Serge

8reacties

Van de Brug: "Helmond groenstad"


De vakantieperiode voor politiek Helmond is weer aangebroken en loopt deze maand alweer op zijn eind. Voor mij persoonlijk betekent dat; weer even bijkomen van alle hectiek van het afgelopen halfjaar en je weer klaarmaken voor het komende halfjaar tot december. Dit ritueel herhaalt zich dan weer in december.
Voor velen onder ons is het uiteraard de ideale tijd om op vakantie te gaan. Ook ik mag me onder de gelukkigen prijzen die dit jaar weer met vakantie zijn geweest. Het leuke van op vakantie gaan, is dat je op plaatsen komt, waar je nog nooit eerder bent geweest en daar ideeën opdoet waar we wellicht ook als stad iets aan zouden kunnen hebben.
Neem nou bijvoorbeeld de staat van het groenonderhoud hier in Helmond en vergelijk dat eens met de plaats waar je op vakantie bent. In mijn beleving valt er dan enorm veel te verbeteren in onze stad.
Waar ik in Oostenrijk vrijwel overal fraai aangelegde bloemenperkjes en mooie kleurrijke rotondes tegenkom, mensen met zorg aan het werk zie in het openbaar groen, daar vind ik in Helmond juist overvloedig “Groen”.
“Groen” waar het mijns inziens niet groen hoort te zijn, zoals bijvoorbeeld op het trottoir en op de straten. Waar bijvoorbeeld de Brandevoortse Dreef in Brandevoort uit zou kunnen blinken in een mooie kleurrijke loper van bloemen, is het nu (op z’n Hellemonds) een rawazie van onkruid. Ik vraag me af wat voor invloed dit heeft op potentiële huizenkopers en bedrijven die juist willen investeren in Helmond?
Als ik dan navraag doe bij onze ambtenaren waarom onder andere dit stukje “groen” niet beter bijgehouden kan worden, dan krijg ik het schriftelijke antwoord; dat het juist mooi is dat er onkruid staat i.v.m. ecologische structuurzone. Zij wisten mij zelfs nog te vertellen dat de gemeente maar liefst 30 kilo gratis zaad heeft ontvangen om juist dit soort onkruid hier te kweken. Ben benieuwd wie dit geschonken heeft? Dit zou insecten en vlinders moeten aantrekken wat dan weer een mooi gezicht zou zijn voor de passanten van deze verkeersader.
Nou vraag ik me toch echt af wat de toegevoegde waarde hiervan is en wat de automobilisten hiervan zien, afgezien dan van die talloze insecten die zich te pletter gevlogen hebben tegen de voorruit van hun auto.

(meer…)

14reacties

Van de Brug: Stadsmarketing zeker nu!


Vanaf vandaag heeft VVD-raadslid Serge van de Brug hier elke 6 weken zijn column met zijn bespiegelingen over Helmond. Wij wensen Serge alle succes.
_______________________________________________________________________________

  • Helmond Sport “bijna” in de ere divisie;
  • Helmond-Eindhoven de “slimste” regio ter wereld;
  • De Helmondse markt is de beste markt van Nederland;
  • Helmond het vriendelijkst voor de middenstand;
  • en natuurlijk het Helmondse zangtalent Rochelle.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden waar wij als stad mee uitblinken en die nu de publiciteit gehaald hebben. Maar zo hebben we als stad nog veel meer kwaliteiten die buiten Helmond nog onvoldoende bekend zijn omdat we van nature te bescheiden zijn en er niet meer te koop willen lopen.

Daar moet verandering in komen.

Juist in deze zware economische tijd is het van het allergrootste belang dat we ons als stad onderscheiden. Helmond heeft als stad enorm veel te bieden voor haar inwoners maar ook voor het bedrijfsleven.
We moeten daarom iedere kans aangrijpen om onze stad Helmond in alle opzichten aan de man te brengen.
Een goede stadsmarketing is daarbij van essentieel belang. Gezien alle reeds bestaande positieve publiciteit zouden wij toch in staat moeten zijn om “Helmond” te kunnen vermarkten.

Bij de behandeling van de voorjaarsnota heeft de VVD “Stadsmarketing” nogmaals onder de aandacht gebracht.

De VVD heeft voorgesteld om op een professionelere manier invulling te geven aan stadsmarketing zoals dat ook in het bedrijfsleven plaatsvindt en heeft het college opgeroepen om een stevig en gedegen marketingplan uit te werken waarbij de voordelen en pluspunten van Helmond in beeld worden gebracht.
Op basis daarvan verwachten wij dat meer nieuwe bedrijven “Helmond” als vestigingsplaats weten te vinden waardoor een groei van de werkgelegenheid kan worden bereikt.

Stadsmarketing draagt er onder andere aan bij dat de gemeentelijke speerpunten zoals “Automotive-” en de “Groene campus” meer in de schijnwerpers komen te staan. Op deze wijze wordt bereikt dat het bedrijfsleven nog meer gexefnteresseerd raakt om juist vanwege de technologische kennis die hier al aanwezig is, te investeren in onze stad wat uiteindelijk een positief effect zal hebben op het leefklimaat in onze stad.

Stadsmarketing is niet iets van het stadsbestuur, maar zou breed gedragen moeten worden door haar inwoners. Alleen dan kunnen we van Stadsmarketing een succes maken. Of nog liever… een nog groter succes van de stad maken!

Stadsmarketing begint bij jezelf!

Serge van de Brug
Raadslid