2reacties

Citymarketing via de Traverse

Groep5700 Citymarketing HelmondHet marketing- en communicatiebureau Groep5700 deed onderzoek naar de naamsbekendheid van onze stad. Op het centraal station in Utrecht werd op 6 december 100 passanten gevraagd naar de identiteit en het imago van Helmond. De resultaten zijn verrassend.
Slechts 31% van de ondervraagde passanten (ouder dan 21 jaar) kent Helmond en maar 25% wist het te liggen. Hiervan zegt maar liefst 58% Helmond te kennen vanwege Helmond Sport. Marcel Zijp van Groep5700: "Er zou Helmond alles aan gelegen moeten zijn om de naam Helmond Sport te laten bestaan en niet te verbinden aan 1 of ander bedrijfsmerk."
Een conclusie die het bureau uit hun onderzoek trekt is dat de Helmondse citymarketing zich moet richten op mensen in de eigen regio. Dat is vele malen effectiever dan het streven naar een grotere naamsbekendheid in Nederland. "Je kunt dan wel een bekende, goede naam hebben in de Betuwe en in Noord-Holland, maar als die mensen toch nooit onze kant op komen heb je daar uiteindelijk niets aan. Als je mensen uit Brandevoort (die vaak liever in Eindhoven shoppen) of Deurne (voorbeeld van een dorp met steeds meer eigen winkelfaciliteiten) niet kunt boeien, dan lukt het al helemaal niet om andere Nederlanders naar de stad te trekken."
Opmerkelijk is dat Groep5700 de Traverse in dit kader als een zegen ziet. "Na ons onderzoek in Utrecht stelden we dezelfde prangende vraag op Twitter. Wat bleek: mensen die reageerden hadden het vooral over 'de doorgaande weg naar Eindhoven'. Die mensen kennen onze stad dus, ze komen er zelfs al regelmatig doorheen. Het is slechts een kleine stap om ze ook te bewegen eens van die Traverse af te draaien. Maak het aantrekkelijk, biedt gemak en beleving. Een keertje gratis parkeren, een bezoekje aan 't Speelhuis, een lekker kopje koffie, een gratis rondje in de draaimolen. En er dan maar op vertrouwen dat het niet bij dat ene bezoekje blijft! De Traverse als middel: toekomstige rondwegen om Helmond heen zouden dus een doorn in het oog moeten zijn voor de marketeers die werken aan de identiteit en het imago van onze stad."
Helmond wil een regiofunctie bekleden. Maar ook Helmond Sport en 't Speelhuis hebben zich wel eens in die termen uitgelaten. Zijp: "Laten we eens kijken hoe we Helmond als geheel belangrijker kunnen maken in de regio. Bereiken we dan niet meer dan met investeren in landelijke naamsbekendheid?"