4reacties

Wmo: ‘Geen reden om achterover te leunen’

Een meerderheid van de Helmondse Wmo-cliënten is tevreden over de toegang tot de zorg. Cliënten voelen zich ook serieus genomen. De kwaliteit en het effect van Wmo-ondersteuning blijkt verbeterd te zijn, vergeleken met het (jaarlijks verplichte) onderzoek van een jaar geleden. De Wmo regelt bijvoorbeeld hulp in het huishouden, begeleiding, taxivervoer, een traplift, rolstoel, scootmobiel of dagopvang. Vorig jaar hebben in totaal 8.166 Helmonders daarvan gebruik gemaakt.
Een ruime meerderheid van de 988 in mei 2017 ondervraagde cliënten is tevreden met de kwaliteit van die voorzieningen. Daarbij is het percentage echt ontevreden cliënten gehalveerd, van 13,3% in 2015 naar 6,7% in 2016.
De Wmo wil bijdragen aan de ‘zelfredzaamheid’ van mensen. Het jaarlijkse onderzoek toont dat een ruime meerderheid van de cliënten vindt dat de Wmo-voorzieningen aan de verwachtingen voldoen. Ook in dit opzicht is het percentage echt ontevredenen ten opzicht van 2015 gehalveerd. Bij dit onderwerp van 6% naar 3%.
Deze cijfers komen uit een onderzoek (pdf) van de gemeente. Daarvoor is in mei dit jaar 988 cliënten gevraagd hun mening te geven. Daarvan hebben 440 mensen (44%) gereageerd. Die respons is hoog genoeg om valide uitspraken te kunnen doen.
Eerstverantwoordelijke wethouder Nathalie van der Zanden vindt dat de cijfers laten zien dat Helmond op de goede weg is. Maar dat is geen reden om achterover te leunen. “De toegang tot de zorg, de kwaliteit en het effect van de voorzieningen kunnen en moeten nog beter. Elke ontevreden cliënt is er 1 teveel. Daar blijven we keihard aan werken.”