3reacties

Zoethoudertjes


De supermarkt, bij mij om de hoek, is door de eigenaar voorzien van het predicaat ‘Beste Supermarkt’. Wie in dit soort ‘de slager keurt zijn eigen vlees’ -praktijken gelooft, vindt dat mooi. Ik noem dit soort predicaten klatergoud. Wanneer ben je nu de beste? Wat zijn de criteria? Het lijkt mij dat alleen klanten, de afnemers van het totaalpakket dat de winkel biedt, kunnen bepalen hoe goed of slecht een winkel scoort. En ik ben één van die klanten, maar aan mij is niets gevraagd. Jammer want ik heb laatst zo mijn best gedaan de klantenservice van deze ‘Beste Supermarkt’ te overtuigen dat er toch wat zaken in die winkel niet goed gaan.
Producten die aan de kassa duurder blijken dan op het kaartje aan het schap, winkelmedewerkers die leuk kletsen met elkaar en daardoor geen tijd hebben voor de klant, kassa’s die op de vroege zaterdagmorgen later opengaan dan de winkel. En zo waren er nog een paar zaken die mij in negatieve zin opvielen. Twee weken na mijn digitale melding kreeg ik een dankbetuiging vergezeld van een reep chocolade. Een zoethoudertje want met mijn klachten zelf is nog altijd niets gedaan.

De burgemeester van onze grote buur Eindhoven maakte het helemaal bont: hij liet zich 173 keer in zijn jaarverslag 2018 afbeelden. “Kijk eens hoe hard ik werk” schreeuwt zijn boekje. Dat geeft te denken. Goede wijn hoeft immers geen krans! Wat hebben de Eindhovenaren nou aan zo’n zoethoudertje; het gaat immers om de inhoud en niet om de gecreëerde beeldvorming!

Nu is het inderdaad zo dat politici zich wel móéten profileren om bekendheid en daarmee stemmen te krijgen en te houden. “Bescheidenheit is eine Zier, doch weiter kommt man ohne ihr” zeggen de Duitsers. Daar schuilt een kern van waarheid in! De Helmondse politiek probeert het op een andere manier. Onder aanvoering van Leo Broers, vorig jaar overgestapt naar PLAN, heeft de gemeenteraad eind 2018 het idee ‘Samen naar een nieuwe politiek’ (pdf) omarmd.  Dat wil zeggen: de raad heeft ingestemd met de samenstelling van een ‘werkgroep’. Het onderwerp zou als uitgewerkt voorstel in mei opnieuw op de raadsagenda komen. Ik heb dat ergens gelezen. Helaas kan ik het nu niet meer op internet vinden. Ik kan ook het raadsbesluit niet meer vinden. Berenjammer want ik ben toch heel benieuwd hoe onze bestuurders ‘Helmond komt naar u toe, deze zomer’ in de praktijk willen brengen. Zou dit ook een zoethoudertje zijn? Nou moet ik toegeven dat ik niet tot de categorie ‘digitale helden’ gerekend mag worden. Dus wie mij op deze zoektocht kan ondersteunen, is van harte welkom.

Het mag duidelijk zijn dat zoethoudertjes aan mij niet zijn besteed. Daar ben ik te nuchter voor. Een karaktertrek geërfd van mijn Groningse opa die altijd riep dat het de kunst is intenties waar te maken. Opa Hegeman liet zich niet met een snoepje afschepen! Binnenkort mag ik met buurtgenoten op bezoek bij de wethouder om het communicatieplan voor de herinrichting van mijn wijk samen te stellen. Ik kijk er naar uit!

Hanneke Hegeman

Hannekes column
3 reacties
Reageer

Hè? We kennen je in de buurt al als een zwetser, maar wat wil je eigenlijk precies zeggen?

@ Hanneke, ik pak hem ook niet helemaal dit keer.
Welke supermarkt bedoel je? De nieuwe AH XL misschien? Ik vind die juist heel goed!

@Jan de Vries op zondag 16 juni 2019 om 11:51:

Bij mij om de hoek. En op de hoek van de Uiverlaan staat maar één supermarkt!

Hanneke Hegeman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naam:

Website: