1reactie

Gemeente zoekt virtuele burgers (JC)

Het burgerjaarverslag 2009 (pdf) van burgemeester Fons Jacobs straalt van binnen en van buiten. Van buiten door een opvallende onhelmonds stylische vormgeving. Van binnen omdat De weblog van Helmond – overigens nu ongenoemd – net als twee jaar geleden een veer in de reet gestoken krijgt: Het boekje Helmondse Helden van Jef de Jager is “een absolute aanrader voor iedereen, die Helmond tot in de kleinste haarvaten wil leren kennen,” schrijft Jacobs in zijn jaarverslag. Zonder overigens te melden dat deze verzameling biografieën als eerste op onze eigen weblog verschenen is.
Daarnaast vormen de burgerjaarverslagen altijd leuk leesvoer. Het is een kunst om zaken positief voor te stellen en die kunst beheersen ze wel bij de afdeling communicatie van de gemeente of hoe die tegenwoordig ook heet. Maar wie redelijk kan lezen, vindt altijd wel wat krenten in de pap. Er valt zelfs in Helmond nog best wat te verbeteren. Wat me overigens niet verwonderd van een gemeente die een jaar nodig heeft om vervuiling in het uitgaanscentrum aan te pakken.
Om te beginnen staat in het jaarverslag dat informatie op de website van de gemeente in het algemeen slecht vindbaar is en de nodige verbetering behoeft. “Vindbaarheid en structuur schieten nog tekort. De gebruiker heeft recht op een betere website.” Grote plannen ook met virtueel Helmond, de tocht per beeldscherm door de (nu nog alleen binnen)stad. Dat moet leiden tot “instrumenten om bewoners interactief te laten participeren.” Wat dat in de echte wereld ook betekenen mag.
Intussen probeert de gemeente ook sneller, helderder en beter met haar burgers te communiceren. Sinds 2005 kent de gemeente Helmond een eigen schrijfstijl voor ‘gestructureerd en begrijpelijk schrijven’. Desalniettemin blijft het verbeteren van de leesbaarheid van brieven en formulieren een belangrijk punt. Daarom wordt deze schrijfstijl geëvalueerd. Zelfs tot en met de uitgangspunten toe. We kunnen dus binnen enkele jaren begrijpelijke brieven verwachten.
Hoe de gemeente ook haar best doet te communiceren uit haar eigen onderzoek blijkt dat “traditionele informatiebronnen nog volop meetellen.” De informatiepagina’s in de Trompetter het vaakst gelezen, door 60% van – neem ik aan – de mensen die lezen kunnen. Ook www.helmond.nl en de Stadsgids/Lokaal totaal worden door meer dan 50% van de inwoners geraadpleegd. De gemeentelijke televisie-uitzendingen worden echter door heel wat minder inwoners bekeken (circa 40%). De televisie-uitzendingen via Kanaal Helmond zijn ook het minst bekend: 61% van de Helmonders weet van hun bestaan. De kijkcijfers waar Kanaal Helmond zo kwistig mee strooit, moet je dus met enige scheppen zout nuttigen.
Intussen is het gemeentebestuur ook aan de slag gegaan met twitter en andere zo geheten ‘sociale media’. Wat meteen ook de kritische noot bij dit jaarverslag kan zijn: de plannen richten zich sterk op internet, websites, twitter en aanverwanten. Zonder internet aansluiting ben je misschien wel Helmonder maar geen participerend burger, zo lijkt het.

                                                          Was getekend,