12reacties

Helmond Marketing wil nieuwe stadsstijl

In 2015 ontwikkelen wij met een klein budget samen met onze partners in de stad én met Helmondse burgers een stadsstijl. Weliswaar beheerd door Helmond Marketing, maar liefst gebruikt door zoveel mogelijk mensen, organisaties en bedrijven. Primair zullen hiervoor externe budgetten worden benut. De stadsstijl wordt vooral een stijl ‘van de stad’. We willen voluit benutten dat veel Helmonders, maar ook Helmondse organisaties, bedrijven en instellingen trots zijn op hun stad. We denken dat een krachtig merkbeeld (of: logo) dat een stuk makkelijker maken. Het stelt ons in staat om de positieve dingen die in deze stad gebeuren, aan de naam Helmond te verbinden.
Het mooie Wapen van Helmond blijft uiteraard gewoon bestaan. Deze is al eeuwen verbonden aan de stad en heeft zijn eigen functie en plek bij ceremoniële en historische zaken.
Dit blijft zo. Ook aan de gemeentelijke huisstijl verandert niets. Dat is het visitekaartje van de gemeente Helmond als overheidsorganisatie. Ook dat blijft zo.

Aldus Helmond Marketing in hun Jaarplan 2015 (pdf).
Een gewaagd plan? Herhaalt de geschiedenis zich? In 2005 kwam burgemeester Fons Jacobs met een nieuw logo voor Helmond. Ook toen bleef het gemeentewapen bestaan. Zijn “logo met een strakke H” zorgde destijds voor veel commotie bij heel veel Helmonders. Dat bleek bijvoorbeeld uit de vele reacties op dit item op de weblog. En de krant (waar toen nog niet online gereageerd kon worden) werd overstelpt met ingezonden brieven. De gemeenteraad stemde vervolgens unaniem tegen en alles bleef zoals het was. Voor de liefhebbers: zie agendapunt 4a van de notulen (Word-document) van de betreffende vergadering in 2005.
Het Jaarplan 2015 is de vertaling van de nieuwe verbindende en aanjagende rol van Helmond Marketing in concrete taken en activiteiten, zoals B&W het zo mooi verwoordt. Maandag bespreekt de gemeenteraad dat plan.