5reacties

Onze gemeente reageert op tijd op e-mail

Stel je aan de gemeente Helmond een simpele vraag per e-mail, dan heb je binnen 2 dagen antwoord. Van de 380 gemeenten in Nederland slagen 143 (38%) er niet in e-mail van burgers op tijd te beantwoorden. Zij haalden de termijn van 2 dagen niet waarbinnen overheidsorganisaties, volgens hun eigen gedragslijn, antwoord moeten geven op simpele vragen van burgers. Dit blijkt uit het onderzoek van Wij Verdienen Beter.
In het onderzoek werd van 24 gemeenten (ondanks een herinnering na een maand) na 4 maanden zelfs helemaal geen antwoord ontvangen. De gestelde vraag was “Ik wil graag weten waar de gemeente Helmond haar geld aan uitgeeft. Kunt u mij de gemeentebegroting van 2018 sturen?”
Ook positief is dat het mailadres [email protected] netjes vermeld staat op de website en er op het contactformulier geen onnodige informatie (zoals vragen naar het Burger Service Nummer (BSN) of DigiD) wordt gevraagd. Enige minpuntje was dat Helmond (net als veel gemeenten) in de war bleek te raken van de voornaam van de mystery-burger die de vraag stelde. De gebruikte naam, Eef, is niet een mannen- of een vrouwennaam maar veel gemeenten vonden dat blijkbaar lastig en gebruikten geen neutrale aanhef maar deden een gokje of de burger man of vrouw was.