Buiten is het 18 graden, binnen zit al 15 jaar 😻

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 97.304 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
3reacties

Taxibedrijf van der Zanden ontstond op vrij spontane wijze tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dorus Sanders was de enige man in Brouwhuis die een auto had, een Chevrolet. Een stel dat ging trouwen vroeg aan hem of hij hen wou vervoeren. Dat deed hij. Later vroegen mensen die behoefte hadden aan ziekenvervoer of Sanders een ritje kon rijden en voordat de autobezitter er erg in had was er een taxibedrijf geboren.
Zijn schoonzoon Martien van der Zanden nam het bedrijf over en zo kreeg de onderneming diens naam als bedrijfsnaam. Richard Cox is getrouwd met diens dochter Rianne en hij heeft de naam van het bedrijf niet veranderd. “De naam Taxi van der Zanden is een merk dat staat en niet moet veranderen”, aldus de ondernemer. Het bedrijf kent tegenwoordig zijn thuishaven op het industrieterrein.
Martien van der Zanden was in het bezit van 3 voertuigen en Richard bouwde het bedrijf in 28 jaar tijd verder uit. Zo kocht de onderneming een paar jaar geleden Vertax en Martax. Het kent nu 50 taxi’s, 3 touringcars en een garagebedrijf. De BV heeft 60 mensen in dienst en onder normale omstandigheden rijden doordeweeks alle 50 taxi’s de hele dag. In het weekend rijden 6 taxi’s 24 uur. In feite is het bedrijf nog steeds groeiende.
Al gooit het coronavirus op dit moment flink wat roet in het eten. De omzet is nu gedaald tot 1%. Ze rijden nog steeds ritjes maar zouden gezien de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) in feite meer overhouden als ze geen omzet draaiden. Hoe meer omzet namelijk des te minder NOW. Richard legt uit waarom ze toch doorgaan. “We willen de zieken blijven vervoeren. Dat is onze sociale plicht! Er is namelijk niet alleen economische ellende maar vooral een hoop persoonlijk leed. Wij staan voor onze klanten.”
Er is de afgelopen maanden veel veranderd in het taxiwezen. Tussen de voor- en achterbank zit voortaan plexiglas. Bij Taxi van der Zanden wordt nog niet gereden met mondkapjes maar het is mogelijk dat dit in de nabije toekomst wel gaat gebeuren. Er is overigens geen enkel fysiek contact met de cliënten. Na de rit wordt het voertuig gedesinfecteerd en de chauffeurs wrijven hun handen voor en na de rit in met gel. Bij ziekenvervoer mag er slechts 1 passagier vervoerd worden, bij een gewone rit 2 personen maar die moeten wel naaste familie van elkaar zijn. Sterker nog, grootouder en kleinkind mogen niet samen in 1 taxi. Verder mogen passagiers niet voorin komen zitten.
Voor de crisis had Taxi van der Zanden in feite geen problemen. Nu moet de BV in feite opnieuw worden opgestart. Na de Rutte-persconferentie van 21 april werd er door de familie Cox dan ook een vreugdesprongetje gemaakt. Men hoorde dat er de intentie was om het economisch leven weer wat op gang te brengen. Eindelijk weer perspectief. Het zorgvervoer was al wat sneller op gang gebracht door de extra capaciteit in ziekenhuizen. Verder begon na de meivakantie weer het lager onderwijs. Hoewel de onderneming alle soorten ritten doet is het schoolvervoer het grootste aandeel. Ze vinden het dan ook fijn dat op 2 juni de middelbare scholieren weer naar school kunnen. Van der Zanden doet namelijk veel aan speciaal onderwijs. Het is nog heel onduidelijk hoe dat vervoer nu uit gaat pakken. Jonge kinderen mogen bij elkaar zitten, de jeugd ouder dan 12 moet echter 1 ½ meter afstand houden. Moet men dan meer taxi’s inzetten en wie gaat de extra kosten vergoeden? Dat is nog koffiedik kijken.
Richard (53 jaar) en zijn vrouw hebben 3 kinderen, Danny (27), Remco (25) en Daniëlle (22). De dochter werkt bij de Vlisco en de 2 zonen gaan de zaak overnemen. De oudste doet het technisch gedeelte van het wagenpark en de jongste de logistiek. In feite doen ze nu al het merendeel van het werk. Moeder Rianne zorgt dat alles blijft draaien. Zij is de motor van het bedrijf. Verder rijden de gezinsleden zelf ook nog taxi. Ze vinden dat je feeling met de klant moet blijven houden. “Achter ieder goed bedrijf zit een goed huwelijk”, aldus de directeur. Richard is een man die niet van zijn stuk te brengen valt, wel is hij strenger voor zijn kinderen dan tegen het personeel. Het blijft hoe dan ook een positivo. “Een goed ondernemer ziet altijd licht in de tunnel. We gaan het hoe dan ook redden!”

De foto’s werden gemaakt door Kees Gruyters.

3 reacties:

Goed positief bedrijf met een zeer sociale inslag.

Beantwoorden

Moet wel goed komen met die positieve inzet….

Beantwoorden

@Henk op woensdag 27 mei 2020 om 22:55:

Mooi gezegd! Fijne chauffeurs die ik ’s nachts vertrouw.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *