10reacties

Gemeente liep vorig jaar ruim 1½ ton mis

Door administratieve fouten van zorgaanbieders en de gemeente zelf, is de gemeente Helmond vorig jaar zo’n 158 duizend euro misgelopen. Hieronder de uitleg die B&W aan de gemeenteraadsleden gaf hoe dat kon gebeuren.
Helmonders die aanspraak maken op een voorziening binnen het Sociaal domein, betalen hiervoor in veel gevallen een eigen bijdrage. Die bijdrage wordt bij de klant geïnd door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). De instanties die de voorziening leveren, de zorgaanbieders en de gemeente, zijn ervoor verantwoordelijk om bij het CAK te melden dat een klant een eigen bijdrage moet betalen. Wanneer het bedrag is geïnd, wordt dit geld door CAK betaald aan de gemeente.

Na de ontvlechting van Peel 6.1 per 2017, constateerde de gemeente Helmond dat er niet in alle gevallen melding is gedaan door of de zorgaanbieder of door de gemeente zelf. Daardoor is de gemeente inkomsten misgelopen. Inmiddels zijn maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat meldingen consequent worden gedaan.
Uit de controles (over 2015 tot en met 2017) bleek het volgende:

  • Begeleiding WMO
    Er zijn 48 aanbieders die niet of niet volledig aan hun aanmeldingsverplichting hebben voldaan. Geschat wordt dat de gemeente Helmond hierdoor in 2017 ruim 30.000 euro te weinig aan eigen bijdrage van klanten heeft ontvangen.
  • Woon- en vervoersvoorzieningen
    Bij de indicaties woonvoorzieningen is bij 83 voorzieningen een periodebedrag van 0,00 euro opgevoerd, waardoor geen eigen bijdrage is geïnd. Ook is er in de periode 2016/2017 bij 69 klanten (woon- en vervoersvoorzieningen) geen eigen bijdragen opgevoerd. Daardoor heeft de gemeente in 2017 zo’n 18.000 euro te weinig ontvangen.
  • Beschermd Wonen
    In de periode 2015 t/m maart 2018 waren er 35 klanten met een Beschermd Wonen indicatie niet bekend bij het CAK. Op dit moment hebben 17 klanten nog een lopende indicatie Beschermd Wonen.
    In 2017 heeft de gemeente 109.986,80 euro te weinig ontvangen.

B&W heeft besloten die bedragen niet alsnog bij de betrokken klanten te innen. Inwoners hebben zelf namelijk geen invloed op de aanmelding bij het CAK. Zij zijn hiervoor afhankelijk van de gemeente of van de zorgaanbieder. Daarbij gaat het hierbij vooral om kwetsbare inwoners die een voorziening voor begeleiding
of beschermd wonen ontvangen. B&W kiest ervoor om deze klanten met terugwerkende kracht aan te melden met ingang van 1 januari 2018. Dat heeft voor de klanten minimale financiële gevolgen. Betrokken klanten ontvangen een brief waarin wordt uitgelegd wat er mis is gegaan, dat dat per 1 januari 2018 wordt gecorrigeerd en wat daarvan de (minimale) financiële gevolgen voor hun zijn.
Daarnaast krijgen de aanbieders een brief, waarin zij worden gewezen op de in de overeenkomst aanwezige boeteclausule. Aangezien het hier om een eerste controle gaat, vindt de gemeente het geven van enkel een waarschuwing op zijn plaats. Wanneer uit de volgende controle blijkt dat niet is voldaan aan de verplichting tot aanmelding bij het CAK, gaat de gemeente over tot het innen van de boete.
Daarnaast bleek uit controle van de indexering van de pgb-tarieven dat het tarief voor Begeleiding Plus in 2017 niet juist is berekend. Dit heeft ook gevolgen voor de hoogte van het pgb tarief in 2018, omdat de tarieven jaarlijks geïndexeerd worden. Omdat de gemeente de tarieven in die periode al had gepubliceerd op de gemeentelijk website, heeft B&W besloten om de correctie te laten plaatsvinden bij de indexering van de tarieven voor 2019.
De gemeente heeft inmiddels maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de aanmeldingen bij CAK altijd worden gedaan. Zo zijn de werkprocesbeschrijvingen voor betrokken medewerkers aangepast. Ook is er een jaarplan opgesteld, waarin het uitvoeren van regelmatige controles is opgenomen.