Buiten is het 7 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.687 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
148reacties

De gemeente gaat onderzoeken wat er in Helmond moet gebeuren met het vuurwerk tijdens Oudejaarsavond dit jaar. In juni besloot de minister dat gemeenten de bevoegdheid hebben zelf te beslissen of hun inwoners vuurwerk mogen afsteken tijdens “Oud en Nieuw”.
B&W is benieuwd wat de Helmonders vinden en zal die meningen meenemen in hun besluitvorming. Ons stadsbestuur heeft daarbij de volgende 6 concrete vragen voor alle inwoners:

  1. Hoe kijken Helmonders aan tegen het afsteken van vuurwerk met oudjaar?
  2. Ervaren de inwoners overlast van het vuurwerk op en rond Oudejaarsavond?
  3. Is er steun voor een centrale vuurwerkshow en zou men dan zelf minder vuurwerk afsteken?
  4. Is er steun voor vuurwerkvrije gebieden en zo ja waar dan?
  5. Is er steun voor een algeheel vuurwerkverbod?
  6. Hebben inwoners zelf nog suggesties voor het verminderen van de vuurwerkoverlast?

Voor wie het niet meer weet, bij de overgang van 2015 naar 2016 was er dit te zien boven Helmond:

In de reacties hieronder staan updates.

148 reacties:

Ok maar waarom niet per wijk een groot vuurwerk, verbroedert en niemand hoeft helemaal naar het centrum. Met kinderen niet te doen en je neemt het risico weg dat de mensen dronken achter het stuur gaan

Beantwoorden

Van mij mag er n verbod komen..

Beantwoorden
Jolanda Meulendijks

Van mij mag er ook een vuurwerk verbod komen

Beantwoorden

Dan kan ik teminste me honden gewoon uitlaten

Beantwoorden
Silvia van Rixtel

1. Ik kijk er positief tegenaan.
2. Op en rond Oudejaarsavond niet, wel de dagen en uren van tevoren.
3. Neen, geen steun van mij.
4. Neen, geen steun van mij.
5. Ja, behalve tussen 23.00 en 01.00 uur OP oud- nieuwjaarsnacht.
6. Beter en veel strenger controleren bij te vroeg afsteken, vernielingen en
illegaal vuurwerk.

Beantwoorden

Is maar een x per jaar 🤔 moet kunnen ….

Beantwoorden

Wat een onzin nog even en moet ik toestemming vragen voor alles wat normaal is

Beantwoorden

Ik zou graag willen dat de discussie er niet hoefde te zijn. Ligt toch echt aan de jeugd en volwassenen in tokkiebuurten die nog in hun kindertijd zijn blijven hangen. Wanneer die mensen zich gedragen hadden kon iedereen van mooi vuurwerk blijven genieten, nu hebben ze misschien niets meer.

Beantwoorden

Hoe kijken Helmonders aan tegen het afsteken van vuurwerk met oudjaar? Positief, ik ben gek op mooi vuurwerk, siervuurwerk wel te verstaan.
Ervaren de inwoners overlast van het vuurwerk op en rond Oudejaarsavond? Niet echt
Is er steun voor een centrale vuurwerkshow en zou men dan zelf minder vuurwerk afsteken? Ik denk niet dat ik met 90+duizend opeengepakt naar vuurwerk wil kijken. Welk terrein is daar bovendien groot genoeg voor?
Is er steun voor vuurwerkvrije gebieden en zo ja waar dan? Rondom Elkerliek, ouderencentra, scholen, winkels en de binnenstad.
Is er steun voor een algeheel vuurwerkverbod? Nee
Hebben inwoners zelf nog suggesties voor het verminderen van de vuurwerkoverlast? Een vuurwerkshow per wijk zou een mooi alternatief zijn. Met ‘een ton per wijk’ van PLAN zou dat toch wel moeten lukken toch?

Beantwoorden

Die ene keer per jaar……moet kunnen👏👏👏

Beantwoorden

1. Van mij mag vuurwerk achterwege blijven.
2. Ja. Vanaf medio november.
3. Ja. Zowel (of) centraal in de stad als centraal in de wijk.
4. Ja. Overal daar waar geen centrale show is.
5. Ja, m.u.v. 00.00 – 03.00 op de jaarwisseling.
6. Laat al die BOA’s eens in de wijk los medio november/december op zoek naar pubers met rotjes.

Nog meer vragen, Gemeente Helmond?

Beantwoorden

Zo jammer dit!
Sowieso moet het blijven met de jaarwisseling zelf van 00.00-03.00 uur.
Dit hoort erbij.
Nemen we dit nu ook al af?
Waar zijn we mee bezig in dit land?

Beantwoorden

Degene die geen vuurwerk willen gaan maar naar een onbewoond eiland toe

Beantwoorden

Wat een onzin wat vuurwerk betreft is maar 1x per jaar mensen denk toch na eerdaags mag er niks meer

Beantwoorden

Als mensen nou eens niet overal over zeiken maar maar, 1x per jaar😅 laat toch gaan, leven en laten leven, maar als je elke morgen een fles azijn leegdrinkt en 3 citroenen leegzuigt dan snap ik dat je hierover valt…

Beantwoorden

Wij knallen gewoon door verbod of geen verbod en de mensen die hier mee eens zijn hebben jullie vroeger nooit vuurwerk afgestoken niet normaal alle Nederlandse tradities gaan naar de klote is gvd 1x per jaar jankers bah bah

Beantwoorden

Een vuurwerkshow 😂😂😂 heel helmond op de markt gaan kijken naar vuurwerk… Wat denk je… Allemaal kinderen met ouders en zatte mensen door elkaar wat een zooitje gaat dat worden? Plus als t dan mis gaat dan heb je nog veeel meer gewonden.. Gewoon lekker met je familir thuis vuurwerk kijken/afsteken en ieder zijn eige verantwoording nemen.

Beantwoorden

Gauw afschaffen! Veel smog en ongelukken. Mensen die blijvend invalide zijn en wie betaalt dat allemaal? Het geld dat eraan wordt uitgegeven kan veel beter worden besteed.

Behalve dat ik zelf veel last ervaar van de vieze lucht en stank, heb ik twee doodsbange katjes die zich uren verstoppen zonder eten en drinken. Denk ’s aan al die dieren die bang zijn.

Een centrale vuurwerkshow hoeft voor mij niet, maar ik gun iedereen zijn feestje. Als het moet, dan moet het maar. Een ‘centrale laser-lichtshow’ zou ik trouwens veel leuker vinden.

Is er steun voor vuurwerkvrije gebieden en zo ja waar dan? Brouwhuis!

Is er steun voor een algeheel vuurwerkverbod? Nou en of, wat mij betreft wel.

Hebben inwoners zelf nog suggesties voor het verminderen van de vuurwerkoverlast? Een centrale laser-lichtshow.

Beantwoorden

Ja doen! Mooi, veilig, een unieke kans op een mooi goed georganiseerd (muzikaal en culinair) stadsevenement, minder fijnstof en rook, minder overlast… voordeel op voordeel 👍🏻

Beantwoorden
Michel van Lierop

Liever al die andere onzinnige vuurwerkshows stoppen. Super slecht voor natuur (op meerdere vlakken), het geeft veel overlast en dieren raken onnodig in de stress. En handhaven op vuurwerktijden rond de jaarwisseling.
Dan is er nix aan de hand en ist 1x per jaar een mooi feestje met iedereen zn eigen vuurwerk

Beantwoorden

1. Ik kan niet voor alle Helmonders spreken, persoonlijk geef ik er helemaal niets om. Mijn man daarentegen wel, die vindt vuurwerk geweldig.
2. De dagen voor oudjaarsdag wel, als er ’s nachts iemand wijken afgaat om hier en daar een cobra af te steken voor de lol, daar heb ik last van.
3. Geen interesse in een centrale vuurwerkshow. Ik ga echt niet voor twaalven van huis om ergens te verzamelen, geen zin in.
4. geen idee of er steun is, de vraag is; is er handhaving?
5. Zelfde vraag; Is er handhaving? Anders is steun erg onnodig.
6. Meer handhaving.

Beantwoorden

Mafkezen!!
Mensen die klagen moeten eens nadenken, iets van elkaar iets gunnen 1x per jaar..

Beantwoorden
Yvonne van Bussel

Zeg dit al jaren,

Op strategische plaats(en) een professionele vuurwerkshow die de moeite waard is om te bekijken. Het “sier vuurwerk” wat men nu afsteekt is om te huilen (van het lachen, omdat men er geld voor over de balk gesmeten heeft).

Dat particuliere vuurwerk is bagger, of illegaal en gevaarlijk en de snertjong lopen weken voor en na de jaarwisseling, wijken te terroriseren met belachelijk luide knallen ’s avonds laat en zelfs ’s nachts, huisdieren in de stress, school kinderen en mensen die wel een baan hebben onnodig wakker, ouderen die zich een ongeluk schrikken en niet te vergeten het vuurwerkvandalisme! Kom maar op met dat verbod!

Problemen mee? Ga je beklag doen bij de losers die dat knallen buiten de toegestane periode nodig vinden!

Beantwoorden

Ik blijf altijd vuurwerk afsteken verbod of geen verbod rot toch op met dat gezeik

Beantwoorden

Is niet te handhaven zon verbod. Lekker knallen 1x per jaar moet kunnen.

Beantwoorden

doe maar op een vast plaats .het park of waar Rwe heeft gestaan.
ik vind best voor mij hoeft het al jaren niet meer al dat geknal..
soms denk ik lijkt wel oorlog ..het word steeds luider ..
je kunt niet met je hond buiten komen ..ook niet voor 22.00
er zijn nog niet genoeg vingers er af geknald ..dus dan stopt dat ook ooit

dus weg met Vuurwerk Prima !

Beantwoorden

Als mensen het gewoon op de toegestane tijden zouden doen kon ik mijn doodsbange hond nog even veilig uitlaten op oudjaar maar helaas, het moet al weken van tevoren beginnen…Dat is het vervelende…

Beantwoorden
Jacqueline Wilbers

Als het veilig gaat en niks word opgeblazen of geeloopt is er niks aan de hand. Het is 1 keer per jaar. De meeste ongelukken komt door zelf knutselen met vuurwerk en onveilig vuurwerk uit het buitenland. Maarja dat is mijn mening je hebt van die azijn zeikers bij als ze voor 18.00 een knal horen dat ze meteen de politie gaan bellen over geluids overlast. Dan gaan we in de woonwijk carbidschiten. Dat valt niet onder vuurwerk 😂😂😂

Beantwoorden

Alles gewoon laten zoals t is wij bepalen voor ons zelf wel wat goed of fout we hebben dadelijk niets meer te zeggen 😡🤬

Beantwoorden

Gewoon mooi siervuurwerk voor iedereen ,geregeld via de gemeente.

Beantwoorden

En midden in de zomer mee komen. Klets sinterklaas en de kerstboom ook op de agenda.

Beantwoorden

Vuurwerk met de jaarwisseling zeker houden maar niet al in november gaan knallen en de maand januari doorgaan. Denk aan alle dieren , je schrikt je kapot met die knallers tegenwoordig en m’n hond durft 3 maanden niet naar buiten.

Beantwoorden

Pffff geen verbod en ook geen vuurwerkshow. Gewoon voor de deur 1 keer per jaar je ding doen. Nog even mag er helemaal niets meer.

Beantwoorden

Mensen die er last van hebben ga op vakantie …ow nee daar is ook vuurwerk …zuip je lam smidags en ga om 22.00 hrs naar bed ..heb je er geen last van …gezeik om 1 keer per jaar pfff

Beantwoorden
Marcel van de Weyer

Ik zie het wel zitten. Aan de ene kant. Maar bedenk ook. Oudjaar met de scootmobiel vanaf de rijpelberg met 3 kinderen op de fiets, zo’n 5km naar de stad. Of evt. strategische plek. En half nacht weer terug. Voor een centrale vuurwerkshow. Tussen t drukke en misschien wel zatte volk door. Moet je niet willen lijkt me. Goed doordacht, vanachter een bureau. Ben benieuwd hoe men dit uit wil werken en zorgen dat ook iedereen deel kan nemen.

Beantwoorden

Gewoon op een plek in centrum heeft de horeca ook nog wat…

Beantwoorden
Hendrine Verbakel

Gewoon laten wat het is, met oe regels sjonge sjonge is mar inne keer per jaar laat iedereen toch lekker pfff

Beantwoorden

Tja, als tegenstander van vuurwerk, is er voor mij maar één optie: totaal verbod!
En mensen dit is mijn mening.
Jullie mogen je eigen mening hebben en houden.

Beantwoorden

Als dit zo is, dan vieren we geen oud en nieuw meer thuis. Maar zullen we voortaan naar vrienden en familie gaan, waar nog wel vuurwerk afgestoken mag worden.
Ik vind wel dat er veel harder en beter gecontroleerd moet worden op te vroeg afsteken.

Beantwoorden

Oud in en nieuwe in Helmond moet collectief worden opgepakt en ik stel voor dat de mannen van GJD het voortouw trekken in deze kar gaan trekken. Een groot oud en nieuw feest rond het kanaal. Laat de horeca het avond programma doen en de Gemeente een grote vuurwerkshow organiseren. Afsteken vanaf de traverse brug en een project op de villa van westende, een beetje zoals de afbeelding hieronder:

Beantwoorden

Afschaffen dé vuurwerk.

Beantwoorden

Eigenlijk is het vuurwerk rond oud en nieuw juist niet zo’n probleem. Tegenwoordig steken ze het hele jaar vuurwerk af en daar kun je je niet op instellen.

Ik zie dus niet in wat dit zou oplossen.

Beantwoorden

Wat een gezeik allemaal. Gewoon knallen!

Beantwoorden

voor de mensen die niet tegen een paar knalletjes kunnen, doe oordoppen in en blijf een paar uurtjes binnen. voor veel mensen is dit een van de mooiste dagen van het jaar, waarom moet dit van hun afgepakt worden. Nederland verdient er goed aan.. als het afgeschaft word verdient het buiteland er goed aan, want de traditie vuurwerk afsteken zal altijd blijven bestaan

Beantwoorden

. Ik vind en vond het altijd al een verschrikking. Van mij mag er een algeheel vuurwerkverbod komen. Zeker gezien de schade aan milieu, luchtvervuiling en de vernielingen en overlast die dit, tegenwoordig zelfs het hele jaar door, veroorzaakt.
Huisdieren en hulpverleners zijn er niet blij mee. Al het letsel nog niet meegeteld. Gewoon een mooie vuurwerkshow die boven heel Helmond te zien is, of kleinere punten in de wijken waar gecontroleerd vuurwerk wordt afgestoken. Het kost teveel leed.
Ook zonder vuurwerk is oud en nieuw een gezellig feest.

Beantwoorden

Ik zeg geen algeheel vuurwerk verbod. Dan gaat men het illegaal kopen. Ik zeg een betere controle bij overlast meldingen vooraf aan.
Zorg dat die overlast minder wordt. Misschien vaste afsteekpunten voor gebieden

Beantwoorden

Als het inderdaad 1x per jaar zou zijn maar dat is niet vaak begint in oktober al de overlast. Met regelmaat schrik ik me kapot van harde knallen. En met huisdieren is het helemaal hopeloos. Daarom ben ik voor een vuurwerkverkoop of enkele centrale shows omdat we met ons alle bewezen hebben dat we ons niet aan de regel van 1x per jaar kunnen houden en dat geld echt niet alleen voor de pubers.

Beantwoorden

En hun denken dat we er oms aan gaan huoden wane gek heel ons leven zijnwe er mee op gegroeit en nu verbieden wan onzin

Beantwoorden

Het is maar 1x per jaar moet kunnen.

Beantwoorden
Yvonne van der welle

Verbod op vuurwerk👍

Beantwoorden

Absoluut voorstander van vuurwerkverbod. Zielig voor wilde vogels, huisdieren en mensen die rond de jaarwisseling geen boodschappen durven te doen i.v.m. overdag al afsteken door malloten. Zorg voor een gave lasershow, die is door veel mensen op grote afstand te bewonderen.

Beantwoorden

Rot op man met je vuurwerk verbod… het is een traditie en als mensen het leuk vinden en hun hand is er af ja eigenschuld. Maar dan moet er GEEN verbod komen. Snap dat!

Beantwoorden
Valentijn Smulders

Ik persoonlijk steek geen vuurwerk af. Vind het zonde van mijn geld en ben er eerlijk gezegd ook beetje bang voor. Neemt niet weg dat ik met gepaste afstand wel enorm van siervuurwerk kan genieten.

Ben zo gezien dan ook wel voor op een paar strategische plaatsen een mooi vuurwerkshow.
Vraag is alleen wie gaat er voor de kosten opdraaien?
Plus als ik eerlijk ben vind ik het afschaffen ook weer erg ver gaan. Als mensen daar geld aan uit willen geven wie ben ik dan om hun dit plezier af te nemen. Al zijn er gewoon regels en mogen deze best gehandhaafd worden en goed op gecontroleerd worden. Zoals pas vanaf bepaald tijdstip zodat mensen nog even rustig de hond uit kunnen laten en ouderen niet bang over straat heen hoeven te gaan.

Beantwoorden

“verbod omdat ik dan de hond kan uitlaten” man man man man hahahahahaha wat bende dan toch een een zielige droeftoeter..

Beantwoorden
www.vuurwerkpolen.PL

1. Hoe kijken Helmonders aan tegen het afsteken van vuurwerk met oudjaar?
Prima. Ik steek zelf nooit vuurwerk af, maar siervuurwerk is prachtig en is gewoon een traditie met oudjaar. Knallers doen me echter helemaal niets.

2. Ervaren de inwoners overlast van het vuurwerk op en rond Oudejaarsavond?
Ik persoonlijk niet, maar kan zeker begrijpen dat anderen dat wel ervaren

3. Is er steun voor een centrale vuurwerkshow en zou men dan zelf minder vuurwerk afsteken?
Nee, ik vind dat iedereen zelf vuurwerk moet kunnen afsteken. Is ook een deel van de beleving.

4. Is er steun voor vuurwerkvrije gebieden en zo ja waar dan?
Nee, waar je het ook doet, je benadeelt er altijd mensen mee plus om een echt vuurwerkvrij gebied te hebben moet je een heel groot stuk vuurwerkvrij maken.

5. Is er steun voor een algeheel vuurwerkverbod?
Nee, er is al veel te veel betutteling en gezeur in deze maatschappij en het gaat om slechts 1 dag in het jaar.

6. Hebben inwoners zelf nog suggesties voor het verminderen van de vuurwerkoverlast?
Ja: sta siervuurwerk gewoon vrij toe, tussen 23:00 en 02:00 uur en verbied wat mij betreft het knalvuurwerk (plus strenge handhaving hier op). Dat is denk ik verreweg de grootste overlastgever en heeft geen optische toevoeging voor anderen.

Beantwoorden

Voor mij mogen ze het ook verbiedek

Beantwoorden

Misschien knettergrote boetes om de schade tegemoet te komen

Beantwoorden

totaal verbod, tegenwoordig heeft dit niks meer met vuurwerk te maken,het zijn gewoonweg handgranaten,de afstekers hebben het voor zichzelf verpest,permanent verbod wereldwijd.

Beantwoorden

en diegene die zeggen–het is maar een keer per jaar-die bedoelen zeker het is een paar weken per jaar,en een keer per jaar een vinger of hand eraf of schade weet ik veel,dat is al niet te tollereren.

Beantwoorden

Mooi siervuurwerk,dat zwaar vuurwerk is voortaan zo zwaar dat je er een aanslag mee kunt plegen ,een plofkraak of auto opblazen .dus siervuurwerk inde wijk,en knallers op de braak,in het park of warandepark

Beantwoorden

Wat een flauwekul weer laat de mensen die graag vuurwerk afsteken dit 1 keer per jaar doen is dat nou ook weer teveel er word al zoveel afgenomen dus ik zeg lekker afsteken op oud en nieuw

Beantwoorden

Sorry maar het wordt steeds belachelijker. Het is prima zo als het is. Er is al genoeg gezeik en ellende! Gemeente laat dit nou eens met rust.

Beantwoorden

1 keer per jaar het is het hele jaar door net nog in brouwhuis .
De dieren zijn heel bang daar voor .

Beantwoorden
Lian van de Kerkhof

1. Stoppen met vuurwerk. Zeker de harde knallers. Siervuurwerk met weinig geluid is prima.
2. Ja, enorm veel last. Maar ook in de periode vooraf zijn de harde knallen een verschrikking.
3. Minimaal, ik zou er niet naar toe gaan door de te verwachten drukte.
4. Knalvuurwerk overal verbieden. Vuurwerkvrije gebieden zouden groot moeten zijn om het gewenste effect te bereiken. Liever nergens meer overlast. Siervuurwerk kan wel.
5. Alle steun.
6. Laser- en lichtshow zoals Chinezen dat doen met verrassend spektakel er in verwerkt. Dat combineren met siervuurwerk. Dat kan op meerdere locaties. Jozefkerk en Tolpost, Kasteel en kanaalzone, Lambertuskerk en Markt. Het geheel ook in hoge kwaliteit uitzenden op Helmond-TV. (Bijna) iedereen tevreden.

Beantwoorden

Opnames laten maken door diverse streekomroepen uit de omgeving (live- uitzending) en geselecteerde amateurfilmers. Dit alles die nacht laten monteren door de vakmensen van de omroepen en hier een geweldige spektakel film van maken waar iedereen nog lang van kan genieten. De spectakel-laser-lichtshows ook op diverse plaatsen tegelijk laten plaatsvinden zodat afstanden en menigtes niet te groot zijn. Iedereen kan daarna op tv of gsm/iPad of pc de filmopnames van elders bekijken.

Beantwoorden

1. De maatschappelijke schade door vuurwerk is enorm (denk aan verwondingen, vernielingen, brand, etc.). Als je het uit gaat rekenen levert elke euro aan verkocht vuurwerk de maatschappij ruim 15 euro (!) schade op, om van de schade aan het milieu en het menselijk en dierlijk leed nog maar te zwijgen.

2. Ja. Veel mensen (met name kinderen en tieners) nemen niet de moeite om te kijken waar ze hun vuurwerk heengooien; menig postbode kan daarvan meepraten. Naderhand de rommel opruimen is voor veel mensen blijkbaar een onbekend fenomeen, getuige het vuurwerkafval dat je tot ver in februari in goten, groenstroken en plantsoenen aan kunt treffen.

3. Ja. Met een centrale professionele vuurwerkshow heb ik helemaal geen moeite, ik vind het zelfs een goed idee. Ik heb zelf in mijn hele leven overigens geen cent uitgegeven aan vuurwerk. Ik heb wel wat beters te doen met mijn geld dan het in de fik te steken.

4. Ja. Ik zou beginnen met de omgeving van verzorgingstehuizen. Veel ouderen zijn niet blij met al dat geknal, zeker niet de ouderen die de oorlog nog hebben meegemaakt.

5. Ja. Aangezien een te groot deel van de Nederlandse bevolking in de afgelopen decennia heeft laten zien niet verantwoordelijk met vuurwerk om te kunnen gaan lijkt me een algeheel verbod een goed idee. Als ik met de auto te vaak brokken maak en daarmee laat zien dat ik niet met de verantwoordelijkheid om kan gaan, dan wordt toch ook mijn rijbewijs afgenomen? Ter compensatie lijkt me een professionele vuurwerkshow dan wel op zijn plaats.

Beantwoorden

Zelf steken wij geen vuurwerk af maar vind het niet erg dat anderen dat wel doen gun de mensen dat plezier
1 x per jaar

Beantwoorden

@Valentijn Smulders op vrijdag 13 juli 2018 om 19:30:

En wanneer jouw eraf is door een ander z’n vuurwerk, is dat nog steeds gewoon traditie?

Beantwoorden

@Nick Smith op maandag 16 juli 2018 om 17:29:

Dan steekt die Valentijn Smulders het wel in zijn mond (als hij geen handen meer heeft) en steekt het dan aan en af!
Ginne skrik etc. etc.

Beantwoorden

Nou dat weer !!!!!! laat gewoon alles zoals het is , ik weet wel een paar andere dingen die ze af mogen schaffen 😝

Beantwoorden
Alexandra Franssen

Ik denk dat de gemeente beter met belangrijkere zaken zich bezig moeten houden ..( voorbeeld slechte en onveilige wegen, veiligheid van de inwoners ) ipv een traditie af te nemen dat maar 1x per jaar is

Beantwoorden
Isabel Cornelissen

@Isabel Cornelissen op dinsdag 17 juli 2018 om 09:55:

De gemeente Helmond is volop bezig om zaken te verbeteren. Een daarvan is het ontmoedigen van het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling.

Beantwoorden

Siervuurwerk prima! Maar al dat zwaar geknal hoeft voor mij niet!

Beantwoorden
Miranda van Kilsdonk

1 Hoe kijken Helmonders aan tegen het afsteken van vuurwerk met oudjaar?
Van mij hoeft het niet, maar ik gun anderen hun lolletje een keer per jaar.

2 Ervaren de inwoners overlast van het vuurwerk op en rond Oudejaarsavond?
Ja. De hoeveelheid fijnstof die vrijkomt zorgt ervoor dat ik voor mijn gezondheid ramen en deuren gesloten houd.

3 Is er steun voor een centrale vuurwerkshow en zou men dan zelf minder vuurwerk afsteken?
Ik steek al niets af, maar verwacht ook niet dat er minder afgestoken wordt als er een centrale show is. De mensen die willen afsteken doen dat omdat ze het spannend/mooi vinden. Per saldo zul je dus meer vervuilen als er een centrale show bij komt. Een lasershow zou wel kunnen, maar verwacht geen wonderen.

4 Is er steun voor vuurwerkvrije gebieden en zo ja waar dan?
Probeer eens om per wijk verzamelplaatsen aan te wijzen voor het afsteken van vuurwerk, bijvoorbeeld bij pleinen. Dit voorkomt vuurwerkschade, maakt opruimen makkelijker en zorgt ervoor dat er langer genoten kan worden van het siervuurwerk. Ook zorgt dat ervoor dat het in de straten en in de buurt van verzorgingstehuizen wat rustiger blijft.

5 Is er steun voor een algeheel vuurwerkverbod?
Nee, met verbieden bereik je alleen maar dat mensen illegaal gaan aankopen en afsteken. Bovendien is het niet te handhaven.

6 Hebben inwoners zelf nog suggesties voor het verminderen van de vuurwerkoverlast?
Probeer eens met de TU/e te kijken of er geen alternatieven zijn voor de kleuren die nu gebruikt worden die minder impact hebben op het milieu en of pijlen/knalvuurwerk misschien zo ontworpen kan worden dat er minder kruitdamp/fijnstof vrij komt. En probeer het eens met voorlichting over de hoeveelheid vevuiling die vuurwerk oplevert in plaats van alleen naar de schade aan mensen te wijzen. Promoot ook het gebruik om een symbolische pijl af te steken in plaats van 3 uur lang in de vrieskou alles op te stoken omdat je het nou eenmaal gekocht hebt.

Beantwoorden

Update 1:
Inwonersonderzoek over vuurwerk
De eerste 74 meningen werden hierboven al gegeven, maar de gemeente heeft nu ook een eigen enquête waar je je mening kunt geven over het afsteken van vuurwerk tijdens Oud en Nieuw. Iedereen kan die enquête invullen tot en met 16 september. De gemeente nodigt daarnaast de 1600 deelnemers van het stadspanel uit om mee te doen. De resultaten van het onderzoek zijn eind september beschikbaar. Mede op basis daarvan worden de regels gemaakt voor de komende jaarwisseling in Helmond.
De landelijke regels voor het afsteken van vuurwerk zijn:

  • inwoners mogen consumentenvuurwerk alleen afsteken tussen 18 uur (31-12) en 02.00 uur (1-1),
  • gemeenten kunnen gebieden aanwijzen waar inwoners tijdens de jaarwisseling geen vuurwerk mogen afsteken, zoals in de omgeving van verzorgingsinstellingen en dierenopvang, 
  • gemeenten kunnen een centraal vuurwerk organiseren, met als mogelijk effect dat minder inwoners zelf vuurwerk afsteken.

Binnen deze bestaande regels heeft iedere gemeente en dus ook Helmond enkele keuzemogelijkheden.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op dinsdag 24 juli 2018 om 13:45:

Ingevuld vind het maar onzin

Beantwoorden

Als gevolg van de enorme luchtverontreiniging die vuurwerk met zich meebrengt, zal m.i. met spijt tot afschaffing dienen te worden overgegaan.

Beantwoorden

@H.v.d.Brule op dinsdag 24 juli 2018 om 14:52:

Als gevolg van de enorme luchtverontreiniging die auto’s met zich meebrengen, zal m.i. met spijt tot afschaffing dienen te worden overgegaan.

Als gevolg van de enorme luchtverontreiniging die onze elektriciteitsbehoefte met zich meebrengt, zal m.i. met spijt tot afschaffing dienen te worden overgegaan.

Als gevolg van de enorme luchtverontreiniging die onze voedselketen met zich meebrengt, zal m.i. met spijt tot afschaffing dienen te worden overgegaan.

Beantwoorden

Wat een onzin…….. Tradities horen erbij, maat.ja zijn we in Nederland goed in om die allemaal af te schaffen. #schandalig

Beantwoorden

Tuurlijk doen!!!
Waarom niet meer van zulk soort dingen?
Kan de jeugd i.p.v. vuurwerk stoken weer ergens vandalisme aanrichten, chapeau voor ‘t goede idee maar niet heus… 🤔🙄🙄🙄

Zelfs de handel van de ondernemers die de gemeente ‘n klap huur moeten betalen gaat zo kapot.
Meedenken HO MAAR, alleen eigen belang!

Beantwoorden

Ik steek af of het nu mag of niet

Beantwoorden

Dus ongeveer 100.000 mensen, waarvan een groot deel bier, wijn of bubbels op heeft en met de fiets, auto of te voet naar 1 centrale plek zou moeten komen, zou dan volgens de gemeente minder rotzooi geven en veiliger moeten zijn???? Weet niet hoor, ben misschien een leek, maar kan me vergissen of dat worden pas problemen.
Gewoon beter controleren.
Laat mij maar lekker voor mijn deur staan met mijn potten en rotjes, voel ik me stukken veiliger.

Beantwoorden

Laat mensen zelf toch beslissen.
Er worden al zoveel dingen opgelegd.
Er mag niet veel meer in Nederland.

Beantwoorden

De voor en tegenstanders hebben allemaal goede argumenten maar de bal ligt toch echt bij de vuurwerkbezitter die onverantwoorde streken uithaalt op die avond, die mensen verpesten het voor de rest die zich wel aan de regeld houdt. De vuurwerkbezitter lijkt niet te beseffen dat er nu eenmaal regels zijn, is dat zo moeilijk om je daaraan te houden. BTW vind ik vuurwerk kei mooi maar het kan ook intimiderend zijn door de groepjes jongeren bij elkaar en die het naar je toegooien.

Beantwoorden

Weet je wat ik zo erg vind, dat al het mooie waar wij als nederlanders altijd van genoten hebben nu ineens allemaal afgeschaft moet worden. Eerst zwarte piet, nu het afsteken van vuurwerk wat overigens 1 keer per jaar is? 364 dagen heb je om bij te komen van deze hele enge zware dag hoor mensen… waar beginnen we over? Zullen we ieder voor zijn eigen laten beslissen en laten afsteken wie dat wel of niet wil. En dan janken over de tijd die er af gestoken word voor het toegestaan is, nou nou dat gebeurd echt om de haverklap hoor.. Als je 3 knallen op 1 dag gehoord heb dan is het al VEEL! En bovendien als daar de last vandaan komt dan zouden ze meer handhaving moeten aanschaffen zodat niet iedereen gestraft moet worden om wat een ander aanricht.. iets van niet alles over 1 kam scheren?

Beantwoorden

Het is bijna makkelijker om te zeggen wat we nog wel mogen dan niet mogen…Waar een mens zich maar druk over kan maken..We hebben maar 1 leven hé…Ga je druk maken over de oudere mensen en hulp ervoor, want daaraan hebben wij het te danken.

Beantwoorden

Vuurwerk is een traditie. Er zouden idd vuurwerkvrije plaatsen aangewezen kunnen worden maar laat de mensen lekker hun vuurwerk afsteken. Een beter toezicht op het niet naleven van de regels in het vuurwerk afsteken zou beter zijn. Hier beginnen ze al in november met afsteken.

Beantwoorden

Het niet naleven van de regels is het grootste probleem!
Heel jammer dat het afsteken bij elkaar zeker 4 maanden aan de gang is en men er niet bij stilstaat dat de honden er erg veel last van hebben! Mijn hond krijg ik de deur niet uit, ze is bang geworden na de harde knallenveel beter die lijken op het gebruik van springstof wat erg hard klikt, ik heb er al last van laat staan wat een hond hoort! Het probleem dat er jongens van 10 tot 16 jaar rond lopen met rugzakken vol vuurwerk al in november!
Vuurwerkshow is een uitkomst en traditie!

Beantwoorden

Gewoon vuurwerk verkopen en afsteken. Dat hoort gewoon bij nieuwjaar. Er wordt al te veel afgezegd door de overheid omdat ze schrik hebben. Er blijven altijd mensen die blijven klagen over alles, de zo genoemde beroeps klagers. Ga die aanpakken.

Beantwoorden

Oudjaar is oudjaar….laat de mensen zelf het vuurwerk afsteken. Al dat commentaar gedoe. Gewoon iedereen vuurwerk afsteken vanaf 31 december 12.00 uur s’middags.

Al dat flauw gedoe…….bah, moet je sinterklaas ook afschaffen. Vuurwerk moet blijven.

Beantwoorden

Ik ben voorstander voor een algemeen verbod voor het afsteken van vuurwerk.
Je kunt wel zeggen : alleen op oudejaarsavond tussen 23.00 en 01.00 uur, en een strengere controle, maar dit werkt toch niet. Heb dit al enkele jaren afgekeken, maar ze beginnen steeds eerder met knallers af te steken. Daarom ben ik voorstander van een
gemeentelijke vuurwerkshow op oudejaarsavond. dit scheelt een hoop ellende door lichamelijke letsels, dierenleed, brandjes en veel vernielingen.

Beantwoorden

Echt onzin! Dat ze illegaal verbieden snap ik maar dit gaat iets te ver !!! Met 1 hele grote groep is het gevaarlijker dan dat we eerst deden

Beantwoorden
Shanna van de ven

ik zal er niet minder door gaan afsteken als het niet meer mag.

Beantwoorden

Het leuke van vuurwerk is het zelf afstooken ervan.. de helft kijkt niet eens naar het resultaat en gaan zeker niet ergens een bietje staan kijken.

Beantwoorden

Als ik alle reacties tot nu toe zo’n beetje lees willen de meesten dat het blijft zoals het nu is.
Ik ben benieuwd of de wethouder van GroenLinks die het al jaren in Helmond wil afschaffen daarmee kan instemmen.

Beantwoorden

Laat ze toch lekker vuurwerk afsteken met oud en nieuw, geef het vrij tussen 23.00 en 02.00 en buiten die tijden zeer hoge boetes opleggen.

Beantwoorden

een vuurwerk verbod kan nooit gecontroleerd worden op 31-12 om 24.00 uur dus weg dat verbod
denk dus niet dat ze dan niet meer afsteken
er zal alleen nog MEER illegaal vuurwerk komen (dan wordt de handel pas ECHT interessant….)
als er geen vuurwerk wordt afgestoken gaan ze andere baldadigheid uithalen en wat als het toevallig jouw eigendom in de fik gaat….
de overlast begint al in november dus dat moet wel illegaal vuurwerk zijn, laat ze dit dan eens aanpakken
LAAT ALLES BIJ HET OUDE EN GROEN LINKS….. STOP NU EINDELIJK EENS MET DAT GEZEUR ALS JE HET AL JAREN NIET VOOR ELKAAR
KRIJGT
hoop ook echt dat de kiezer dit volgende verkiezingen afstraft
zeker als er andere baldadigheid voor terug krijgt zullen we dit rond de verkiezingen aanhalen en wie e jeugd heeft heeft de toekomst…

Beantwoorden

@jan op vrijdag 14 september 2018 om 15:34:

Zo is het precies. Hoorde pas dat er nu al zijn die alvast illegaal vuurwerk uit België meenemen omdat er nu nog totaal geen controles bij de grens zijn. Einde van het jaar wel.

Beantwoorden

Gisteren avond 14/09 de eerste knallen alweer gehoord, ik mag hopen dat ze de vingers kwijt zijn…

Beantwoorden

1 vuurwerkshow is wel mooi. Vuurwerkverbod vind een prima idee

Beantwoorden

1.Hoe kijken Helmonders aan tegen het afsteken van vuurwerk met oudjaar? GEWOON DOEN HET HOORT ER AL JAREN BIJ WEL VIND IK HET KNALLENDVUURWERK MINDER EN SOMS TE GEVAARLIJK

2.Ervaren de inwoners overlast van het vuurwerk op en rond Oudejaarsavond? NEE
3.Is er steun voor een centrale vuurwerkshow en zou men dan zelf minder vuurwerk afsteken? NEE
4.Is er steun voor vuurwerkvrije gebieden en zo ja waar dan? VOOR MIJ NIET

5.Is er steun voor een algeheel vuurwerkverbod? NEE

6.Hebben inwoners zelf nog suggesties voor het verminderen van de vuurwerkoverlast? DE VEILIGHEID AANPASSEN EN VERHOGEN KWA HET GEVAARLIJK KNALVUURWERK EN DAN GEWOON VAN 00:00 TOT 02:00 OP OUD JAAR TOESTAAN ZE HET AFMOGEN STEKEN

Beantwoorden

Echt stel azijnzeikers lopen te klagen. Doede maar oordopjes in of ga voor 12 uur je nest in dan. Vind dat deze 100 helmonders niet hun zin horen te krijgen. Er is al zoveel minder ivm dat geklaag over is muziek programma voor de jongeren enz wat er al niet meer is.

Beantwoorden

Absoluut voor een verbod! Centraal vuurwerk prima idee, maar kan er dan gehandhaafd worden?
Ik word gek van t geknal dagen ervoor!

Beantwoorden

Een verbod gaat je alleen maar extra overlast opleveren omdat en dan veel handhaving nodig is en deze niet beschikbaar zijn maak je eerst maar is druk om de parkeer problemen in brandevoort

Beantwoorden

Zo’n vuurwerk verbod is onzin, word het probleem echt niet mee opgelost misschien alleen maar groter want de mensen het wel willen doen het toch. Gewoon beter controleren op vernielen en mensen lastig vallen ermee en gewoon harder straffen. Het is maar 1x per jaar en centrale vuurwerk shows is al helemaal niet te doen ten eerste zijn er niet genoeg professionele bedrijven wat die dit doen om dit overal te kunnen in elke stad, dronken lastige mensen te druk op 1 plek of mensen die gewoon gezellig thuis willen blijven en daar van vuurwerk genieten

Beantwoorden

Van mij mag er een verbod komen.

Beantwoorden

Complete onzin zo’n verbod…….

Beantwoorden

Jammer dat de kinderen dan dus geen vuurwerk meer kunnen kijken. Mijn kleine man kijkt nu lekker door het raam en dan weer lekker naar bed. Denk niet dat ik met de kinderen s’avonds laat nog de deur uitga om naar vuurwerk te gaan kijken.

Beantwoorden

Ben ik het niet mee eens iedereen moet wanneer ze willen vuurwerk af kunnen steken..

Beantwoorden

Hier worde toch meug van…pffff..

Beantwoorden

Onzin
Gewoon iedereen lekker laten doen !

Beantwoorden

De mensen die tegen zijn zijn zeker niet jong geweest en hebben nooit geen vuurwerk gehad wat komt er de volgende keer niet verkleed over straat met carnaval te gek voor woorden wat maakt het uit die een keer per jaar kom op zeg

Beantwoorden

Wat onzin dit lekker afsteken

Of ga met allen naar Eindhoven steek we daar vuurwerl was

Beantwoorden

Ja afschaffen. Alleen maar troep en dagenlang herrie van. En dan nog niet te spreken over de last die de dieren er van hebben.

Beantwoorden

Mensen moeten zich niet zo aanstellen. Het gaat de meeste mensen om hun honden, nou ik heb al 30 jaar honden. En nog NOOIT is er een bang geweest van vuurwerk. Misschien iets met opvoeding!!!!!

Beantwoorden

Die ene keer per jaar….gewoon gezellig oud en nieuw MET vuurwerk. Belachelijk dat je in de nacht met je kinderen over straat zou moeten om ergens op 1 plek met n hoop man naar t zelfde te kijken… ik zit echt niet te wachten op oud en nieuw met n hoop vreemden

Beantwoorden

Show of geen show ik steek gewoon af met nieuwjaar

Beantwoorden

Laten we een keer een traditie gewoon behouden. Het is gezellig en we moeten er met z’n alle gewoon van genieten. Gewoon vuurwerk in Helmond dus!

Beantwoorden

Afschaffen … heel dat vuurwerk !!!! Ze houden zich toch niet aan de tijden , als het nou werkelijk alleen met oud en nieuw was prima ! Dus streng controlen en afschaffen die zooi

Beantwoorden

Ik denk dat de mensen meer overlast ervaren de dagen voor en na oud en nieuw, er wordt meer geknald voor 00.00 uur als op.de daadwerkelijke tijd. Mij maakt het eerlijk gezegd niet uit gun iedereen het plezier die er van houd, maar stop juist die overlast op tijden dat het niet hoort, want ik denk dat de meeste mensen zich daar aan storen

Beantwoorden

Wat een onzin
Gewoon blijven afsteken

Beantwoorden

Mensen met kleine kinderen kunnen niet weg en mensen net alcohol op worden gepakt mooie manier ook om aan geld te komen want veel.mensen drinken toch gezellig n pilsje of iets dergelijks dusssss belachelijk om vuurwerk naar 1 punt te doen

Beantwoorden

Jammer, weer een traditie aan het verdwijnen! Zou mooi zijn als we deze in Helmond in stand kunnen houden.

Beantwoorden

Ik denk niet als iedereen thuis zit te drinken en te vieren dat ze dan in een auto of taxi stappen om vuurwerk te gaan kijken , ik vind wel dat ze het moeten verbieden ervoor en erna dus alleen van 24.00 uur tot 3 uur b.v en dan gewoon thuis

Beantwoorden

1 – Hoe kijken Helmonders aan tegen het afsteken van vuurwerk met oudjaar?

Antwoord:
Ik denk dat de Helmonders een verbod op het zelf afsteken van vuurwerk door consumenten totaal niet zien zitten. De mensen die er wel tegen zijn snappen vaker niet wat zo’n verbod als uitkomst gaat bieden in hun omgeving.
Deze mensen kijken televisie en vooral naar het nieuws, waar al jaren het totaal verkeerde beeld wordt geschept bij de burgers. Wat de media namelijk doet is sensatie zoeken, dit levert hun de meeste cijfers op en de beste populariteit ten opzichte van andere nieuwszenders. Zolang er een discussie onder de mensen leeft profiteren zij ervan. Dit staat dus compleet tegenover waar het nu werkelijk om gaat vandaag de dag.
Mensen die hun meningen hierover willen geven kunnen feitelijk alleen maar terecht via de sociale media. Wat erger is, is dat er onderzoeken en meningen van burgers worden gepeild via deze social media. In de tijden van internetpesterij en andere ernstige zaken die door sociale media zijn gecreëerd lijken mij deze meningen vooral niet aanvaardbaar voor een beslissing te nemen die in dit geval de hele gemeente Helmond moet slikken straks.
Zelf ben ik meer dan 10 jaar actief in de professionele vuurwerksector en boksen wij al jaren op tegen het beeld, dat vuurwerk afsteken door consumenten levensgevaarlijk is. Want dit beeld is simpelweg niet correct. Het vuurwerk dat in Nederland wordt verkocht komt vanuit China, in China wordt dit vuurwerk uitvoerig getest door Nederlandse overheid instanties die moeten garant staan voor de veiligheid van het vuurwerk. Het is zelfs zo dat wanneer dit vuurwerk vanuit China in Nederland is gearriveerd, het in ons eigen land nogmaals wordt getest en gecontroleerd op de strenge veiligheidseisen die hier van toepassing zijn. Dus 2 maal uitvoerig getest door onze overheid! Dan staat er op elk stuk vuurwerk een uitvoerige beschrijving hoe vuurwerk dient te worden gebruikt en is al het Nederlandse vuurwerk CE gekeurd. Strenger kunnen we het niet maken qua veiligheid.
Wanneer iedereen vuurwerk afsteekt volgens de beschrijving en de uitleg van de winkeliers kan er voor 99% niets mee gebeuren.
De vuurwerkbranche van Nederland werkt al jaren aan voorlichting en uitvoerige tv/radio acties om de mensen te doen beseffen wat je precies afsteekt, en je je moet beseffen waar je het afsteekt/welke richtingen en rekening dient te houden met de mens en dier. Maar… wie ziet dit wel eens op tv?
Ik niet! En dat komt omdat het niet past binnen het beeld van de nieuwsprogramma’s op de Nederlandse televisie. Wie wist überhaupt dat er een vuurwerkbranche bestond die zich inzet voor veiligheid en een mooie traditie?
Wij krijgen het er niet doorheen. Dus mensen worden bang gemaakt! Bang gemaakt met makkelijke feiten die burgers snel oppikken maar die simpelweg worden verzonnen.
Peilingen die worden gedaan via internet en sociale media?
De partijen die hierover gaan vertel ik graag dat ze eens moeten “praten” met de inwoners van hun gemeente en ook moeten praten met de vuurwerkwinkeliers die vervolgens ook met deze strop worden opgezadeld.
Dit wordt dan straks gewoon opzij geschoven? Men mag wel eens vaker verder denken dan twee meningen en eens niet te snel beslissingen nemen, waar je vervolgens erachter komt dat het simpelweg niet heeft gewerkt. Want dat is waar ook deze actie uiteindelijk toe zal gaan leiden.

2 – Ervaren de inwoners overlast van het vuurwerk op en rond Oudejaarsavond?

Antwoord:
Ja, mensen ervaren overlast van vuurwerk op en rond Oudejaarsavond. Zelfs ik ben hier niet blij mee. Ik steek het grootste en zwaarste vuurwerk af wat er bestaat, maar niet met Oud en Nieuw! Dit wordt gedaan door professionele vuurwerkdeskundigen die hiervoor hebben gestudeerd en een diploma hebben gehaald. Ik vertel graag dat het vuurwerk wat je ramen, huis of doen oren trillen niet wordt verkocht in de vuurwerkwinkels van Helmond of beter gezegd van Nederland. In Nederland wordt sinds de vuurwerkramp van Enschede geen vuurwerk meer gefabriceerd, daarbij zijn er zéér strenge eisen aan het opslaan van Nederlands consumentenvuurwerk. En vind je in de bunkers van de vuurwerkwinkels géén illegaal vuurwerk, zonder geldige toestemming. Geldige toestemmingen van het opslaan van zwaar vuurwerk vind je ook op de overheidswebsite.
Dit zijn de eisen van onze overheid. Netjes vind ik!
Waar komt het illegale vuurwerk dan vandaan? Alle Europese landen om ons heen hebben beter gezegd lak aan regels maar vooral aan veiligheid en de strenge handhaving hierop. Deze mensen zien kans in de illegale handel naar Nederland toe. Drugsdealers of illegale vuurwerkhandelaren, het speelt al jaren lang in ons land. Pak je deze twee samen dan kun je ervan uit gaan dat je dit ook nooit uitgeroeid gaat krijgen. Je kunt het handhaven, en dat is waar onze politie mensen en overheidsinstanties zo ontiegelijk hun best voor doen met de beperkte middelen en mensen die ze van onze overheid krijgen op dit moment. Respect! Want dankzij hun hebben wij het op dit moment nog in de hand.
Wat ik nu schrijf kan de uitkomst gaan zijn van vuurwerk verboden.
Denk erover na dat de consument nergens meer vuurwerk mag afsteken op die ene dag van het jaar? Dan wordt het saai voor deze mensen. Mensen zoeken naar alternatieven, en zo lang het in onze buurlanden wordt verkocht en verkrijgbaar blijft zal de illegale handel alleen maar toenemen en gaan mensen het steeds vaker afsteken op momenten waar je het niet wilt.
Dan is het niet meer zo snel uit te roeien. Denk erover na dat duizenden mensen op dit moment illegaal vuurwerk in hun huis hebben liggen, want dit is net als drugs gewoon actueel. Hoe minder legale alternatieven en hoe meer druk er wordt uitgeoefend op verboden hoe sneller mensen neigen naar illegale uitspattingen en zich sneller willen weren ten opzichte van de gemaakte beslissingen van de overheid. Kijk naar de ambulance/brandweer en politie medewerkers. Zij voelen zich al jaren tijdens de jaarwisseling niet fijn als ze weer de straat op moeten, dit is ook zo! Maar bedenk dan dat zelfs de politie opheldering wilt van de overheid hoe dit aan te pakken en meer middelen wilt om dit te bestrijden. Zelfs deze mensen zien niets in een vuurwerkverbod! Maar in de media verschijnt het dus weer alsof de politie een vuurwerkverbod wilt. Sensatie, kijkcijfers en wederom discussie!
De mening van de oogartsen dat het schadelijk is voor de ogen, is ook al een achterhaald verhaal want in elke winkel worden standaard vuurwerkbrillen meegegeven, die uitvoerig getest zijn op het gebruik bij het afsteken van Nederlands consumentenvuurwerk. Dus wanneer er dan nog iemand zich meld met oogschade in het ziekenhuis kan dit alleen maar gebeurd zijn door geen gebruik van de vuurwerkbril of het afsteken van illegaal vuurwerk.

3 – Is er steun voor een centrale vuurwerkshow en zou men dan zelf minder
vuurwerk afsteken?

Antwoord:
Die steun zal er wel zijn. Alleen is dit helemaal niet haalbaar!!!!
De gewone mens weet nauwelijks wat hierbij komt kijken.
Belastinggeld voor vuurwerkshows, te weinig vuurwerkdeskundigen die de shows in heel Nederland voor één avond kunnen verzorgen. Evenementenvergunningen, miljoenen mensen op straat, met nog altijd illegaal vuurwerk!!, ziekenhuizen vol dronken mensen, nog meer geweld tegen hulpverleners. Men kan nu wel zeggen dat dit zo niet gaat zijn, omdat het niet landelijk is! Maar zelfs in de eigen gemeente kan dit niet anders dan gaan leiden tot miljoenen schades aan bv. winkels, straatmeubilair, menselijke schades, auto’s, verzekeringen, maar vooral de uiteindelijke extra kosten die moeten verhaald worden op de eigen burgers.
Dus mensen zeggen zeker dat dit de oplossing is, maar ze weten amper wat het gaat opleveren en hebben het besef niet dat het helemaal niet haalbaar is door verschillende redenen. Blij maken met een dood musje.
Denk na dat een show zoals tijdens de kermis of de Kasteeltuinconcerten meer dan 5000 euro kost aan vuurwerk, en dat dit binnen 10 minuutjes weg is.
Bedenk eerst even wat een show op de brug van Rotterdam kost.
Dan of je naar een show van 5000 euro ‘gemeentegeld’ ‘belastinggeld’ wilt komen, lopen/fietsen/rijden in de ijzige koude dat binnen 10 minuten weg is. En dat andere mensen om het evenement gewoon vuurwerk blijven afsteken, omdat het buiten Helmond gewoon verkrijgbaar blijft. Beetje vreemd als jij dan daar staat te kijken terwijl de rest gewoon thuis feest viert. Aangezien de handhaving allemaal bij het evenement aanwezig is.
Daarbij het hele evenement dan wellicht meer gaat kosten dan het gaat opleveren.
Dus de interesse zal er onder de mensen wel zijn, maar geloof me, het is niet verstandig! En peil dit ook maar bij de vuurwerkwinkeliers in de gemeente en de vuurwerkdeskundigen in Nederland 😉

4 – Is er steun voor vuurwerkvrije gebieden en zo ja waar dan?

Antwoord:
Dit is prima! En dit is ook de enige juiste beslissing die je op dit moment in onze samenleving kan maken. Gebieden waar natuur is, dieren leven, ouderen wonen, ziekenhuizen andere plekken waar dit niet thuis hoort kun je een vuurwerkvrije zone in voeren. Dit is heel praktisch en makkelijker te handhaven! Ook dit ga je nooit helemaal vuurwerkvrij krijgen. Maar het is de enige juiste mogelijkheid.

5 – Is er steun voor een algeheel vuurwerkverbod?

Antwoord:
Nee! Simpelweg nee! De overheid geeft deze informatie aan alle gemeentes en andere instanties. Dit heeft geen enkele meerwaarde op een veiligere samenleving. Sterker nog, dit maakt je land nog gevoeliger voor illegale handel en toename van agressie en geweld. Ministers en wethouders weten dit net zo goed en ik blijf het dan ook raar vinden dat dit nog steeds wordt gepeild bij de burgers. Want dit is wederom sensatie en discussie voer. Wat juist het tegenovergestelde oplevert.

6 – Hebben inwoners zelf nog suggesties voor het verminderen van de vuurwerkoverlast?

Antwoord:
Ik heb een mededeling voor alle Helmonders. Houd deze traditie in ere en waag je niet aan het illegaal afsteken van vuurwerk. Wanneer je toch gevoelig raakt voor het illegaal afsteken van vuurwerk? Bedenk je dan dat dit je leven kan vernietigen, net als drugs. Of heb je zoiets, ik wil geen illegaal vuurwerk afsteken maar professioneel vuurwerk afsteken? Sluit je aan bij gecertificeerde vuurwerkdeskundigen. Er zijn in Nederland professionele opleidingen voor dit beroep en je kunt ons helpen op een veilige en legale manier de mensen te amuseren. Check ook eens een professioneel vuurwerkbedrijf binnen onze eigen gemeente http://vuurwerkshows.houtse-bazar.nl/ !

Maar vooral, laat je niet gek maken door de media van tegenwoordig.
Ga zelf op onderzoek uit. Denk zelf na over wat jij kan doen om vuurwerk met oud en nieuw weer traditioneel te maken en mensen ervan te overtuigen het veilig af te steken. Zo help je onze vuurwerkbranche het nieuws eindelijk te doen brengen naar de mensen toe zoals wij het willen en help je uiteindelijk je zelf door minder last te ervaren van de illegale handel van vuurwerk.

Mijn mening, maar wel eentje die weet wat er speelt.

Beantwoorden

Ik vind het doodeng…..

Maar lekker laten gaan!
Wel meer controles van te voren en erna 😉
En gewoon duidelijke afspraken ipv vriendjes politiek

Beantwoorden

Lukt ze nooit steken toch wel af

Beantwoorden

Tegen een verbod!
Wel controle op illegaal vuurwerk. Dat zijn de overlast gevers. Gaan we nu ook al deze traditie omzeep helpen.
Zorg wel dat de afsteek tijd blijft op oudjaar.

Beantwoorden

laat het zo als het is ,gezellig vuurwerk overal met oud en nieuw,,,ze nemen alles af van de mens baba het is traditie met dat gezeik elke keer ,,,gun je buren en medebewoners ook een gezellig uiteinde

Beantwoorden

hier in nederland is het niks als regels en wetten ,,je word hier vort geleefd in da kloten kutland

Beantwoorden

Hier was gisteren al geknal te horen, 3 maanden te vroeg is toch van de gekke, mijn hond meteen super bang.
Dit kan echt niet.
Waar halen ze het zó vroeg vandaan?
Zie de komende tijd met angst tegemoet.

Beantwoorden

Iedereen gewoon knallen, kunnen ze niks doen. Ga bij deze dit jaar extra veel halen

Beantwoorden

Gewoon laten knallen ,het hoort erbij, mogen wij zelf ook nog wa beslissen mi oe regels gullie gaan kapot an oe regels ,geniet inplaats van de gezanik😡😡😡

Beantwoorden
Gemke van de kimmenade

Die enquete klopt ook niet! Heb aangegeven gewoon zelf vuurwerk afsteken

Beantwoorden
Danielle van Huizen

Laat de mensen toch eens een keer gewoon doen,altijd maar die regeltjes pff,moeten ze de mensen die er plezier aan beleven, dat half uurtje per jaar ook nog afnemen voor een paar van die zeurpieten en azijnzeikers.Alles wat leuk is moet weg lijkt het wel !! Ik steek het zelf ook niet af,maar gun de mensen die het leuk vinden hun vuurwerk !!

Beantwoorden

Succes met vuurwerk verbod… nu word er nog meer ilegaal vuurwerk gekocht… moet je opletten als dit door gaat . Staat heel helmond om 1 januari on 00.00 in lichterlaaien… onze kindertjes die vuurwerk ook mooie vinden kunnen NIET om 00.00 ergens naar een show gaan kijken… ben blij dak in de binnenstad woon en hier veeeeeeelllll vuurwerk is legaal of ilegaal 🙏🎆🎆🎆 happyyy new yearrrr

Beantwoorden
Chantal Ciechanowicz

Niets centraal vuurwerk show. Dus mensen die thuis met vrienden zien hebben niets? Gewoon veel harder optreden als er vuurwerk buiten de toegestane tijden wordt gebruikt. Torenhoge boete.

Beantwoorden

Als we in helmond niet meer mogen stoken op oud en nieuw dan stook ik da heel stadskantoor aan incl de stadswinkel 👌🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥☄️

Beantwoorden
Jos Julian Filippini

Regeltjes land bah bah wan jank volk

Beantwoorden

AFSCHAFFEN! Beter voor milieu, de dieren en de portemonnaie!

Beantwoorden

1 stoppen slecht voor dieren, milieu, fijnstof, schade aan gebouwen, tuinen (brand) al 2 keer meegemaakt. Straatmubilair.
2 overlast begint al dagen voor en na nieuwjaar knal vuurwerk.
3 of centraal of per wijk.
4 ja heel Helmond of alleen siervuurwerk.
5 stoppen of alleen siervuurwerk per wijk. Huidige regeling is niet te handhaven . Hadden brand door vuurwerk er waren al 4 brandjes die al gemeld waren voordat ze bij ons konden komen.

Beantwoorden

Voor mij mag het afgeschaft worden, veel overlast em overal troep de dag erna. Voir onze huisdieren is het een hel dus ik hoop dat ze ergens in Helmond een centrale plek maken waar eem vuutwerkshow word gegeven…

Beantwoorden

Laten we gelijk alle leuke dingen verbieden en met z’n allen in n klooster gaan wonen
#ofzo

Beantwoorden

Vuurwerk is leuk en hoort bij oud en nieuw!
Dat baldadige geknal vooraf dag vind ik vervelend. En dat is blijkbaar moeilijk te handhaven. Ik zou voorstellen tussen 23.00 en 2,00 uur knallen en verder niet!
Ook fijner voor de dieren.

Beantwoorden

Nieuwjaar moet gevierd worden met Vuurwerk!!

Beantwoorden

Update 2:
Op Facebook-pagina hield vuurwerkverkoper El Blanco een eigen poll. Dit is de uitslag:

Beantwoorden

Omdat n paar downies het op 1 plek willen moet heel Helmond zich daar aan houden ?? En met je kleine kids snachts over straat allemaal na 1 plek. Zit je weer met parkeren etc

Beantwoorden

Een groot vuurwerk op een plaats zou mooi !!! zijn en een vuurwerk verbod steun ik

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *