Buiten is het 3 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 79.406 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Niet iedereen houdt van ons. Mooi!

Brandevoort - Helmond

foto door Ugur Ozdemir in 2010

23reacties

Data is here to stay. De wereld digitaliseert zo snel dat de behoefte aan een fatsoenlijk glasvezelnetwerk binnen nu en tien jaar net zo groot is als de behoefte aan een goed werkend riool. Een glasvezelnetwerk past in het rijtje nutsvoorzieningen, samen met het elektriciteitsnet en de waterleiding. Van het gas, aan het glas. Een verplichte glasvezelaansluiting zou dan ook een logisch punt zijn geweest in het regeerakkoord dat eind oktober werd gepresenteerd.

Ik neem je graag mee in een toekomstvisioen van een jongere. Het gaat tenslotte om de wereld waarin ik mijn kinderen en jij jouw kinderen graag zie(t) opgroeien. Die krijg ik persoonlijk het liefst pas na 2020, dus ik schets hier 2030. Data en toegang tot data zijn even vanzelfsprekend als toegang tot water en licht. Niet alleen in huis, maar ook daar buiten. Nederland, als digitale koploper, heeft een landelijk dekkend glasvezelnetwerk. Dit netwerk fungeert als basis en ruggengraat voor het eveneens landelijk dekkende 6G netwerk. Wi-fi? Te onveilig, dat staat in het museum voor digitale oudheden. De grote internetbedrijven hebben zichzelf buitenspel gezet door in hun moordende concurrentie het oog voor de klant en kwaliteit te verliezen. Ik noem geen namen, maar we weten natuurlijk allemaal welke bedrijven dat zijn. Internet wordt een rijksdienst, geleverd aan de klant tegen kostprijs, zonder winstmarge. Het wordt onderhouden door het Ministerie van Data (zonder sleepwet!).

Waar staan we nu in Helmond?

Ziggo, als onbetwiste marktleider in Helmond en bijna monopolist van snel internet hier, vraagt torenhoge prijzen voor zijn abonnementen en levert dat snelle internet misschien 2 tot 3 uur per dag. De rest van de 24 uur ben je aangewezen op 4G, vanwege ‘storing’. Overstappen kan vaak niet zonder verlies van snelheid, dus je kunt eigenlijk geen kant op.

Ik heb eens gekeken naar de aanbieders in Helmond. Op de meeste plaatsen wordt enkel door Ziggo meer dan 100 mb/s aangeboden, maar op sommige plekken kom je niet eens verder dan 80 mb/s. Daar betaal je dan 60 euro per maand voor en je snelheid is niet eens gegarandeerd… “Ja sorry, u woont te ver van de centrale,” zegt de medewerker van de klantenservice dan. Het is 2017… Dit is falen van de markt! En dan heb ik het alleen nog maar over de particuliere ergernissen.

Wat moeten die maatschappelijke diensten en zakelijke gebruikers wel niet denken? Een kort kijkje op de kaart van glasvezel in de Metropoolregio Eindhoven toont een droevig beeld voor Helmond. In een stad die ooit bij de slimste regio ter wereld hoorde, heeft nog geen kwart van de gebouwen een glasvezelaansluiting, laat staan een betaalbare… Ja, moet gezegd, EQuest is goed bezig, maar zij kunnen het ook niet helemaal alleen en van de grote internetbedrijven hoeven we niet veel te verwachten. Als we Helmond met de tijd mee willen krijgen, is door héél de stad een fatsoenlijk glasvezelnetwerk hard nodig en gelukkig heeft de gemeente recent een eerste aanzet genomen. Of het glas nu half vol of half leeg is, is hier geen kwestie. Laten we dat glas eerst maar eens regelen.

NB: Of ik voorstander ben van extreme digitalisering is niet im Frage, want dat is niet meer tegen te houden.

Thomas Tuerlings
Burgercommissielid GroenLinks

23 reacties:

Het is idd tijd voor actie! Te triest voor woorden dit. Politiek Helmond moet hier echt iets aan doen om de toekomst van Helmond op niveau te houden. Voor bedrijven en moderne gezinnen is een goede internet verbinding van essentieel belang

Beantwoorden

Gelukkig hebben we BBH. Naar volle tevredenheid en betaalbaarheid.

Beantwoorden
Lenie Weijnen Stienen

Ondersteun Breedband Helmond gewoon, zij willen hetzelfde voor Helmond en bieden goede kwaliteit!

Beantwoorden

Thomas heeft de overstap gemaakt van SHELL naar ASML.

Beantwoorden

Een paar simpele vragen:
1) Als iedereen straks 6G heeft, waarom zouden ze dan nog een glasvezelverbinding nodig hebben?
2) Als de Ziggo’s van deze wereld niet in glasvezel investeren en zelfs andere bedrijfjes het voortouw laten nemen, wat zegt dat over hoe rendabel glasvezel is?
3) De netwerkbedrijven voor energie zijn onafhankelijk. Wat maakt glasvezel zo speciaal dat dit niet op dezelfde manier vormgegeven kan worden?

Beantwoorden

Dit artikel klopt als een bus het is een grote monopolie ziggo ziggo ziggo en nog eens ziggo maar ben totaal geen fan van ziggo wat een ellende mee gehad. Nu weer terug op mijn oude adsl lijntje van 20mbit schandalig maar waar ik kan echter geen ander snelheid nemen! Terwijl dat Helmond een echte ondernemende stad is maar het internet gebied leven wij nog in een jungle!

Beantwoorden

Ziggo (UPC) heeft een monopolie en heeft afgelopen jaren actief alle interessepeilingen van glasvezel verziekt door oa gratis modems/tv kastjes aan te bieden en aanbiedingen te doen en reclame te maken.
Verder is 90% van de inwoners van Helmond ook te dom om te snappen dat glasvezel beter is dan adsl of kabel.
En verder zie ik geen toekomst voor wifi of snellere 4G/5G/6G varianten omdat die simpelweg nooit opkunnen tegen de verbinding met glasvezel.
Draadloos zal altijd last hebben van storingen door meerdere signalen die elkaar tegenwerken of weersinvloeden. Verder moet je je afvragen of al die straling wel gezond is op de lange termijn…

Beantwoorden

Altijd hetzelfde liedje. Nu wordt glasvezel redelijk goedkoop aangeboden, maar als het dadelijk (overigens schandalig dat in het centrum van Helmond nog geen glasvezel ligt) overal beschikbaar is en veel mensen zijn overgestapt dan gaat de prijs geleidelijk omhoog. Onder het mom van investeren in het netwerk en in de toekomst wordt de prijs nauwelijks goedkoper dan wat je dan betaalt bij Ziggo. Nu is het nog een prijsargument en in de toekomst zal het weer gewoon een snelheidsargument worden.

Beantwoorden

@ Lenie Weijnen Stienen en Yvonne Ulrich,

Er wordt op dit moment door de gemeente bekeken wat de beste manier is om heel Helmond van glasvezel te voorzien. Als blijkt dat BBH de beste optie is, zal dat ongetwijfeld gebeuren!

@ Edwards,

Ik waardeer je humor, maar de link met Shell zie ik even niet?

@ Michiel van Geel,

1. Om een draadloos signaal in de lucht te houden, is hardware nodig. Over vijftien jaar is het net buiten de dampkring waarschijnlijk drukker met satellieten dan op een doordeweekse ochtend in de trein tussen Helmond en Eindhoven. De hardware kan dan onder de grond in de vorm van glasvezel…

2. Inherent aan marktwerking. Als je een machtspositie hebt op een “vrije” markt, hou je die machtspositie het liefst vast als groot bedrijf. Ziggo heeft er geen baat bij als Helmond glasvezel krijgt. Ze hebben het enige “fatsoenlijke” netwerk hier, dus gaan zeker niet investeren in nóg een fatsoenlijk netwerk. Is iets ingewikkelder, ik raad je aan contact te zoeken met hoogleraar Jan Smits van de TU/E. Hij kan het je haarfijn uitleggen.

3. Het kan uiteraard ook via een ongebonden constructie. Mijn visie is een schets van een mogelijke toekomst, geen blauwdruk. Enige hoop die ik koester is dat het zonder winstoogmerk gaat.

@ Specht,

Ik denk dat met het wegvallen van wifi en een fijnmazig 6G netwerk het probleem van signalen die elkaar tegenwerken niet meer aanwezig is. Wat weersinvloeden betreft, zou je gelijk kunnen hebben. Dat weet ik niet. Ik hoop dat er op dit moment onderzoeken gaande zijn naar de gezondheidseffecten! Ben erg benieuwd…

@ Rolf,

Daarom hamer ik zo op het tegen kostprijs regelen. Er moet geen winst op gemaakt mogen worden. Glasvezel kan nagenoeg onbeperkte snelheden verwerken. Snelheid zal dus niet prijsopdrijvend werken met deze vorm van hardware.

