Buiten is het 22 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 89.391 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
6reacties

Dirk van Dam van de SP stelde 6 schriftelijke vragen aan B&W over de verkeersonveiligheid rondom de Helmondse scholen. Dit naar aanleiding van een landelijk onderzoek van RTL Nieuws en de Rijksuniversiteit Groningen waarover je hier en hier meer kunt lezen.
Hieronder zijn raadsvragen (Questions) voorafgegaan door zijn inleidingen. Zodra we de antwoorden (Answers) van B&W hebben, plaatsen we die (zoals altijd) ook in zijn geheel in de reacties hieronder.

Vrijdag 7 september zagen we in het RTL Nieuws dat in Nederland duizenden ongelukken rondom scholen plaatsvonden. In drie jaar tijd gebeurden er 10.000 verkeersongelukken vlakbij een school blijkt uit gegevens van hun onderzoeksredactie. Waarvan er 44 dodelijke ongevallen vielen te betreuren.
Hierover hebben we een aantal vragen:

  1. Hoeveel ongevallen zijn rondom onze scholen in Helmond bekend?
  2. Hoe komt de informatie over eventueel onveilige situaties rondom scholen bij de gemeente?
  3. Vraagt de gemeente via enquête aan scholen hoe zij denken dat de veiligheid verbeterd kan worden? Of meldde de scholen zich bij de gemeente dat er onveilige situaties voordoen?
  4. Wordt er actief gekeken om de wegen rond onze scholen veilig te maken? Zo ja, welke maatregelen heeft de gemeente concreet al uitgevoerd om de veiligheid te verhogen?

In het coalitie akkoord (pagina 16, extra inzet op verkeersveiligheid) staat dat er jaarlijks €50.000,- extra beschikbaar is om gevaarlijke punten in onze stad te kunnen aanpakken.

  1. Hoe gaat u hier concreet invulling aan geven?
  2. Hoe wordt dit geld nu ingezet?

6 reacties:

Jaren geleden gaf de stadswacht nog bonnen bij de Rank voor foutparkeren, maar dat is volgens mij niet meer. 🙁 Jammer want daardoor zie je een overstekend kind veel slechter.

Beantwoorden

Wellicht is het ook zinvol een enquête te houden bij de omwonenden van scholen. Het zelfs op sommige momenten beschamend hoe “verzorgenden” reageren op verzoeken om de weg vrij te maken zodat men langs de school wil rijden om ergens tijdig te zijn.
Verzoeken, in het verleden, aan schooldirecties, wijkagenten en stadswachten bieden helaas géén soelaas en er wordt een beetje lacherig over gedaan !
Misschien dat ik teveel verwacht van ouders / verzorgenden qua verkeersopvoeding!

Beantwoorden

Het is te gek voor woorden,ik woon vlakbij een school daar staat het een paar keer per dag bomvol auto’s,want de kinderen moeten veilig weggebracht en opgehaald worden. Wel raar dat diezelfde kinderen na schooltijd hier aan het spelen zijn met een fietske of skelter,dat kan dus wel,het is gewoon lachwekkend hoe die ouders staan te dringen om hun auto zo dicht mogelijk bij de school te zetten zodat iedereen kan zien wat voor dik merk ze rijden,wanne poppekast.

Beantwoorden

Ze moeten goed controleren en bonnen uitschrijven bij De Rank en de Toermalijn ook voor parkeren op stoep en hard rijden.

Beantwoorden

Gewoon 1 keer per week een BOA langs die scholen sturen en alle misstanden laten schrijven. Dan is het zo afgelopen. Kost vrijwel niks en levert naast een veiligere leefomgeving nog geld op ook! Mensen leren het anders toch niet!!

Beantwoorden

Update:
De antwoorden van B&W op de vragen die de SP stelde:

  1. Vraag: Hoeveel ongevallen zijn rondom onze scholen in Helmond bekend ?
    Antwoord: Binnen onze gemeente zijn er 33 schoollocaties. In de periode 2014 – 2017 zijn nabij scholen zeven verkeersongevallen geregistreerd, een overzicht:
    • Nabij de Brede basisschool De Vuurvogel op de Prins Karelstraat is één ongeval geregistreerd. De aard van het ongeval of betrokken partijen zijn niet bekend.
    • Nabij De Vlier op de Maaslaan is één ongeval geregistreerd: aanrijding tussen twee personenauto’s.
    • Op de Eva Monixweg, nabij de Vrije school Peelland, is één ongeval geregistreerd. Het betrof een enkelzijdig ongeval met een 13-jarige fietser.
    • Op het kruispunt Reigerlaan – Vinkenlaan, nabij De Rank (locatie Koekoestraat), zijn vier ongevallen geregistreerd. Bij alle vier de ongevallen ging het om een aanrijding tussen fietser en een personenauto. De leeftijd van de fietsers: 12, 13, 14 en 67 jaar. Opmerking: Niet alle ongevallen worden geregistreerd; er kan daarom niet helemaal uitgesloten worden dat zich nog andere ongevallen nabij scholen hebben voorgedaan.
  2. Vraag: Hoe komt de informatie over eventueel onveilige situaties rondom scholen bij de gemeente?
    Antwoord: Twee maal per jaar is er een overleg met de basisscholen die deelnemen aan het Brabantse Verkeersveiligheidslabel. Knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid komen hier ter sprake. Daarnaast worden verkeersonveilige situaties gemeld bij de gemeente Helmond (via de mail of telefonisch). In praktijk komt het ook voor dat meldingen binnen komen via social media, politie, bestuur, Veilig Verkeer Nederland, etc.
  3. Vraag: Vraagt de gemeente via enquête aan scholen hoe zij denken dat de veiligheid verbeterd kan worden? Of meldden de scholen zich bij de gemeente dat er onveilige situaties voordoen?
  4. Antwoord: Scholen geven dit zelf aan, maar ook anderen zoals ouders en omwonenden kunnen onveilige situaties melden.
  5. Vraag: Wordt er actief gekeken om de wegen rond onze scholen veilig te maken? Zo ja, welke maatregelen heeft de gemeente concreet al uitgevoerd om de veiligheid te verhogen? In 2013/2014 is het project Verkeersveiligheid Schoolomgeving gestart. Hierin heeft de gemeente Helmond samen met de basisscholen interactieve sessies gehouden en zijn schoolomgevingen uniform ingericht. Tevens is bij het Jan van Brabantcollege een schoolzone in het straatwerk aangebracht. Vorige maand zijn er extra attentieverhoogde maatregelen aangebracht bij de Wilhelminaschool. De praktijk wijst echter uit dat niet zozeer de weginrichting het probleem vormt bij scholen, maar veel meer het gedrag van ouders en kinderen. Veel ouders brengen hun kind met de auto naar school waardoor er drukte en chaos kan ontstaan in de nabije omgeving van de school. Ook het gedrag van de kinderen zelf en smartphonegebruik in het verkeer zijn de aandachtspunten. Het sturen op gedrag is daarom ook belangrijk. Er zijn verschillende educatiepakketten voor scholen beschikbaar. Scholen kunnen hiervoor subsidie aanvragen bij de gemeente. Ongeveer de helft van de basisscholen werkt met het educatieprogramma BVL (Brabant verkeersveiligheidslabel). Daarnaast werken enkele scholen ook met het educatie programma ‘Totally Traffic’.
  6. Vraag: Hoe gaat u hier concreet invulling aan geven? Verkeersmaatregelen kosten veel geld, daarom moet goed bekeken worden waar we welke maatregelen toepassen. Om een goed overzicht te hebben van de knelpunten in de stad wordt er momenteel een Actieplan Verkeersveiligheid geschreven. We hebben dan een goed overzicht en kunnen daarmee de beschikbare middelen effectief inzetten. We kijken hierbij naar objectief gevaarlijke situaties (ongeval concentraties), maar ook naar het subjectieve gevoel van verkeersonveiligheid. Scholen zullen bij dit plan betrokken worden.
  7. Vraag: Hoe wordt dit geld nu ingezet?
  8. Antwoord: Het afgelopen jaar zijn er op verschillende plaatsen in Helmond verkeersveiligheidsmaatregelen genomen. Zo zijn er drempels geplaatst (Nemerlaerhof en Jacob Jordaensstraat), loopstroken aangebracht bij bushaltes (Maisdijk en Gasthuisstraat), subsidie verleend voor het project Denk aan MAX. Daarnaast zijn er kleine maatregelen genomen, zoals het plaatsen van verkeersborden en markeringen. In 2019 worden er vijf verkeersplateaus aangebracht op de Weg door de Rijpel.
Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *