Buiten is het 12 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.971 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
11reacties

Helmondse treinreizigers die hun fiets in de fietsenstalling bij het NS station De fietsenstalling van de NS in Helmondwillen stallen, dienen voortaan een abonnement, chipkaart of chipknip te hebben. NS Fiets heeft namelijk besloten om al haar fietsen- stallingen te automatiseren. Beloofd werd dat er menselijk toezicht tussen 07.00 en 19.00 uur zou zijn. Reizigers zouden dan ter plekke een prepaid kaart kunnen kopen. In de praktijk is de stalling echter alleen tussen 07.00 en 10.00 en tussen 16.00 en 19.00 uur bemand. ……..Klik op de foto
Al diverse Helmonders, waaronder mevrouw Van Poppel, hebben hierover bij
NS Fiets geklaagd. Volgens haar staat er overdag vaak helemaal geen personeel waardoor zij laatst opnieuw haar fiets niet kwijt kon. Een vriendin wist op een woensdagmiddag niet hoe ze met haar fiets de stalling uit moest. En ook toen was er geen personeel om te helpen. Directeur Van Westing van NS Fiets spreekt van aanloopproblemen.
Wij vragen ons af of het wel verstandig is om dit systeem ook in Helmond in te voeren. Want ’s avonds en in het weekend rijden er geen bussen meer in Helmond. Velen zijn daardoor eigenlijk verplicht om per fiets naar het station te gaan. Of men neemt de trein helemaal niet meer en gaat per auto naar de bestemming. Dit terwijl de overheid het gebruik van openbaar vervoer juist wil stimuleren. Ten tweede vragen we ons af of de veiligheid in de fietsenstalling niet in gevaar komt, nu deze minder vaak bemand is.

11 reacties:

Niks voor mij om daar ’s avonds laat nog even mijn fiets op te moeten halen. Dat is vragen om problemen.

Beantwoorden

Fietsen bewaking? Het lijkt meer op een zwaar beveiligde gevangenis.Nee ik ben geen kenner (van gevangenissen) wel van fietsen stallingen. 😕

Beantwoorden

Dit systeem schrikt me wel af om per fiets naar het staion te gaan als ik een keer met de trein ga. Gelukkig kan ik ook met de voetenwagen. Menig incidenteel treinreiziger zal balend bij dat hek staan omdat ze er niet in kunnen. Maar ik kan ook begrijpen dat een beheerder op zo’n stalling voor NS Fiets te duur is.
Echt vriendelijk ziet het hek er niet uit voor dames en ouderen. Telkens moet je maar hopen dat je door niemand aan de andere kant wordt opgewacht.

Beantwoorden

Ik zag een tijdje terug al dat ze met deze nieuwe poort bezig waren. De bewaker begon er toen al over dat je met de chipknip kon betalen, en dat het toen, tijdelijk, goedkoper was.
Normaal gesproken ga ik ook altijd met de fiets naar het station, en vond het toch wel een veilig gevoel als er iemand in het kantoortje zat die mijn fiets bewaakte. Hij of zij werd dan ook atijd beloond met een fooi.
Hoe moet ik dat nu doen met deze automaat?

Beantwoorden

Ja, dan hebben ze pech, geen fooi!!

Beantwoorden

de pre-paid kaarten kosten €10,-… alex wilde laatst toevallig zijn fiets daar neerzetten.. aangezien hij €10,- teveel vond voor die ene keer stallen.. moest hij zijn fiets ergens bij het station zetten.. buiten de stalling.. het spijt me, maar ik vind het schandalig!! houden ze dan helemaal geen rekening meer met mensen??
🙁

Beantwoorden

@Natasja
Dat is inderdaad veel geld voor zo’n prepaid kaart. En als je je fiets zelden in de fiestenstalling plaats, loop je ook nog eens de kans dat je na een tijdje niet meer weet waar je de kaart hebt gelaten. Dan wordt één keer je fiets stallen wel erg duur.
Snel afschaffen dus die handel.

Beantwoorden

Er zijn nieuwe fietsenrekken bij het NS-station Helmond geplaatst die plaats bieden aan in totaal 456 fietsen, zo liet de gemeente ons vandaag weten.
De oude rekken waren van slechte kwaliteit en boden onvoldoende mogelijkheden om de fiets goed vast te leggen met een ketting of slot. Bij Prorail – de beheerder van het NS-station – had het vervangen van de rekken geen prioriteit. Vandaar dat de gemeente Helmond zelf het initiatief heeft genomen de rekken te vervangen.
Op diverse andere plaatsen in de stad worden de fietsenrekken de komende tijd ook vervangen. In de Warande zijn die stallingen al geplaatst en na de bouwvak worden de stallingen bij winkelcentrum De Bus vernieuwd en later dit jaar is winkelcentrum Brouwhorst aan de beurt. Ook de stallingscapaciteit in het centrum wordt dit jaar verder uitgebreid.

Beantwoorden

Vandaag, een aantal maanden nadat dit log werd geplaatst, stond in de Telegraaf dit bericht:

Fietsersbond voert actie voor NS-stallingen
AMSTERDAM – Uit kostenoverwegingen gaan de Nederlandse Spoorwegen steeds vaker over op geautomatiseerde fietsenstallingen, waar in de avonduren geen personeel meer zit. De Fietsersbond vreest onveilige situaties en begint donderdag een actie bij het Amstelstation in Amsterdam.

“Dit station staat bekend om de sociale onveiligheid, met name in de avonduren heerst hier een unheimische sfeer", weet woordvoerster Arien de Jong van de Fietsersbond. Ze spreekt uit eigen ervaring want ze woont in de omgeving en maakt geregeld gebruik van de stalling, die is gevestigd in de kelder van het Amstelstation.

“Straks moet je vanuit een stationshal die al onveilig aanvoelt, afdalen naar de kelder, waar geen personeel meer zit. Wij verwachten dat mensen de stalling gaan mijden na 19.00 uur", aldus De Jong.

Een woordvoerder van NS erkent dat de stalling vanaf 22 november in de avonduren niet langer beschikt over een bewaker van vlees en bloed. “Bemensing van fietsenstallingen kost erg veel geld, soms maken we daarom de keuze voor automatisering".

De zegsman wijst erop dat de sociale veiligheid niet alleen wordt bepaald door de aanwezigheid van personeel in de fietsenstalling op stations. “Op het Amstelstation is al een aantal maatregelen genomen om de situatie te verbeteren. Daarover zijn afspraken gemaakt met diverse betrokken partijen".

De Fietsersbond heeft niet alleen kritiek wat betreft de sociale veiligheid. Er zijn ook bezwaren tegen de gebruiksvriendelijkheid. Die laat te wensen over omdat er maar een fiets tegelijk kan worden verwerkt door een geautomatiseerde stalling. De Fietsersbond voorziet wachtrijen op drukke momenten.

De bond wil dat de stallinghouder op stations als Amsterdam Amstel tot middernacht aanwezig blijft. Daarom worden donderdag enquêtes verspreid en is de belangenorganisatie een meldpunt begonnen, waar fietseigenaren hun mening over het onderwerp kwijt kunnen.

Beantwoorden

Ik kan niet eens meer veilig een driewielfiets meer stallen dankzij de NS waardeloze actie. Ik kan ook zo geld verdienen die camera’s hebben zij binnen deze tijd al terugverdiend. Ik een fiets armer

Beantwoorden
G.F. van den Berg

ik werk in eindhoven van 13;00 tot 21;00 .Ik heb ook een maandkaart om mijn fiets veilig te stallen.Nu blijkt dat ik bij terugkomst niet bij mijn fiets kan en dus te voet naar huis moet.Slechte service van de ns

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *