12reacties

Helmond flitsende fietsstad? (JC)

© Harrie FotografieFietspadenwethouder Jan van der Zanden is alweer bijna twintig jaar van het toneel verdwenen. Maar Helmond blijft maar aan de fietspaden werken. Of dat altijd een verbetering is?
Enkele van de meest onoverzichtelijke, onduidelijke en dus gevaarlijke kruispunten in onze stad vormen juist die fietspaden. Bijvoorbeeld de kruising van Margrietlaan met de Bernadettestraat in Helmond Oost, de kruising met de Nachtegaallaan, net voor en achter de rotonde en bij winkelcentrum De Bus de fietspaden langs het Oostende en het fietspad onder de spoorlijn tussen Rijpelberg en Brouwhuis. Niet toevallig vaak de fietspaden naar en van scholen. Levensgevaarlijk, zeker als het groen niet wordt gesnoeid of de bomen volop in het blad staan.

Nu ken ik wel meer plekken waar bomen, verkeersborden of ander ‘straatmeubilair’ stoplichten en borden afdekken of het uitzicht beperken. Ook niet fijn. Maar bij fietspaden gaat het om ‘kwetsbare weggebruikers’. Mijn grootste bezwaar als automobilist is het steeds toenemende aantal tweezijdige fietspaden. Vrijwel de hele stad ligt daar intussen mee vol. Fietspaden dus waar fietsers van links en rechts kunnen komen. En dat doen ze ook! Van alle kanten komen ze aangesneld. Steeds vaker nog elektrisch of met scootertjes die door motoren tot ongekende snelheden worden opgedreven. Van links en rechts komen ze aangeflitst, al dan niet zichtbaar. Straks vliegen ze de automobilisten om de oren, letterlijk. En dat zelfs zonder dat ze – zoals meestal – diverse regels overtreden. Misschien toch eens iets waar onze fietspadenbouwers meer rekening mee moeten houden….

Was getekend,