7reacties

Rondom de Toss nieuw leven ingeblazen

© TegendraadsHelmond Sport heeft vanaf komend seizoen weer een heus wedstrijdboekje. Supporters ontvangen een gratis exemplaar met daarin een voorbeschouwing, actuele ontwikkelingen, anekdotes en meer. De historische naam Rondom de Toss wordt omgedoopt tot de moderne variant ‘Rond de Toss’. Het boekje moet de club jaarlijks ruim 20.000 euro opleveren.
In een ver verleden konden supporters Rondom de Toss kopen voorafgaand aan iedere thuiswedstrijd. Met daarin een voorbeschouwing, interviews én de ludieke ‘Secondenloterij’. Ieder boekje kreeg een stempel met daarop een getal. Kwam dat getal overeen met het aantal seconden waarin het eerste doelpunt viel dan had je prijs. Het winnende cijfer werd door de stadionomroeper omgeroepen.

In de geest van het boekje van toen komt supporterscollectief We Are Helmond nu met een moderne variant: Rond de Toss. Initiatiefnemers Maarten Driessen en Joey van der Aa hopen dat Rond de Toss cultuurversterkend gaat werken, met daarom ook veel herinneringen aan vroeger. Daarnaast bieden zij de kleinere ondernemer hiermee een mogelijkheid ‘Onze Club’ te sponsoren.
De initiatiefnemers kwamen tot dit plan na de boodschap van Philippe van Esch. Deze nieuwe voorzitter vond dat de club, sponsoren én supporters gezamenlijk moeten zorgen dat Helmond Sport deze financieel moeilijke fase overleeft. “Daar haken we op deze manier op in. We willen laten zien dat ook supporters een substantiële bijdrage kunnen leveren. Het boekje moet op jaarbasis ruim 20.000 euro opleveren, een bedrag dat we vervolgens aan de club overhandigen. Daarbij stellen we wel als ‘eis’ dat dit geld rechtstreeks naar het spelersbudget gaat”, aldus de initiatiefnemers.
Inmiddels hebben al diverse partijen hun medewerking toegezegd. Zo klimmen meerdere Helmonders (onder wie onze columnist Buurman en Arnold Otten van tekstbureau Comtext) regelmatig in de pen voor Rond de Toss. De grafische vormgeving is in handen van het Eindhovense bureau Tegendraads Vormgeving, dat eerder ook het We Are Helmond-Magazine ontwikkelde.
Stadionbezoekers krijgen een exemplaar, en in de week voorafgaand aan een thuiswedstrijd worden de boekjes ook door de stad verspreid. Rond de Toss is dan op diverse locaties gratis verkrijgbaar.
En voor wie mee wil helpen: Maarten en Joey zoeken nog Helmonders die een bijdrage willen leveren. Professionele schrijvers, mensen met een uitgebreid Helmond Sport-archief, alles is welkom zo melden zij in hun persbericht. Dat geldt ook voor ondernemers die willen adverteren en daarmee in feite de club sponsoren. De organisatie van Rond de Toss is per mail bereikbaar via [email protected], ook voor een overzicht van de advertentietarieven.

In de reacties hieronder staat een update.