4reacties

Smeulders: Het Helmondse Centrumplan

Column Paul SmeuldersNaar alle waarschijnlijkheid stelt de gemeenteraad volgende week het Centrumplan vast. Deze plannen omvatten een verdubbeling van het Helmondse Centrum. Het is een goed streven dat Helmond meer mensen uit de stad en regio aan zich wenst te binden. Bepaalde uitbreiding en upgrading is dus zeker gewenst. Toch heeft GroenLinks bij de behandeling van het Centrumplan vraagtekens gesteld bij de ambities van dit plan. De gemeente trekt bijna 24 miljoen euro uit voor de realisatie van het plan. Een enorm bedrag, terwijl er bij het plan de nodige vraagtekens kunnen worden gesteld. Zo hebben we het idee dat dit plan een teveel aan winkels en woningen omhelst en dat het teveel inzet op de aantrekking van autoverkeer naar het hart van de stad.

In perspublicaties is gebleken dat de geplande productie voor de wijk Suytkade ernstig onder druk staat. De planning voor Brandevoort raakt verder achter op. Over de verkoop van het eerste deel van De Groene Loper horen wij zorgelijke verhalen. De verkoop van nieuwe woningen in de herstructurering van de Binnenstad stagneert. En recent bereikte ons het bericht dat er in Helmond meer dan 1000 bestaande woningen te koop staan. Er is nogal wat gaande op de Helmondse woningmarkt.

Verder blijkt uit het mede door het Helmondse college opgestelde Mozaïek van BrabantStad dat Brabant, bij een ongewijzigd beleid, in de periode tot 2046 wordt geconfronteerd met een krimpende bevolking, waarbij in grote delen de krimp tot 30% kan oplopen. Er zijn dus genoeg redenen om aan te nemen dat Helmond waarschijnlijk niet snel meer groeit.

Hoe reëel is het dan om nog eens zo’n 900 huizen in het Centrum in de markt te willen zetten? Dit zullen voornamelijk appartementen zijn, waar er in Helmond al veel van zijn en waarvan er al veel van worden gebouwd. De beperkte groei van Helmond heeft ook consequenties voor het aantal winkels dat nodig is. Daar moet namelijk wel iemand gaan shoppen. Hoe verstandig is er dan om ontzettend veel gemeenschapsgeld te stoppen in het verdubbelen van het winkelaanbod?

Met de ontwikkeling van de mobiliteit roeit de gemeente met deze plannen tegen de stroom in. Er is een steeds groter wordende maatschappelijke druk om in kader van luchtverontreiniging stadscentra autoluw te maken, met transferia te werken en met openbaar vervoer. Maar wat in deze plannen vooral opvalt, zijn de ontzettend veel (2081!) parkeerplaatsen die zijn opgenomen.

Het Centrum van Helmond moet op een aantrekkelijker en hoger niveau worden getild. Maar de schaal, de maat en inhoud van dit Centrumplan is te groot en hoog gegrepen, en mijns inziens is het in financieel ook allemaal erg onzeker.

Waarschijnlijk besluit de Helmondse raad om het Centrumplan toch door te zetten. Dan is het van belang dat er voor een fasering wordt gekozen die haalbaar is en dat er voor wordt gezorgd dat het hele Centrum niet 20 jaar op zijn kop staat. De leefbaarheid van het Centrum moet centraal blijven staan.

Paul Smeulders
Burgercommissielid GroenLinks
GroenLinks