3reacties

Maaltijdkeuze patiënten Elkerliek via tablet

Het Elkerliek ziekenhuis heeft sinds kort een compleet digitaal voedingssysteem. De voedingsassistenten werken met tablets waarop zij gegevens van de patiënt over de gewenste voeding, zoals speciale diëten, kunnen zien. De tablets hangen in een houder aan de broodbuffetwagens waarmee ze 5 keer per dag de patiënten een hapje en een drankje serveren. Patiënten kiezen het menu op deze tablet en de bestelling gaat automatisch naar de keuken.
Voedingsassistente Monique van Asten (links op de foto):: “Het nieuwe systeem heeft ons werk verrijkt. We adviseren de patiënten veel meer bij hun voedingskeuzes. Op het televisiescherm aan bed staat het hele assortiment van de broodbuffetwagen afgebeeld met pictogrammen en plaatjes. Samen bekijken we wat de patiënt wil eten. We hebben hierdoor nog meer persoonlijk contact met de patiënten. Ook het bestellen van de warme maaltijd is veranderd. Voorheen deelden we ’s ochtends bij het ontbijt een menukeuzeformulier uit en haalden dat aan het einde van de ochtend weer op. Nu gaat dit via de tablet. Wij kijken met patiënten mee, voeren de menukeuze in en versturen het naar de keuken.”
“Prettig is dat het systeem is gekoppeld aan de dieetgegevens van de patiënt”, legt Patrick van Gerven uit. Hij is sectormanager eten, drinken en gastvrijheid. “Wanneer een patiënt bijvoorbeeld een lactosevrij dieet heeft, dan staan de producten die lactose bevatten niet in het overzicht.” Een ander bijkomend voordeel is de snelheid en flexibiliteit. “Tot 15.00 uur kunnen we menukeuze voor de warme maaltijd aan de keuken doorgeven. Dat was vroeger tot 12.00 uur. Patiënten kunnen nu dus veel meer op maat bestellen.”
De implementatie van de tablets is in samenwerking met veel verschillende ziekenhuisdisciplines tot stand gekomen, zoals de keuken, afdeling Diëtetiek, afdeling inkoop, MIT en de voedingsassistenten. Juist door deze samenwerking, onder begeleiding van Pink Roccade, is de omzetting naar de tablet in de praktijk soepel gestart.