21reacties

Brug voltooit Helmonds deel snelfietspad


Met de aanleg van een fietsbrug over het kanaal ter hoogte van het Vliscoterrein wordt de snelfietsroute Helmond-Eindhoven op Helmonds grondgebied afgerond. De totale projectkosten bedragen circa 2,4 miljoen euro. De werkzaamheden starten tegen de zomer. In het najaar van 2020 wordt de brug opgeleverd. Daarmee maken de betreffende partijen wat betreft Helmond hun belofte uit 2017 waar dat de snelfietsroute eind 2020 gereed zou zijn.
Goede fietsvoorzieningen zorgen ervoor dat de fiets een aantrekkelijk alternatief is voor de auto. Veel mensen pendelen dagelijks met de auto over de A270 tussen Helmond en Eindhoven. Met een goede fietsverbinding kan de (elektrische) fiets , gezien de afstand, op dit traject concurreren met de auto aldus de gemeente. Dat kan helpen om de dagelijkse files en vertraging op de A270 te verminderen. Om deze reden is er de laatste jaren volop gewerkt aan een snelfietsroute tussen Helmond en Eindhoven. De laatste ontbrekende schakel in Helmond is het doortrekken van de snelfietsroute aan de noordzijde van het spoor vanaf de Kanaaldijk richting het station. De aanleg van de brug ‘ZWAAiKOM!’ over Zuid-Willemsvaart maakt hier onderdeel vanuit.
Wethouder Antoinette Maas (mobiliteit) is blij met de komst van de nieuwe fietsbrug: “Deze brug zorgt voor een snellere en comfortabelere fietsverbinding tussen Helmond en Eindhoven. Fietsers hoeven straks niet meer twee keer het spoor over te steken. Dat scheelt tijd en ergernis voor dichte spoorbomen. En dat helpt natuurlijk weer om de fiets aan aantrekkelijk alternatief te maken. Naast het fietspad komt er ook een voetpad op de nieuwe brug.”
De bouw van de brug is gegund aan aannemersbedrijf FPH Ploegmakers uit Vinkel. Nu de opdracht is gegund, gaat deze aannemer de komende maanden aan de slag met het uitwerken van het ontwerp. Naar verwachting gaat de schop tegen de zomer van 2020 de grond in en wordt de brug in het najaar opgeleverd.
De brug heeft de naam ‘ZWAAiKOM!’ gekregen omdat op de plek waar nu de brug komt in het verleden een zwaaikom is gerealiseerd. Dit is een breed stuk kanaal waar schepen kunnen keren. “Daarnaast komt er op de brug een balkon om even stil te staan, te genieten van het uitzicht en letterlijk te zwaaien naar de omgeving” aldus de gemeente. “Het balkon is een kommetje aan de brug. Een plek waar je kunt staan en hangen. Mensen worden uitgenodigd om even te stoppen met de tekst: ZWAAi en KOM!; een mooie dubbele taallaag in het woord zwaaikom.”
De totale projectkosten bedragen circa 2,4 miljoen euro. Dit is inclusief grondaankoop, onderzoeken (o.a. explosievenonderzoek in het kanaal), de toeleidende wegen en aanpassing van de verkeerslichten en de kruising Kanaaldijk NW – Houtse Parallelweg. De provincie betaalt in het kader van het project ‘Fiets in de versnelling’ zo’n 1,25 miljoen euro. Via de regionale Bereikbaarheidsagenda is een subsidie van ruim 500.000 euro verkregen. De resterende ruim 600.000 euro worden door de gemeente Helmond betaald.
Bij alle voorbereidingen zijn naast de gemeente Helmond ook de provincie Noord Brabant, Prorail, NS-vastgoed, Vlisco en Waterschap Aa en Maas betrokken geweest.

In de reacties hieronder staat een update.

Nieuw Helmonds nieuws
21 reacties
Reageer

Dit komt goed uit.
Als vrijwilliger van het Edahmuseum kan ik in een uur fietsen van Eindhoven Noord naar het van Gend & Loos oftewel het Nostalgie Perron.

Henk Dijkstra

Ze moeten daar de stoplichten sneller op groen gooien ipv bruggebouwen

Het lijkt mij meer dan logisch, dat ruim voor de Kanaaldijk komende van Helmond-west en ook nog over de weg/parralelweg Vlisco een aansluitende fietsbrug komt, anders kun je het ook geen flitsfietspad noemen.

Adrie Bijsterveld

prima plan ..om heerlijk te gaan fietsen ..van A na B
maar leg dan gelijk het Spoor om hoog ..je bent dan toch bezig .
want daar sta je ook steeds in de File ..spoor dicht ..stoplichten .draaiende auto.s
stinken de gassen ..is toch fijner als je er onder door kunt rijden ..
een Tunnel zal nog beter zijn ..overal worden Tunnels aan gelegd .
maar hier niet ..en daar staan wat Auto,s te wachten of Vrachtwagens

Ah, hier lees ik de toevoeging: “...op Helmonds grondgebied”. Harstikke mooi natuurlijk, maar vanaf Brandevoort/Nuenen ga ik dus verder via of het Eindhovens kanaal of over Nuenen.
Ik ben dan ook benieuwd óf er plannen zijn voor het snelfietspad en wanneer deze dan worden uitgevoerd door Nuenen en Eindhoven.

@Sjef Jr op maandag 23 december 2019 om 11:58:

Bij de Vaarlseweg, kruising spoorweg, houdt het fietspad op. Misschien moet Helmond maar eens in gesprek gaan met Nuenen en Eindhoven.
Plannen voor een snelle fietsverbinding tussen Helmond-Eindhoven v.v. bestaan al meer dan 20 jaar.
Of zou Theo Maassen toch gelijk hebben?

Eindhoven werkt slecht mee aan de snelle fietspad omdat het voor hun geen meerwaardeheeft, volgens mij ze leggen liever busbanen aan om meer files te creëren in en om Eindhoven

voor dat geld hadden ze voor iedere helmonder ook gewoon een 50% tot 75% reductie kaartje voor de trein kunnen aanbieden

Willie Spierings

Geweldig.

Margaret van der Leest

Misschien dat de gemeente ook even kan kijken naar de bijzondere situatie die ze voor het station hebben gecreëerd waardoor voetgangers niet doorhebben dat er fietsers vlak voor het station langs mogen fietsen en midden op dat wel/niet fietspad lopen met koptelefoon op en smartphone voor de neus.

Update:
Een impressie van de nieuwe fietsbrug over het kanaal

Oost west of west oost? de foto s kloppen niet.
En tussen Eindhoven en Brandevoort ligt nog niets.

Als de impressie klopt wordt het dus niet uitsluitend een fietsbrug maar ook een spoorbrug. Op die locatie, ter hoogte van het kanaal, geldt een doorrijhoogte van tenminste 4 meter. Dat hoogteverschil moet dan vanaf het station worden gerealiseerd. Hoe NS op deze impressie gaat reageren moeten we afwachten.Het betekent dat de spoorwegovergang Verlengde Spoorstraat vrijwel zeker komt te vervallen. Wat gebeurt er dan met het vrachtverkeer komend van en richting Vlisco?

@De weblog van Helmond op maandag 23 december 2019 om 20:11:

Ziet er goed uit. Mooi dat Helmond op tijd klaar is. Waar blijft Eindhoven met hun deel?

Piet de Wilde

Snelfietspad naar Eindhoven??? Moet dagelijks om fietsen met mijn e-speed bike omdat ik nergens mag fietsen. Fietspad houdt sowieso op in Nuenen.

Weer een prestigeprojectje van de wethouder van Geldingsdrang?

Beste Weblog,

Hoe gaat de afwikkeling voor en na het kanaal wordt het fietspad over de Kanaaldijk en over de verlengde Spoorstraat gelegd?
En waarom dan niet meteen het spoor verhogen zodat de kruising en oversteek verlengde spoorstraat géén last meer heeft van treinverkeer.

@Adrie op maandag 30 december 2019 om 14:26:

Het aanleggen van een verhoogd fietspad is niet heel erg moeilijk. Verhogen van een spoorlijn kost handenvol geld. De NS zal niets zien in een soort roller-coaster in Helmond.

@Edwards op maandag 30 december 2019 om 21:48:

Hoe wild de plannen van de gemeente Helmond ook mogen zijn, over de spoorlijn hebben ze niets te zeggen omdat deze onder de autoriteit van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat valt.

Overigens is ProRail de beheerder van het spoor, niet de NS (die doen alleen de treinen, niet het spoor) ;)

@D'n dieje op dinsdag 31 december 2019 om 16:30:

In Helmond blijft de trein plat op de grond.

@Adrie op maandag 30 december 2019 om 14:26:

In alle eerlijkheid: geen idee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naam:

Website: