32reacties

Tuerlings: N270, rode loper of sigaret?

Ons land is vol. Bij sommige politici in Den Haag een populaire stelling die vaak felle discussies oproept. Als je deze stelling zou toepassen op de wegen rondom Eindhoven en Helmond, klopt die als een bus. De wegen in de Brainport regio staan ramvol. Per dag rijden er zo’n 30.000 voertuigen over onze Traverse en de huidige verwachting is dat dit al in 2025 richting 40.000 voertuigen groeit als we niet snel maatregelen treffen (zoals de door de gemeente voorgenomen afschaling van de Traverse). Ter vergelijking; het beroemde stukje A2 in Maastricht had er dagelijks ongeveer 55.000.

Afgelopen maand werd bekend dat de Provincie plannen heeft voor een reconstructie van de N270 tussen Helmond en Deurne. Deze weg is één van de gevaarlijkste in heel Noord-Brabant en ook deze weg staat ramvol. In de spits rijden er 30% meer auto’s over dan tijdens de bouw als maximum berekend werd. Hoog tijd voor reconstructie, zou je zeggen. In de plannen van de Provincie heeft verdubbeling (van 2×1 naar 2×2) de voorkeur. Klinkt mooi, zo’n rode loper tussen Deurne en Helmond. Maar het is alles behalve mooi.

Het verdubbelen van de N270 zorgt volgens de provincie voor slechts 1% meer auto’s. Hoewel je hier sterke twijfels bij kunt zetten, gaan we er nu even van uit dat het klopt. De 30.000 voertuigen die dagelijks over de Traverse rijden, stoten alleen al op het stukje tussen UPC en de McDonald’s (7 km) zo’n 3 tot 5 kilo fijnstof per 24 uur uit. Dat is ruim 1200 kilo per jaar, of 5 volle eetlepels fijnstof voor iedere inwoner van Helmond. Op die 7 kilometer! De luchtkwaliteit in de omgeving van dit stukje weg is één van de slechtste van Nederland en voldoet op geen enkele dag van het jaar aan de WHO norm voor gezonde lucht. We zien het niet, maar ademen het wel in.

Als de N270 aangepakt wordt, zal de doorstroming op deze weg flink verbeteren. Het is helaas niet zo dat het fileprobleem daarmee opgelost wordt. De Traverse zal de snellere doorstroom op de N270 niet aan kunnen en de files zullen zich verplaatsen naar hartje Helmond. Die 7 kilometer tussen UPC en de McDonald’s zullen dan, vanwege het nóg vaker remmende en optrekkende verkeer tot 10 keer zoveel fijnstof onze stad in pompen als nu gebeurt. Wat bedacht werd als rode loper door Helmond, blijkt eigenlijk een enorme openlucht sigaret.

Thomas Tuerlings
Fractievoorzitter GroenLinks