42reacties

Tuerlings: Lightrail heeft toekomst

Er zijn altijd mensen geweest die de wereld net iets anders zagen. Heel vroeger eindigden zij soms op de brandstapel, nu gelukkig niet meer. Ideeën die niet binnen het vertrouwde ‘kader’ passen, konden vaak rekenen op weerstand, maar meestal bleken dit soort ideeën juist revolutionair. Zo was de allereerste auto elektrisch (zonder succes) en werd de bedenker van de mobiele telefoon weggehoond. Men was er toen nog niet klaar voor, maar de wereld verandert snel.

Vasthouden aan manieren van denken, omdat we het zo gewend zijn en het zo vertrouwd voelt, beperkt ons in onze zoektocht naar oplossingen voor maatschappelijke problemen. Zo ook op het gebied van mobiliteit. Onze Brainportregio groeit (gelukkig) ongekend hard maar slibt daardoor langzaam dicht. Daarom wordt komende maanden onderzocht hoe dit mobiliteitsprobleem opgelost kan worden. Hoewel het een breed en integraal onderzoek is, mist er nog iets.
In het buitengebied zijn auto’s heel praktisch, maar in de stad steeds minder vanwege de drukte. Het probleem is lang niet meer overal en altijd op te lossen binnen de bestaande infrastructuur. In onze regio zijn andere vormen van vervoer als aanvulling op de huidige infrastructuur hard nodig en dus moeten we buiten onze comfortzone gaan kijken.

Lightrail in Zuid-HollandLightrail (een soort tram 2.0) zou op een aantal van de overvolle trajecten in de regio een perfecte uitkomst bieden. Daarom brengt GroenLinks zowel in Helmond (11 februari) als Eindhoven (28 januari) de motie Brainportrail (pdf) onder de aandacht van de gemeenteraad. Deze motie roept op om naast het traditionele asfalt nadrukkelijk ook Lightrail mee te nemen in de mobiliteitsonderzoeken voor de Brainportregio. Vooral op drukkere trajecten is Lightrail een ideale aanvulling van het wegen- en spoornet (Lightrail voertuigen kunnen ook op het bestaande spoor rijden en zijn bovendien een stuk goedkoper dan treinstellen).

In het onderzoek zou het traject Helmond-Eindhoven wat ons betreft een goede kandidaat zijn waarvoor de Lightrail als aanvulling kan dienen op de N270. Hoe de Lightrail precies ingepast moet worden en wat de kosten zijn, zal dan blijken uit het mobiliteitsonderzoek. Het ontlast de N270 in ieder geval enorm en dat is zelfs voor autoliefhebbers een groot voordeel!
Daarbij is het belangrijk te weten dat Brainport als één van de drie economisch belangrijkste regio’s van Nederland is aangewezen en er een investeringsfonds van tientallen miljarden vanuit het Rijk komt. De Ruit mocht ooit eens 900 miljoen kosten. Dan kan die Lightrail er ook wel uit…

Thomas Tuerlings
Fractievoorzitter GroenLinks

In de reacties hieronder staat een update door de weblog.