Buiten is het 10 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 78.029 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Niet iedereen houdt van ons. Mooi!

Havenplein Helmond in 2002

door Vico Hoozemans in 2002

4reacties

Een meerderheid van de Helmondse Wmo-cliënten is tevreden over de toegang tot de zorg. Cliënten voelen zich ook serieus genomen. De kwaliteit en het effect van Wmo-ondersteuning blijkt verbeterd te zijn, vergeleken met het (jaarlijks verplichte) onderzoek van een jaar geleden. De Wmo regelt bijvoorbeeld hulp in het huishouden, begeleiding, taxivervoer, een traplift, rolstoel, scootmobiel of dagopvang. Vorig jaar hebben in totaal 8.166 Helmonders daarvan gebruik gemaakt.
Een ruime meerderheid van de 988 in mei 2017 ondervraagde cliënten is tevreden met de kwaliteit van die voorzieningen. Daarbij is het percentage echt ontevreden cliënten gehalveerd, van 13,3% in 2015 naar 6,7% in 2016.
De Wmo wil bijdragen aan de ‘zelfredzaamheid’ van mensen. Het jaarlijkse onderzoek toont dat een ruime meerderheid van de cliënten vindt dat de Wmo-voorzieningen aan de verwachtingen voldoen. Ook in dit opzicht is het percentage echt ontevredenen ten opzicht van 2015 gehalveerd. Bij dit onderwerp van 6% naar 3%.
Deze cijfers komen uit een onderzoek (pdf) van de gemeente. Daarvoor is in mei dit jaar 988 cliënten gevraagd hun mening te geven. Daarvan hebben 440 mensen (44%) gereageerd. Die respons is hoog genoeg om valide uitspraken te kunnen doen.
Eerstverantwoordelijke wethouder Nathalie van der Zanden vindt dat de cijfers laten zien dat Helmond op de goede weg is. Maar dat is geen reden om achterover te leunen. “De toegang tot de zorg, de kwaliteit en het effect van de voorzieningen kunnen en moeten nog beter. Elke ontevreden cliënt is er 1 teveel. Daar blijven we keihard aan werken.”

4 reacties:

Blijkbaar zijn de vaste reageerders van deze weblog niet gevoelig voor positief nieuws. Grappig!

Beantwoorden

@Johan op donderdag 28 september 2017 om 23:36:

Behalve dat je alle reageerders wegschrijft als negatief en daarmee je eigen standpunt bevestigd dat reageerders zure reacties plaatsen.

Lees ik dat slechts 10% is ondervraagd en dat daarvan +/- 4.4% heeft gereageerd. De overige 7000 cliënten kon en mocht geen mening geven omdat het blijkbaar nog steeds te veel werk is om iedereen aan te schrijven en de kans te geven reageren op dit onderzoek.

Beantwoorden

@patrick op vrijdag 29 september 2017 om 07:53:

In verhouding tot wat het oplevert zou het inderdaad wel eens te veel werk en dus gemeenschapsgeld kunnen zijn. Niet alleen het aanschrijven maar ook het verwerken van de antwoorden.

Als 440 mensen (5,4% van 8.166) zich hebben uitgesproken, geeft dat een bepaald beeld. Het is niet aannemelijk dat als veel meer mensen zich uitspreken, er een compleet ander beeld ontstaat.

Beantwoorden

Als deze 440 mensen in 2 (zorg)flats zoals rivierenhof ameideflat deltaweg wonen,… dan kan het beeld bij een echte enquête weleens heel anders worden. WMO het gaat alleen om de ouderen maar WMO is zoveel meer…..

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *