Buiten is het 7 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 91.556 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
1reactie

Alptax uit Deurne blijft het Taxbus-vervoer uitvoeren voor Helmond en omliggende gemeenten. Het nieuwe contract gaat in op 1 maart 2020 en heeft een looptijd van 5 jaar. Dat is de het resultaat van de aanbestedingsprocedure van dit gesubsidieerde vervoer van deur tot deur voor mensen met een Wmo-vervoersindicatie en Helmondse ouderen.
Sinds december 2013 is Alptax Taxi Service de uitvoerder van de Taxbus in onze gemeente. Ook het mobiliteitscentrum (die de ritten aannemen en informatie verstrekken) blijft bij de huidige partij, zijnde Munckhof Taxi.
Het bestaande systeem blijft grotendeels overeind. Wel is er sprake van een overgang van OV zones naar kilometers. De gebruiker betaalt naast een opstaptarief van € 0,90 een vervoertarief van € 0,16 per kilometer (prijspeil 2019). Klanten kunnen op dezelfde tijden reizen als in het ov, dat betekent een iets minder ruime openstelling dan voorheen aldus de gemeente. Het reserveren van de Taxbus en praktische zaken zoals telefoonnummers blijven hetzelfde. Huidige gebruikers krijgen voor 1 maart 2020 een brief met informatie over deze wijzigingen.
De gemeente subsidieert deze vervoersvorm. “We verwachten op basis van de nieuwe contracten in 2020 uit te komen op een bedrag van 971.000 euro per jaar. Ten opzichte van de realisatie 2018 met uitgaven van 742.000 euro, stijgen de kosten met 229.000 euro per jaar” zo melden zij. Die kostenstijging komt door het aanbestedingsresultaat met hogere inschrijftarieven voor het Taxbus-contract en de kostenstijging door (de voor de vervoersbranche gebruikelijke index van) 6,7% per 1 januari 2020.
Naast de prijs, kwaliteit, communicatie en klantgerichtheid vormde duurzaamheid een belangrijk aspect in de aanbesteding. Concreet betekent dat vanaf maart 2020 de helft van alle ritten wordt uitgevoerd met elektrische voertuigen, oplopend tot 85% in het vijfde contractjaar. De resterende ritten worden gereden met voertuigen die (de in vergelijking met diesel meer duurzame) biobrandstof Hydrotreated Vegetable Oil gebruiken.

1 reactie:

Taxbus (van deur – tot – deur) staat – naast het WMO – doelgroepenvervoer – ook open voor de z.g. “vrije reizigers” – ov – reizigers zonder WMO – indicatie – en is daardoor een alternatief voor Bravoflex (van – bushalte – naar – bushalte) in Helmond.

Er zit misschien wel een addertje onder het gras in de volgende zin:
“Klanten kunnen op dezelfde tijden reizen als in het ov, dat betekent een iets minder ruime openstelling dan voorheen aldus de gemeente”.

Wat gaat dit in de praktijk betekenen voor Taxbus – gebruikers?

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *