10reacties

De Loop: Hart voor Helmond

Weekblad De Loop bestaat al sinds 2003. Het blad vierde enkele jaren terug zijn 15-jarig jubileum. Het was een particulier initiatief en Ad Klaasen is de uitgever van dit blad. De initiatiefnemers bezorgden in die tijd daarmee het vierde blad in onze stad en wilden een weekblad voor Helmonders door Helmonders op de markt brengen. De Loop krijgt geen subsidie van de gemeente en is dus in feite onafhankelijk. Het moet het vooral van de advertentie-inkomsten hebben. Inmiddels is het in onze stad 1 van de 2 bladen en kent het de onder meer de veelgelezen column Ons Marij Vertelt.

Mandy Meeuwsen, geboren in Helmond West, is de redactrice van het weekblad. In haar jonge jaren bracht ze als krantenmeisje De Loop nog rond. In haar jeugd zat ze op het Summa College en volgde Mandy eerst een opleiding tot banketbakker. Hiermee stopte ze na een jaar. Na een omzwerving kwam de Helmondse op het ROC Ter Aa (op de Keizerin Marialaan) terecht en ging er Marketing & Communicatie volgen. Als derdejaars kwam zij als stagiaire bij De Loop terecht. Sinds mei 2018 heeft ze hier een betaalde baan als content manager. Dit houdt in dat zij de eindverantwoordelijke is wat betreft al het redactionele werk. Mandy krijgt veel vrijheid van haar baas en heeft (vindt ze) bij het blad een heel fijn team om mee samen te werken. 
Schrijven doet ze al vanaf haar kindertijd. Als jong meisje maakte de Helmondse gedichtjes en had ze een rijke fantasie. Ze won op haar lagere school dan ook al schrijfwedstrijden. Mandy houdt nog steeds een dagboek bij maar niet meer dagelijks. De jonge dame ziet het leven als een avontuur en wil graag de wereld gaan verkennen. Dat blijkt, want voordat ze de stage begon bij De Loop is ze 3 maanden in Italië geweest. Wat ze heel graag doet is winkelen (vooral kleding) en (Aziatisch) koken.

Sinds 2019 is er een samenwerkingsverband tussen De Loop en De weblog van Helmond. Mandy en Rob zijn hierin de spil en prijzen elkaar vanwege de goede wisselwerking. Ad gelooft wat de pers betreft in het concept print/digitaal. Hij zocht naar een betrouwbare nieuwssite die dicht bij de Helmonders staat en die zijn geloof mede kon helpen verwezenlijken. Zo kwam de uitgever bij De weblog van Helmond terecht. Ad was op dat moment vooral gecharmeerd van de columns van Onze Helmondse politici. Via een mailtje in maart 2019 ontstond het eerste contact met de weblog. Een aantal lange telefoongesprekken op het scherpst van de snede leidde tot een paar fysieke ontmoetingen. Die verliepen prettig en naar wens want er bleek een gemeenschappelijke filosofie achter de 2 nieuwsbrengers te zitten: hart voor Helmond. De handen werden geschud. Aan de slag!

De Loop begon met het uitbrengen van weekbladen tot aan de knaal (Mierlo-Hout, Brandevoort, Stiphout en Helmond West). Sinds 2005 is dat heel Helmond. Verder heeft ’t Hout en Brandevoort een eigen magazine.
Ad Klaasen, woonachtig in Mierlo-Hout, is een man met visie. Hij werkte 23 jaar in de communicatie. Als ondernemer heeft Ad 3 stelregels: dicht bij de mensen staan, goed je vak blijven doen en vooral: durven.
De uitgever heeft als visie dat er tussen print en digitaal een evenwicht komt. Reclame-inkomsten zijn zeer belangrijk. Tijdens slechte economische tijden maken bedrijven juist veel reclame (om hun product aan de man te brengen), in goede tijden minder. 2008 (de recessie naar aanleiding van de bankencrisis) was wat advertentie-inkomsten betreft voor De Loop dan ook een goed jaar. Ad is onder andere actief bij het Ondernemersfonds en Carnavalsvereniging De Kluppels waarvan hij in 1987 prins was. Verder houdt hij van mountainbiken. “Je vertrekt uit Mierlo-Hout en moet goed kijken hoe de wind draait zodat je die op de terugweg mee hebt. Onderweg zie je een hele mooie omgeving”. De uitgever vertelt tot slot nog een prachtige anekdote. Op 14 juni 2002 kreeg hij zijn ontslag als productieleider bij Wijmans Media. Ad zou een foute visie hebben die nooit tot succes zou leiden. “Jij snapt het nie!”, werd hem gezegd. Een jaar daarna komt hij terug in hetzelfde gebouw en begint er Weekblad De Loop conform dezelfde visie en… dat werd een goedlopend weekblad met een oplage van 39.500.
De moraal van het verhaal? “Hij snapt het wel!” Ad is de domste nie. 

John van Lierop maakte de foto’s.