Buiten is het 11 graden, binnen zit al 15 jaar 😻

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 99.043 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
9reacties

Frans Mol, Jan van Aert, Jan Karel van der Zanden en René van Lierop van 50Plus stelden schriftelijke vragen aan B&W over de verkeersonveiligheid op de Havenweg. Overstekende terrasgangers en obers lopen daar het risico aangereden te worden door scooters en fietsers.
Hieronder staat hun raadsvraag (Question) in hun volledige schrijven. Zodra we het antwoord (Answer) van het college hebben, plaatsen we dat (zoals altijd) in zijn geheel in de reacties hieronder.

Reeds bij het inrichten van de terrassen op basis van de “coronanormen” zijn opmerkingen geplaatst over een mogelijk onveilige situatie op de Havenweg. Nu enkele weken verder is het duidelijk dat voornamelijk op de Havenweg de verkeerssituatie qua veiligheid onhoudbaar is. Wij hoeven in deze brief de voorbeelden niet aan te halen, de media heeft dat voorwerk al verricht. Ook exploitanten roeren zich.
Wij vragen het college om met spoed hierin een positieve verandering aan te brengen. Ons voorstel is het gebied vanaf de Parkweg tot aan de Havenweg tot voetgangerszone te verklaren met inbegrip van het afsluiten van de Veestraatbrug voor fietsers e.d.
We realiseren ons dat het alleen plaatsen van “pollekes” fietsers ed niet zal weerhouden om toch in een voetgangerszone te gaan fietsen. Ondanks een betere blauwe bebording op de straten met vermelding van de boete is de situatie in de aanloopstraten bedroevend; zelfs in de Veestraat loop je een reële kans om omvergereden te worden. Boetes kunnen nog zo hoog zijn, als de handhaving op deze situaties niet adequaat is dan spreekt het blijkbaar niet aan.

In de reacties hieronder staat een update.

9 reacties:

Sympathieke gedachte, ik ben er alleen bang voor dat dit een “papieren tijger” betreft. De handhaving op fietsen en brommers in de binnenstad is al dieptriest te noemen. Er zijn wel een aantal stickertjes geplakt op de grond, maar daar let ook niemand op. Nog meer afsluitingen betekend dat er meer gecontroleerd moet worden hierop. Maar dit heeft voor de gemeente geen prioriteit. Een oplossing zou zijn dat de belachelijke corona-restricties gewoon opgeheven worden. Op alle terrassen wordt toch al door elkaar heen gelopen. Terug naar normaal lijkt me nu wel een degelijke optie.

Beantwoorden

Als we is gewoon een hek plaatsen in de zomerperiode, dan zijn we er toch.

Beantwoorden

Al jaren wordt dit gevraagd, door horeca én bezoekers
Ligt zo’n mooi fietspad parallel aan de andere kant vh kanaal.
Sluit de havenweg af en laat ze fietsen over de kanaaldijk.
Klaar, oplost

Die veiligheid is voor iedereen hard nodig, pas nog bijna een scooter op mn schoot in de rolstoel omdat hij vlug voetganger in wilde halen en mij daardoor niet zag

Beantwoorden

als je dan eerst het fietspad aan de kanaaldijk NW aanpakt zodat wij daar als fietser veilig kunnen fietsen wat nu niet het geval is, het is daarom dat ik over het havenplein fiets,het is gewoon voor zowel de auto als de fietser te smal, ik noem het een gevaar voor eigen leven om daar te moeten fietsen er wordt daar heel vaak gereden door auto’s met 2 wielen op het fietspad omdat er gewoon niet plek genoeg is als er tegenliggers komen en aan beide zijde fietsers fietsen, los dit eerst op alvorens het havenplein af te sluiten

Beantwoorden

Heel simpel en alle stedenplanners zijn het al jaren eens; autoluwe binnenstad; goedkoop dan wel gratis parkeren aan randen binnenstad, enkele duurdere opties binnen.
Daarbij goede fietspaden en VERBOD voor scooters brommers en gemotoriseerde fietsen driewielers of quads…
Snelheidsbeperking nodig vwb E-bikes; 10 km is zat.

Beantwoorden

En wat rijd daar voornamelijk rond, vol gas als een idioot op scootertjes? Juist ja, u kunt het zelf invullen…
Heb het vaak gezien, altijd dat …..lands tuig.
Ik loop of fiets daar ook wel eens van mij heeft niemand last.

Beantwoorden

Update:
Sinds eind juni hangt bij de Havenweg het verkeersbord ‘Wandelstraat, fietsers te gast’. Daarmee worden de fietsers in deze straat gevraagd uitdrukkelijk rekening te houden met voetgangers, al is dat geen vrijgeleide voor voetgangers. De gemeente wil er vooral mee bereiken dat beide verkeersdeelnemers rekening met elkaar houden en dat de sterkste verkeersdeelnemer (fietser) rekening houdt met de zwakkere verkeersdeelnemer (voetganger). Dat kan echter niet gehandhaafd worden omdat het bord geen juridische betekenis heeft.
Wel wordt gehandhaafd op de daar geldende wettelijke verkeersregels, meldt een woordvoerster van de gemeente. Zo mochten en mogen bromfietsen geen gebruik maken van de Havenweg (snorfietsen mogen dat wel). Er zijn geen bij de politie en/of verzekeraars geregistreerde ongevallen op deze weg, zo meldt de woordvoerster. “Uiteraard weten we dat er met name op de piekmomenten in de horeca soms overlast is. Eenvoudige oplossingen zijn er helaas niet omdat er veel zaken zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Onder andere de bereikbaarheid door hulpdiensten, bereikbaarheid fietsenstallingen, piekmomenten versus rustige perioden, oversteekbaarheid kanaal, aantrekkelijkheid en verkeersveiligheid alternatieve trajecten.”

Wim van den Broek maakte de foto’s.

Beantwoorden

Een bord dat niets betekent en links van de weg op bijna drie meter hoogte staat tussen een woud van andere borden. Ja, dat gaat helpen.

Beantwoorden

Ik geloof er geen barst van dat dat gaat helpen. Fietsers en snorfietsers kijken alleen maar naar zichzelf en bromfietsers, denken er niet eens aan, dat zij er in feite niet mogen rijden. Wie kijkt er tegenwoordig nog naar borden die je vertellen wat mag, moet, kan en niet kan?
Gewoon afsluiten voor alle verkeer. Misschien wat ongemak voor leveranciers, maar die wennen er ook wel aan.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *