Buiten is het 10 graden binnen zit:

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 110.569 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Deze bedrijven maken de weblog mede mogelijk.

20reacties

Vandaag zijn er 3 nieuwe halteplaatsen voor de Taxbus in gebruik genomen rondom het kernwinkelgebied: aan de Parkweg, bij de Ameideflat en bij Het Speelhuis. De Taxbus verzorgt het vervoer voor mensen met een beperking, maar is sinds kort ook beschikbaar voor andere inwoners.
Helmond werkt daarmee aan betere alternatieven voor het autogebruik in de stad om de leefbaarheid te vergroten. “De Taxbus voorziet als aanvulling op het reguliere openbaar vervoer in een behoefte aan duurzame mobiliteit”, aldus wethouder Arno Bonte.
De Taxbus (door Alptax) kende al 3 halteplaatsen: bij het Elkerliek ziekenhuis, het Station en bij de ingang van de Elzaspassage. De halteplaatsen zijn met een speciaal bord aangemerkt, exclusief voor het in- en uitstappen van de passagiers. De Taxbus rijdt 7 dagen in de week van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat van deur tot deur. Een kaartje om te reizen binnen Helmond kost 5,05 euro. De Taxbus verzorgt in de regio ook het vervoer voor mensen met een beperking en die niet met het reguliere openbaar vervoer kunnen reizen.
Vincent Knoops maakte de bijgevoegde foto’s.

20 reacties:

Die Taxbus is natuurlijk geen serieus alternatief voor openbaar vervoer. Ik kan me zomaar voorstellen: een gezin met 2 kinderen dat een middagje heeft doorgebracht in het centrum, gaat geen 21 euro betalen om dan aan het eind van de middag weer naar huis te kunnen. Openbaar vervoer moet laagdrempelig, fijnmazig, en betaalbaar zijn. Als je een bus laat rijden die ten eerste de wijken echt aandoet, en ten tweede bijvoorbeeld 80 cent per rit kost, laat het een euro zijn, dan zijn mensen nog wel bereid ermee te reizen. Niet als dat ritje met hun gezin 21 euro kost.

Beantwoorden

Taxbus “voorziet helemaal niet als aanvulling op het regulier openbaar vervoer in een behoefte aan duurzame mobiliteit”, want er IS bijvoorbeeld in het weekend – van vrijdagavond tot maandagmorgen – geen openbaar vervoer in Helmond!

Op de opmerking over duurzame mobiliteit ga ik niet eens in, want dat is ondertussen een tot op de draad versleten cliché geworden, net als “Smart Mobility” en “Mobility as a Service (MAAS)..

Ook door de prijs voor een Taxbusrit – maar liefst 5,05 Euro per persoon – voor een ritje in Helmond is dit geen serieus te nemen alternatief.
Een enkeltje Helmond – Eindhoven met de treinen van de NS is goedkoper.
Er zit maar een ding op: de gemeente Helmond verlaagt als financier van Taxbus de Taxbusritprijs aanzienlijk tot een aanvaardbaar niveau voor de Helmondse niet WMO – cliënten

En ook al wordt de prijs lager voor de Helmondse “vrije reizigers”, wordt het gebruik van de Taxbus ontmoedigd door een tekort aan chauffeurs!

Er is maar één oplossing voor Helmond, namelijk “Clever Public Transport”!

Beantwoorden

Ik ben voor echt openbaar vervoer in de stad, wat betaalbaar is en elke wijk aan doet en dat als alternatief voor de auto kan gelden. Dat is dit dus helemaal niet.
Verder hoef ik niet te reageren, want ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Pejeka en Peter.

Beantwoorden

Ten aanzien van de betaalbaarheid van dit openbaar vervoer ben ik wel benieuwd hoe betaalbaar dat is. Misschien weet Peter van Lieshoput wat het rijk per reiskilometer bijdraagt?

Beantwoorden

@Roland op donderdag 12 januari 2023 om 10:20:

Op deze vraag kan ik geen antwoord geven. Ik weet wel wat ik zelf bijdraag als ik met het openbaar vervoer van A naar B reis binnen de gemeentegrenzen van Helmond en ook daarbuiten. In ieder geval meer dan een automobilist die gratis parkeert..

De provincie Noord Brabant is als de ov – concessieverlener de enige instantie die hierover licht in de duisternis kan brengen door het publiceren van een
kosten – batenanalyse. En Hermes kan natuurlijk ook nog altijd een verlies – en winstrekening publiceren en ook overzichten van de aantallen reizigers in Zuidoost Brabant/in Helmond. Vooral het laatste is doodsimpel: door het in – en uitchecksysteem in de Hermes – bussen worden zowel de aantallen reizigers als de bedragen die betaald worden door de ov – reizigers feilloos vastgelegd.

Zowel het ene als het andere is bij mijn weten nog nooit gebeurd. Ik kan de vraag natuurlijk voorleggen aan de provincie en aan Hermes, maar als individuele burger/consument/ov – reiziger maak ik geen schijn van kans om dit soort informatie boven water te krijgen, want dan is het plotseling gevoelige en vertrouwelijke (bedrijfs)informatie die niet gedeeld kan worden.

De enige die – misschien – deze informatie kan “lospeuteren” is de gemeente Helmond richting provincie en Hermes
Met u ben ik benieuwd naar meer inzicht in de betaalbaarheid van het ov!

Beantwoorden

Je moet niet vergeten, dat je de rit met de tax-bus moet bestellen, niet zoals met het regulier ov dat je kan opstappen bij een bushalte.
De tax-bus moet je bestellen, een uur van te voren rekening houdend met kwartier voor voor de afgesproken tijd en een kwartier er na, dus met een speling van een half uur, gezien het personeel tekort loopt dat meestal uit tot wel eens 3 kwartier of nog langer na de afgesproken ophaal tijd.
En dan loop je de kans dat je een uur bij het halte paaltje in de stromende regen staat te wachten op het busje en deze haltes hebben geen Abri met zit gelegenheid.
Zoals het er nu voorstaat gaat dit niet werken, ze kunnen de WMO personen amper aan.
Dit is een actie van de Wethouder Arno Bonte om ons blij te maken met een dooie Mus

DIT IS NIET LEVENS VATBAAR

GEWOON OPENBAAR VERVOER, zoals het betaamt voor een stad als Helmond met bijna 100.000 inwoners.

Ook de rit prijs van € 5,05 per persoon is voor een gezin van 4 personen onbetaalbaar een retour kost dan € 40,20
Daarbij word er niet vermeld wat gaan de ouderen betalen, bij hermes krijgen de ouderen een korting +/- 50 %
Dit is geschreven door een ervaring deskundige als sinds de BRAVO – FLEX.
En Bravo – Flex is ter ziele gegaan door wanbeleid waar ik al de des betreffende partijen ( GEMEENTE, PROVINCIE en HERMES ) op heb geattendeerd, maar dat was schoppen tegen een dood paard

Je mag altijd met me komen praten.

De Wethouder Arno Bonte wilde NIET met mij in gesprek, jammer

MAAR, HET BUSJE KOMT ZO

Beantwoorden

@Wout. op vrijdag 13 januari 2023 om 22:03:

retour met een taxi kost een stads rit +/- € 38,00

Beantwoorden

@Pejeka op dinsdag 10 januari 2023 om 19:07:

even nog voor de duidelijkheid een retour dus heen en terug je wordt thuis opgehaald en ook weer thuis afgezet met een normale taxi voor het gezin van 4 personen en op de tijd die jij afspreekt, dus 45 minuten wachten ( in de regen) bij het halte bord .
en de prijs is dan € 38,00

dit is toch iets om over na te denken beste wethouder arno bonte

Beantwoorden

Deze plekken zijn vooral om mensen die de loop afstanden te groot vinden binnen onze stad te bedienen op deze plekken. Dat is de reden van de opening van deze vastgestelde plekken. Achter de elzas werd al veelvuldig gebruikt. Vervanging van OV is taxbus zeker niet.

Beantwoorden

Er is nog een ander probleem met de Tax-Bus je kunt er niet met de pinpas betalen, alleen CONTANT en het liefs gepast

Beantwoorden

@Wout. op zaterdag 14 januari 2023 om 12:38:,

… terwijl je in de bussen van Hermes met van alles en nog wat kunt betalen – je ov – chipkaart, je bankpas, je creditcard, je mobiele telefoon – BEHALVE met contant geld! Ook op dit punt is er geen enkele overeenkomst tussen Taxbus en het reguliere openbaar vervoer
Misschien een volgend aandachtspuntje voor de gemeente Helmond en dan met name voor Arno Bonte als wethouder voor Clever Public Transport?

Er bestaat trouwens voor het begrip “Vervoersarmoede” – ondertussen (jammer, maar helaas) een overbekend fenomeen in Helmond – een perfecte Engelse vertaling, namelijk “Transport Poverty”. Kan de wethouder meteen toevoegen aan zijn tweetalige Mobiliteits – vocabulaire.

Beantwoorden

Allemaal goede argumenten hier can de OV liefhebbers.
Van mij hoeft ‘t niet. OV kan nooit efficient en goedkoop een alternatief zijn voor eigen vervoer.
Lachwekkend dat iemand de taxibus geen alternatief voor OV noemt… Het is toch OV?

Maar qua beprijzing is dit commerciële uitbuiting.

Ik stel voor dat Helmond volwaardige electrische stadsbusjes koopt, in Deurne staat zo’n bedrijf.. En dan kunnen de mensen zelf erin rondjes gaan rijden. Voor en door Helmonders.

Beantwoorden

De Bonte verteld verhaaltjes, de Tax bus is altijd al toegankelijk geweest vooe iedereen

Beantwoorden

@Wout. op woensdag 18 januari 2023 om 17:01:

Klopt!
Een aantal jaren geleden – toen ik voor mijn werk met de eerste trein van de NS mee moest + er op dat tijdstip geen Hermes – bussen reden – heb ik regelmatig gebruik gemaakt van de Taxbus. En ook ‘s avonds laat om weer terug te gaan naar huis – nadat ik met een trein van de NS op het Stationsplein Helmond arriveerde + en er op dat tijdstip OOK geen Hermes – bussen reden – stond de Taxbus – uiteraard na mijn reservering – op mij te wachten.

Het verhaal van de Mobiliteitswethouder Arno Bonte klopt ook op dit punt voor geen meter!

Conclusie: vandaag de dag rijden de treinen van de NS nog steeds; de bussen van Hermes rijden steeds minder of HELEMAAL NIET in Helmond.

Beantwoorden

@Andre op zaterdag 14 januari 2023 om 14:56:

Gemeentes MOGEN geen ov – activiteiten ontplooien en het ook niet zo noemen.
Ook de gemeente Helmond niet.

Het openbaar vervoer voor Brabant is in handen van de provincie Noord Brabant als A) overheidsorgaan, B) als decentrale openbaar vervoer autoriteit oftewel de DOVA, C) als de ov – concessieverlener.

Het is nu onderhand wel meer dan duidelijk – o,a, door de reacties hier op de weblog – dat de provincie van het openbaar vervoer ” een potje van maakt” van het openbaar vervoer in en ook rond Helmond.

En het is meer dan duidelijk, dat de gemeente Helmond zich als een onmondig kind bij het handje laat pakken en meevoeren door de provincie, want de gemeente ZEGT niks over het ov en DOET niks voor het ov.

Resultaat: complete vervoersarmoede voor heel veel Helmonders die aangewezen zijn op dat ov. en dat zijn er meer dan u denkt: forenzen, scholieren, studenten, ouderen, mensen met een beperking, recreatieve reizigers.

Taxbus is op geen enkele manier een alternatief voor de afwezige Hermes – bussen
– niet voor de Helmondse automobilisten alleen al door de prijs van een Taxbus – rit. Je rijdt niet voor niks een auto met de kosten die dat met zich meebrengt: belastingen, verzekeringen, brandstofkosten,
– niet voor de Helmondse autovrije ov – reizigers – waar ik er een van ben – ook door de prijs van de Taxbus en bovendien gebruikersonvriendelijk.

Ik ga hier maar niet in op de deelmobilteitsprojecten – die stuk voor stuk mislukken en dus uitdraaien op een fiasco – van de gemeente Helmond, want dat is niet het TOPIC hier!

Vandaag en morgen zijn er stakingen in het busstreekvervoer.
“Tel uit je winst” als ov – reiziger!

Beantwoorden

Beste Arno Bonte

Stop met allerlei trucjes en foefjes om een zogenaamd Openbaar te realiseren.

De 3 Haltes is het niet

De deel auto en deel fiets ( laat gaan die banaan )
wat zijn de kosten als ik gebruik zou maken van auto of fiets?

Zo kunnen we nog tot in het einde doorgaan

Een gewoon normaal openbaar vervoer niet meer en niet minder

Een heel tijd geleden heb ik een verzoek ingediend voor een gesprek met U
maar dat werd afgewezen
Maar ik zou op de hoogte worden gehouden over het wel en wee van het openbaar vervoer door de ambtenaar Marcel Unterberg tot heden nooit iets van hem vernomen, jammer.

Stop met alternatieven aan dragen blijf het heden wij willen NU een busje om van A naar B te gaan en niet over 10 jaar

Beantwoorden

@Wout. op zondag 29 januari 2023 om 15:00:

Mobiliteitswethouder Bonte is niet de enige die niet in gesprek gaat over het Helmondse openbaar vervoer. Ook de partijen in de Helmondse gemeenteraad doen dat niet. Niet met de wethouder en niet met de inwoners van Helmond die al dan niet aangewezen zijn op het ov.

Ik heb het nog even opgezocht:en het volgende gevonden:

– – GROEN LINKS met een gezonden opinie in het ED van 1 september 2022 van de Helmondse heer VAN SAS,

– DENK die landelijk pleit voor gratis openbaar vervoer,

– MI HELLEMONDERS die in haar verkiezingsprogramma het heeft over de terugkeer van het Helmondse stadsbusvervoer,

– 50PLUS waarvan de doelgroep helemaal aangewezen is op het openbaar vervoer,

– PLAN! die van het Helmondse politieke toneel is verdwenen, maar wel met
dat plan kwam voor een enquête over “de behoefte aan ov in Helmond”.

– Alle andere partijen hebben volgens mij geen woord vuilgemaakt aan het openbaar vervoer als broodnodige nutsvoorziening/basisvoorziening in Helmond.

Je wordt hier als ov – reiziger of als automobilist – die als het aan de gemeente Helmond ligt zich “autoluw” moet gaan gedragen en dus óók aangewezen is op het ov (dat er niet is in Helmond) – niet echt vrolijk van.
Want – laten we wel wezen: Taxbus gaat voor geen meter werken! En een “deelfietsje” ook niet!

Ondertussen ben ik wel heel benieuwd naar de resultaten van die ov – enquête.

Beantwoorden

@Peter van Lieshout op maandag 30 januari 2023 om 09:14:

Helder Helmond zwijgt in alle talen over het Openbaar vervoer

En over de te houden enquête wil ik graag uitleg, wie wat waar en wanneer

Beantwoorden

@Wout. op dinsdag 31 januari 2023 om 15:28:

De sluitingstermijn voor het invullen van de vragenlijsten voor deze enquête was 17/10/2022.

Het was de gemeente Helmond zelf die de opdracht heeft gegeven voor dit onderzoek. Ik neem aan, dat de resultaten ondertussen wel bekend zijn bij de gemeente, maar of deze resultaten gedeeld zijn met de gemeenteraad weet ik niet.

Beantwoorden

@Peter van Lieshout op dinsdag 31 januari 2023 om 16:43:

Een mooi iets voor Helder Helmond om dit aan te slingeren

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *