Peelvallei in ‘inspraak’

Berkendonk HelmondZowel de N279 (Beek en Donk – Helmond – Ommel oftewel Wolfsputterbaan) als de weg tussen Deurne en Helmond (N270) worden op termijn vierbaans. Die aankondiging werd gisteravond gedaan bij de informatiebijeenkomst over de Groene Peelvallei. Beide wegen zijn te klein om de verwachte hoeveelheid verkeer te kunnen verwerken. Vreemd genoeg is de verbreding van de Wolfsputterbaan wel in de milieu-effect-rapportage meegenomen en een verbreding van de Deurneseweg niet.
De milieu-effect-rapportage (MER) voor het gebied tussen Deurne en Helmond is nodig omdat de plannen daar voorzien in meer dan 250.000 bezoekers en een gebied beslaan van meer dan 25 ha. De MER heeft 5 alternatieven doorgerekend, van klein naar groot, met al dan niet een nieuw voetbalstadion en een bungalowpark van 200 tot 600 ‘verblijfseenheden’ en niet te vergeten een themapark met 100.000 tot 300.000 bezoekers per jaar.
Helmond en Deurne hebben grote ambities met het nu nog groene tussengebied. Opvallend is dat daarbij uitgegaan wordt van een aantal kennelijk al vastliggende gegevenheden. Recreatiepark de Bikkels in Vlierden breidt niet uit, het hippisch centrum Paardenwereld in Deurne wel. Ook de vestiging van Driessen Transport op het voormalige MOB-complex staat niet meer ter discussie, net zo min als de aanleg van een themapark bij Berkendonk. Nog opvallender is misschien dat het hier gaat om een 1-2-tje tussen Helmond en Deurne. Gemert-Bakel en Asten houden zich zorgvuldig buiten de discussie en trekken hun eigen plan.
‘Versterking van natuur en landschap’ is 1 van de uitgangspunten van het plan.  Het zal echter niemand verbazen dat alle 5 de varianten juist daarop een negatieve invloed hebben. Uiteraard zwaarder tot sterk negatief naarmate de varianten groter en ‘zwaarder’ worden. Ook gaat de rapportage uit van behoud van waardevolle elementen van landschap en cultuurhistorie, zoals lijnen in het landschap en vleermuisroutes. Over hoe dat gaat gebeuren echter geen woord. Met name de archeologie is in alle varianten de pineut.
De meningen over de plannen blijken verdeeld. De 1 wil een nul-optie oftewel niks doen, de ander vrij baan voor landbouw en economie, een 3e ziet een waar Disneyland verrijzen bij de Berkendonkse plas. Bestuurders willen de toekomst graag veilig stellen, kritische burgers vinden het “geldverspilling en onrustzaaierij.” Wat het wordt, zal de toekomst leren.
De MER ligt tot 30 april in Deurne en Helmond ter inzage om ‘zienswijzen’ in te dienen. Daarna is het woord weer aan de bestuurders.