6reacties

Rondom de Toss nieuw leven ingeblazen


Helmond Sport heeft vanaf komend seizoen weer een heus wedstrijdboekje. Supporters ontvangen een gratis exemplaar met daarin een voorbeschouwing, actuele ontwikkelingen, anekdotes en meer. De historische naam Rondom de Toss wordt omgedoopt tot de moderne variant ‘Rond de Toss’. Het boekje moet de club jaarlijks ruim 20.000 euro opleveren.
In een ver verleden konden supporters Rondom de Toss kopen voorafgaand aan iedere thuiswedstrijd. Met daarin een voorbeschouwing, interviews én de ludieke ‘Secondenloterij’. Ieder boekje kreeg een stempel met daarop een getal. Kwam dat getal overeen met het aantal seconden waarin het eerste doelpunt viel dan had je prijs. Het winnende cijfer werd door de stadionomroeper omgeroepen.
In de geest van het boekje van toen komt supporterscollectief We Are Helmond nu met een moderne variant: Rond de Toss. Initiatiefnemers Maarten Driessen en Joey van der Aa hopen dat Rond de Toss cultuurversterkend gaat werken, met daarom ook veel herinneringen aan vroeger. Daarnaast bieden zij de kleinere ondernemer hiermee een mogelijkheid ‘Onze Club’ te sponsoren.
De initiatiefnemers kwamen tot dit plan na de boodschap van Philippe van Esch. Deze nieuwe voorzitter vond dat de club, sponsoren én supporters gezamenlijk moeten zorgen dat Helmond Sport deze financieel moeilijke fase overleeft. “Daar haken we op deze manier op in. We willen laten zien dat ook supporters een substantiële bijdrage kunnen leveren. Het boekje moet op jaarbasis ruim 20.000 euro opleveren, een bedrag dat we vervolgens aan de club overhandigen. Daarbij stellen we wel als ‘eis’ dat dit geld rechtstreeks naar het spelersbudget gaat”, aldus de initiatiefnemers.
Inmiddels hebben al diverse partijen hun medewerking toegezegd. Zo klimmen meerdere Helmonders (onder wie onze columnist Buurman en Arnold Otten van tekstbureau Comtext) regelmatig in de pen voor Rond de Toss. De grafische vormgeving is in handen van het Eindhovense bureau Tegendraads Vormgeving, dat eerder ook het We Are Helmond-Magazine ontwikkelde.
Stadionbezoekers krijgen een exemplaar, en in de week voorafgaand aan een thuiswedstrijd worden de boekjes ook door de stad verspreid. Rond de Toss is dan op diverse locaties gratis verkrijgbaar.
En voor wie mee wil helpen: Maarten en Joey zoeken nog Helmonders die een bijdrage willen leveren. Professionele schrijvers, mensen met een uitgebreid Helmond Sport-archief, alles is welkom zo melden zij in hun persbericht. Dat geldt ook voor ondernemers die willen adverteren en daarmee in feite de club sponsoren. De organisatie van Rond de Toss is per mail bereikbaar via info@ronddetoss.nl, ook voor een overzicht van de advertentietarieven.

In de reacties hieronder staat een update.

Helmond SportNieuw Helmonds nieuws
6 reacties
Reageer

Prima initiatief.

Jammer dat we in #helmond geen vormgevers hebben

En dat het niet gedrukt wordt in de drukstudio van de Werkwinkel...

Awesome.. lets hope it is sucessful
Helmond Burnley
🇳🇱 🇬🇧

Update:
Vanaf vandaag is er een nostalgische Helmond Sport-kalender te koop
Nu het voetbal grotendeels op apegapen ligt, is terugblikken op betere tijden des te fijner. Met die gedachte presenteert Rond de Toss een nostalgische Helmond Sport-kalender die vanaf vandaag is te bestellen. Deze herinnering aan de gouden jaren van Helmond Sport wordt hét Helmondse cadeau voor de feestdagen aldus de initiatiefnemers.
Rond de Toss is de moderne opvolger van Rondom de Toss, het vermaarde wedstrijdboekje van Helmond Sport. Zoals je bovenaan uitgebreider kunt lezen, is dit een initiatief van een groep supporters om meer reuring te creëren en tevens een financiële bijdrage te leveren aan de club. Dat moet gebeuren door middel van advertentieverkoop, en voor de eerste edities verliep die verkoop meer dan prima. Maar toen werd landelijk besloten om geen publiek meer in stadions toe te laten. Sindsdien wachten adverteerders even af, iets waarvoor de organisatie achter Rond de Toss alle begrip heeft.
De coronapandemie is een gegeven, maar dat blijkt voor Rond de Toss geen reden om bij de pakken neer te zitten. Daarom keek de organisatie naar mogelijke alternatieve inkomstenbronnen, om zo toch die beoogde 20.000 euro voor de club binnen te kunnen halen. Zo ontstond het idee voor een nostalgische Helmond Sport-kalender, met daarin legendarische actiefoto’s uit vroegere tijden. DCI Media stelde daarvoor hun foto’s belangeloos beschikbaar.
De kalender wordt op A2-formaat gedrukt. Via de voorverkoop kost die 15 euro per stuk (10 exemplaren voor 125 euro), daarna betaal je er 19,67 euro per stuk voor. De kalender is vanaf nu per mail te bestellen via info@ronddetoss.nl, onder vermelding van de contactgegevens en het gewenste aantal exemplaren.
De bijgaande visuals werden gemaakt door Tegendraads Vormgeving.

@De weblog van Helmond op vrijdag 6 november 2020 om 16:00:

De wedstrijdfoto betreft volgens mij de bekerfinale in 1985 tegen FC Utrecht. Is de speler aan de bal niet René van Tilburg? Hij was bij de bekerwedstrijden in dat seizoen vaak beslissend voor Helmond Sport. Men noemde hem een super-sub en werd daarna basisspeler. Hij heeft daarna geloof ik nog bij Willem II gevoetbald. Helmond Sport waren echter zijn gloriejaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naam:

Website: