Buiten is het 5 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 91.731 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
8reacties

In Helmond worden eind januari 7 nieuwe digitale flitspalen geactiveerd. Die maken deel uit van een landelijke modernisering van flitspalen, die vorig jaar reeds in gang is gezet. Toen werden er in Helmond al 4 geplaatst op de Wolfsputter Baan (2x), de Kanaaldijk N.W. en de Europaweg.
De oude flitspaal op de Kasteel Traverse die enkele jaren terug (in 12 maanden) 282.774 euro opleverde aan snelheidsboetes, blijft nog staan.
Nu gaat het om de volgende locaties waar die 7 nieuwe digitale flitspalen komen:

  • Europaweg, 50 km/u weg, t.h.v. de kruising met de Boerhaavelaan – Binnendongenstraat
  • Europaweg, 70 km/u weg t.h.v. de kruising met de Schootense Dreef – Brandervoortse Dreef
  • Europaweg, 50 km/u weg t.h.v. N270 Binnendongenstraat – Boerhaavelaan
  • Julianalaan, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Aarle Rixtelseweg – Wesselmanlaan
  • Aarle Rixtelseweg, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Jan van Brabantlaan – Julianalaan
  • Deurneseweg, 70 km/u weg t.h.v. de kruising Weg door de Rijpel – Rivierensingel
  • Jan van Brabantlaan, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Wesselmanlaan – Aarle-RixtelsewegBewezen effect

“Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen” zo laat de politie weten. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag.
Digitale flitspalen flitsen zodra bestuurders door rood en/of te hard rijden.
Groot voordeel van digitale palen is dat die 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser maakt gebruik van een infraroodflitser waardoor de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus 2 boetes: 1 voor snelheid en 1 voor rijden door rood licht.

8 reacties:

Hah, foutje, ze bedoelen natuurlijk: “Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan het spekken van de staatskas worden vervangen”

Beantwoorden

Doen ze net of ze de verkeersveiligheid willen verhogen met die apparaten.
Interesseert ze geen moer.
Nee, alleen de opbrengst moet nog meer worden verhoogd. Daar gaat het alleen maar om. Wat een moraal he? Zeggen ze dat het slecht gesteld is met de sociale cohesie en houding in dit land. Vind je dat gek dan.

Beantwoorden

Dat wordt dus extra hard rijden tussen de flitspalen in, en meer afremmen en optrekken. Lekker sportief rijden dus. 🙂

Beantwoorden

Mensen moeten zich gewoon aan de regels houden, blijkt nogal moeilijk te zijn blijkbaar?

Beantwoorden

@Mark op vrijdag 24 januari 2014 om 18:07:

Moraalridder eerste klas zeker?

Beantwoorden

Weer 4 digitale flitspalen erbij
Na de bovenstaande, worden in Helmond vanaf donderdag wederom 4 nieuwe digitale flitspalen geactiveerd.
• Kasteel Traverse, 50 km/u weg met de kruising Zuidende – Stationsstraat (2 keer)
• Heeklaan, 50 km/u weg met de kruising Kanaaldijk Zuid-West – Kanaaldijk Zuid-West
• Kanaaldijk Zuid-West 50 km/u weg met de kruising Engelseweg – Heeklaan
Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag, zo laat de politie weten.

Beantwoorden

Begin maart komt er ook een digitale flitspaal op de Deurneseweg ter hoogte van de kruising Deltaweg – Rivierensingel. Daar geldt een maximumsnelheid van 70 km/u.
Op die kruising stond voorheen een analoge flitspaal. Ook deze digitale flitspaal maakt deel uit van de landelijke modernisering van flitspalen, die vorig jaar in gang is gezet.

Beantwoorden

Nieuwe digitale flitspaal binnenkort op Oostende
Eind maart / begin april wordt er ook een digitale flitspaal geactiveerd op Oostende. Die komt te staan op de kruising met de Kanaaldijk Noord-Oost bij het kanaal. Daar stond voorheen een analoge flitspaal. Op die flitslocatie geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *