoermiddel te komen.

Het combineren van deze drie voorwaarden valt niet altijd mee. Stapje voor stapje worden nu de plekken in Helmond geïnventariseerd waar de kwestie kan spelen, vooral appartementsgebouwen en flats. Soms kan de scootmobiel in de schuur gestald worden, soms niet en moeten aparte voorzieningen getroffen worden. Bijvoorbeeld een aparte stalling of een afdakje. Het is al gebeurd dat iemand een extra rolstoel kreeg enkel om bij de scootmobiel te kunnen komen die een eind verderop moest worden geplaatst.
Waar laten we de scootmobiel? Dat dit zo’n lastig probleem zou kunnen worden in flats en appartementsgebouwen heeft niemand voorzien. Voor iedere oplossing die nu wordt bedacht, geldt dat ze klantvriendelijk zal moeten zijn en dat kan extra geld kosten. Het is redelijk om deze rekening neer te leggen niet bij de individuele gebruiker, maar bij de verhuurder en de gemeente. De mensen hebben er niet voor gekozen om aangewezen te zijn op een scootmobiel; het is medische noodzaak.

Nathalie van der Zanden
Raadslid
SP