11reacties

Rieter: Islamisering contra vrijheden?

Column Michael Rieter Helder Helmond

Ik word regelmatig door Helmonders aangesproken wat ik vind van de Islam in relatie tot Helmond. En dan meer in het bijzonder de West-Europese vrijheden ten opzichte van de Islamitische beperkingen. Althans dat is dan de strekking van de vragen aan mij. De eerlijkheid gebiedt dat ik zelf ook regelmatig over dit onderwerp nadenk. Ik vraag mij daarbij af of onze eeuwenlange opgebouwde Joods-Christelijke-Humanistische traditie niet bedreigd wordt door de Islamitische. Simpeler gesteld of de Islam niet bij voorbaat een probleem vormt voor onze Helmondse maatschappij. En dan niet uit angst maar louter als gegeven.
Persoonlijk ben ik voor een burkha-verbod. Ik schrok me laatst rot toen ik in de lift van het Elekerliekziekenhuis oog in oog – wel héél erg letterlijk! – stond met een vrouw in/met een burkha. En toen ik er onlangs ook een zag rennen in de Bindersestraat dacht ik : "Het moet toch niet gekker worden!" Maar je kunt je ook afvragen of de discussie rondom het dragen van hoofddoeken eveneens terecht is? Het was Ataturk zelf die op 29 oktober ergens in de jaren '20 van de vorige eeuw bepaalde dat men in Turkije in het openbare leven, o.a. universiteiten en parlement, géén hoofddoek mocht dragen. Pas recentelijk is daar na 80 jaar overigens – tijdelijk? – verandering in gekomen. Is het dan gek dat er ook in Helmond regelmatig geluiden opkomen om ook hier hoofdoeken te verbieden? Los nog van de vraag of vrouwen het sowieso vrijwillig of verplicht moeten doen? Ik zou van Helmondse Moslima wel eens willen weten of zij er zelf achter staan. Of is het ook een beetje Helmonders plagen?
Persoonlijk ben ik geen voorstander van Islamitische scholen in Nederland en dus ook niet in Helmond. Weliswaar voorziet artikel 23 van de Grondwet hierin maar het is mijns inziens niet bevorderlijk voor de integratie.
Uiteraard zijn moskees niet weg te denken in Nederland. Integendeel. Al was het alleen maar vanwege de godsdienstvrijheid. Maar zouden deze niet een meer Westerse architectuur mogen hebben, wordt mij dan gevraagd? Theoretisch zouden toch bijvoorbeeld onze vele leegstaande kerken daarvoor gebruikt kunnen worden. Maar zowel het bisdom enerzijds en volgens mij de eigen wens anderzijds maken dat onmogelijk. Het Islamitisch Centrum in de Blinkertsestraat is een mooi voorbeeld hoe het wel kan. En wel in de voormalige danszaal van Bocken die daardoor voorlopig als belangrijk Helmonds cultuurhistorisch gebouw behouden blijft.
Persoonlijk zet ik vraagtekens bij de integratie van Islam. Ik vind dat integreren aanpassen betekent en dan bedoel ik, ook politiek, dat onze allochtone mede-Helmonder zich meer aan ons zou mogen zelfs zou moeten aanpassen. Ik denk echter dat hooguit het meest haalbare is het wederzijds respect hebben voor elkaars eigen identiteit. En dat is vooralsnog vaak heel ver te zoeken. En dat is mede-reden voor de aanhang van zowel Geert Wilders 'Partij voor de Vrijheid' als Rita Verdonks 'Trots Op Nederland'. Zien we deze partijen straks ook in de Helmondse raad? Ik mis in die zin een kritische – al dan niet positieve – beschouwing bij Helmondse linkse partijen. Mede doordat deze alleen maar de mond vol hebben van solidariteit en niet ingaan op de gevoelens en vaak niet uitgesproken mening van een groot deel – misschien zelfs wel overgroot deel!? – van de Helmondse bevolking, zou dit mijns inziens de rechtse krachten in Helmond wel eens in de kaart kunnen spelen! Heldere politieke standpunten zijn hierin dan ook meer dan wenselijk!

Michael Rieter
FractievoorzitterHelder Helmond