27reacties

Betere treinverbinding met Eindhoven!

We hebben er hier op de weblog meer over gelezen: de overvolle treinen in de ochtendspits van Helmond naar Eindhoven. Elk jaar hetzelfde probleem, het lijkt een gebed zonder eind. Zijn ze daar in Den Haag dan blind en doof? Gebeurt er dan helemaal niets om dit op te lossen? Als reiziger zakt je de moed wel eens in de schoenen als je op een overvol perron staat en de trein bij binnenkomst al vol lijkt te staan.

Maar er gebeurt wel degelijk iets. Als het op infrastructuur aankomt gaan de ambtelijke molens traag, ook omdat het vaak om grote investeringen gaat waar veel geld mee gemoeid is. Voor het spoor worden de knelpunten in kaart gebracht in de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA). Vervolgens wordt in samenspraak tussen NS, regering en Tweede Kamer gekeken welke maatregelen nodig zijn op de trajecten. De laatste NMCA dateert inmiddels van mei 2017 en daarin staat Helmond-Eindhoven al als knelpunt genoemd. Vandaar ook dat D66 kamerlid Rob Jetten pas geleden in een motie opgeroepen heeft om haast te maken op dit traject (zie hier voor de motie).

Het heeft dus wel de aandacht van de landelijke politiek, maar wat willen we eigenlijk in Helmond zelf? Welke maatregelen zouden er allemaal genomen kunnen worden? Zolang er nog gewerkt wordt aan de Betuweroute en er dus extra goederentreinen hier over het spoor gaan, zullen aanpassingen aan de infrastructuur of dienstregeling lastig zijn, maar daarna zou het wel eens snel kunnen gaan. Om hier vast een voorschot op te nemen is het misschien goed om de mogelijkheden eens op een rijtje te zetten.

  • Extra spoor
    Het leggen van een derde spoor kan het probleem oplossen dat een defecte trein het spoor blokkeert of dat treinen moeten wachten op een goederentrein of eerdere vertraging. Dit betekent dan weer minder verstoringen van de dienstregeling. Er kan dan ook via het derde spoor worden ingehaald indien nodig.
  • Meer tunnels, minder overgangen
    Het opruimen van overgangen betekent dat bij seinstoringen niet meer stapvoets gereden hoeft te worden. Het zou zomaar kunnen dat hierdoor dan ook enkele overgangen op termijn gaan verdwijnen. Autoverkeer binnen Helmond zal dan via de vier tunnels die er al zijn het spoor moeten passeren. In Eindhoven zullen op termijn de overgangen in Tongelre waarschijnlijk door een tunnel vervangen worden.
  • Langere treinen
    Als de NS langere treinen in wil zetten zal voor de sprinters gekeken moeten worden naar het verlengen van het perron op de kleinere stations. Vooral in Brandevoort heeft dat nog wel wat haken en ogen.
  • Meer treinen
    De dienstregeling is nu vrij vol vanwege het goederenvervoer, maar dat zal straks flink af moeten nemen. Dat geeft ruimte om in ieder geval in de spits meer treinen te laten rijden. Een metro-achtige verbinding waarbij de intercity op alle tussengelegen stations stopt en er elke 10 minuten een trein komt zou ideaal zijn. Dit past ook in de wens van Eindhoven om een betere verbinding richting Duitsland te krijgen. Nadeel voor de reizigers richting Venlo is wel dat de intercity er dan een minuut of tien langer over gaat doen.
  • Betere bereikbaarheid in de avonduren
    In de avond moet Helmond het qua sprinters nu doen met een sprinter per uur. Als deze uitvalt mag je hopen dat bij wijze van uitzondering de intercity op de tussenliggende stations stopt, anders mag je een uur wachten. Door in de avonduren een extra sprinter in te zetten óf de intercity altijd op de tussenliggende stations te laten stoppen kan dit voorkomen worden. De sprinter in de avond zou dan zelfs geschrapt kunnen worden. Gezien het beperkt aantal reizigers in de avonduren is dat ook goed te verantwoorden.

Dit zal vast nog niet alles zijn wat er verbeterd kan worden. En de ene oplossing zal wat gemakkelijker te realiseren zijn dan de andere. En misschien zijn er nog andere oplossingen te bedenken. Als Helmond moeten we nu onze contacten gebruiken om die oplossingen onder de aandacht te brengen waar we achter staan en waarvan we verwachten dat ze haalbaar zijn. Aan de voorkant kun je nog bijsturen, zodat de oplossing gekozen wordt die wij willen. Werk aan de winkel dus! (Of beter, werk aan het spoor)

In de reacties hieronder staat een update door de weblog.