8reacties

7 Extra digitale flitspalen eind januari

In Helmond worden eind januari 7 nieuwe digitale flitspalen geactiveerd. Die maken deel uit van een landelijke modernisering van flitspalen, die vorig jaar reeds in gang is gezet. Toen werden er in Helmond al 4 geplaatst op de Wolfsputter Baan (2x), de Kanaaldijk N.W. en de Europaweg.
De oude flitspaal op de Kasteel Traverse die enkele jaren terug (in 12 maanden) 282.774 euro opleverde aan snelheidsboetes, blijft nog staan.
Nu gaat het om de volgende locaties waar die 7 nieuwe digitale flitspalen komen:

  • Europaweg, 50 km/u weg, t.h.v. de kruising met de Boerhaavelaan – Binnendongenstraat
  • Europaweg, 70 km/u weg t.h.v. de kruising met de Schootense Dreef – Brandervoortse Dreef
  • Europaweg, 50 km/u weg t.h.v. N270 Binnendongenstraat – Boerhaavelaan
  • Julianalaan, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Aarle Rixtelseweg – Wesselmanlaan
  • Aarle Rixtelseweg, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Jan van Brabantlaan – Julianalaan
  • Deurneseweg, 70 km/u weg t.h.v. de kruising Weg door de Rijpel – Rivierensingel
  • Jan van Brabantlaan, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Wesselmanlaan – Aarle-RixtelsewegBewezen effect

“Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen” zo laat de politie weten. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag.
Digitale flitspalen flitsen zodra bestuurders door rood en/of te hard rijden.
Groot voordeel van digitale palen is dat die 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser maakt gebruik van een infraroodflitser waardoor de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus 2 boetes: 1 voor snelheid en 1 voor rijden door rood licht.