Buiten is het 15 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 76.418 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
18reacties

Na 2 goedlopende chique restaurants onder de naam The Seafood Bar, opent familie De Visscher vandaag een derde vestiging in Amsterdam. The Seafood Market, zoals de nieuwe winkel in stadsdeel de Pijp heet, is een moderne viswinkel die ook vis in het duurste segment verkoopt. De zaak bestaat uit een take-away (een luxe traiteur waar je verschillende producten kunt afhalen) en een klein eetgedeelte. De derde zaak biedt plusminus 40 Amsterdammers werkgelegenheid.
Fons de Visscher (56) had vanaf 1983 viswinkel De Visscher in de Ameidestraat. Die verkocht hij 5 jaar geleden om vervolgens met zijn vrouw naar de hoofdstad te verhuizen. Zijn opvolger in de Ameidestraat ging vorig jaar april failliet. Een nieuwe uitbater nam 2 maanden later die viswinkel over. Die zaak heet De Visscher Seafood, verwijzend naar de goede naam van Fons de Visscher.
De nieuwe Amsterdamse viswinkel (zie onderstaande foto) opent Fons samen met zijn zoon Pepijn (29) en dochter Fleur (28) op de Ferdinand Bolstraat 32. “We zien dat er in Amsterdam genoeg vraag is voor nog een goede viswinkel. Daarnaast is het bij vis belangrijk dat de volumes hoog zijn. Met 2 goed draaiende restaurants en straks een winkel erbij kunnen we continue topkwaliteit garanderen” zegt Fons de Visscher. Op een kantoor (op een paar honderd meter van het Rijksmuseum) houden 6 mensen zich sinds dit jaar dagelijks bezig met het reilen en zeilen van de restaurants.

In de reacties hieronder staan updates.

18 reacties:

Ziet er heel netjes uit

Beantwoorden

Ik ben trots op je Fons!

Beantwoorden

Heeeei Fons,Helmond mist je!!!!!

Beantwoorden

Mooie zaak en uiteraard met de verlichting van Lixero!!

Beantwoorden
Jasper van Leeuwen

Update 1:
Ook de derde Amsterdamse viszaak van Fons werd goed ontvangen
Zoals je ook zelf kunt uitrekenen, is The Seafood Market precies een week geleden geopend in de hoofdstad. Het viswinkelaspect in hun 2 al bestaande zaken was langzaam maar zeker helemaal verdwenen door de grote belangstelling. Dat werden daardoor 2 pure visrestaurants. Deze derde zaak is en blijft een viswinkel (waar op witte krukken aan houten tafels ook gegeten kan worden). Het heeft, in een veel luxere uitvoering, iets weg van hun oude winkel in de Helmondse Ameidestraat.
In de lokale Amsterdamse media kreeg ook hun derde zaak weer veel én positieve aandacht. Onze Brabantse vrienden worden ze liefkozend genoemd. Fons de Visscher laat weten dat zijn familie nog altijd elke dag vis eet. “Dat verveelt echt nooit.” Dochter Fleur vertelt ook over het Helmondse verleden. Terwijl ze een Oosterscheldekreeft van 5 pond aanwijst, meldt ze dat er in de viswinkel in Helmond ook kreeft was, maar die was van plastic. Die lag voor de show in de etalage: “Helmonders zijn niet van die kreeftliefhebbers, Amsterdammers wel.”

Beantwoorden

Prachtig groot lovend artikel in Het Financieele Dagblad gisteren over de Seafood Bar in Amsterdam van de Helmonder Fons de Visscher. In vier jaar tijd heeft hij daar al 200 man personeel rondlopen. Trots!

http://fd.nl/morgen/1160802/seafood-bar-de-vis-gaat-voor-de-data-uit

Beantwoorden

@Tineke T op vrijdag 22 juli 2016 om 08:17:
Ik kreeg net te horen dat het onder een slotje zit, dus een copy en paste:

Seafood Bar | De vis gaat voor de data uit

Iedere dag stond hij om zeven uur in de winkel. Vishandel Fons De Visscher was een begrip in Helmond, maar na 27 jaar had Fons het gezien. Zes jaar terug verkocht hij zijn zaak voor een avontuur in Amsterdam: in duurzame vis en verse data.

‘Ik loste iedere keer dezelfde problemen op, kende ieder tikje in de zaak en begon het enthousiasme te verliezen’, vertelt Fons de Visscher (56) in zijn Seafood Bar aan het Spui, een van zijn drie zaken in de hoofdstad. Wat begon als een kleine traiteur in de Van Baerlestraat groeide in korte tijd uit tot een begrip onder Amsterdammers en toeristen. 200 man personeel bedienen wekelijks gemiddeld 8500 klanten in de onderneming, die gerund wordt als een internetbedrijf. Geen losse horeca-sfeer, maar sturen op data is het devies bij Seafood Bar. Alles wordt doorberekend: van de inkoop tot de klanttevredenheid, van de productiviteit tot de marges.

‘Na de verkoop van mijn zaak in 2010 ben ik wat rond gaan fietsen in Amsterdam. In april 2012 had ik het juiste pand gevonden in de Van Baerlestraat’, vertelt De Visscher. Het aanvankelijke plan was een traiteur en afhaalmaaltijdenwinkel met een beperkte restaurantfunctie.

‘Ik dacht: als we toch koks in dienst hebben, dan kunnen we ook wel wat tafeltjes neerzetten.’ Van de traiteur en afhaal kwam uiteindelijk weinig terecht. Iedere klant zocht een tafel. ‘Je kan in zo’n geval twee dingen doen. Tegenwerken of meebewegen’, vertelt de ondernemer. ‘We hebben uiteindelijk anderhalf jaar van zeven uur ’s ochtends tot een uur ’s nachts achter de feiten aangerend. De keuken was te klein, de spoelkeuken te krap, we verkochten geregeld uit en we konden het afval niet meer kwijt.’

Stapje voor stapje werd de organisatie gestroomlijnd en leerde de visverkoper, samen met zijn dochter Fleur, die inmiddels tot het bedrijf toegetreden was, het horecavak. Toen zich nieuwe kansen aandienden in de vorm van een nieuw pand aan het Spui was het tijd om ook zoon Pepijn bij de zaak te betrekken.

‘Mijn technologische start-up was net failliet gegaan en ik was op reis toen pa belde’, vertelt Pepijn. Inmiddels is hij alweer enkele jaren verantwoordelijk voor de operationele zaken bij de Seafood Bar. ‘Ondernemen mét cashflow is een stuk leuker’, zegt hij met gevoel voor understatement. Zus Fleur staat het liefst in de zaak en is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de inkoop, de marges en werpt zich op om de formule te bewaken. Zoals bij de derde winkel-restaurant, op de Ferdinand Bolstraat, die in april opende. Inmiddels werkt ook zus Eline als hostess in een van de vestigingen.

Het succes is volgens De Visscher ‘De filosofie van de lekkerbek’, ofwel: eenvoud. ‘Een visrestaurant runnen is erg moeilijk’, vertelt Fleur. ‘Het is een gevoelig en duur product. Je moet sterk in je schoenen staan om 10 kilo kabeljauw naar de leverancier terug te sturen.’

Zowel zoon als dochter heeft een technische achtergrond. Pepijn ontwikkelde het online platform IdeeDock dat onder andere gebruikt werd door KPN. Fleur studeerde kunstmatige intelligentie. Dat is terug te zien in de bedrijfsvoering. De omzet moet in verhouding staan tot het aantal gewerkte uren. De inkoop mag nooit meer bedragen dan 37% van de omzet. Er wordt gebruik gemaakt van een loonkostenoptimum. En de inkoop moet zo voorspelbaar worden dat de koeling aan het einde van de avond zo goed als leeg is.

Wekelijks worden de recensies besproken. Met name aan internationale platformen Yelp en Tripadvisor wordt, met het oog op het toerisme, veel waarde gehecht. Op beide platformen haalt de ondernemer met vier van de vijf sterren een zeer ruime voldoende. Pepijn: ‘Als daar één persoon klaagt, dan zijn er vast vijftig anderen die hetzelfde vinden, maar niet reageren. Daar zijn we extra scherp op.’ Iedere maand worden de vestigingen bezocht door een mystery guest die test of de protocollen voor klantcontact gevolgd worden. De brigade krijgt vanaf dag één scholing. Van het omgaan met klachten tot het fileren van verse vis.

De droom van een traiteur én restaurant bleef. Enkele maanden terug ging op de Ferdinand Bolstraat de ‘Seafood Market’ open. Maar ook hier blijkt dat Amsterdammers liever op een restaurantstoel zitten dan thuis hun eigen vis bakken. De Visscher: ‘Die twee werelden verenigen vinden wij een mooi idee, maar misschien is het tijd om dat los te laten, lacht hij. ‘Een dure les is dat we nog niet alles weten.’

Het Oordeel

Wat vindt de neutrale investeerder van deze start-up? Deze week: Mark Tamsma.

‘Dit is een goed doordacht concept dat uitstekend aansluit bij de trend in de horeca: kwaliteit, eenvoud en transparantie. De focus ligt op het product en op de gastenbeleving: verschrikkelijk belangrijk in deze sector. Maar ik zie zelden een professionele focus op beide. Hulde voor deze Helmondse ondernemer.

Ik zou bij de stap naar Amsterdam mogelijk minder enthousiast zijn geweest. Want Helmond is geen Amsterdam. Direct op een ‘kostbare’ locatie starten en dik investeren kan een starter de das omdoen.

De aanpak van de Seafood bar bevalt mij. Ze meten, en meten is weten. Nog te vaak zie ik dat horecaondernemers worden verrast door negatieve resultaten. Je moet er dagelijks bovenop zitten. Een margeafwijking van ‘slechts’ 3% kan enorme bedrijfseconomische consequenties hebben. Deze ondernemers snappen dit.

Mijn gevoel zegt dat de organisatie dermate goed staat, dat ze tijdig kunnen bijsturen. Dit maakt beheersbare expansie relatief makkelijk. Dat hoeft overigens niet. Groei met meerdere vestigingen kan resulteren in minder betrokkenheid bij de zaken zelf. Men krijgt dan meer een financiële en managementfunctie. Dat moet je maar liggen. Risico van expansie buiten het primaire marktgebied zit hem ook in de conceptbewaking. Dat is lastig op afstand. De kracht zit hem hier ook in de aandacht voor gasten. Maar ik kan mij niet voorstellen dat hier niet al een keer over gesproken is. De betrokken familieleden bezitten waardevolle competenties, dat maakt een onderneming minder afhankelijk van personeel en draagt bij aan de continuïteit.’

Mark Tamsma is medeoprichter van het platform Horeca Crowdfunding Nederland. Hij begeleidt horeca-ndernemers en investeert zowel privé als vanuit het platform.

Beantwoorden

Ik heb me wel eens af gevraagd waar is hij gebleven.

Beantwoorden

Hoe heet degene die er nu zit dan ??

Beantwoorden

Update 2:
Restaurant Fons de Visscher in Amsterdam centrum door brand gesloten
Door een brand is visrestaurant The Seafood Bar aan het Spui in het centrum van Amsterdam vrijdag zwaar beschadigd en tot nader order zeker een aantal weken gesloten. Het getroffen restaurant is van Fons de Visscher die van 1983 tot 2011 viswinkel De Visscher in de Ameidestraat runde.
Om de hoek liepen 2 woningen dusdanige schade op dat ze onbewoonbaar zijn verklaard, zo liet de brandweer weten. Andere omliggende woningen bleven door de interventie van de brandweer gespaard en zijn door hen geventileerd en gecontroleerd. De betreffende bewoners konden later op de avond terugkeren naar hun woningen. Afgezien van het restaurant werden ook nog 3 winkels aan de Kalverstraat tijdelijk ontruimd vanwege de rookontwikkeling.
Vrijdagmiddag om 14.45 uur rukte de brandweer wuit naar de brand in het restaurant van de Helmonder. De brand woedde boven het plafond van de keuken en in de vloer van de bovengelegen woning. De brandweer moest wand- en vloerconstructies openwerken om warmtebronnen in de constructie te lokaliseren. Hierbij werd een omzichtige werkwijze gehanteerd en kon nevenschade bij omliggende woningen worden beperkt. Dit nam enkele uren in beslag omdat de indeling en schakering van de aaneengesloten panden zeer complex is. De voornaamste brandlocatie was lang onduidelijk, maar rond 19.30 uur is de brandweer op de daadwerkelijke brandhaard gestuit. De brand laaide daarbij gelijk op en werd er voor de bestrijding direct hulp ingeroepen van meerdere brandweereenheden. Rond 20.20 uur was de brand geheel onder controle en kon het sein brand meester worden gegeven. De brandweer is nog geruime tijd bezig geweest met nabluswerkzaamheden.
Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend, hier zal onderzoek naar worden gedaan. Bij de brand is niemand gewond geraakt.

Beantwoorden

Wat heeft dat met helmond re maken

Beantwoorden

@Joey Maaswinkel op zondag 30 juli 2017 om 16:21:

Ff lezen …. de eigenaar heeft tot 2011 de viszaak in de ameidestraat gehad….

Beantwoorden

Helmonds nieuws toch hier?

Beantwoorden

Sterkte Fons

Beantwoorden

Ja las er indd te snel overheen

Beantwoorden

In Helmond was ook al eens de fik gegaan in zijn zaak. Hij heeft wel dikke pech daarmee.

Beantwoorden

Jee dat is pech hebben.

Beantwoorden

Update 3:
The Seafood Bar is door de brand dermate ernstig beschadigd dat het tenminste tot november gesloten zal zijn. Dat liet het restaurant van Fons de Visscher in het centrum van Amsterdam via Facebook weten.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

?>