burgerraadslid CDA
Heesakkers: Naar het centrum zonder auto
burgerraadslid CDA
Autoluw maken van het centrum? Denk je nu echt dat mensen eerder geneigd zijn het OV te gaan pakken om te gaan shoppen in het centrum. Het centrum staat vol leegstand, het is totaal niet aantrekkelijk. Word je straks nog aangewezen op fiets of OV is het helemaal een goed excuus om uit te wijken naar grotere steden.
Je moet wel het hele verhaal vertellen Marcel. Het centrum blijft in de toekomst goed toegankelijk voor de automobilist. Een nieuwe brug over het water, van de Waardstraat naar de Kanaaldijk, maakt de nieuwe huizen bij Oranjekade en de Elzas-parkeergarage in het autoluwe centrum straks goed bereikbaar. Uitgangspunt: Helmond blijft met de auto goed bereikbaar, maar auto’s zijn steeds meer te gast. Doorgaand verkeer wordt er omheen geleid en er komen parkeerroutes naar de garages bij het centrum en nieuwe parkeerplaatsen onder het Piet Blomplein en in de buurt van het station. Er is dus straks nog steeds meer dan genoeg parkeergelegenheid in het centrum.
Daarnaast gaan steeds meer gemeentes voor een autoluw centrum, omdat dit beter is voor de leefbaarheid en luchtkwaliteit in het centrum. Het centrum moet een plek zijn waar je kunt recreëren zonder rondscheurende auto's om je heen.
Investeren in een bodemloze put als Helmond centrum, zonde van de centen, onze centen.
Saai centrum met een eenheidsworst aan winkels.
Waarom is dat centrum zo vreselijk belangrijk?
Daar is al voor miljoenen in geïnvesteerd en heeft totaal niets opgeleverd.
Goed stuk Marcel
OV pakken naar het centrum is het probleem niet. Gebrek aan fatsoenlijk consistent OV is het probleem.
Helmond is natuurlijk niet zo'n grote stad. Je kunt wandelend en fietsend van Dierdonk naar Brandevoort.
@Jochem van den Bogaard op maandag 12 oktober 2020 om 10:10:
Dag Jochem, een vraagje: in het ED van 10 oktober las ik het volgende: Er verdwijnen zo’n 650 parkeerplaatsen in het noordelijk deel van het centrum. Er komen er circa 240 terug. (www.ed.nl/helmond/zeven-bruggen-is-dat-nodig-in-een-centrum-waar-de-auto-gast-is-zesvragen-
over-het-verkeer-in-helmond~a880902c/)
Hoezo is er 'straks dan mee dan genoeg parkeergelegenheid in het centrum'. Kun je dat uitleggen?
Dank en groetjes,
Hanneke Hegeman.
@Hanneke Hegeman op maandag 12 oktober 2020 om 13:57:
Dag Hanneke,
Goede en terechte vraag. Alle parkeergarages in het centrum (Boscotondo, de Elzas en Doorneind) blijven allemaal open en beschikbaar, dus daarom is er meer dan genoeg parkeergelegenheid. Deze parkeergarages zijn in de dagelijkse praktijk nooit alle drie vol. Daarnaast komen er nieuwe parkeerplaatsen onder het Piet Blomplein en in de buurt van het station.
Wel grappig dat het lokale CDA hier af staat te geven op het stoppen van BravoFlex, wat mede het gevolg is van de keuzes die de provinciale CDA heeft gemaakt. Ze zitten daar immers in de coalitie en zijn daar direct verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, terwijl de gemeente er in principe niet over gaat. Met andere woorden, u blaft tegen de verkeerde boom, om een anglicisme te gebruiken.
Het is vrij gemakkelijk om overal tegenaan te schoppen en een stuk lastiger om ook met constructieve oplossingen te komen die werken. Ik denk dat met de goed te bereiken parkeergarages die vlakbij of zelfs pal onder het centrum liggen er een goed compromis gemaakt is die van het centrum veel meer een wandel en verblijfsgebied kan maken.
Persoonlijk denk ik dat de omleiding van het verkeer via het industrieterrein in het zuiden van Helmond misschien niet ideaal is, maar dat het een noodzakelijke eerste stap is om die snelweg die Helmond doorsnijdt daar eindelijk weg te krijgen. Als je nooit begint om fouten uit het verleden te herstellen zul je ook nooit verbetering zien.
Haal dat parkeer geld er maar is af mensen betalen al genoeg
@Jochem van den Bogaard maandag 12 oktober 2020 om 14:53
Ambtenaren van de gemeente Helmond parkeren in de toekomst in garage Doorneind. Volgens wethouder Harrie van Dijk is in Doorneind overdag genoeg plek voor auto’s van ambtenaren.
Geef het toch gewoon op met het centrum. Het is nooit wat geweest en het zal ook nooit wat gaan worden. Al helemaal niet met incapabele ‘centrummanagers’.
Behalve de bestrating en meer leegstand is er niks veranderd. Maak er beter een buurtwinkelcentrum zoals de Bus van. Het niveau winkels wat er in centrum zit zou daar prima passen.
De vele miljoenen aan nutteloze onderzoeken en probeersels kunnen in mindering worden gebracht op de ozb- belasting.
Bravoflex was al vanaf het begin - december 2017 - ten dode opgeschreven.
Zie hiervoor de 363 reacties bij "Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer" hier op deze weblog.
Krokodillentranen van Helmondse politici over het openbaar vervoer in Helmond zijn alleen maar hypocriet!
Betere vragen zijn "Naar het centrum met de bus?" en ook "Naar het Elkerliek - ziekenhuis met de bus?" vanuit de verschillende Helmondse woonwijken - en ook weer terug - waar eindelijk eens een keer antwoorden op gegeven moeten worden.
Hoi Marcel
N.A.V. de opmerking 'Bravoflex, de pilot stopt helaas vroegtijdig"
Even voor de duidelijkheid: in april van dit jaar konden we in het ED het volgende lezen.
CDA Eindhoven: stop maar met Bravoflex!
EINDHOVEN - Als het aan het Eindhovense CDA ligt, wordt het geld dat nu in BravoFlex wordt gestopt gebruikt om het bestaande openbaar vervoer te verbeteren.
Mede door de lobby vanuit Eindhoven is men in de provincie tot de conclusie gekomen om te stoppen met Bravoflex.
@Theo Manders
Op andere plekken was het dan ook meer een toevoeging. Waarschijnlijk iets hebbende om op terug te vallen. En in Helmond enige optie. Graag dan ook bij verdwijnen van deze pilot, Bravoflex, graag weer alles op alles voor echt Openbaar Vervoer in Helmond.
Jochem, het kan wel zo zijn dat andere gemeentes ook een autoluw centrum maken, maar die hebben een totaal openbaar vervoernet waardoor mensen heel makkelijk het centrum kunnen bereiken. Ik zal het nog een keer zeggen: er is geen stad in Nederland die een slechter OV heeft dan Helmond, nog sterker ik kan tal van dorpen noemen waar betere busverbindingen zijn dan in Helmond.
Kortom: autoluw maken van het centrum werkt alleen in grote steden met een echt OV net en als je dit niet hebt dan wordt het centrum niet aantrekkelijker. Indien Eindhoven autoluw wordt gemaakt dan kun je vanaf elk punt in Eindhoven de bus nemen; nog afgezien van het aanbod aan winkels ben je dan als Helmond ten dode opgeschreven.
Dan komt er niemand meer naar het centrum denk