‘Bankmedewerker’ sloeg toe en werd gepakt
Donderdag 4 maart sloeg een ‘nepbankmedewerker’ toe in Helmond waarbij er 1180 euro werd afgeschreven door middel van bankhelpfraudedesk. Dat wordt ook wel spoofing genoemd, zie het filmpje voor meer uitleg.
Het 65-jarige slachtoffer werd gebeld met de mededeling dat er nieuw rekeningnummer moest komen en dat er ook een nieuwe pincode bedacht moest worden.
Diezelfde avond stond er een medewerker van de ‘bank’ bij hem aan de deur om de bankpas op te halen. De volgende dag werd het slachtoffer verwacht voor een afspraak bij de bank om alle nieuwe gegevens te ontvangen. Die afspraak kwam er echter nooit. Het slachtoffer zag later op de avond dat er al 1180 euro was afgeschreven.
Gisteren wist het Cybercrimeteam Oost-Nederland van de politie hiervoor een 27-jarige man uit Den Haag aan te houden. Hij wordt ook verdacht van betrokkenheid bij een zaak in Sassenheim en Wageningen.
Het onderzoek kwam aan het rollen nadat een ander slachtoffer aangifte deed van bankhelpfraudedesk. Het slachtoffer (39) ontving op woensdag 3 maart een e-mail met daarin een betaallink. Echter, deze betaallink bleek een phishingmail te zijn. Het slachtoffer werd niet veel later gebeld door een ‘nepbankmedewerker’ met het verhaal dat er een verdachte transactie te zien was op haar rekening. Het slachtoffer kreeg te horen dat de bankpas opgehaald werd om te zorgen dat het geld veilig gesteld werd. De totale schade bedroeg 2650 euro.
Door onderzoek van de politie kan de nu aangehouden verdachte ook worden gekoppeld aan een soortgelijke zaak in Wageningen. Daar is een echtpaar (55 en 60 jaar) eind mei op vrijwel identieke wijze slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Ditmaal was het geen e-mail die verstuurd werd naar de slachtoffers, maar een sms waarin een link stond die leidde naar een ‘veilige omgeving’. Uiteindelijk bleek deze ‘veilige omgeving’ een manier te zijn om via een omweg geld over te maken naar andere rekeningen. De verdachte deed zich wederom voor als bankmedewerker en vroeg het slachtoffer om goedkeuring, zodat de bankmedewerker kon meekijken op de computer van het slachtoffer. In het computerscherm verscheen een ‘helpscherm’ waardoor de handelingen die de verdachte verrichte niet zichtbaar waren voor het slachtoffer. Totale schade bij deze slachtoffers was maar liefst ruim 280.000 euro.
De verdachte zit vast en wordt later voorgeleid aan de rechter-commissaris.
2 reacties:
Toch fijn digitale wereld waartoe we worden verplicht
@Bertus op donderdag 11 november 2021 om 10:34:
Ja Bertus, en het wordt nog veel erger en enger, dit is pas een beginnetje op de weg naar China 2.0:
EU pleit voor digitaal internetpaspoort: ‘Goh, wie had dat nou verwacht?’
De Europese Commissie wil een zogeheten e-wallet voor Europeanen: een digitale portemonnee waar EU-burgers hun paspoort of rijbewijs digitaal in kunnen opslaan. Volgens de Commissie ‘is door de coronapandemie duidelijk geworden’ dat Europese landen digitaal beter op elkaar moeten aansluiten.
Mensen waren door de pandemie gedwongen thuis te blijven en konden daardoor bepaalde zaken niet regelen, omdat je vaak nog fysiek aanwezig moet zijn om je te legitimeren, aldus de Commissie.
Met de digitale ID-kaart wil de Commissie het voor iedereen makkelijker maken zaken vanuit huis te regelen. Het gebruik ‘wordt niet verplicht’. Mensen kunnen ook ouderwets hun papieren documenten blijven gebruiken, beloofde verantwoordelijk Eurocommissaris Margrethe Vestager.
Social media
Met de digitale identiteitskaart kunnen mensen zich ook aanmelden bij grote online platforms, zoals webwinkels en sites als Facebook en Google. De Commissie wil dat dergelijke sites de digitale ID-kaart accepteren als inlogmethode.
De eis gaat gelden voor sites die in Europa meer dan 45 miljoen gebruikers hebben. Naast Facebook en Google vallen veel andere social media daaronder.
Uiterlijk september 2022
De Commissie verzoekt alle EU-lidstaten uiterlijk in september 2022 een ‘gemeenschappelijke toolbox’ op te zetten en onmiddellijk met de nodige voorbereidende werkzaamheden te beginnen.
“Goh, de EU pleit voor een ‘digitaal internetpaspoort’, wie had dat nou verwacht?”