5reacties

Imago van Helmond is goed

duim HelmondDe gemeente Helmond onderzocht eind 2006 het imago van Helmond bij de inwoners uit de regio rondom Helmond (grofweg tussen Eindhoven en Venlo en Uden en de Belgische grens). Vandaag kwam het rapport uit. Daaruit blijkt dat geïnterviewden die een oordeel hebben, vaak positief of neutraal over Helmond zijn. Slechts een beperkte groep is negatief.
Met name buiten de Peelregio is (het scala van mogelijkheden van) Helmond bij een relatief grote groep onbekend. De regiofunctie van Helmond in de Peelregio komt in het onderzoek duidelijk naar voren. Hoe vaker men in de stad komt, hoe positiever het beeld. Bekend maakt bemind dus.

Omdat mensen uit de regio in Helmond winkelen, wordt ons stadscentrum veruit het vaakste genoemd als het eerste waar men bij Helmond aan denkt. Ook de nieuwbouwwijken, verandering en dynamiek, kattenmeppers en specifieke plekken en gebouwen zoals het kasteel en het Havenplein zijn zaken waarmee mensen Helmond associëren. Wat de bezoekers van de weblog daarover aangaven, staat in het log 'Waarop MOET Helmond trots zijn?'.
Dat we een slechte naam hebben, er hoge werkeloosheid heerst, criminaliteit en trainingspakken wordt weinig genoemd. 'Een slecht naam' staat (daarvan als hoogste) pas op de twaalfde plaatst van meest genoemd door de geïnterviewden.
De Helmonders kunnen met de conclusies tevreden zijn, lijkt ons.

Met behulp van stadsmarketing wil de gemeente het stadsimago verbeteren en de concurrentiepositie versterken. De resultaten uit dit imago-onderzoek dienen als nulmeting en geven bruikbare informatie voor de te kiezen strategie.