Beantwoorden

@Thomas Tuerlings op dinsdag 14 november 2017 om 11:15:

Je had een gesprek gepland met Marjan van Loon. Het gesprek zou dus niet gaan over SHELL. Waarover denk je dat Marjan bij voorkeur wil spreken??
Zij luistert goed naar haar baas Ben van Beurden.

Beantwoorden

@Thomas Tuerlings op dinsdag 14 november 2017 om 11:17:

Prof. dr. mr. Jan is natuurlijk geen ASML-techneut. Die Veldtovenaren maken zo’n glasvezelnet overbodig. Het enige probleem bij ASML is het geringe dividend. Dat is bij de olieboeren veel beter.

Beantwoorden

Goedemiddag Thomas,

Hoe het in 2030 is, durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat we de problemen van nu moeten oplossen!

Eerst even een aanvulling om onduidelijkheden / miscommunicatie te voorkomen. Bij Ziggo is de afstand tot de wijkcentrale in ieder geval niet relevant. Het kan wel zijn dat snelheid niet gehaald kan worden doordat er te weinig capaciteit is of bijvoorbeeld door een signaalprobleem. De apparatuur van de klant kan ook vaak een factor zijn in het niet behalen van de snelheid.
Wifi is daarbij onderhevig aan verstoringen van buitenaf, die niet altijd volledig te controleren zijn. Hierdoor is de wifi-verbinding vaak wat trager dan de bekabelde verbinding. Wel doen we altijd ons uiterste best om het zo goed als mogelijk te laten functioneren. We hebben niet voor niets de Power Promise in het leven geroepen: https://www.ziggo.nl/powerpromise/klanten/ .

Uit jouw bericht begrijp ik dat je veel storingen ervaart en vaak bent aangewezen op 4G. Dit is natuurlijk niet zoals het hoort. Graag gaan we samen kijken naar een goede oplossing. Kun je ons een e-mail sturen met jouw klantnummer, adres en een verwijzing naar jouw blog? Dit mag naar [email protected]. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op!

Groet,
Ziggo Webcare

Beantwoorden

@Edwards op woensdag 15 november 2017 om 09:09:

Gesprek met Marjan heeft uiteindelijk niet plaatsgevonden binnen mijn bestuursjaar bij de Jonge Klimaatbeweging (onbetaald en non-profit). Ik heb gelukkig geen aandelen van Shell en helaas ook geen van ASML. Geen financiële domper voor mij als de dividendbelasting zou blijven dus.

Beantwoorden

@Ziggo Webcare op woensdag 15 november 2017 om 09:39:

Goedemiddag Ziggo Webcare,

Ik vind het bijzonder hoe het Ziggo Webcare team hier als de kippen bij is, terwijl het op een ander bericht van de weblog (met 663 boze reacties uit heel Helmond) pijnlijk stil bleef vanuit Ziggo en alle communicatie met de redactie van de weblog zelf moest verlopen:

https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/ziggo-helmond-kampt-in-stiphout-brouwhuis-mierlo-hout-brandevoort-dierdonk-rijpelberg-helmond-noord-oost-met-flinke-internetstoring/

Ik ben gelukkig zelf geen klant van Ziggo, maar ken er genoeg waar het met de regelmaat van de klok feest is. Ook na het oplossen van ‘de grote zomerstoring’… Niet alleen wat wifi betreft, maar met alle services en diensten van Ziggo.

Ik kan jullie geen e-mail sturen met mijn eigen klantnummer, omdat ik dus geen klant ben. Wel kan ik jullie een lijst sturen van klantnummers/adressen waar het niet zo soepel gaat? Kijk anders eens op de hierboven gelinkte pagina, contacteer al deze boze klanten en vraag naar hun ervaring over de afgelopen maand?

Heb trouwens nog wel een gloednieuwe afstandsbediening van Ziggo liggen waarvan Ziggo vroeg of ik die weg kon gooien, omdat dat goedkoper voor Ziggo is, in plaats van deze terug te sturen 😉 Komen jullie die alsnog ophalen? Wel zo duurzaam!

Groet,
Thomas Tuerlings

Beantwoorden

Bij de Weblog van Helmond zijn ze nog in feeststemming. Zodoende komen berichten wat later binnen.

Beantwoorden

Hoi Thomas,

De klachten die uit die storing voortkwamen, kwamen via andere kanalen ook al aan het licht. Er is toen inderdaad niet gereageerd op de door jou genoemde pagina. Met de meeste klanten uit die regio hebben we destijds contact opgenomen of de klanten hebben contact met ons opgenomen.

Het lijkt me niet verstandig deze lijst te delen, omdat dit qua privacy gevoelig ligt. Klanten kunnen ons natuurlijk benaderen via de bekende kanalen; een lijstje vind je via de volgende link: https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/.

Omdat je aangaf problemen te hebben en we dat graag op willen lossen hebben we nu gereageerd. We reageren overigens regelmatig op fora/blogs.

We hoeven de afstandsbediening niet terug. Je mag deze best naar ons opsturen, ook al is dat dus niet nodig. Adres:

XPO/Ziggo
Antwoordnummer 1070
5800 VB Venray

Fijne dag!

Ziggo Webcare

Beantwoorden

@Thomas Tuerlings op dinsdag 14 november 2017 om 11:15:

Het grootste deel van onze data die over mobiele netwerken verzonden wordt bestaat nu al uit video’s. Wat je gaat zien is dat de datahonger op een gegeven moment een evenwicht gaat vinden, waarbij extra snelheid meer luxe is dan noodzaak. Het punt is echter wel dat als die mobiele verbinding snel genoeg is om fatsoenlijk te kunnen streamen de noodzaak voor een aparte thuisverbinding verdwijnt. Op termijn zal een bedrijf als Ziggo dus het onderspit delven, tenzij ze de aansluiting op hun netwerk net zo mobiel weten te krijgen (en je dus mobiele WiFi hebt als dataplan voor je telefoon). Ziggo probeert hier stappen in te zetten via hun WiFiSpots service en via het oprichten van Ziggo Mobiel. Dat binnen nu en 15 jaar je nog maar één data-abonnement hebt is zeer waarschijnlijk.

Wat betreft die hardware: Het onderhouden van een fysiek netwerk met kabels zal altijd duurder zijn dan een draadloos netwerk. Het enige probleem van draadloos is signaalverlies en er wordt hard aan gewerkt om dat probleem op te lossen. De enige mogelijke redding voor het fysieke netwerk zou dual-use van andere bestaande netwerken zijn. Experimenten met gegevensoverdracht via het elektriciteitsnetwerk zijn wat dit betreft interessant, ook voor thuisnetwerken.

Bedrijven als Ziggo willen graag voorop blijven lopen in de markt, omdat ze anders hun bestaansrecht verliezen. Als je het bovenstaande meeneemt en de onzekerheid welke techniek uiteindelijk de overhand zal krijgen, dan is goed te verklaren waarom ze niet happig zijn om hun kapitaal in modernisering van het netwerk te stoppen. Ze houden hun strategische reserves nog even achter de hand. Overnames van glasvezelaanbieders kunnen ze op een later tijdstip altijd nog doen.

Beantwoorden

@Thomas Tuerlings op woensdag 15 november 2017 om 12:00:

Ik heb wel SHELL-aandelen en ASML-opties. Ik heb geen Rolls Royce in bestelling. Zo profijtelijk is het allemaal niet.
Marjan, Ben en ‘groene’ Jeroen vertellen wat sprookjes.

Beantwoorden

@ Michiel van Geel:

Je slaat de spijker op zijn kop. Thomas is van een jongerenclub. Het duurt even alvorens hij reageert.
Niemand kan de toekomst voorspellen. Dat Ziggo in de huidige aanpak geen lang leven beschoren zal blijven is wel duidelijk.

Beantwoorden

Thomas heeft in mijn optiek helemaal gelijk. Ik ben nu 72. Sinds 1983 werk ik mondiaal met openbare mail van PTT (toen nog). Inbellen toen nog. Nu zit ik al vanaf het begin bij BBH. 500mbps; geen dikke coaxkabels. Voor nationale en mondiale gegevens uitwisseling perfect. Ik schrijf echt geen brieven meer. De opmerking over een jongerenclub begrijp ik totaal niet. Communiceren is toch niet alleen video’s bekijken? Bij Ziggo ben ik nooit geweest maar was blij dat ik van UPC naar BBH kon overstappen. Helmond, stimuleer je eigen bedrijven
Tenslotte, glasvezel voor mij betekent de voorzieningen doorgetrokken door het hele huis en niet tot aan de voordeur zoals bij Ziggo bijv. De enige die dat nu kan doen in Helmond is BBH.

Beantwoorden

Hallo Thomas,

Ik was het even vergeten.
Zo vervelend bedoelde ik het echt niet.

We are just political good friends.

Your mate.

Beantwoorden

@Edwards op woensdag 22 november 2017 om 13:59:

@Edwards op woensdag 22 november 2017 om 13:59:

You are my mate.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *