Buiten is het 9 graden binnen zit:

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 110.572 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Deze bedrijven maken de weblog mede mogelijk.

52reacties

Het prototype van de eerste particuliere zonneauto van het Helmondse Lightyear werd zojuist onthuld. In Katwijk werd de Lightyear One, zoals het eerste model heet, voor de eerste keer aan de wereld getoond. Deze gezinsauto met zonnecellen in het dak wordt geproduceerd op de Automotive Campus. Het bedrijf liet eerder weten dat die naar verwachting in 2020 op de Nederlandse wegen gaat rijden.
Voor deze lancering waren zo’n 800 mannen en vrouwen in alle vroegte naar TheaterHangaar in Katwijk gekomen. Dat is het theater waar de musical Soldaat van Oranje sinds 2010 al 2,9 miljoen bezoekers trok.

In de reacties hieronder staan updates.

52 reacties:

Update 1:
“Wwoww, dit is ‘m dan. Wat mij betreft een gamechanger in de automotive wereld.” Dat meldde wethouder Jos van Bree die vanaf kort na 05 uur vanochtend aanwezig was bij de lancering.

Beantwoorden

Alleen voor de rijke mensen is de auto want over de 1 ton kan normaal mens niet betalen. Beetje jammer de rijke mensen kennen altijd besparen met nieuwe snufjes en de arme moeten het met goedkope auto’s die veel verbruiken doen

Beantwoorden

Wat lelijk bij de achterwielen, niet mijn kopje thee 🙂

Beantwoorden

Update 2:
Het volledige persbericht van het bedrijf

Lightyear presenteerde vandaag de allereerste auto op zonne-energie die geschikt is voor lange afstanden. Het eerste prototype van Lightyear One werd gepresenteerd aan een selecte groep van investeerders, klanten, partners en journalisten uit binnen- en buitenland. Dat gebeurde tijdens zonsopkomst in TheaterHangaar in Katwijk.
“Dit moment is het begin van een nieuw tijdperk in mobiliteit”, zei Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear. “We hebben twee jaar lang hard toegewerkt naar deze mijlpaal. Dit is een gigantische stap op weg naar onze missie om schone mobiliteit beschikbaar te maken voor iedereen.”
Lightyear werd opgericht in 2016 door alumni van Solar Team Eindhoven, die de Bridgestone World Solar Challenge wonnen in 2013, 2015 en 2017. Sinds de oprichting heeft Lightyear verschillende prijzen en subsidies in de wacht gesleept en investeringen ontvangen. “Daarmee hebben we een werkend prototype kunnen ontwikkelen van de eerste zonneauto die geschikt is voor lange afstanden, in een relatief kort tijdsbestek van twee jaar. En er zijn al meer dan honderd exemplaren gereserveerd. Lightyear One laat zien dat je met innovatieve technologie een hele duurzame auto kunt ontwikkelen die ook veel comfort biedt.”
Lightyear One is ontworpen vanuit een radicaal nieuw perspectief. Hoefsloot: “Ons hele team is gespecialiseerd in het optimaliseren van prestaties van een auto. Dat heeft ervoor gezorgd dat we een sterke focus hadden op het optimaliseren van de efficiëntie en veiligheid. Het ontwerp van Lightyear One begon met een leeg tekenvel. We hebben ons dus niet laten leiden door conventies in auto-ontwerp, maar alleen door de natuurwetten.”
Dat heeft geresulteerd in een auto die maximale energie haalt uit elke zonnestraal. Hoefsloot: “Het voornaamste doel van deze auto is ‘verder gaan waar elektrische auto’s tekortschieten’. De voornaamste reden waarom mensen geen elektrische auto kopen, is dat ze maar een relatief korte afstand kunnen afleggen met een volle batterij, terwijl er nog te weinig laadpunten zijn, blijkt uit onderzoek.”
“Lightyear One heeft geen last van deze nadelen. De auto is ultra-efficiënt. Daardoor kun je een ongekende afstand van 725 kilometer rijden met een relatief kleine batterij. Daarnaast laadt de batterij zichzelf op met behulp van zonne-energie, waarmee je tot wel 20.000 kilometer per jaar kunt laden. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te laden, want je kunt langere afstanden afleggen met dezelfde energie. Ook kun je gebruik maken van gewone stopcontacten; met een gewone 230V-stekker kun je tot 400 kilometer per nacht laden. Dat is vooral mooi als je een roadtrip wilt maken, omdat je geen gebruik hoeft te maken van de elektrische laadinfrastructuur.”

  • De auto is gemaakt van lichtgewicht high-tech-materialen die voldoen aan strenge veiligheidsnormen
  • Lightyear One wordt aangedreven door vier onafhankelijke wielmotoren, waardoor er geen energie verloren gaat tussen motor en wielen
  • Het dak en de motorkap zijn voorzien van vijf vierkante meter aan zonnecellen met veiligheidsglas, dat zo sterk is dat een volwassen persoon eroverheen kan lopen zonder schade aan te richten
  • Lightyear One kan niet alleen worden opgeladen met zonne-energie, maar ook bij (snel)laadstations of via een gewoon stopcontact

Tijdens de onthulling van het prototype benadrukte Lex Hoefsloot het belang van dit moment. “Klimaatverandering is een van de grootste problemen waar we als mensheid mee te maken hebben. Zo’n beangstigende ontwikkeling werkt bijna verlammend. Wij besloten om het tegenovergestelde te doen: als engineers wilden we de mouwen opstropen. Lightyear One is een enorme kans op een toekomst waarin schone mobiliteit beschikbaar is voor iedereen.”
De natuur is een grote bron van inspiratie geweest voor de auto: “We hebben eeuwenlang in balans geleefd met de natuur. De technologie van vandaag stelt ons in staat om dat opnieuw te gaan doen. We zijn met een schone lei begonnen en hebben de natuurwetten als uitgangspunt genomen. De natuur is onze grootste inspiratiebron in het ontwikkelen van een ultra-efficiënt design.”
En dit is nog maar het begin, aldus Hoefsloot. “Nieuwe technologie heeft altijd een relatief hoog prijskaartje. Daarom beginnen we met een exclusieve markt; Lightyear One is de eerste lange-afstands-zonneauto met indrukwekkende prestaties. De volgende modellen die we gaan ontwikkelen zullen een veel lagere aanschafprijs hebben. Daarnaast zijn we van plan om toekomstige modellen in te zetten als deelauto’s, waardoor de aanschafprijs kan worden gedeeld onder grotere groepen gebruikers. Hierdoor kunnen we hoogwaardige mobiliteit bieden voor een lage prijs per kilometer. De derde en laatste stap is dat we echt duurzame auto’s kunnen leveren die goedkoper zijn om te gebruiken dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. We verwachten dat dit het omslagpunt gaat zijn in de nabije toekomst; dat is het moment waarop we massaal overstappen op een wagenpark dat honderd procent duurzaam is.”
Lightyear gaat de productie van Lightyear One vanaf 2021 verhogen. De eerste honderd exemplaren zijn al gereserveerd. Via de website van Lightyear kunnen de eerste 500 Lightyear Ones worden gereserveerd voor een prijs van €119.000 (verwachte levering in 2021). De auto kan ook worden geleased vanaf €1.879,- per maand via LeasePlan.

Beantwoorden

Mooi technologische ontwikkeling. Maar waarom niet onthullen in Helmond????

Beantwoorden

Auto’s van het merk TESLA gaan ook als warme broodjes over de toonbank.
Ook die auto’s zijn niet goedkoop. Mark Rutte helpt graag mensen die een dure
auto kunnen betalen.

Of Lightyear een succes gaat worden is overigens de vraag. Tesla-baas Elon Musk investeerde een vermogen in zijn onderneming.
Het bedrijf lijdt nog altijd verlies.

Welke autobrandstof wordt de toekomst?
Benzine, diesel, LPG, waterstof, elektriciteit. Of iets anders.

Beantwoorden

merkwaardig: onthulling in Katwijk. Hij is toch hier ontwikkeld, in Helmond, of is dat nep!

Beantwoorden

Mooi spul uit Helmond????

Beantwoorden
Hennie van Helvoort

@Jurgen op dinsdag 25 juni 2019 om 09:36:

Jammer inderdaad, het Speelhuis was een pracht locatie geweest! 🙁
Mooie auto, dat dan weer wel. 🙂

Beantwoorden

@José Joosten op dinsdag 25 juni 2019 om 14:44:

En bij Het Speelhuis is nu een reusachtige tent in aanbouw.

Ik dacht nog even………Lightyear! Het ging hun kennelijk niet snel genoeg.

Beantwoorden

Update 3:

Wethouder Jos van Bree: “Dit is supergaaf en een eerbetoon aan LightYear. Wij zijn echt trots dat zij gehuisvest zijn in onze stad en dat zij hier bouwen aan de toekomst, een betere wereld. En de eerste nieuwe auto die sinds lange tijd weer gebouwd wordt in NL en wel MADE IN HELMOND.”

Wethouder Gaby van den Waardenburg: “Super trots op dit knap staaltje techniek dat in Helmond is ontwikkeld. Gefeliciteerd.”

Beantwoorden

Het begin van de personenautohistorie in Helmond begon in 1975. Met de komst van Volvo vlakbij de huidige locatie van Lichtjaar.

Beantwoorden

Wat een gedrocht

Beantwoorden

Jammer da ut zo’n lilluk ding geworden is… op een of andere manier gaat dat niet lekker samen e-auto en mooi ontwerp …

Beantwoorden

@Twanneman op dinsdag 25 juni 2019 om 09:10:

Lekker belangrijk, als je de gedachte achter dit concept begrijpt dan weet je waarom de auto dit uiterlijk heeft maar dan moet je je verdiepen en niet alleen plaatjes kijken.

Beantwoorden

Zegt een jaloerse BMW dinosaurus. Voorbij gestreefd door een paar studenten.
Lekker blijven dieselen en de kop in het zand stoppen.

De zonnepanelen laden alleen maar bij.
Het uiterlijk is nodig om een extreem lage cw waarde te verkrijgen.

Beantwoorden

Beantwoorden

Update 4:
Lightyear op 1 in de top 10 startups volgens LinkedIn
Ontwikkelaar van de door zonne-energie aangedreven Lightyear auto voert de Nederlandse LinkedIn ‘Top Startups’ lijst aan. Jaarlijks zet de redactie van dit een online sociaal netwerk met de ‘Top Startups’ lijst de startups in de schijnwerpers die het meest veelbelovend en in trek zijn bij professionals op het platform. Dit jaar is voor het eerst een Nederlandse editie samengesteld. Lightyear, ontwikkelaar en producent van door zonne-energie aangedreven auto’s en gevestigd in Helmond, voert de Nederlandse lijst aan. De in Amsterdam gevestigde aanbieder van elektrische scooters felyx en online supermarkt Picnic maken met een notering plek 2 en 3 de top 3 compleet.
De lijst ‘LinkedIn Top Startups’ wordt samengesteld aan de hand van een combinatie van factoren als personeelsgroei, interactie met het bedrijf en de medewerkers, de mogelijkheid om het beste talent aan te trekken en die vaak een impact hebben op de manier waarop we werken en leven. Er wordt hiervoor gekeken naar de activiteiten en interacties van de meer dan 645 miljoen leden op LinkedIn, waarvan ruim 8 miljoen in Nederland. De lijst geeft duidelijk overzicht welke snelgroeiende, jonge bedrijven (niet ouder dan 7 jaar) de huidige aantrekkelijke spelers op de arbeidsmarkt zijn voor talent om hun carrière op te bouwen.
Lex Hoefsloot, oprichter en CEO van Lightyear, is trots op de nummer 1 notering van zijn bedrijf: “Lightyear vindt het super gaaf om te zien dat de droom waar we al ongeveer 2 jaar aan werken, steeds concreter wordt en gezien wordt. Zeker sinds de onthulling van ons prototype deze zomer. Tegelijkertijd is dit slechts nog maar het begin, het grote doel is schone mobiliteit voor iedereen. We zijn blij dat we bij Lightyear over toptalent beschikken om dit te realiseren. Om van LinkedIn internationale erkenning te krijgen als de meest veelbelovende startup in Nederland voelt als een prachtige eer voor iedereen die heeft meegewerkt om de Lightyear One het daglicht te laten zien.”
Burgemeester Elly Blanksma is trots dat de gemeente thuishaven is van de nummer 1 op de lijst. “De stad Helmond is ontzettend trots op Lightyear, gevestigd op de Helmondse Automotive Campus. Een start-up begonnen door een aantal topstudenten en binnen twee jaar een enorm succesvol bedrijf met meer dan 100 man personeel. Het is waanzinnig wat dit bedrijf tot nu toe heeft bereikt. Ontworpen vanuit een ideaal produceren zij de eerste elektrische long-range zonneauto ter wereld voor de commerciële markt. Dat getuigt van lef en doortastendheid. Hun innovaties brengen daadwerkelijk veranderingen teweeg. Het verbaast mij dan ook niets dat het jonge, vernieuwende Lightyear zo hoog in de deze lijst van Nederland staat.”
Lightyear is ook 1 van de 10 finalisten bij de verkiezing van de nieuwe Nationale Iconen. Deze maand maakt het kabinet bekend wie van de genomineerden de uiteindelijke winnaars worden omdat hun innovaties uitblinken in het bieden van oplossingen voor maatschappelijke opgaven.

Beantwoorden

Update 5:
‘Lightyear One in windtunnel de meest aerodynamische productieauto’
Lightyear meldt vandaag in een persbericht dat de Lightyear One de meest aerodynamische is op de markt. Slechts 4 maanden na de onthulling van het prototype (zie helemaal bovenaan) is het volgens dit Helmondse bedrijf gelukt om met deze 5-persoonsauto een wereldrecord op aerodynamica te vestigen.
De ingenieurs van het bedrijf hebben in een windtunnel een luchtweerstandscoëfficiënt van onder de 0.20 gemeten en dat is volgens hen een nieuw wereldrecord. Het exacte getal zal publiekelijk bekend gemaakt worden nadat de zonneauto volledig is doorontwikkeld. Gebaseerd op deze resultaten, zal Lightyear One de meest aerodynamische productieauto op de markt worden.
Middels testen kon Lightyear bevestigen dat het gelukt is om een ultra energie-efficiënte auto te ontwerpen. Een lage luchtweerstandscoëfficiënt is namelijk cruciaal om een laag energieverbruik te realiseren. En dat terwijl de Lightyear One ontworpen is om 5 personen te vervoeren en net zoveel bagage mee te kunnen nemen als in een SUV. Om dit te realiseren is het volgens Lightyear CEO, Lex Hoefsloot, erg belangrijk om los van bestaande ideeën te kunnen ontwerpen. “Het is enkel en alleen mogelijk omdat we de auto zoals we hem kennen compleet herontwerpen. We focussen hierbij op de 2 belangrijkste aspecten voor elektrische auto’s: een hoge actieradius en snelle oplaadtijden. Als je die 2 als uitgangspunt neemt komt je bij Lightyear uit.”

Beantwoorden

Update 6:
Samenwerking met DSM om meer voertuigen van zonnedak te voorzien
De Helmondse zonneautobouwer Lightyear en de Koninklijke DSM, een wereldwijd bedrijf in voeding, gezondheid en duurzaam leven, tekenden een overeenkomst om samen meer Lightyear-zonnedaken voor allerlei elektrische voertuigen proberen te gaan verkopen.
Het partnerschap, zo meldt het persbericht vanochtend, richt zich op de integratie van zonnedaken in allerlei verschillende elektrische voertuigen (zoals auto’s, bestelwagens en bussen) zodat gebruikers hun voertuig direct met schone energie kunnen opladen. De 2 bedrijven willen starten met pilots voor klanten in de automobielindustrie en het openbaar vervoer.
De markt voor elektrische voertuigen kan wereldwijd enorm groeien volgens Lightyear en DSM. In 2019 werd de omvang geschat op meer dan 160 miljard Amerikaanse dollar. Volgens internationale marktbeoordelingen van Bloomberg, IDTechEx en TIME is de waarde tegen 2027 ruim 800 miljard dollar. Om deze groei te versnellen moet de sector voor elektrische voertuigen 2 hindernissen zien te overwinnen: het beperkte bereik en de afhankelijkheid van het stroomnet.
Voor de liefhebbers onder ons, Lightyear ontwikkelde de technologie oorspronkelijk voor de zonnepanelen van Lightyear One. Bij de lancering volgend jaar zal Lightyear One met een actieradius van 725 km gelden als de meest efficiënte zonneauto ter wereld voor lange afstanden, zo voorspelt het Helmonds bedrijf. Het zonnedak bestaat uit 5 vierkante meter geïntegreerde zonnecellen die worden beschermd door ultra-sterk, dubbel gebogen veiligheidsglas dat continu zonlicht opvangen. Dit betekent dat het zonnedak in een geoptimaliseerd voertuig zoals Lightyear One genoeg energie kan genereren voor gemiddeld 70-90% van de afgelegde kilometers op jaarbasis. De geleidende backsheet van DSM vormt een integraal onderdeel van het zonnedak en maakt het mogelijk om alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Zo kan de hele voorkant van de module worden gebruikt om zonlicht op te vangen. Dit verkleint de elektrische verliezen (tussen de cellen en de module), waardoor er 3% meer vermogen kan worden geleverd, en heeft als extra voordeel dat het zonnedak er stijlvoller en aantrekkelijker uitziet.
Martijn Lammers, medeoprichter van Lightyear: “We willen een revolutie ontketenen in de manier waarop mensen reizen. Door in samenwerking met DSM onze zonnetechnologie toegankelijker te maken kunnen we een massale overstap op elektrische voertuigen versnellen door de zon als energiebron te gebruiken.” Vicepresident Pascal de Sain van multinational DSM: “Ons doel is eenvoudig: schone energie van de zon werkelijkheid maken voor iedereen.”

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op donderdag 14 mei 2020 om 10:30:

Eigenlijk altijd afgevraagd waarom niet alle autos een paneel in het dak hebben, kan je ook nooit met een lege accu staan.

Beantwoorden
Christiaan Koëter

als ze maar heel blijven

Beantwoorden

Laat ze eerst maar eens echt met een productiewagen komen. Tot nu toe is t vooral de pers opzoeken.

Beantwoorden

Ik wil wel testrijder worden! 😉

Beantwoorden

@Paul-Ivo Burgers op donderdag 14 mei 2020 om 18:40:

Wees eens trots op Helmond Paul-Ivo! Het is prachtig dat we zo’n bedrijf binnen de gemeentegrenzen hebben. Een gigant als DSM gaat heus niet in zee met een luchtfietser. 😉

Beantwoorden

Update 7:
De zonneauto Lightyear One krijgt banden van Bridgestone
De zonneauto van de Helmondse start-up Ligthyear krijgt speciale banden van de Japanse leverancier Bridgestone. Die banden hebben een lagere weerstand op de weg en zorgen daardoor voor een lager energieverbruik. En er worden bij de productie van de banden minder grondstoffen gebruikt.
Door de lage rolweerstand van de banden kan Lightyear One ook van een lichtere accu profiteren. In vergelijking met alternatieve Bridgestone EV-specifieke banden zijn de nieuwe Turanza Eco-banden dusdanig ontworpen om de actieradius te vergroten, wat neerkomt op een equivalente gewichtsvermindering van meer dan 90 kg. Naast het feit dat Lightyear One verder kan rijden tussen 2 laadbeurten, is de verspreiding van silica van de band verbeterd door een nieuwe mengtechnologie toe te passen. Het totale gewicht van de band per voertuig is met 3,6 kg (ongeveer 10%) verminderd, zonder dat dit ten koste gaat van de kilometrage en grip.
Lightyear mikt erop om nog dit jaar de eerste auto’s aan klanten te kunnen leveren. In 2019 presenteerde het bedrijf zijn eerste model, de Lightyear One, zie helemaal bovenaan. De wagen zal in het tweede kwartaal uitvoerig worden getest. De Lightyear One krijgt een actieradius van 725 kilometer.
Lightyear zoekt nog naar een partner voor de productie van de auto’s. Een eventuele beursgang zou het bedrijf aan kapitaal voor de ontwikkeling van een tweede model moeten helpen. Dat maakte Lightyear in maart bekend na een investeringsronde waarmee 40 miljoen euro werd opgehaald.
Vorig jaar sloot Lightyear al een samenwerking met chemiebedrijf DSM voor oplossingen voor zonnepanelen op de autodaken (zie update 6)

Beantwoorden

Het zal mij benieuwen, als ze de boot maar niet gemist hebben gezien het aanbod wat er al is en nog komt want die lightyear laat nog wel even op zich wachten.
En voor de schoonheid hoef je hem niet te kopen, maar dat is mijn mening.

Beantwoorden

This en blijft een lilluk ding. Maar 119.000 euro valt mee. En leasen voor nog geen 1900 euro per maand.. Het gros van de mensen verdient dit netto nog niet. Dus wat gaat dit dan doen aan ons klimaat en duurzaamheid.
Laat staan in India of China of Nigeria..
Nee. Liever zie ik een grote kerncentrale hier komen voor werkgelegenheid, goedkope energie en schone natuur. Zonder windmolentjes en zonnepaneelparken.

Beantwoorden

Update 8:
Zojuist arriveerde het koninklijk gezin bij de viering van Koningsdag in Eindhoven. De Helmondse Lightyear One zorgde ervoor dat koningin Maxima ook aankwam.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op dinsdag 27 april 2021 om 11:55:

Nog een leuke foto van gisteren:

Beantwoorden

Update 9:
Lightyear sleepte mega-order van 10.000 auto’s binnen
Lightyear kreeg van de internationale autoleasemaatschappij Arval een pre-order voor 10.000 Lightyear’s 2. Dit tweede model zonneauto van de Helmondse bouwer op de Automotive Campus rolt naar verwachting eind 2025 van de band. Met die gezinsauto wil het bedrijf toetreden tot de massamarkt.
Daarmee komt het totale aantal bestellingen van bedrijven voor dit model op 21.000, wat overeenkomt met een omzet van bijna 840 miljoen euro. Autoleaseconcern Leaseplan tekende in 2021 al een contract voor 5000 stuks en ook autodeelplatform MyWheels bestelde er inmiddels duizenden. Met de Lightyear 2 mikt de autofabrikant op een lager prijskaartje (richtprijs onder de 40.000 euro) en daarmee een grotere markt. Vanaf 2026 wil het bedrijf 200.000 auto’s per jaar produceren.

Beantwoorden

Mooi, kunnen ze meteen de ontvangen subsidies terug betalen aan de belasting betalers.

Beantwoorden

@Twanneman op dinsdag 17 januari 2023 om 11:40:

Omdat je dat niet vaak hoort, vraag ik je of dat de afspraak was bij die subsidies? Als dat zo is, dan heb je 100% gelijk.
Maar is het om te bitchen: wees er toch trots op dat we zo’n pareltje in Helmond hebben!

Beantwoorden

@José Joosten op woensdag 18 januari 2023 om 06:39:

Het zal niet de afspraak zijn nee.
Het is ook niet om te bitchen.
Ik vind het meer een morele keus.

Kijk, dat je een startup (geen subsidie!) bedrag krijgt, of het nu wel of niet goed uitpakt, vind ik prima.
Pakt het niet goed uit dan ben je dat geld kwijt (net als in alle gevallen bij subsidie, even kort door de bocht), pakt het wel goed uit en je gaat winst maken dan vind ik het normaal dat je het startup bedrag terug betaald.
Er zijn genoeg mensen mega rijk geworden dankzij subsidies over de ruggen van anderen.
Dit is even heel simpel en kort gezegd hoe ik erover denk, natuurlijk is het niet zo simpel en zwart/wit.

Beantwoorden

@Twanneman op woensdag 18 januari 2023 om 09:20:

Ik snap je morele standpunt, maar dat slaat dus niet specifiek op Lightyear.
Soms gebeurt zoiets overigens. Heel zakelijk middels een investering of lening van de overheid. Die krijgt er dan bijvoorbeeld een deel van de aandelen of een dikke rente voor. Dan heb je feitelijk dat door jou beoogde effect.
Funfact, bij de grote bedrijven wordt een subsidie als een negatieve belasting gezien. De meeste belastingen moet je betalen, sommige krijg je terug.

Beantwoorden

Las net in het Financiële Dagblad een Lightyear-updatje dat slecht nieuws betekent:

Lightyear legt productie eerste zonneauto stil

Lightyear stopt met de productie van zijn eerste automodel, de Lightyear 0. Het bedrijf heeft vanmorgen uitstel van betaling aangevraagd voor Atlas Technologies B.V., de dochteronderneming waarin de productie van het model is ondergebracht. Dat bevestigt ceo en mede-oprichter Lex Hoefsloot aan het FD.

‘Het is een pijnlijk besluit’, zegt Hoefsloot. De productie van de exclusieve Lightyear 0 ging in november van start bij de Finse autofabrikant Valmet Automotive. Een ‘handjevol auto’s’ rolde daar tot nu toe van de band, maar de productie is te duur. ‘In overleg met investeerders is besloten de stekker uit de Lightyear 0 te trekken’, zegt Hoefsloot. Volgens de topman is deels onder druk van de investeerders besloten om middels de surseance het bedrijf te herstructureren.
Het personeel is vanochtend op de hoogte gebracht. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn voor de ruim 600 medewerkers, die allemaal onder de dochteronderneming vallen. Ook is het onbekend wat er met eventuele schulden gebeurt. ‘Dat ligt bij de bewindvoerder,’ stelt Hoefsloot.

Investeerders
Het in Helmond gevestigde autobedrijf haalde tot nog toe ruim €200 mln op bij meerdere investeringsrondes. Volgens Hoefsloot zijn de opgehaalde investeringen verbonden aan de houdstermaatschappij en is nog niet duidelijk in welke mate investeerders geraakt worden door de surseance van de dochtermaatschappij.
Ook is nog onduidelijk wat er gaat gebeuren met Valmet Automotive. ‘Ook voor hen is het lastig nieuws’, zegt Hoefsloot. ‘Het is moeilijk om te zeggen of Valmet Automotive partner blijft voor Lightyear 2.’ Met de andere toeleveranciers zegt Hoefsloot ‘contact te hebben gehad’, al kan hij niet zeggen wat er precies besproken is.

Lightyear 2
Lightyear wil zich nu volledig gaan richten op de ontwikkeling van zijn tweede zonneauto: de Lightyear 2. Ook daarvoor heeft het bedrijf nog extra financiering nodig. Hoefsloot houdt desondanks vertrouwen in dat model: ‘We hebben met de 0 laten zien dat je een auto kan produceren die deels aangedreven wordt door de zon. We hebben bewijs geleverd dat het kan en dat is essentieel voor het vervolg.’
Vorige week werd bekend dat de automaker een order van 10.000 Lightyear 2’s binnengesleept had bij autoleasemaatschappij Arval. Het tweede model zonneauto van het Brabantse Lightyear rolt naar verwachting eind 2025 van de band. Met die gezinsauto wil Lightyear de massamarkt betreden.

World Solar Challenge
Lightyear werd opgericht in 2016. De vijf oprichters leerden elkaar kennen bij hun deelname aan de World Solar Challenge in Australië. Sinds de oprichting groeide het bedrijf flink en haalde het ruim €200 mln aan investeringen op. Onder meer Invest-NL, de Brabantse ontwikkelingsmaatschappij BOM en de Zweedse sportwagenfabrikant Koenigsegg staken geld in Lightyear.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfsleven/1465605/lightyear-legt-productie-eerste-zonneauto-stil-rwa3caUAVYl1

Beantwoorden

Waarom niet gewoon een Nederlandse merknaam? Sorry hoor, maar Koreaanse auto’s hebben een Koreaanse merknaam, Amerikaanse auto’s hebben een Amerikaanse merknaam, Duitse auto’s hebben een Duitse merknaam, Franse auto’s hebben een Franse merknaam, waarom dan voor een Nederlandse auto geen Nederlandse merknaam? Wees nou eens een beetje trots op Nederland.

En ja, die auto had in Helmond onthuld moeten worden. Welke moeite heeft ons B&W gedaan om daar een spectaculaire gebeurtenis van te maken?

Beantwoorden

Pejrka, ben ‘t met je eens.

Nou, daar staan we dan. Failliet, maar andere delen ontspringen zoals vaak de dans. De rijke boeven kunnen lekker doorgaan. De verliezers zijn de burgers die de subsidies betaald hebben en die hun auto nu niet krijgen.
Klassieke oplichters praktijk.
Hoop dat curator en rechter het hele zaakje meeneemt.. Iedereen eerste schadeloos stellen, eer er verder geproduceert wordt door “Lightyear”.

Beantwoorden

Krijgen twanneman en ikke “lekker” gelijk.

Beantwoorden

@Hans op maandag 23 januari 2023 om 17:11:

Het Financieele Dagblad (FD) en jij daarna waren er heel veel sneller bij dan de weblogredactie vanmiddag. Onze complimenten daarvoor. Want wij waren op dat moment net klaar met het lezen van het om 16.52 uur gemailde persbericht over die ontwikkeling. Dat persbericht van het PR Team Lightyear was getiteld

Lightyear decides to fully focus on Lightyear 2
Strategic restructuring means suspension of production of Lightyear 0 model

Als je dat FD-artikel leest en gezien het gemailde persbericht, dan was aan de betreffende weblogupdate daarover nogal wat werk te verzetten.

Beantwoorden

Update 10:
Welke gevolgen hebben de financiële problemen Lightyear voor Helmond?
Theo Manders van de VVD Helmond stelde gisteren schriftelijke vragen aan B&W naar aanleiding van de financiële problemen bij het Helmondse autobedrijf Lightyear. Die kwamen maandag aan het licht, zie het FD-artikel dat Hans die middag hierboven plaatste.
Hieronder staan de 7 raadsvragen (Questions) van Manders voorafgegaan door zijn inleiding. Zodra we de antwoorden (Answers) van B&W hebben, plaatsen we die (zoals altijd) ook in zijn geheel in de reacties hieronder.

Met verbazing en teleurstelling las de VVD Helmond afgelopen maandag in de krant dat het Helmondse bedrijf Lightyear stopt met de productie van zijn eerste automodel, de Lightyear 0. Geldnood zou deze zonneautobelofte gedwongen hebben uitstel van betaling aan te vragen voor de dochteronderneming waarin de productie van het model 0 is ondergebracht.
Vanwege deze ontwikkelingen heeft de VVD een aantal vragen aan het college:

  1. Was het college ervan op de hoogte dat het niet goed ging met Lightyear en dat er financiële problemen waren met de ontwikkeling/productie van hun allereerste automodel? Zo ja, wat heeft u gedaan om het bedrijf te helpen?
  2. In dit bedrijfsonderdeel werken zo’n 600 van de 650 medewerkers. Kan de financiële malaise consequenties hebben voor de werkgelegenheid in Helmond en wat doet het college om dit te voorkomen?
  3. Welke financiële relaties zijn er tussen de gemeente Helmond en het bedrijf Lightyear?
  4. Kan er sprake zijn van financiële consequenties voor de gemeente Helmond als gevolg van de ontwikkelingen bij Lightyear?
  5. Vorig jaar was te lezen in de krant: De gemeente wil voorkomen dat de Automotive Campus in de toekomst doorverkocht wordt en zo in handen komt van een buitenlandse eigenaar. En vervolgt: De gemeente Helmond zet haar zinnen nu op het creëren` van een publiek-private samenwerking, zo meldt het FD. Bovendien wil de gemeente dus de eigen regie over de campus behouden.’ De aanwezigheid van Lightyear heeft een aantrekkingskracht voor nieuwe innovatieve bedrijven van de gehele campus vergroot. Wat voor consequenties heeft de recente ontwikkeling bij Lightyear voor de doorontwikkeling, het ambitieniveau en de aantrekkelijkheid van de Automotive Campus?
  6. Hoeveel nieuwe bedrijven hebben zich afgelopen jaren gevestigd op de Automotive Campus en hoeveel extra werkgelegenheid heeft dit opgeleverd? Graag een uitsplitsing per jaar.
  7. Wat heeft het college in 2022 ondernomen en wat gaat het college dit jaar doen om bedrijven te enthousiasmeren zich op de Automotive Campus te vestigen?
Beantwoorden

Bij veel van die vragen heb ik zoiets van: waarom weet de VVD als partij voor de ondernemers dat niet.

Beantwoorden

Update 11:
Faillissement van Lightyear 0 uitgesproken
De rechtbank heeft het aangevraagde faillissement uitgesproken over Atlas Technologies B.V., de werkmaatschappij die verantwoordelijk is voor de productie van Lightyear 0. Dat maakte Lightyear zojuist zelf bekend via deze gemailde verklaring (pdf). Daarmee staan honderden banen bij dat bedrijf op de tocht. Mr. Reinoud van Oeijen van Holla legal & tax is benoemd tot de curator.

Beantwoorden

Heel veel sterkte voor die 600 man personeel. 😔
Gelukkig zijn er veel vacatures, maar toch, het zal je maar gebeuren.

Beantwoorden

Een VVD´er stelt vragen over dit onderwerp.

Theo Manders kan het antwoord van B & W zelf al inschatten.

Beantwoorden

Hallo Theo,

Het betreft een typische vraag. Jij kent ook de (Helmondse) geschiedenis DAF-Volvo? Daar liep Helmond ook al een deuk op.
De geschiedenis gaat zich toch niet herhalen?

Beantwoorden

Update 12:
Het bankroet van dochterbedrijf Atlas Technologies komt neer op het faillissement van zonneautomaker Lightyear zelf. Dat zegt curator Reinoud van Oeijen. Volgens hem verliezen niet alleen bijna alle medewerkers van de Helmondse onderneming hun baan, ook de ontwikkeling van massamodel Lightyear 2 zit in de boedel waarvoor hij nu een doorstart zal zoeken. Komende dagen wil hij onder meer praten met VDL, de eigenaar van autofabriek Nedcar in Born.
Dat en meer meldt het ANP vanavond en kun je onder meer lezen op https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/curator-bankroet-atlas-komt-neer-op-faillissement-lightyear-zelf/ar-AA16M9RS

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op donderdag 26 januari 2023 om 21:21:

Je kunt de juridische structuur van Lightyear in elke vorm invullen. SAAB kwam ook ten einde met Victor Muller. Er is geen geld meer en niemand heeft interesse. De curator is nog hoopvol. Tegen beter weten in.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op donderdag 26 januari 2023 om 21:21:

Ik zeg het niet snel, maar nondeju! Hier verschiet ik echt van. Dat zijn dus ineens 620 mensen op straat in Helmond. Een ramp!

Toen ik het eerste nieuws gistermiddag op de radio hoorde, bagatelliseerde ik het een beetje. Geen fraai nieuws dacht ik, maar ach, er moesten via een minder fraaie constructie zo te horen wat verliezen weggewerkt worden was mijn redenatie. Dat gebeurt wel vaker bij startups en zeker ook andere bedrijven.
Maar het failliet van Lightyear is een regelrechte ramp! Natuurlijk gaat de curator (zoals bijna altijd) voor een doorstart. Want het is zijn wettelijke opdracht er nu zoveel mogelijk geld uit te halen voor de gedupeerden die er sowieso voor veel miljoenen ingaan en een doorstart brengt normaal gesproken het meeste op.

Heel veel sterkte voor die 620 mannen en vrouwen. De curator wens ik veel succes en wijsheid. Hopelijk kan hij snel perspectief bieden. Want hoe langer dat duurt, des te meer werknemers een andere baan gevonden hebben en des te moeilijker zal Lightyear2.0 het gaan krijgen.

Bijzaak, maar toch: een complimentje voor de VVD die er zo snel bij was. Waarschijnlijk niet eens wetende dat Lightyear een dag later het loodje zou leggen. Crisisberaad bij het college denk ik. Want een Helmonds pareltje lijkt naar de verdoemenis.

Beantwoorden

Ik denk dat het hier een klassiek voorbeeld is van totale onderschatting wat het betekent om auto’s te produceren. Een briljant technisch concept bedenken is een ding, maar een totaal nieuw product werkelijk massaal te gaan bouwen waarmee je de wereldmarkt op moet, kost geen miljoenen maar miljarden aan investeringen. Daarom ging die prijs ook iedere keer zo omhoog. Ze hadden gewoon geen idee.

Beantwoorden

Er werken écht geen 620 mensen bij Lightyear in Helmond, dat zullen er een heel stuk minder zijn. En deze jongens en meisjes hebben, mocht het zover komen, op de huidige arbeidsmarkt zo een andere baan. Er zullen al langer gesprekken gaande zijn met investeerders, over een tijdje hangt daar gewoon een nieuwe naam op de gevel.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *