Buiten is het 2 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 79.411 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Niet iedereen houdt van ons. Mooi!

Brandevoort - Helmond

foto door Ugur Ozdemir in 2010

76reacties

Namens de PvdA stelden Mirjam van der Pijl en Mohammed Chahim gisteravond schriftelijke vragen aan B&W over de nieuwe dienstregeling van het busvervoer via Bravo Flex. In december worden de meeste Helmondse stadsbussen vervangen door kleinere bussen die pas rijden als zich daarvoor passagiers via een app of telefonisch hebben aangemeld.
Hieronder hun 7 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door hun  inleidingen. Zodra we de antwoorden (Answers) van het college hebben, plaatsen we die ook (zoals altijd) in zijn geheel in de reacties.

Via verschillende kanten werden wij geattendeerd op het nieuwe vervoersysteem per bus dat op 11 december in Helmond van start gaat. Wij kregen allereerst verontruste berichten van inwoners, lazen er vervolgens wat over in het ED, hoorden ervan op de raadsvergadering van 31 oktober en kregen vanmorgen per mail de folder (pdf) via de griffie toegezonden.
De folder geeft bij lange na geen antwoorden op vragen die bij inwoners, met name huidige gebruikers van de buslijnen die zullen verdwijnen en waarvoor de Bravo Flexbus in de plaats zal komen, en bij ons leven. Zo vermeldt de folder bv niet eens wanneer het systeem in werking zal treden. De website biedt iets meer informatie maar een aantal vragen blijft voor ons nog steeds onbeantwoord.
We hebben een paar vragen over de zienswijze van het college op deze nieuwe vervoersmogelijkheid.
Van inwoners hoorden we dat de Flexbus minstens een uur van te voeren besteld moet worden. Met name in geval van plotseling aangewezen zijn op openbaar vervoer roept dit vragen op. Er is in de informatie van Bravo echter niets over te vinden.

  1. Is het mogelijk om een Flexbus vervoersrit binnen een uur na bestellen te kunnen maken?

Met name forenzen maken op dit moment gebruik van de bestaande buslijnen. Voor hen geldt de volgende vraag:

  1. Hoeveel (standaard/regelmatige) ritten kunnen er tegelijk in het voren worden besteld?

Naast forenzen naar het werk, reizen er veel scholieren en studenten met de bus. De vorige vraag geldt voor hen dus ook. Nog maar kort is er ook voor MBO-ers een studentenkortingkaart. Echter, kortingkaarten blijken niet bruikbaar voor de Bravo Flexbus, ook de studentenkaart niet.

  1. Waarom zijn (kortings)abonnementen en met name de studentenkaart niet geldig?
  2. Is deze uitsluiting niet in strijd met eisen van de aanbesteding?

Voor beide bovenstaande groepen geldt:

  1. Kent u de reizigerscijfers van de geschrapte diensten (per rit)?
  2. Zou het niet logischer zijn om de ritten in de spits (als die wel drukker gebruikt worden) te handhaven?
  3. Het systeem wordt gepresenteerd als een grote verbetering maar voor de regelmatige gebruiker lijkt het een behoorlijke (financiële) verslechtering te zijn. Kan het college of kunnen we vanuit de gemeenteraad hierop enige invloed uitoefenen?

In de reacties hieronder staan updates.

76 reacties:

Goed dat jullie daar vragen over stellen!! Dank je wel namens heel veel buspassagiers!

Beantwoorden

Het bravoflex systeem lijkt me een prima aanvulling voor de stille uren waarop er nu geen bus rijdt.
Het is bizar dat Hermes het budget voor de stadsdienst voor een soort taxidienst gaat gebruiken.
Ik hoop dat beter openbaar vervoer een verkiezingsthema gaat worden, want naast het slechte busvervoer vergelijkbaar met Zeeuws Vlaanderen, rijdt de Stoptrein maar 1x per uur op zondag en is de intercity naar Tilburg Breda en Den Haag opgeheven.

Beantwoorden

3 euro per enkele reis is dus 20 cent meer dan de trein van Helmond naar Eindhoven, rond de 60 cent meer dan de bus van Eindhoven naar Eindhoven Airport. Dit zijn compleet belachelijke prijzen.

Vroeger was het zo dat de onrendabele lijnen gedekt werden door de exploitatie van de rendabele lijnen. Nu worden de rendabele lijnen maximaal uitgemolken (overvolle bussen in de spits) en de onrendabele lijnen worden zo duur gemaakt dat men met een buurtbus heel Helmond kan bedienen.

130 in de maand voor een buurtbus is gewoon veel te duur. Ik wil het kostenplaatje voor Hermes wel eens zien voor de oude en nieuwe situatie. Als die gelijk is, dan is er geen reden voor de verandering (want de nieuwe situatie is een verslechtering voor de reiziger). Als Hermes erop vooruit gaat hebben ze wat uit te leggen over de tarieven. In beide gevallen klopt dit dus voor geen meter.

Beantwoorden

Wat ik nog ben vergeten te vermelden is dat goed openbaar vervoer zorgt voor minder autoverplaatsingen. Daarmee wordt de parkeerdruk lager en stijgt de luchtkwaliteit. Bovendien is het een factor waarop bedrijven en nieuwe bewoners hun woonplaats op uitzoeken.

Beantwoorden

Ik zie in Helmond alleen maar stadsbussen die leeg of bijna leeg rondrijden. Lijkt me goed plan om de kosten wat lager te maken voor de Hermes. Maar dat er dan geen korting meer wordt gegeven aan studenten is wel vreemd.

Beantwoorden

@Jan op donderdag 2 november 2017 om 10:25:

Het is ook geen verkeerd plan om mensen gerichter te gaan transporteren, maar dat dit gepaard gaat met een enorme prijsverhoging voor de reiziger is wel een probleem.

Zie ook:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/271093822/Onrust+door+komst+Flexbus+Een+rit+gaat+van+60+cent+naar+3+euro,+hoe+moet+ik+dat+betalen.aspx

Van 60 cent naar 3 euro is een prijsstijging van 400%. Dat is gewoon niet te rechtvaardigen, zelfs al word je van deur tot deur gebracht. Als het inzetten van die flexbussen Hermes geld bespaart, dan kunnen ze zonder problemen de oude prijs handhaven toch?

Beantwoorden

Station’s sluiten brouwhuis brandevoort mierlohout dan zullen er meer mensen gebruik maken van de bus…welke plaats heeft nu 4 stations

Beantwoorden

Dat zo’n flex-gedoe er zou komen zat er dik in, maar dat dat met zo’n belachelijke verhoging van de kosten moet gaan, is gewoon schandalig! Het zijn toch veelal jongeren en vooral ouderen die met de bus moeten reizen, omdat ze geen ander vervoer hebben. Hermes melkt waar geen melk is, want van een karig AOW’tje kunnen de ouderen de bus nu voortaan wel helemaal vergeten.

En dat bussen opgeheven zouden worden, schreef ik een jaar of zeven of daaromtrent, geleden al eens. Nu staat iedereen ineens op de achterste poten.

Het openbaar vervoer zou helemaal gratis moeten zijn. Als de Gemeente Helmond en alle politieke partijen zich nu eens er voor gaan inzetten, dan doen ze nog iets nuttigs voor de maatschappij! Schop Hermes de deur uit, schaf zelf een aantal busjes aan en zet er werkzoekenden op. Dan kunnen er misschien ook wel ’s avonds bussen gaan rijden en ook op zondag, want nu is het toch op z’n minst erg beroerd gesteld met het openbaar vervoer in een stad als Helmond met zo’n 90.000 inwoners.

Beantwoorden

Wat heeft het voor zin om vagen aan B&W te stellen als het provinciaal bestuur de verantwoordelijkheid draagt voor het busvervoer?
Op een enkele uitzondering na rijden er lege bussen door Helmond. Blijkbaar een voorziening waar weinigen gebruik van maken en velen vinden dat hij in stand moet blijven zo als het is.

Beantwoorden

Als ze lijn 51 ook herstellen naar de oude route dan wordt sportpark de Braak in ieder geval meegenomen en is bereik toch ietsje groter dan nu.

Blijft natuurlijk een diep trieste beslissing verder. En dan ook nog zo kort van tevoren melden dat een fatsoenlijk protest niet mogelijk is.

Was Hermes de Griekse God van onfatsoenlijkheid?

Beantwoorden

@Michiel van Geel op donderdag 2 november 2017 om 10:41:

je wordt niet van deur tot deur gebracht, je moet instappen bij de halte, zoals nu ook. De busjes die nu rijden zitten in de spits altijd vol, dus ik snap niet waar men het vandaan haalt: niet rendabel !

Beantwoorden

Hallo allemaal,
wij hebben als Actiecomité Veilig Verkeer Rijpelberg zondag als eerste Omroep Brabant, Weblog van Helmond, Eindhovens Dagblad en SBS6 benadert via de mail. Het ED heeft ons op maandag al benadert en zij hebben ook geprobeerd
om de desbetreffende afdelingen van de Gemeente te benaderen. Alle afdelingen waren niet bereikbaar, kon alleen via de mail.. Is dit toeval? Ook op
dinsdag was dit het geval. Het ED heeft wel Hermes kunnen bereiken voor tekst
en uitleg over de Flexbus. Dit artikel staat ook online en in de krant van het ED.
Woensdagochtend werd een wijkbewoonster benadert door Omroep Brabant
of zij wilde meewerken voor een interview. Dit heeft zij gedaan. Ook dit is uitgezonden in Brabant Nieuws op woensdag 1 november. Alleen Brabant Nieuws kwam met andere gegevens dan die waar zijn. ook zo over de lijn 555 in
de wijk Brandevoort. Dit zou al een Flexroute zijn waar Hermes en de Gemeente Helmond trots en tevreden over zouden zijn.
Onze opmerking naar Omroep Brabant na die uitzending: Een Flexroute in Brandevoort? Daar is helemaal GEEN Flexroute.. Lijn 555 is gewoon een vaste
lijndienst. Er is nu een twist tussen Hermes en OB.. wie liegt ? Hermes zegt: Wij hebben dit niet aan Omroep Brabant verteld over die Flexroute. Omroep Brabant
zegt dit gekregen te hebben van zelfs de directeur van Hermes via een persbericht. Persbericht wordt nog aan toegestuurd door OB…
Alles bij alles.. het schijnt dat de Flexbus toch komt.. dit door toestemming en de keuze van de Provincie.. want zij bepalen dit.. en niet de Gemeente. Maar of wij hier beter van gaan worden ? Als het goed is komt SBS6 het komende weekend
naar Helmond en zullen wij als AVVR en enkele reizigers wel aan het woord komen en hoe wij er als burgers over denken.
De laatste updates hierover kunt U lezen en vinden op onze facebookgroep:
Actiecomité Veilig Verkeer Rijpelberg
https://www.facebook.com/groups/115236799189522/

Beantwoorden

Het probleem met de bus hier in Helmond is dat ze te weinig rijden.. Als ik een bus wil nemen moet ik eerst een kwartier lopen voor de dichtstbijzijnde halte.. En als ik in de avond wil gaan, rijden ze niet. En dan gaan ze het nu ook nog duurder maken.. ja dat zal helpen.. NOT!

Beantwoorden

Het wordt hoog tijd, dat de Helmondse gemeenteraad zich bezig gaat houden met het openbaar vervoer in en rond Helmond. Ikzelf heb dat de afgelopen jaren ook gedaan – vaak via B & W en de gemeenteraad, soms via de weblog van Helmond – met wisselend succes.

Er zijn nog wel een paar aanvullende vragen en opmerkingen te plaatsen, bijvoorbeeld:

– wat is/wordt de rol van de ov – chipkaart (die iedereen een aantal jaren geleden “door de strot heen is geduwd”)?,

– wordt de rol van de ov – chipkaart hierdoor niet op een ontoelaatbare manier ondermijnd?. Wellicht voor de toekomst ook een interessante vraag voor bijvoorbeeld de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Nationale Ombudsman, de Ombudsman voor het Openbaar Vervoer,

– worden de bestaande ov – abonnementen van Hermes op deze manier voor een groot gedeelte niet waardeloos; kunnen ov – abonnementenhouders restitutie aanvragen voor de resterende periode van hun abonnement?

Ik vertel niks nieuws, als ik opmerk, dat het openbaar vervoer in en rond Helmond in de afgelopen jaren op een ontoelaatbare manier is afgebroken:
– geen stadsbusvervoer in de avonduren en op de zondagen, waardoor bijvoorbeeld het Elkerliek – ziekenhuis op die momenten niet bereikbaar is met het openbaar vervoer;
– de stads – en streekbussen die aankomen en vertrekken op het busstation naast het NS – station sluiten voor geen meter op elkaar aan. (Als je nog in de ene bus zit, zie je de andere al vertrekken, met andere woorden overstappen: VERGEET HET MAAR!
– Helmond maakt deel uit van de belangrijke Intercityverbinding van de NS tussen Schiphol en Venlo v.v. De aankomsttijden op het station van bijvoorbeeld lijn 51 zijn zodanig, dat reizigers die in de richting van Venlo willen reizen deze trein NET missen en op andere momenten van de dag geldt dat niet alleen richting Venlo, maar ook richting Eindhoven en verder. Toeval? Ik dacht van niet!

Als Hermes meent zich in de loop van de huidige aanbestedingsperiode te kunnen veroorloven dergelijke ingrijpende wijzigingen als FLEX – Bravo laat ik in dit verband maar even weg – in te voeren, dan kan Hermes zich zeker veroorloven om wijzigingen in bestaande busdienstregelingen – verbeteringen in de bus/bus – en bus/trein – aansluitingen in Helmond – in te voeren, bijvoorbeeld in december 2017 wanneer de nieuwe Hermes – busdienstregeling voor heel zuidoost Brabant ingaat.

Het is altijd goed om een brede blik te hebben en ook over de (provincie)grens heen te kijken.In de provincie Gelderland bestaat al enige tijd deze vorm van FLEX – vervoer, namelijk BrengFlex (Breng is een dochteronderneming van Hermes). Ik noem dit bewust geen openbaar vervoer, want het IS geen openbaar vervoer. ROCOV Gelderland – het Gelderse equivalent van ons eigen Reizigersoverleg Brabant (ROB) – heeft een negatief advies uitgebracht aan de provincie Gelderland als de concessieverlener op voorstellen van Breng/Hermes om BrengfFlex uit te breiden. De concessieverlener heeft op haar beurt Breng/Hermes geen toestemming gegeven deze voorstellen uit te voeren.

Het lijkt me een goed idee voor alle betrokken partijen – Gedeputeerde Staten van de provincie Noord Brabant als concessieverlener, Provinciale Staten als gekozen volksvertegenwoordigers die Gedeputeerde Staten moeten controleren en waar nodig corrigeren, Hermes als concessieverlener, Reizigersoverleg Brabant (ROB) als vertegenwoordiger van de ov – reizigers (zogenaamd voeg ik daar maar even fijntjes aan toe) én het college van B &W inclusief de wethouder belast met mobiliteit én de gemeenteraad van Helmond – om kennis te nemen van de ov – situatie in de provincie Gelderland en daar ook van te leren.

En voor de toekomst zich op een totaal andere manier bezig te houden met de belangen van de ov – reiziger, waarbij ik voor de zoveelste keer opmerk, dat:
het openbaar vervoer een nutsvoorziening en een basisvoorziening is – die vergelijkbaar is met de eerstelijns gezondheidszorg – waarvoor de overheid – in dit geval de provincie Noord Brabant – op een integere manier de verantwoordelijkheid op zich moet (blijven) nemen. Of zich moet terugtrekken uit het openbaar vervoer en overlaten aan andere partijen. Ov – reizigers betalen en willen ook betalen voor een doodgewone, normale dienst, namelijk voor het vervoer van A naar B, via hun ov – chipkaart of ov – abonnement en hopelijk blijft dat in lengte van jaren zo

Vorige maand ben ik een paar dagen in Spanje geweest – ja, ik heb een fijne vakantie gehad, dankuwel – waarbij het interessant was om te ontdekken, dat het lokale en regionale busvervoer daar beter functioneert dan in zuidoost Brabant.

Ik ben het eens met de reactie van “Zeeuws Vlaming” die hoopt dat het openbaar vervoer een verkiezingsthema gaat worden. Ik neem aan, dat hij bedoelt een belangrijk thema voor de Helmondse gemeenteraadsverkiezingen.

Beantwoorden

@Peter van Lieshout op vrijdag 3 november 2017 om 08:54:

“wordt de rol van de ov – chipkaart hierdoor niet op een ontoelaatbare manier ondermijnd?. Wellicht voor de toekomst ook een interessante vraag voor bijvoorbeeld de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Nationale Ombudsman, de Ombudsman voor het Openbaar Vervoer,”

Waarom niet nu al?

Ik had er nooit zo over nagedacht maar nu je het zegt: openbaar vervoer moet je per definitie met de ov-chipkaart kunnen betalen.

Beantwoorden

Ik bedoel inderdaad de gemeenteraadsverkiezingen.
Laat de partijen maar met voorstellen komen. Het valt me van GroenLinks tegen dat ze zich nog niet in deze discussie hebben gemengd immers
Een duurzaam bereikbare stad wordt erg lastig zonder fatsoenlijk openbaar vervoer.

Ik ben in Helmond gaan wonen vanwege de mooie huizen in Brandevoort en werk in de regio. Ik kan gelukkig autorijden, maar pak liever de bus op zaterdag naar de markt, met het bravoflexbureau neem ik de auto weer in de wintermaanden en in de zomer de fiets.

De trein maak ik sinds het afschaffen van de trein naar Den Haag nauwelijks meer gebruik van.(auto op P&R), richting Den Bosch Amsterdam heb ik nauwelijks vrienden of familie wonen. Waardoor de IC naar Schiphol voor mij alleen handig is voor de vakantie.

Beantwoorden

@Sander Lam op vrijdag 3 november 2017 om 10:17:

Waarom niet nu? Het is altijd moeilijk om een voornemen – dat nog niet is uitgevoerd – aan te kaarten bij instanties als de ACM, de Nationale Ombudsman, de Ombudsman voor het Openbaar Vervoer en anderen die bevoegd zijn om een uitspraak te doen, met andere woorden: ik sluit niet uit, dat ik op een later tijdstip een uitspraak ga vragen aan bovengenoemde 3 en eventuele andere bevoegde instanties. Ik hoop, dat dat niet nodig zal zijn, omdat ik hoop dat het gezond verstand terugkeert bij de concessieverlener (Gedeputeerde Staten van Brabant), de concessiehouder (Hermes) en het adviesorgaan van de concessieverlener en NIET van de concessiehouder (het Reizigersoverleg Brabant oftewel het ROB) en deze zoveelste ov – miskleun in zuidoost Brabant niet doorgaat.

Ondertussen ben ik benieuwd naar de mening van de Helmondse gemeenteraadsleden/fracties en de mening van B & W.

Ik vind overigens al zolang de ov – chipkaart (met eventuele kortingsproducten) bestaat, dat ov – reizigers, ov – concessieverleners en ov – concessiehouders het daarmee dan ook maar moeten doen, waardoor de aandacht niet afgeleid wordt door “bijproducten” die zoals in dit geval duidelijk en aantoonbaar én een verslechtering én een prijsverhoging zouden betekenen.

Beantwoorden

Er wordt een grotere bijdrage gevraagd van de reizigers. Helmond heeft geen ‘buscultuur’. Nu schreeuwt menigeen moord en brand. Er rijden bijna uitsluitend lege stadsbussen.
Helmonders verplaatsen zich voornamelijk wandelend, fietsend en autorijdend.
Wat Hermes (Connexion) doet is is meer inspelen op de vraag van reizigers.
En individueel openbaar vervoer kost meer.

Beantwoorden

@Michiel van Geel op donderdag 2 november 2017 om 08:34:

Vroeger was alles beter Michiel.

Ca. 30 jaar geleden sprak ik met de bekende Eindhovense advocaat
mr. C.J.A. Boskamp. De marktwerking die Joop den Uyl voorzag kon niet uitkomen. Dat was zijn mening toen. Ik twijfelde aan zijn betoog.

Het sprookje van Joop is te langen leste ook nu van toepassing op het Helmondse openbaar vervoer.

Beantwoorden

@Edwards op vrijdag 3 november 2017 om 16:22:

Stelling 1:
Het openbaar vervoer – dus ook in Helmond – is een basisvoorziening en een nutsvoorziening;
Stelling 2:
Het openbaar vervoer is een basis – en een nutsvoorziening die vergelijkbaar is met de eerstelijns gezondheidszorg, bijvoorbeeld bezoeken aan de huisarts;
Stelling 3: De overheid heeft de taak het openbaar vervoer – als basis – en nutsvoorziening in stand te houden en – waar nodig – te VERBETEREN;
Stelling 4: Ov – reizigers, bestaande uit forenzen, scholieren, studenten en vele anderen, betalen voor het openbaar vervoer via hun ov – chipkaart, via hun abonnement of op andere manieren (pinnen of contant);
Stelling 5: Ov – reizigers betalen voor deze dienst zoals zij en u ook voor andere diensten en producten betalen, bijvoorbeeld voor een pilsje of een patatje.

Je kunt voor of tegen deze stellingen zijn, maar feit blijft, dat ook – of juist – van de Helmondse politieke partijen die gaan deelnemen aan de volgende gemeenteraadsverkiezingen verwacht mag worden, dat ze zich uitspreken over deze 5 stellingen.

In de afgelopen jaren – sinds de vorige gemeenteraadsverkiezingen van 2014 – heb ik me als zelfbenoemde Hermesgate Watcher op een intensieve manier beziggehouden met het openbaar vervoer in/rond Helmond via emailcontacten met het college van B & W van Helmond, met Helmondse gemeenteraadsleden, met de provincie Noord Brabant en ver daarbuiten tot de Tweede Kamer de Staten – Generaal toe. Er is dan ook niemand van B & W of van de gemeenteraad van Helmond die nu over de actie van de AVVR verbaasd kan zijn.

In een breder kader: Hermes = eigendom van Connexxion; Connexxion = eigendom van Transdev Nederland; Transdev Nederland = eigendom van Transdev S A; Transdev S A is een gigantische multinational in handen van de Franse overheid – een staatsmultinational – en het enige doel van een multinational is WINST maken. Daar is niks mee – tot voor kort was ik zzp’er en heb ik ook winst gemaakt – maar het wordt een ander verhaal als er sprake is van schizofrene, hybride, schimmige verhoudingen en relaties tussen de private en publieke sector – in dit concrete geval tussen Hermes – zoals gezegd eigendom van Transdev – en de provincie Noord Brabant als overheidsorgaan van en voor ons allemaal. (Het zou zo maar kunnen, dat Transdev ook gaat profiteren van de vrijstelling van dividendbelasting zoals afgesproken eerder deze week in de Tweede Kamer).

Hermes is eigendom van Connexxion. Connexxion komt voor in de Top 100 van de grootste bedrijven van Nederland. Dit verzin ik niet; ik citeer de Volkskrant. Connexxion heeft niet alleen een grote voorkeur voor uitzendkrachten – die daardoor deel uitmaken van het grote leger van flexwerkers en die vaste arbeidscontracten ontzegd worden – maar ook voor vrijwilligers die
(mini)busjes “bemensen”. Welk Nederlands bedrijf komt hiermee weg? En dit ook nog onder de goedkeurende blik van Gedeputeerde en Provinciale Staten van de provincie Noord Brabant. (De FNV heeft zich overigens ondertussen al uiterst negatief uitgelaten over de FLEX – vervoersvariant in verband met de werkgelegenheidsaspecten.

Ik ben al een hele tijd geleden tot de conclusie gekomen, dat Hermes/Connexxion als commercieel bedrijf nou niet bepaald de “moeder Theresa” van het bedrijfsleven is. Integendeel! Hermes/Connexxion is in mijn ogen een akelig, naar, vervelend bedrijf en dat niet alleen voor de ov – reizigers, maar ook voor haar werknemers in vaste en niet – vaste dienst. Het is de vraag of het een goede zaak is als een overheidsinstantie als de provincie Noord Brabant met een dergelijk bedrijf geassocieerd wordt.

Met alle kritiek die je kunt hebben op de NS – te volle treinen in de vroege spitsuren – kun je wel constateren, dat de NS meer klant – en servicegericht opereert dan de Hermessen en Arrivas van deze wereld.
(Als oplossing voor te drukke treinen in de vroege ochtenduren doe ik de provincie Noord Brabant de suggestie aan de hand om Hermes te vragen snelbussen tussen Helmond en Eindhoven v.v. in te zetten. Of aan Flixbus.

Voor ov – reizigers die klachten hebben over het openbaar vervoer wil ik wijzen op de mogelijkheid om deze klachten in te dienen op de site van de “Ombudsman voor het Openbaar Vervoer”. Gewoon DOEN, anders verandert er nooit iets!

Rest mij de politieke partijen die deelnemen aan de Helmondse gemeenteraadsverkiezingen succes en wijsheid – meer wijsheid dan vier jaar geleden – toe te wensen voor hun campagne!

Beantwoorden

@Peter van Lieshout op zaterdag 4 november 2017 om 06:59:

Een zelfstandig functionerend openbaar vervoer is (financieel) niet haalbaar.
Niet uitsluitend in Nederland.

En overheden financieren de tekorten. Zo gaat het met veel voorzieningen.

Je zult als overheid wel moeten proberen binnen de lijntjes te blijven.
Provincies en gemeentes kunnen niet ontkomen aan het overheidsbeleid.

Binnen marges kunnen aanpassingen worden toegepast.

Als je ontwaakt vraag dan niet meteen wat anderen voor jou kunnen doen.

Beantwoorden

@Edwards op zaterdag 4 november 2017 om 13:00:

Met algemeenheden rechtvaardig je niet dat het niveau van openbaar vervoer in Helmond achterblijft bij dat in andere gemeentes van vergelijkbare grootte.

@Peter van Lieshout op zaterdag 4 november 2017 om 06:59:

Grappig dat je Hermes/Connexxion ‘nou niet bepaald de “moeder Theresa” van het bedrijfsleven’ noemt. Het werk van deze dame is dermate omstreden dat het in lijn met je betoog zou zijn om Hermes/Connexxion juist wel met haar op gelijke voet te plaatsen.

Beantwoorden

@Sander Lam op zaterdag 4 november 2017 om 13:46:

Dat zou inderdaad zo moeten zijn. Praktijk en theorie gaan niet altijd hand in hand. Dat hoeft in deze zaak ook niet.

Als je realistisch bent begrijp ik best de aanpak van Gemeente Helmond/Hermes (Connexion).
De infrastructuur blijft bestaan.

Je kunt te allen tijden afhankelijk van de vraag weer inhaken.

Beantwoorden

@Edwards
Inderdaad algemeenheden zoals @Sander Lam uw opmerkingen noemt.

Ik verwijs naar de negatieve adviezen van ROCOV Gelderland van 21 augustus 2017 met betrekking tot o.a. deze vorm van vervoer. Ik verwijs ook naar een artikel in de Gelderlander van 16 oktober 2017, waaruit ik citeer: “De gemeenten Arnhem en Nijmegen vinden het prima, als het (toevoeging: BrengFlex PvL) maar niet ten koste gaat van het lijnennet. Ook de provincie Gelderland, die uiteindelijk beslist, wil geen bezuinigingen op de buslijnen ’s avonds. De provincie zei nee tegen het voorstel van Hermes” (Einde citaat).

Wat mij opvalt, zijn de grote verschillen tussen de Brabantse en de Gelderse situatie:
– de grote verschillen tussen de adviezen van Reizigersoverleg Brabant en ROCOV Gelderland als reizigersadviesorganen voor de provincie Noord Brabant resp. de provincie Gelderland;
– de grote verschillen tussen de mening van de gemeenten Arnhem en Nijmegen enerzijds en de mening van de gemeente Helmond anderzijds;
(Met ironie, sarcasme, cynisme voeg ik daar maar even aan toe: de gemeente Helmond HAD tot nu toe totaal geen mening over het openbaar vervoer! Hopelijk gaat dat – door de actie van het Actiecomité Veilig Verkeer Rijpelberg AVVR, dat een groot compliment verdient + alle steun verdient – vanaf NU veranderen!);
– de grote verschillen tussen Gedeputeerde Staten (GS) van Gelderland en Gedeputeerde Staten (GS) van Brabant.
– In de Gelderse situatie gaat het over de buslijnen S’AVONDS; in de Helmondse situatie gaat het over buslijnen OVERDAG;
En dan als laatste de grote verschillen in het gekozen tijdspad: voor de Helmondse situatie durf ik zonder blikken of blozen te spreken van een overvaltechniek, waarvan de Helmondse ov – reizigers het slachtoffer dreigen te worden.

@Sander Lam. Democratisch als ik ben, twee opties:
De eerste optie: Hermes is nou niet bepaald de “moeder Theresa” van het bedrijfsleven (Duimpje omhoog of Duimpje omlaag).
De tweede optie: Hermes is de “moeder Theresa” van het bedrijfsleven (Duimpje omhoog of Duimpje omlaag).

@Edwards.Voor wie is trouwens uw laatste zin “Als je ontwaakt vraag dan niet meteen wat anderen voor je kunnen doen” bedoeld? Ik proef een Amerikaanse c.q. Trumpiaanse ondertoon in uw woorden. Het zal duidelijk zijn, dat ik me door deze woorden niet aangesproken voel. Of wilt u hiermee zeggen, dat het college van B & W van Helmond en de leden van de Helmondse gemeenteraad tot nu toe hebben zitten slapen en het hoog tijd werd, dat ze eens wakker geschud werden?

Toch nog even een complimentje voor de gemeente Helmond: een familielid maakte mij erop attent, dat een ruit bij bushalte Nieuwveld gesneuveld is. Weken of zelfs maanden geleden is iemand door achterover te leunen door deze ruit gegaan, waarbij deze persoon overigens ook gewond is geraakt. Op mijn beurt heb ik de gemeente hierop attent gemaakt en binnen de kortste keren is deze bushalte hersteld. Wellicht kan de gemeente ook zo voortvarend optreden voor het volgende: bij de chauffeursruimte op het Stationsplein hangt nog steeds een A4’tje waarop SRE vermeld staat. De gemeente Helmond moet u maar uitleggen waar SRE voor staat/stond – de mensen van de gemeente worden daarvoor betaald en ik niet – en waarom dit A4’tje zo snel mogelijk verwijderd moet worden.

Beantwoorden

Met de 3 euro voor een Bravo Flex – rit zijn we er nog niet, want er is ook nog een verhoging van het lage BTW – tarief van 6% naar 9% in aantocht. TEL UIT JE WINST (als ov – reiziger) Hierdoor ontstaat een CUMULATIEVE prijsverhoging en een CUMULATIEVE aanslag op de koopkracht voor Helmondse ov – reizigers! Als de gemeenteraad van Helmond zich ook druk maakt over koopkrachtplaatjes, dan is er maar één uitkomst mogelijk: Bravo Flex binnen de Helmondse gemeentegrenzen gaat gewoon niet door.

Beantwoorden

@AVVR op donderdag 2 november 2017 om 19:20:

Lijn 555 is wel degelijk buslijn met een FLEXroute door Brandevoort (zuidelijk deel wordt alleen op afroep bediend). Een een stukje in Mierlo Hout.

Beantwoorden

@Jan op woensdag 8 november 2017 om 19:41:

Maar – als ik me niet vergis – is de normale ov – chipkaart te gebruiken op deze lijn en hopelijk blijft dat zo, net zoals voor alle andere buslijnen in Helmond.

Beantwoorden

Sinds ongeveer vier jaar – om precies te zijn sinds de vorige gemeenteraadsverkiezingen van 2014 – is het openbaar vervoer in (en rond) Helmond voor mij een graadmeter voor de lokale (= Helmondse) democratie.

In die vier jaar ben ik alleen maar pessimistischer geworden door de neerwaarste spiraal waarin het openbaar vervoer in Helmond terecht is gekomen. Het laatste voorbeeld in een lange lijst is het invoeren van het flex – vervoer in Helmond. Niemand kan ontkennen – ook de leden van de Helmondse gemeenteraad niet – dat deze vorm van vervoer – in mijn ogen is het geen openbaar vervoer en al helemaal niet innovatief, vernieuwend, etc – het vervoer voor forenzen, studenten, scholieren en anderen én slechter én duurder maakt.

De Helmondse gemeentelijke politiek heeft alleen maar meegewerkt aan deze negatieve spiraal en dat is in mijn ogen ontoelaatbaar en onvergeeflijk.

Het lijkt me een prima idee om – met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 – de huidige en toekomstige gemeenteraadsleden te verplichten deel te nemen aan een cursus burgerschapskunde – je zou het een ook een inburgeringstraject kunnen noemen – waarin veel aandacht gegeven wordt aan Normen en Waarden en aan democratische besluitvormingsprocessen. En uiteraard nemen de deelnemers de kosten van deze cursus voor eigen rekening.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om – voor de zoveelste keer – te wijzen op de slechte aansluitingen tussen de bussen van Hermes en de treinen van de Nederlandse Spoorwegen:

Eerste voorbeeld: op een willekeurige doordeweekse dag komt lijn 51 van Hermes om 3 minuten voor het hele uur aan op het NS – station (voorbeeld: 10:57 u.). De NS – Intercity richting Venlo vertrekt om 10.58 u. Resultaat: je kunt met geen mogelijkheid deze trein halen.
Tweede voorbeeld: op dezelfde doordeweekse dag komt lijn 51 van Hermes om 2 minuten over het hele uur aan op het NS – station (voorbeeld 15.02 u.). De NS – Intercity richting Eindhoven en verder naar Schiphol vertrekt 15.01 u. Resultaat: je kunt deze trein met geen mogelijkheid halen en de trein richting Venlo had je al gemist.

En dan wil Hermes/Connexxion een belangrijke rol gaan spelen in het regionale TREINvervoer??? Hermes/Connexxion moet eerst maar eens zorgen, dat ze hun eigen BUSvervoer op orde krijgt, om te beginnen in Helmond.

Voor wat betreft de Helmondse gemeenteraad lijkt het me niet alleen zinvol deze twee voorbeelden van – al dan niet opzettelijk – “mismanagement” aan te kaarten bij de provincie Noord Brabant als concessieverlener en bij Hermes als concessiehouder én bij het college van B & W – ik heb dat ondertussen ook al gedaan – en bij B & W aan te dringen op snelle “Antwoorden” op de “Vragen” over het flex – vervoer van Hermes en dan uiteraard voordat de nieuwe Hermes – busdienstregeling begin december ingaat, zodat verontruste burgers – zoals ik en anderen – en groepen burgers actie kunnen ondernemen, als ze dat nodig vinden. Anders bestaat de kans, dat het openbaar vervoer in Helmond een rol blijft spelen tot de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

Beantwoorden

@Peter van Lieshout op zaterdag 11 november 2017 om 07:18:

Ik veronderstel dat het tweede voorbeeld over een andere lijn dan 51 gaat. Anders kan je die trein halen met de bus uit het eerste voorbeeld.

Beantwoorden

Ik lees hier allemaal anti marktwerking retoriek.
Dankzij marktwerking zijn veel regionale spoorlijnen van sluiting gered en is er zelfs groei ontstaan op lijnen waar NS rondreed met versleten materieel.

Het grootste probleem voor NS en vroeger voor de BBA en ZWN is dat ze door de te royale cao enorme kosten hebben waardoor het openbaar vervoer niet rendabel is te krijgen.
NS personeel verdient met hun CAO met een MBO-3 functie meer dan HBO ers.

Beantwoorden

@Sander Lam op zaterdag 11 november 2017 om 08:26:

Nou, nee. Op werkdagen komt lijn 51 om 6.57 u., 7.27 u., 7.57 u., 8.27 u.,
8.57., 9.27 u., 9.57 u., 10.57 u., 11.57 u., 12.57 u. aan op het NS – station van Helmond (de Intercitytrein richting Venlo vertrekt .28 en .58, waardoor het halen van die trein niet haalbaar is) en daarna komt diezelfde lijn 51 aan om 14.02 , 15.02 u., 15.32 u., 16.02., 16.32., 17.02 u., 17.32 u., 18.02 u. en 18.32 u., aan op NS – station Helmond, waardoor niet alleen de trein richting Venlo – zoals gezegd van 2 minuten voor het hele en 2 minuten voor het halve uur – net weg is, maar ook de Intercitytrein richting Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Zuid met als eindbestemming Schiphol – die om 1 minuut over het hele en 1 minuut over het halve uur vertrekt – niet gehaald kan worden.

De Intercityverbinding tussen Schiphol en Venlo v.v – met stops op NS – station Helmond is één van de belangrijke spoorverbindingen – net zoals Eindhoven – Den Haag v.v. bijvoorbeeld – in Nederland. Het is voor mii onacceptabel, dat Hermes in Helmond – willens en wetens – dergelijke obstakels opwerpt voor ov – reizigers en daardoor ook een vlotte doorstroming in het openbaar vervoer in de weg staat. Het zal wel blijken, of Hermes bereid is wijzigingen aan te brengen in de nieuwe busdienstregeling die begin december van kracht wordt! Anders is er gewoon sprake van kwade opzet, ondersteund door de lokale (lees: Helmondse) en provinciale politieke partijen.

Ik knoop daar maar meteen een simpele vraag aan vast voor de Helmondse politici: ‘Vergroot of verkleint deze discussie over het openbaar vervoer in Helmond volgens u de kloof tussen de burgers en de politiek?”.

@Zeeuws Vlaming. Ik ben inderdaad geen voorstander van marktwerking in het openbaar vervoer. Of dat dan retoriek is, laat ik graag aan anderen over. Marktwerking heeft volgens mij niet haar intrede gedaan om lonen en salarissen omlaag te krijgen. Bovendien worden er steeds meer ??? gezet – niet alleen in Nederland, maar wereldwijd – bij de uitwassen van marktwerking als gevolg van een doorgeschoten neoliberalisme.(vroeger heette dat kapitalisme!). De gevolgen daarvan zijn ook in Helmond merkbaar: geen ov ’s avonds, geen ov op zondag en flex – vervoer, waar volgens mij niemand op zit te wachten.

Beantwoorden

Bravoflex een toekomst voor ons ?

Wij hebben onze twijfels.. maar de inwoner mag HEEL DIEP
in de buidel gaan tasten voor zijn/haar OV-rit

Laat staan dat zij per jaar 400 x gebruik zou maken van een bepaalde route waar ze nu € 1,02 voor betaald..dat zou neerkomen op jaarbasis van € 408,00 + € 12,00 abonnementsgeld = € 420,00… zoals het dadelijk wordt gaat zij 400 x € 3,00 = € 1.200,00 op jaarbasis betalen.. bijna 300% meer !!

http://www.hartvannederland.nl/nieuws/2017/onrust-helmond-om-verdwijnen-vaste-buslijnen/

Beantwoorden

Volgens de site van Reizigersoverleg Brabant:

“Nieuwe flexibele vervoerservice
In goed overleg met de gemeente Helmond, de provincie Noord Brabant en Hermes wordt met ingang van 11 december 2017 in Helmond een nieuw flexibele vervoerservice geïntroduceerd: BravoFlex. Dit is een beproefde vorm van openbaar vervoer (regio Arnhem-Nijmegen) waarbij mensen via een app of telefonisch heel eenvoudig een voertuig kunnen bestellen die hen binnen Helmond bij elke gewenste halte op kan halen en naar elke gewenste halte kan brengen. De reiziger geeft door wat de vertrek- en de bestemmingshalte is en geeft daarbij ook aan hoeveel mensen meereizen. Als er een rolstoel of kinderwagen mee gaat kan dit ook aangegeven worden”.

De snode plannen om flexvervoer binnen de Helmondse gemeentegrenzen te introduceren – waardoor het reguliere openbaar vervoer dreigt te verdwijnen, blijft vragen oproepen, zoals:
– Betekent “in goed overleg” dat periodiek of incidenteel overleg gevoerd wordt tussen de gemeente Helmond en de provincie Noord Brabant als concessieverlener en Hermes als concessiehouder voor het openbaar vervoer?
– Op welk niveau heeft dit overleg plaatsgevonden? Op ambtelijk niveau of op het niveau van B & W?
– Wordt de Helmondse gemeenteraad vooraf geïnformeerd over dit overleg?
– Wordt de Helmondse gemeenteraad als gesprekspartner betrokken bij dit overleg?
– Wordt de Helmondse gemeenteraad via schriftelijke stukken – memo’s, notulen, overeenkomsten – geïnformeerd over de uitkomsten van een dergelijk overleg?
Wordt de Helmondse gemeenteraad in de gelegenheid gesteld mondeling vragen te stellen aan het college van B & W en haar mening te geven tijdens gemeenteraadsvergaderingen?

Of blijft de rol van de Helmondse gemeenteraad beperkt tot het stellen van schriftelijke vragen en kan het college zich beperken tot het geven van schriftelijke antwoorden, waardoor de invloed van de gemeenteraad zeer beperkt of zelfs niet aanwezig is?

De informatie van Reizigersoverleg Brabant over “de beproefde methode van openbaar vervoer in de regio Arnhem – Nijmegen” klopt overigens niet.
Verschillende partijen – ROCOV Gelderland, de gemeente Nijmegen, de gemeente Arnhem, de provincie Gelderland als ov – concessieverlener en anderen gaan niet akkoord met de UITBREIDING van dit flexvervoer!

Zaak voor de gemeenteraad van Helmond om aan te dringen op snelle “ANSWERS” van het college van B & W op hun “Questions” en wel vóór het ingaan van de nieuwe Hermes – busdienstregeling! Anders bestaat het risico, dat onderwerp openbaar vervoer in Helmond blijft “doorzeuren” tot de gemeenteraadsverkiezingen van begin volgend jaar en de verkiezingscampagnes gaat overheersen!

Beantwoorden

Update 1:
Tarief BRAVO Flexbus verlaagd, studenten reizen niet gratis of met korting
Dat antwoordde B&W onder meer op de 6 gestelde raadsvragen van de PvdA. Hieronder staat de volledige beantwoording van het gemeentebestuur.

  1. Vraag: Is het mogelijk om een Flexbus vervoersrit binnen een uur na bestellen te kunnen maken?
    Antwoord: Ja, zeker. De reiziger kiest zelf het moment dat hij wil reizen en is dus niet afhankelijk van de huidige vaste vertrektijden. Er is een maximale wachttijd afgesproken van 15 minuten. In Arnhem-Nijmegen, waar dit systeem sinds een jaar functioneert, ziet de vervoerder in de praktijk een wachttijd van 8-9 minuten na het bestellen van een rit. Daarnaast is er een maximale omrijdtijd van 10 minuten. Eenmaal opgehaald bij de afgesproken halte ziet de reiziger in de bus exact hoe laat hij arriveert bij de bestemmingshalte.
  2. Vraag: Hoeveel (standaard/regelmatige) ritten kunnen er tegelijk in het voren worden besteld?
    Antwoord: De reiziger kan twee weken vooruit boeken. Op dit moment moet de reiziger dat nog per rit doen. Dit is via de app overigens een eenvoudige handeling. Het is nog niet mogelijk om in één handeling meerdere ritten tegelijk te boeken en af te rekenen. De vervoerder heeft deze optie wel voor medio 2018 op de planning staan.
  3. Vraag: Waarom zijn (kortings)abonnementen en met name de studentenkaart niet geldig?
    Antwoord: Wij zijn met u eens dat het BRAVO Flex ook beschikbaar moet zijn voor abonnementen en studenten. Wij hebben hierover indringend gesproken met de provincie en vervoerder. Het resultaat is dat reizigers met het abonnement ´Brabant altijd vrij´ nu ook gebruik kunnen maken van BRAVO Flex. Hermes gaat hierover actief communiceren met de abonnementhouders. Bij de start van het systeem in december wordt een oplossing gekozen met kortingsvouchers/actiecodes die de abonnementhouder van Hermes krijgt. In de eerste maanden van 2018 wordt deze optie technisch in de app verwerkt. Verder gaat Hermes in overleg met NS om te zien hoe een businesscard van de werkgever of de ‘OV vrij reizen kaart’ binnen het systeem herkend kunnen worden. De intentie is er om dit bij de start van BRAVO flex gereed te hebben. De overige abonnementen zijn niet geldig; dit is volgens provincie en vervoerder niet haalbaar voor een sluitende businesscase. Provincie en vervoerder hebben op ons verzoek ook gekeken naar de mogelijkheden voor het studentenreisproduct (de OV-kaart voor studenten) in BRAVO flex. Zij constateren dat de businesscase van de pilot niet sluitend is wanneer studenten gratis of met korting kunnen reizen. Het studentenreisproduct is dus niet geldig in BRAVO flex. Scholen zoals ROC ter AA en het Summa college, waar veel studenten per openbaar vervoer naar toe reizen blijven overigens bereikbaar per reguliere bus (lijn 51 en 150). Daarnaast gebruiken veel studenten vooral de fiets als vervoermiddel.
  4. Vraag: Is deze uitsluiting niet in strijd met eisen van de aanbesteding?
    Antwoord: Zoals u weet is het busvervoer een provinciale verantwoordelijkheid. Op bovenstaande vraag hebben wij van de provincie het volgende antwoord gekregen: De Provincie Noord-Brabant heeft aan Hermes een concessie verleend op grond van een Europese aanbestedingsprocedure. In het ten behoeve van die aanbesteding opgestelde Programma van Eisen is opgenomen dat de concessie niet alleen traditioneel openbaar vervoer (vaste lijndiensten) omvat, maar ook aanvullende mobiliteitsoplossingen zoals BRAVO Flex. Hiermee is dit systeem niet in strijd met de aanbesteding.
  5. Vraag: Kent u de reizigerscijfers van de geschrapte diensten (per rit)?
    Antwoord: Ja, de aantallen reizigers per rit zijn bekend. Er is vooraf gekeken of deze aantallen met het BRAVO Flex systeem vervoerd kunnen worden en dat blijkt mogelijk.
  6. Vraag: Zou het niet logischer zijn om de ritten in de spits (als die wel drukker gebruikt worden) te handhaven?
    Het systeem wordt gepresenteerd als een grote verbetering maar voor de regelmatige gebruiker lijkt het een behoorlijke (financiële) verslechtering te zijn. Kan het college of kunnen we vanuit de gemeenteraad hierop enige invloed uitoefenen?
    Antwoord: Hermes start met voldoende capaciteit om de huidige reizigersaantallen te kunnen vervoeren, ook in de ochtendspits. Mocht direct na de start of na verloop van tijd blijken dat er een hogere vraag is, dan wordt hierop geanticipeerd door bijvoorbeeld de inzet van een extra bus. Daarnaast zet Hermes in de eerste weken extra personeel in om reizigers te helpen wennen aan het nieuwe systeem. In de busjes zijn mensen aanwezig die bijvoorbeeld kunnen helpen met het downloaden van de app en het aanmaken van een account. De busjes nemen in die eerste periode ook reizigers mee die bij de halte staan te wachten, maar niet gereserveerd hebben. Op deze manier wordt er alles aan gedaan om het systeem een goede start te geven.
    Het BRAVO Flex systeem kent voor- en nadelen. Belangrijk voordeel is de grote mate van maatwerk. Men kan reizen op een zelfgekozen moment, van en naar elke halte in Helmond, zonder overstap. Daarnaast worden met dit systeem ook Dierdonk, Helmond West en BZOB met het openbaar vervoer bereikbaar; een lang gekoesterde wens van de inwoners van deze wijken. Daar tegenover staat het nadeel van een hogere prijs. Omdat de provincie verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer, kunnen we daar als gemeente maar beperkt invloed op uitoefenen. Op dringend verzoek van het college is het tarief wel naar beneden bijgesteld.
    Voor alle duidelijkheid: de tarieven voor de streeklijnen en de stadslijnen 51 en 150 behouden het reguliere OV-tarief.
    Wij realiseren ons dat het hier gaat om een forse verandering in het openbaar vervoer in Helmond. Als college ondersteunen we deze proef omdat we zien dat er echt iets moet gebeuren om een vorm van stadsbusvervoer voor Helmond te behouden. Dat zijn we aan onze inwoners verplicht. We zien al jaren een terugloop in het aantal reizigers en als we niets vernieuwends doen, dreigen we de stadslijnen uiteindelijk kwijt te raken. Een vergelijkbaar systeem draait sinds ongeveer een jaar in Arnhem-Nijmegen. Het wordt daar gewaardeerd met een 8,2 en is genomineerd voor de Blije Reizigersprijs. Mocht er vanuit de gemeenteraad behoefte aan zijn, dan is Hermes graag bereid een werkbezoek aan de regio Arnhem-Nijmegen te organiseren zodat u het systeem zelf in werking kunt zien.
Beantwoorden

Jaja maar ov wordt wel meegerekend als studiefinanciering…mooi toch weer hoe de student wordt genaaid door de overheid…alsof zij het al zo breed hebben 😤😤😤

Beantwoorden

We worden allemaal genaaid door de verwerpelijke overheid ook het Helmondse college verdient in deze een dikke onvoldoende zei zijn er nu zelf de oorzaak van dat de Helmonders geen Stadsdienst meer hebben ,
college kijk eens verder als de stads grenzen echt te gek voor woorden .
Bezuinig op andere dingen maar goed openbaar vervoer voor velen ,
in een stad als Helmond dat kan echt niet .
Wel een nieuw stadion bouwen voor xxx mensen dure projecten als het Havenpark en ga zo maar door !!!!!

Beantwoorden
Peter van der Vrande

Met trots weer op 1: het beroerdste openbaar vervoer in Nederland. Dat was het al, maar het kan nog altijd slechter. En die vergelijking met Arnhem Nijmegen slaat als een tang op een varken. Dit staat op de website van Arnhem: Waarom zou ik Breng flex nemen als ik ook met de bus kan?
Neem vooral de bus als dat handig is. Breng flex is bijvoorbeeld een goed alternatief als de bus niet precies naar jouw bestemming gaat, als je veel moet overstappen, als je zeker wilt zijn van een zitplaats, of als je gewoon extra gemak wilt.
Daar is het een extra service en in Helmond is het binnen no-time de enige service, want het is natuurlijk wachten tot ze die lijn 51 en 150 ook de nek omdraaien. Maar ja busvervoer is blijkbaar niet van belang, want het past niet in het businessmodel. Dan kun je inderdaad beter het geld stoppen in een voetbalstadion waar eens in de 2 weken 1500 man komen kijken. Dat is nog geen 2% van de Helmonders, maar dan wordt niet gesproken over een businessmodel.

Beantwoorden

@Wielly Lucia op vrijdag 17 november 2017 om 13:34:

Inderdaad gaat nergens meer over kunnen net zo goed geen bussen meer laten rijden

Beantwoorden
Jacqueline van Duijnhoven

” Op dringend verzoek van het college is het tarief wel naar beneden bijgesteld”
Dus kost het geen 3 euro per rit meer, echter……????

Beantwoorden

Dat betekent nog steeds dat het hier niet om openbaar vervoer gaat.

Beantwoorden

Update 2:
Tweede Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer via Bravo Flexbus
Namens Lokaal sterk stelde Henriëtte Verouden vanochtend ook schriftelijke vragen aan B&W over deze nieuwe dienstregeling van het busvervoer via Bravo Flex. Haar raadsvragen volgen op bovenstaande antwoorden die B&W gaf op de PvdA-vragen.
Hieronder haar 10 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door haar inleidingen. Zodra we de antwoorden (Answers) van het college hebben, plaatsen we die ook (zoals altijd) in zijn geheel in de reacties.

Vrijdag ontvingen wij de antwoorden op de vragen van de PvdA inzake Bravo-Flex. De antwoorden die u geeft stellen ons niet gerust en roepen bij ons vervolgvragen op.
U verwijst in uw antwoorden naar het systeem in Arnhem-Nijmegen; wij willen u er op wijzen dat een vergelijkbaar systeem als in Arnhem en Nijmegen reeds jaren in Helmond draait, namelijk naast het ‘reguliere’ openbare vervoer, een flexibel systeem, in Helmond in de vorm van Taxbus, die voor elke Helmonder beschikbaar is.
De ritprijs voor zo’n taxbusrit bedraagt €4,20, weliswaar iets meer dan de €3,- van de Bravo-Flexbus, maar daarentegen kan men van deur tot deur reizen.
Dat brengt ons meteen op onze eerste vraag:

  1. Blijft het taxbussysteem zoals wij dat in Helmond kennen bestaan naast Bravo-Flex, of bent u voornemens deze vorm van openbaar vervoer voor niet-geïndiceerden te beëindigen.

In de antwoorden geeft u aan dat de provincie heeft aangegeven dat er geen sprake kan zijn van een sluitende businesscase wanneer studenten op hun OV zouden kunnen reizen.

  1. Bent u het met ons eens dat op deze manier een businesscase over de rug van studenten sluitend wordt gemaakt en dat men zich af moet vragen of een businesscase die niet sluitend is een goede businesscase is.
  2. Helmondse studenten en forenzen die dagelijks gebruik maken van het openbaar vervoer tussen thuis en station, zijn op maandbasis ± €130,= p.m. kwijt aan de extra kosten. Bent u het met ons eens dat dit een ongewenste situatie is, waardoor het openbaar vervoer in Helmond een luxe dreigt te worden ipv een basisvoorziening?
  3. Bent u bereid met de provincie verder in gesprek te gaan om alsnog tot een, voor elke Helmonder, bevredigende oplossing te komen
  4. Bent u bereid om, indien u met de provincie niet tot een bevredigende oplossing kunt komen, in gesprek te gaan met de minister, daar op deze manier het studentenreisproduct, voor studenten uit Helmond gekort wordt.
  5. Bent u bereid studenten en forenzen tegemoet te komen in deze kosten?

In Rijpelberg rijden sinds enige tijd kleine busjes in plaats van een stadsbus.

  1. Bent u er van op de hoogte dat in de ochtend tussen 7-9 uur twee busjes achter elkaar rijden omdat er een te groot aanbod van reizigers is voor een busje?
    Hoe is de verwachting dat dit in andere wijken zal gaan?

De gemeente Helmond streeft naar minder autoverkeer richting centrum om te gaan shoppen; wanneer  een ouder met twee kinderen naar het centrum van Helmond wil, gaat dit retour €18,= kosten (er bestaat geen kindertarief). Dit zal hoogstwaarschijnlijk gaan resulteren in een toename van autoverkeer

  1. Bent u het met ons eens dat deze maatregel kan gaan leiden tot meer parkeerders in het centrum en daarmee samenhangend meer parkeeroverlast in de omliggende wijken?
  2. Bent u het met ons eens dat op deze manier de kans groot is dat met name vanuit de oostelijke wijken, men eerder geneigd zal zijn naar Deurne te gaan om te winkelen, omdat daar parkeertarieven lager zijn?

In het kader van leerlingenvervoer vergoedt de gemeente Helmond in sommige gevallen ook de kosten van openbaar vervoer van thuis naar school en vice versa.

  1. Gaat u de vergoedingen aanpassen aan de hogere kosten die de Bravo-Flex met zich brengt?
Beantwoorden

@De weblog van Helmond op maandag 20 november 2017 om 12:09:

Niet alleen naar de Rijpel rijdt er een extra bus in de ochtend, maar ook naar brouwhuis.
Het taxbussysteem vormt een prima aanvulling voor de stille uren zoals de avonden en zondag waarop bravoflex niet meer rijdt.

Beantwoorden

Waarom kijkt u alleen naar studenten. Wat dacht u van de mensen die geen auto kunnen betalen. Met bv kinderen of de mensen die naar ziekenhuis moeten. Daar is mijn dochter er een van ik werk thuis (als ik dit niet doe kom ik niet rond.) Zij moet bijna wekelijks 1a2 keer naar ziekenhuis dat is 12 euro. Omdat ze ziek is en dus nog niet terug naar school kan en ook niet werken heeft ze alleen wat zakgeld en kleedgeld wat ik geef. (Ze is 19) nu ging het goed voor 1.60 heen en terug is te doen. Maar nu wordt het 6 euro heen en terug. 300% omhoog.
En inderdaad nu vermijden wij in ieder geval Helmond als stad en ga naar Deurne.

Beantwoorden

@Wilma Bloemers op maandag 20 november 2017 om 14:10:

Ook de dalkorting noord brabant van 40% vervalt helaas bij bravo flex
en het gratis reizen van kinderen.

Beantwoorden

Goede vragen gesteld, maar inderdaad, het gaat niet alleen om studenten, ook de gewone man wordt hier uitgekleed onder het mom van een businesscase….. openbaar vervoer is een voorziening voor alle inwoners, niet alleen voor hen die zes euro per dag kunnen betalen…
En inderdaad, @kritischeburger, ook in Brouwhuis rijdt in de ochtend een extra bus mee.
Daarover heb ik vorig jaar maanden moeten zeuren voodat ze dat invoerden.
Nu wordt dat ineens allemaal overbodig geacht.

Beantwoorden

Ik hoop dat ze het tij kunnen keren, dit is echt een glasheldere manier om mensen uit het ov te halen en in de auto te dwingen, ik zag het vorig jaar al aankomen, toen op het station Helmond met veel tamtam de nieuwe Bravo criminelen werden binnengehaald alsof het een wereldwonder was….
Natuurlijk WEL met vertegenwoordigers van de gemeente bij, die blaten wel mee met een nieuwigheidje, maar om eens mee te denken met de burgerij is schijnbaar te veel gevraagd, alles draait om geld en winst maken. Het duurde niet lang of de eerste mensen moesten al achterblijven bij de haltes omdat de kleine busjes in de spits niet toereikend zijn. Is het werkelijk hogere wiskunde om dit vantevoren al te zien aankomen ? En nu beweren ze ijskoud en met droge ogen dat er TE WEINIG gebruik gemaakt wordt van openbaar vervoer om het rendabel te houden.
ALS IN DIT LAND NIET ALLES GEPRIVATISEERD WAS, DAN HADDEN WE DEZE ELLENDE NIET!!
Alles mag geld kosten, behalve als het echt nodig is.
Nu vragen stellen is eigenlijk het paard achter de wagen zetten, had dat eerder gedaan. Dat was misschien beter geweest.

Beantwoorden

De lokale politiek had vragen moeten stellen op het moment dat er reizigers bleven staan.
Op Lijn 25 van Helmond naar Uden blijven iedere zondag reizigers staan door de inzet van een kleine bus. Hup Helder Helmond, PVDA en Lokaal sterk, kom maar door met die raadsvragen.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op maandag 20 november 2017 om 12:09:

Hoewel ik niet ga over de agenda van de gemeenteraad, lijkt het mij niet nodig, dat een delegatie van de Helmondse gemeenteraad een door Hermes gesponsored werkbezoek gaat brengen aan de regio Arnhem – Nijmegen.

Het Eindhovens Dagblad doet namelijk in een artikel van 10 november uitvoerig verslag van het functioneren van BrengFlex in Gelderland. Één verschil tussen de situatie daar en de GEPLANDE BravoFlex in Helmond – BravoFlex is een experiment dat nog niet eens van start is gegaan en kan om die redenen nog altijd afgeblazen worden – blijkt uit dat artikel:

“Het is de vraag hoe Bravo flex in Helmond uitpakt. In Gelderland is Breng flex een aanvulling op de bestaande buslijnen. In Helmond komt Bravo flex in de plaats van alle stadslijnen, op één na.”

Mocht de gemeenteraad toch de behoefte voelen een kijkje te gaan nemen in Arnhem en Nijmegen een paar welgemeende adviezen van mijn kant:
– om niet alleen met Hermes – mensen te gaan praten, maar ook met de gemeente Arnhem, de gemeente Nijmegen, ROCOV Gelderland en – niet in de laatste plaats – met Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland als de concessieverlener voor het openbaar vervoer;
– de reis van Helmond naar Nijmegen en/of Arnhem niet met lijn/buurt/flex/bussen van Hermes te maken.(De postkoets van begin 19e eeuw was sneller!). Het is beter om dan de NS – trein te pakken. Treinreiziger.nl – die genomineerd is voor de Blije Reizigersprijs – heeft een site waarop je de beste deals kunt vinden voor het reizen met de trein;
– gratis broodjes kaas of een gratis lunch aangeboden door Hermes links te laten liggen, anders krijg je later weer een vervelende discussie over ongepaste beïnvloeding of zoiets. Als ov – reiziger moet ik mijn eerste koffie van Hermes nog krijgen bij bussen met vertraging, bij bussen die niet op elkaar aansluiten, bij bussen die niet aansluiten op de treinen van de NS (en ik heb het dan alleen over Helmond!);
– AVVR te vragen de gemeentelijke delegatie te vergezellen.

Een werkbezoek aan het provinciehuis in Den Bosch voor een indringend gesprek met het provinciebestuur lijkt me harder nodig.

Om deze levendige discussie nóg levendiger te maken: Uit het Antwoord op Vraag 4 blijkt duidelijk, dat de gemeente Helmond door de provincie “op het verkeerde been” wordt gezet. Aanbestedingen voor het openbaar vervoer zijn volgens de Europese wet – en regelgeving niet verplicht en dus per definitie ook niet volgens Nederlandse wet – en regelgeving. Het openbaar vervoer in de 4 grote steden – Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht – is nooit het slachtoffer geworden van aanbestedingen; het openbaar vervoer in zuidoost Brabant wel, waardoor we nu overgeleverd zijn aan de willekeur van ov – monopolist Hermes.

Ik blijf het herhalen: voor klachten over het openbaar vervoer kan iedereen terecht op de site van de Ombudsman voor het Openbaar Vervoer. (Daarvoor moet je wel eerst een klacht indienen bij de klantenservice van de vervoerder). Het is even werk, maar als je dat niet doet, moet je ook niet gaan zitten MIEPEN, niet gaan zitten PIEPEN, niet gaan zitten ZEUREN. GEWOON DOEN!
En de Helmondse politieke partijen aanspreken op het Helmondse openbaar vervoer!

PS Ik zit te wachten op de eerste Helmondse Blije Reiziger die zicht meldt op “de weblog van Helmond”….

Beantwoorden

@Wilma Bloemers op maandag 20 november 2017 om 14:10:

Volgens mij wordt ook die groep benoemd:
De gemeente Helmond streeft naar minder autoverkeer richting centrum om te gaan shoppen; wanneer een ouder met twee kinderen naar het centrum van Helmond wil, gaat dit retour €18,= kosten (er bestaat geen kindertarief).

Beantwoorden
Lokaal Sterk Helmond

@Lokaal Sterk Helmond op dinsdag 21 november 2017 om 15:03:

Ik snap het. Ik vind het niet kloppen en jullie hebben alle punten opgenoemd. Ik hoop dat dit teruggedraaid wordt.

Beantwoorden

Helaas is het de provincie die hier zeggenschap over heeft. Maar het niet accepteren van OV kaarten of bep abonnementen vind ik niet kunnen. Dat is voor mij geen OV. Zoek maar eens uit of dit niet tegen de aanbestedingsregels is.

Beantwoorden

@Lenie Weijnen op dinsdag 21 november 2017 om 21:51:

Net als de gemeente Helmond is de provincie Noord Brabant geen bedrijf met bijvoorbeeld aandeelhouders. Gemeente en provincie zijn overheidsorganen van en voor de burger, waarbij de gemeenteraad het stadsbestuur – het college van B & W – en Provinciale Staten het provinciebestuur – Gedeputeerde Staten – controleert en (waar nodig) corrigeert. En wij – als burgers – kunnen op onze beurt invloed uitoefenen door onze stem te geven aan die partij(en) die het beste opkomt/opkomen voor onze belangen. En iedereen zal het met mij eens zijn, dat een goed openbaar vervoer in Helmond in het belang van IEDEREEN is.. De eerstvolgende gelegenheid om je stem uit te brengen zijn de Helmondse gemeenteraadsverkiezingen van begin 2018.

Bravo Flex lijkt me bij uitstek een onderwerp voor Provinciale Staten om het provinciebestuur te controleren – een lid van Provinciale Staten heeft ondertussen namens alle fracties vragen gesteld over Bravo Flex in Helmond – en op basis van de antwoorden het provinciebestuur al dan niet tot de orde te roepen/te corrigeren.

En een stevig onderzoek of de aanbestedingsregels niet geschonden zijn lijkt ook mij een prima idee.

Beantwoorden

Ik heb mij oude correspondentie er eens op nageslagen. Al in oktober 1997 speelde het “opdoeken” van buslijnen al een rol (bericht in het ED van zaterdag 4 oktober). Toen hoorde daar de lijn van Straakven ook al bij. Het is dus al twintig jaar kommer en kwel met het busvervoer.

Ik heb destijds een gepeperde brief aan de redactie Stad en Streek van het ED geschreven, een soort opinie-schrijven. Geplaatst is dit jammer genoeg niet, maar de strekking is zoals we nu lezen:
a) de busdiensten op zondag zouden worden opgedoekt en vervangen door een lijn-taxi;
b) twee buslijnen stonden op de nominatie te verdwijnen: ’t Hout en Straakven;

Ik vroeg me destijds al af wanneer de Helmonders nu eens eindelijk massaal aan het protesteren zouden slaan. Ik wil niet ingaan op de gehele inhoud van mijn brief van destijds.
Ik schreef toe als afsluiting: er komt een tijd dat iedereen in Helmond (die niet in het bezit van een auto was) te voet of op de fiets zal moeten. Helmond, het blijft toch een dorp, want een échte stad heeft tenminste fatsoenlijke busverbindingen…..

Of zie ik dat verkeerd!

Nu komt er dan een soort lijn-taxi, maar daar moet je wel behoorlijk voor in de buidel tasten. Kan ik net zo goed een 55+ taxi laten komen. Ik hoef dan niet eens naar een bepaalde plek, maar wordt aan huis opgehaald.

Beantwoorden

@punt-uit voor alle duidelijkheid, de 55+ taxi bestaat in Helmond niet, wij hebben de Taxbus, en die rijdt voor iedereen, ook als je 55-min bent (€4,20 per rit); dat is al jaren zo, maar veel mensen weten dat niet.
In Helmond kan zonder vervoerspas gebruik gemaakt worden van Taxbus als vorm van openbaar vervoer van deur tot deur.

Beantwoorden

@Henriëtte Verouden op donderdag 23 november 2017 om 00:34:

Beter eerst jezelf informeren. Ik heb een geregistreerd 55+ pasje voor taxibedrijf van der Zanden. En daar maak ik gebruik van.
Wel iets duurder, maar dat heb ik er graag voor over! Iets meer privacy en naar mijn mening kortere wachttijden.

Beantwoorden

Overigens: ook andere taxibedrijven, zoals Martax en Van Helvoort hebben een dergelijke service in de vorm van 55+ vervoer of kortingstaxi. Je moet je wel laten registreren. Soms met pasfoto!

Beantwoorden

@punt-uit op woensdag 22 november 2017 om 14:33:

Het is belangrijk om af en toe terug te kijken: in 1997 reed de stadsbus – als ik me niet vergis – frequenter dan nu en óók ’s avonds en óók op zondag. Het is belangrijkER om naar het nu en naar de toekomst te kijken: op welke manier krijgen we de lokale en provinciale politiek zover om ervoor te zorgen, dat Helmond een – voor de grootte van deze stad – normaal en acceptabel ov – niveau krijgt met frequente stadsbuslijnen, met stadsbussen in de avonduren en op zondagen, om bijvoorbeeld met het openbaar vervoer naar het Elkerliek – ziekenhuis te kunnen gaan. (En dan heb ik het over de beide Elkerliek – ziekenhuizen (Helmond EN Deurne!) Nou, door argumenten naar voren te brengen en de gemeentelijke politiek – B & W, gemeenteraadsleden, politieke partijen – onder druk te zetten en dat geldt idem dito voor Gedeputeerde en Provinciale Staten van de provincie Noord Brabant. Druk uitoefenen kan bijvoorbeeld door te reageren via de weblog van Helmond.

Een van de groepen die het slachtoffer wordt van Bravo Flex – let wel: in mijn ogen wordt iedereen slachtoffer van Bravo Flex – zijn scholieren en studenten al dan niet met een ov – studentenkaart. Wat let deze scholieren en studenten een actie te beginnen om ervoor te zorgen, dat zij met het reguliere openbaar vervoer en ook betaalbaar naar hun onderwijsinstituut kunnen reizen. Ze kunnen ook hun ouders en hun scholen hierbij mobiliseren. De gemeente Helmond kan alvast op zoek gaan naar het Helmondse equivalent van het Haagse Malieveld voor een leuke, ludieke demonstratie voor het behoud en verbetering van het Helmondse openbaar vervoer….

@punt-uit. “Nu komt er dan een soort lijn – taxi” Een van de argumenten die tegen Bravo Flex gebruikt wordt – ook door mij – is dat deze vorm van vervoer überhaupt geen openbaar vervoer is. Het is niet de provincie Noord Brabant of de gemeente Helmond die bepaalt wat wel of geen ov is. Daar zijn andere instanties voor.

Beantwoorden

@Peter van Lieshout op donderdag 23 november 2017 om 06:56:

Het is in het verleden wel gebleken dat mensen niet of nauwelijks te mobiliseren zijn. en het kan allemaal wel waar zijn.
Wat er rijdt kan me niet schelen. Ik maak gewoon gebruik van hetgeen waar ik nu gebruik van maak. En dat is de 55+ taxi. Zoals ik al zeg, wel iets duurder, maar dan wel meer privacy en rust en dat vind ik prettiger! Deze luxe kan ik me met mijn pensioentje wel permitteren! Zo dikwijls ga ik niet naar de stad……..of naar het ziekenhuis!

Beantwoorden

(Informatie afkomstig van de site van Hermes – eigenaar Connexxion):

AML flex

AML Flex voor Rijsenhout, Abbenes, Buitenkaag en Nes a/d Amstel

AML Flex is een nieuw duurzaam en flexibel OV systeem. Het vervangt de grote bus die niet frequent rijdt. AML Flex is vraag gestuurd en rijdt alleen wanneer reizigers dit willen.

‘AML’ is de afkorting van Amstelland Meerlanden, het concessiegebied waar Connexxion het Openbaar Vervoer verzorgt in opdracht van de vervoerregio Amsterdam.

Hoe werkt het?
Je kunt via de App vragen om opgehaald te worden op een bepaalde datum en tijdstip. Je geeft aan bij welke bushalte je zult staan op dat tijdstip. Je loopt (of fietst) naar de bushalte en AML Flex komt aanrijden. Je kunt ook bellen om een voertuig te bestellen. Dit doe je 30 minuten van te voren.

LET OP! De OV Flex app is beschikbaar vanaf 9 december 2017!

Je stapt in en checkt in met je OV-chipkaart. Je betaalt het normale OV tarief. Als je een abonnement hebt, reist met studenten OV of je bent 65 plusser met een persoonlijke OV-chipkaart, dan zijn deze producten gewoon geldig. Dit geldt ook voor landelijke kortingsproducten. Als je aankomt op het knooppunt, check je ook weer uit. Dat is belangrijk, want bij een overstap betaal je dan ook het opstaptarief van € 0,89 niet.
Wanneer rijdt AML Flex?
AML Flex rijdt tussen 07.00 en 21.00 uur. Je bestelt een AML Flex voertuig minimaal een halfuur van te voren. Je kunt daardoor al een halfuur voordat de eerste voertuigen gaan rijden AML Flex bestellen. In de avond kun je tot een halfuur voor de eindtijd een voertuig bestellen.

Reizen kan tussen: Telefonisch bestellen: Bestellen via de app:
Maandag t/m vrijdag 07.00 – 21.00 uur 06.30 – 20.30 uur 24/7
Weekend en feestdagen 08.00 – 21.00 uur 07.30 – 20.30 uur 24/7

Reserveren & betalen

Via de App

LET OP! De OV Flex app is beschikbaar vanaf 9 december 2017!

Als je de App op je telefoon hebt, kun je AML Flex eenvoudig bestellen en vooraf betalen via Ideal of creditcard. Dit kan door eenmalig een account aan te maken. Bij je bestelling wordt het bedrag dan automatisch afgeschreven. Ook kun je via de App feedback geven over je reis én je hebt automatisch een overzicht van al je ritten. Naast betalen met de OV-chipkaart kun je ook pinnen.

Heb je een account en al betaald? Toon je dit aan de chauffeur en ga je lekker zitten. Met de App kun je meerdere ritten vooraf reserveren. (bijvoorbeeld maandag, dinsdag, woensdag om 9:00uur ophalen). Dat geldt uiteraard ook voor je terugritten van het knooppunt. Een ander voordeel van de App, is dat je op de App precies kunt zien hoe laat AML Flex bij je halte is. Dus nooit meer onnodig wachten!
Via de telefoon

Je kunt AML Flex ook via de telefoon bestellen. Dit kan alleen een halfuur voor de rit. Wil je dus bijvoorbeeld om 14.00 uur vertrekken, bel dan om 13.30 uur om het voertuig te bestellen.
Reistijd van AML Flex
Je rijdt niet altijd alleen mee. Er kunnen ook andere reizigers zijn. Echter, het gaat nooit ten koste van de reistijd. We proberen zo veel mogelijk ritten en reizigers samen te voegen. AML flex hanteert een omrijfactor van 30%. Dit betekent dat de reistijd met AML flex maximaal 30% langer is dan de reistijd met de bus. Dit kan voorkomen als een andere reiziger ergens anders moet worden opgehaald. Als gereserveerde ritten betaald zijn, kunt je geen geld terug krijgen als je de rit toch niet maakt. Als je reserveert, kun je kiezen om niet vooraf te betalen. Je betaalt dan in het voertuig met de OV-chipkaart, pinpas of creditcard.
Voordelen

Een bus rijdt in deze gebieden vaak maar één keer per uur. AML Flex vertrekt binnen maximaal 30 minuten na het bestellen van de rit. Er is dus veel meer keuzevrijheid om het reismoment te kiezen. Daarnaast heb je een gegarandeerde zitplaats; je hebt gereserveerd en in bepaalde gevallen ook al betaald. De route is identiek aan de bus, maar AML Flex hoeft niet meer te stoppen bij elke halte en is daarom veel sneller op het knooppunt. Geef je vooraf aan dat je met een rolstoel of kinderwagen reist, dan komt er een rolstoeltoegankelijk voertuig. Zo kan iedereen mee. Bij plotseling slecht weer kun je alsnog razendsnel AML Flex bestellen. De AML Flex dienst lijkt op een taxi, maar rekent OV tarief af.

Wat verandert er?

Buslijn 163 van Rijsenhout naar Hoofddorp Station wordt vervangen door AML Flex; een auto of 8 persoonsbusje dat reizigers op afroep ophaalt bij de gewenste bushalte. Het AML Flex systeem houdt in dat reizigers 7 dagen per week vervoer kunnen bestellen. Op maandag t/m vrijdag van 06.30 tot 20.30 uur en in het weekend en op feestdagen van 07.30 tot 20.30 uur. Reserveren kan 24 uur per dag tot 30 minuten voor vertrek via de app. Je kunt ook bellen om een voertuig te resereveren. Dit doe je 30 minuten voor vertrek. Het vervoer wordt duurzaam uitgevoerd. Alle haltes van lijn 163 die nu gebruikt worden in Rijsenhout en Hoofddorp Station blijven voor dit systeem ook in gebruik. Naast bestemming Hoofddorp Station kan vanuit Rijsenhout ook gereisd worden naar Schiphol-Rijk, Beechavenue. Eenzelfde systeem werkt straks ook voor Buitenkaag en Abbenes. Hier bedient AML Flex alle haltes van de huidige lijn 164 in en tussen de dorpen en Nieuw-Vennep Station en Getsewoud P&R. In Nes a/d Amstel wordt lijn 149 vervangen door AML Flex. Vanuit Nes reist u naar het Amstelland Ziekenhuis in Amstelveen en/of Amstelveen Busstation; aan de zuidkant kan gereisd worden via industriegebied in Uithoorn Noord naar Busstation Uithoorn.

Samengevat:
•Eenvoudig boeken via App of telefoon
•Meer vertrekmomenten per uur tot 21:00uur
•Gewoon betalen met je OV chipkaart kan nog steeds
•Tarief is gelijk aan het overige OV
•Milieuvriendelijk, vervoer op maat (zitplaatsgarantie), geen grote lege bussen meer
•Je kunt precies zien hoe laat het voertuig er is
•Geen onnodige wachttijden meer bij de halte
•Sociaal veilig, je rijdt met je ‘privé-chauffeur’
————————————————————
Wellicht kunnen B&W bij hun “Answers” rekening houden met bovenstaande informatie. En wellicht kan het provinciebestuur van Noord Brabant – ook op basis van bovenstaande informatie – overwegen de plannen voor Bravo Flex in Helmond voor een heeeel lange tijd niet door te laten gaan!

Beantwoorden

Deze folder over Bravoflex wordt uitgedeeld in de bus.
1e rit is gratis.

Beantwoorden

De éérste – en ENIGE – Helmondse Blije Reiziger heeft zich gemeld op de weblog van Helmond!

Beantwoorden

Update 3:
Studenten betalen zelf de extra kosten van ± 130 euro per maand door invoering van BravoFlex
Dat en meer antwoordde B&W op de raadvragen van de Lokaal sterk. Hieronder hun volledige beantwoording.

Voordat wij inhoudelijk ingaan op uw vragen hechten wij eraan u, wellicht ten overvloede, te wijzen op het feit dat het openbaar vervoer een provinciale verantwoordelijkheid is. De provincie verleent de concessie en bepaalt onder welke voorwaarden de concessiehouder (in dit geval Hermes) moet werken. Dit betekent ook dat de provincie en Hermes verantwoordelijk zijn voor de businesscase en de keuzes die daarin gemaakt worden. Als gemeente hebben wij de afgelopen periode indringende gesprekken met Hermes en de provincie gevoerd, onder andere over het tarief, de geldigheid van abonnementen en de toegang voor studenten. Op het gebied van het tarief en de toegankelijkheid voor abonnementen zijn Hermes en de provincie ons deels tegemoet gekomen; waar het gaat om de studenten helaas niet.
De provincie en Hermes hebben in het verleden al aangegeven dat de reizigersaantallen in Helmond erg laag zijn. De stadslijnen (met uitzondering van lijn 51) zijn al langere tijd niet rendabel. Hermes kiest nu voor de proef met BravoFlex om toch openbaar vervoer in Helmond in stand te houden. Op een innovatieve manier en met bereik in de gehele stad. Het College van B&W ondersteunt de proef omdat wij zien dat er iets moet gebeuren om een vorm van stadsbusvervoer te behouden. Als er niets verandert, is de kans zeer reëel dat Hermes uiteindelijk stopt met de stadslijnen dat Helmond er niets voor terugkrijgt. Dat willen we voorkomen.

  1. Vraag: Blijft het taxbussysteem zoals wij dat in Helmond kennen bestaan naast Bravo-Flex, of bent u voornemens deze vorm van openbaar vervoer voor niet-geïndiceerden te beëindigen?
    Antwoord: Het Taxbussysteem blijft als OV-systeem vooralsnog naast BravoFlex bestaan. In de praktijk zien we dat het in de eerste plaats gericht is op WMO-vervoer. Minder dan 1% van de verplaatsingen met de Taxbus wordt door OV-reizigers gemaakt. Dat zijn gemiddeld drie verplaatsingen per dag. Ter vergelijking: Hermes heeft zich ten doel gesteld om dagelijks 175 mensen te vervoeren met BravoFlex.
    Taxbus en BravoFlex zijn twee verschillende systemen. Mede naar aanleiding van de discussie in de raadsvergadering van 28 november, lijkt het ons goed de belangrijkste verschillen voor u op een rij te zetten:
    • BravoFlex kost € 3,- per rit; Taxbus kost voor de OV-reiziger € 4,20.
    • BravoFlex rijdt van halte naar halte; Taxbus rijdt van deur tot deur.
    • De maximale omrijtijd bedraagt bij BravoFlex 10 minuten; bij Taxbus is dat 25 minuten.
    • De maximale wachttijd bij BravoFlex is 15 minuten; bij Taxbus moet men minimaal 60 minuten van tevoren reserveren.
    • BravoFlex werkt met een app, waarbij de reiziger na boeking realtime informatie krijgt over het moment dat zijn bus arriveert. Men kan BravoFlex overigens desgewenst ook telefonisch reserveren. Bij Taxbus reserveert men telefonisch of via internet. Om te weten hoe laat de bus arriveert, moet men gebruik maken van een terugbelservice of sms service.
    • Na reservering van een rit geeft de app van BravoFlex meteen aan hoe laat de bus bij de halte arriveert. Dit is meestal enkele minuten na reservering en nooit meer dan 15 minuten later. Taxbus werkt anders. Reserveert u een rit om bijvoorbeeld 13 uur, dan arriveert de bus tussen 12.45 en 13.15 uur. U moet dus 15 minuten voor het afgesproken tijdstip gereed staan en maximaal een half uur wachten.
    • Betalen gaat bij BravoFlex via de app met iDEAL of creditcard of in de bus met pinpas of OV-chipkaart; bij Taxbus betaalt men contant of op rekening.
    • BravoFlex rijdt niet in de avonduren en op zondag; Taxbus wel.
    .
    Het BravoFlex-systeem kent een aantal belangrijke voordelen. Het is flexibeler, rijdt zonder overstap van halte naar halte in heel Helmond en maakt gebruik van moderne technieken van informatievoorziening aan de reiziger. Ook wijken die tot nu toe geen openbaar vervoer hadden, zoals Dierdonk en Helmond West en industrieterrein BZOB worden met BravoFlex bereikbaar voor de OV-reiziger.
  2. Vraag: Bent u het met ons eens dat op deze manier een businesscase over de rug van studenten sluitend wordt gemaakt en dat men zich af moet vragen of een businesscase die niet sluitend is een goede businesscase is?
    Antwoord: Het openbaar vervoer is een provinciale verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid voor de inhoud van de businesscase en de keuzes die daarin gemaakt zijn ligt dan ook bij de provincie en concessiehouder Hermes. Als gemeente hebben wij bij provincie en Hermes aangedrongen op een oplossing voor studenten. Zij hebben hier uiteindelijk niet voor gekozen; dat betreuren wij.
  3. Vraag: Helmondse studenten en forenzen die dagelijks gebruik maken van het openbaar vervoer tussen thuis en station, zijn op maandbasis ± €130,= p.m. kwijt aan de extra kosten. Bent u het met ons eens dat dit een ongewenste situatie is, waardoor het openbaar vervoer in Helmond een luxe dreigt te worden ipv een basisvoorziening?
    Antwoord: Zie het antwoord op vraag 2.
  4. Vraag: Bent u bereid met de provincie verder in gesprek te gaan om alsnog tot een, voor elke Helmonder, bevredigende oplossing te komen.
    Antwoord: Zie het antwoord op vraag 2.
  5. Vraag: Bent u bereid om, indien u met de provincie niet tot een bevredigende oplossing kunt komen, in gesprek te gaan met de minister, daar op deze manier het studentenreisproduct, voor studenten uit Helmond gekort wordt.
    Antwoord: Gezien het feit dat de provincie verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer, is het niet zinvol om hierover met de minister in gesprek te gaan.
  6. Vraag: Bent u bereid studenten en forenzen tegemoet te komen in deze kosten?
    Antwoord: Nee, daar zijn wij niet toe bereid. Het openbaar vervoer is immers een provinciale verantwoordelijkheid.
  7. Vraag: Bent u er van op de hoogte dat in de ochtend tussen 7-9 uur twee busjes achter elkaar rijden omdat er een te groot aanbod van reizigers is voor een busje?
    Hoe is de verwachting dat dit in andere wijken zal gaan?
    Antwoord: Ja, daar zijn wij van op de hoogte.
    Het uitwerken van de businesscase en het bepalen van de aantallen busjes die ingezet worden is de verantwoordelijkheid van Hermes. Wij hebben er bij Hermes op aangedrongen om vanaf de start van het nieuwe systeem goed te monitoren hoe het gaat en snel bij te sturen als dat nodig is. Hermes heeft toegezegd dat te zullen doen.
  8. Vraag: Bent u het met ons eens dat deze maatregel kan gaan leiden tot meer parkeerders in het centrum en daarmee samenhangend meer parkeeroverlast in de omliggende wijken?
    Antwoord: Gezien de lage reizigersaantallen in de huidige bussen, verwachten wij geen gevolgen voor de parkeerdruk in het centrum door de komst van BravoFlex.
  9. Vraag: Bent u het met ons eens dat op deze manier de kans groot is dat met name vanuit de oostelijke wijken, men eerder geneigd zal zijn naar Deurne te gaan om te winkelen, omdat daar parkeertarieven lager zijn?
    Antwoord: Gezien de lage reizigersaantallen in de huidige bussen verwachten wij niet of nauwelijks gevolgen voor het bezoek aan het centrum.
  10. Vraag: Gaat u de vergoedingen aanpassen aan de hogere kosten die de Bravo-Flex met zich brengt?
    Antwoord: Wanneer zich de situatie voordoet dat leerlingen vanuit het gesubsidieerde leerlingenvervoer met hogere kosten geconfronteerd worden, wordt hier een individuele oplossing voor gezocht.
Beantwoorden

Het is nogal makkelijk en absurd van de gemeente om zich steeds te beroepen op de provinciale verantwoordelijkheid; zo iets van: wij kunnen er niets aan doen, je moet bij de provincie zijn. Als dit echt zo is dan heeft Helmond toch geen enkel bestaansrecht meer. Helmond is weer het lelijkste eendje van de klas; wat busvervoer betreft is Helmond vergelijkbaar met Bakel, Gemert, Milheeze, Boekel en noem maar op. Dus ze hebben hier 4 stations gebouwd om blijkbaar zo snel mogelijk uit Helmond te kunnen verkassen. Dan moet je ook maar ophouden over duurzaamheid, minder auto’s, meer OV etc. Zonder auto ben je in Helmond net zo slecht af als in het eerste den beste dorp. Als je meer dan 90.000 inwoners hebt, maar geen normaal busvervoer, de winkelleegstand zeer groot is in het centrum, je al 5 jaar probeert het oude bieb gebouw vruchteloos aan de man te brengen, de nieuwe bieb half leeg staat en je niet eens in staat bent om een goede aanbestedingsprocedure inzake de amusementssector te organiseren dan moet je je als gemeentebestuur afvragen in hoeverre Helmond als zelfstandige gemeente nog enig bestaansrecht heeft. Blijkbaar kan Helmond zichzelf niet presenteren en laten ze zich door de provincie als schroothondje behandelen.

Beantwoorden

Jammer dat onze motie (Lokaal sterk samen met PVDA en Helder Helmond) het niet gehaald heeft. nog een week en Bravo Flex is een feit
kijk voor de motie op: http://www.lokaalsterkhelmond.nl/lokaal-sterk-doet-ultieme-poging-om-bravo-flex-stellen/

We hebben het in ieder geval geprobeerd!

Beantwoorden
Henriëtte Verouden

Jammer dat er nog niets in het subsidieregister staat vermeld. Vermoed dat Bravoflex al snel een paar ton subsidie nodig heeft.
http://www.brabant.nl/loket/openbaar-subsidieregister/subsidies-verleend-door-de-provincie.aspx

Beantwoorden
Lijnbussen afschaffen doe je zo

Oneerlijk

Beantwoorden

Stelletje horken . Gewoon negeren deze Bravo busjes..

Beantwoorden

Waarvan? Van die ongeveer 110 euro basisbeurs per maand? Idioot besluit.

Beantwoorden
Lies van de Westerlo

Het is en blijft taxi en geen OV. Mss deugt de dienstregeling al jaren niet dat men daarom geen gebruik maakt van de bus. Erg jammer en onrechtvaardig.

Beantwoorden

Niet normaal meer

Beantwoorden
Mieke van Rijsingen

Niet alleen studenten zijn de klos
Ook degene die afhankelijk zijn van ov Hebben een groot probleem…

Beantwoorden

Wat is er mis met e fiets??

Beantwoorden

Ik denk dat er straks helemaal niemand meer met de bus gaat.. ik heb in alle jaren dat ik hier woon in totaal hooguit 1 of 2 x met de bus gereisd.. aangezien ik eerst minimaal 10 minuten moet lopen voor ik bij de bushalte ben… met de invoering van de flexbus is de behoefte aan een bus voor mij helemaal weg.

Beantwoorden

Top geregeld weer! 👍

Beantwoorden

Gewoon weg schandalig ze moeten zowiezo al studeren en lange dagen maken +bijbaantje veel uren maken voor de wat exstra geld te besteden.
Maar nee nu moeten ze het geld weer inleveren zorgverzekering studie geld.
En dat exstraatje kunnen ze nu weer in leveren voor de bus.
Goed gedaan helmond mag je weer trots op zijn zaken plunderen van onze studenten 👍👌

Beantwoorden

Het openbaar vervoer in en rond Helmond blijft “hot issues” opleveren. Het ene “issue” is nog niet eens afgesloten of zelfs ingegaan – Bravo Flex van Hermes, dat voor alle ov – gebruikers én slechter én duurder vervoer betekent, gaat maandag 11 december in. (Ik blijf weigeren om Bravo Flex openbaar vervoer te noemen, want het IS geen openbaar vervoer), of het volgende “issue” dient zich alweer aan – volle treinen in de vroege spitsuren – waarmee ik meteen kom op mijn eerder gedane oproepen:

Als ov – reizigers zijn wij consumenten en als consumenten kunnen wij klachten indienen bij de Ombudsman voor het Openbaar Vervoer met uiteraard als doel om de ov – situatie te verbeteren. Daarvoor moet je wel eerst een klacht deponeren bij de vervoerder.

Altijd goed om je ov – frustraties te “delen” op bijvoorbeeld de weblog van Helmond, maar het is nog beter om a) je klacht ook in te dienen bij de ov – vervoerder en dan b) bij de Ombudsman voor het Openbaar Vervoer en – met het oog op de komende gemeenteraadsverkiezingen – ook c) bij je favoriete politieke partij of je favoriete kandidaat. Ov – reizigers zijn ook kiezers, dus daar wordt ongetwijfeld naar geluisterd. GEWOON DOEN!

(Ik maak er geen geheim van, dat ik persoonlijk meer klachten heb over de bussen van Hermes dan over de trein).

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *