7reacties

Manders: onze jeugd is het waard


Naast raadslid ben ik in het dagelijks leven docent in het middelbaar onderwijs. In die functie word ik dagelijks geconfronteerd met de invloed die corona heeft en had op het leven van jongeren.

Te lang speelde hun leven zich af in een klein kamertje en communiceerde men voornamelijk via de mobiele telefoon, Ipad of laptop. Dat kleine kamertje was de plek om te slapen, te gamen, te chillen via sociale media, lessen te volgen en als er nog energie over was te ‘studeren’. Logisch dat veel jongeren te maken kregen met stemmingsklachten, meer zijn gaan piekeren en het lastig vonden om een dagritme te vinden.
Velen voelden zich eenzaam en door extra spanningen in de thuissituatie was er vaak minder aandacht voor elkaar. Het is dan ook niet verrassend dat nu de epidemie op z’n einde loopt en de beperkingen (te) snel worden opgeheven de jeugd zich concentreert op ‘herrie, huid en hosanna’.

Inmiddels maken wetenschappers zich grote zorgen over de gevolgen van de coronapandemie die nog jarenlang op de mentale gesteldheid, schoolresultaten en carrièreperspectieven van jongeren kunnen blijven drukken. Niet voor niets dat het college in Helmond al extra geld heeft vrijgemaakt voor jeugdwerk en het tegengaan van jeugdwerkloosheid. Ook de landelijk overheid gaat de komende twee jaar met haar Nationaal Programma Onderwijs maar liefst 8,5 miljard euro investeren.

De scholen kunnen in dit programma kiezen uit een keuzemenu met bewezen effectieve manieren om achterstanden van leerlingen in te lopen en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Uit deze menukaart blijkt dat het geven van specifieke extra begeleiding aan individuele leerlingen erg goed werkt. Dit is echter een kostbare zaak. Vandaar dat mijn eigen school (het Sint-Janslyceum in Den Bosch) een interessant plan heeft bedacht. Het is een plan om zowel de corona-achterstanden, de kansenongelijkheid en later misschien het lerarentekort aan te pakken.

We selecteren ‘talentvolle leerlingen’ uit de bovenbouw. Zij worden daarna door docenten van de pabo geholpen om basisschoolkinderen intensief te gaan begeleiden. Het gaat dan om jonge kinderen, uit gezinnen die niet zomaar (dure) huiswerkbegeleiding of bijlessen kunnen betalen. Deze begeleiding is voor de leerlingen van onze school een bijbaan en ze krijgen een uurloon dat boven het minimumloon ligt. We hebben in onze stad excellente middelbare scholen en de beste pabo van ons land. De VVD denkt dan ook dat dit idee in Helmond eenvoudig kan worden overgenomen. Wie neemt de handschoen op, onze jeugd is het waard.

Theo Manders
Raadslid VVD

Theo_Onze Helmondse politici
7 reacties
Reageer

Dag Theo.

Goed dat er eens specifiek op onderwijs wordt ingestoken hier op de weblog.
Fijn dat je hier aandacht aan besteedt.

Goed om kinderen op een passende manier te begeleiden: ik ben het zeker met je eens dat ze dit waard zijn. Ik denk zelfs dat het veel belangrijker is dan veel mensen denken. Zeker naar de toekomst gekeken.

Ik heb alleen nogal wat kanttekeningen bij het door jou aangehaalde plan, omdat het lapmiddelen betreffen, die een veel bredere problematiek raken, zeker ook in een stad als Helmond. Dat is niet de schuld van de jeugd, inwoners of leraar, maar van een bedroevend slecht staaltje kortetermijnpolitiek.

Omdat er (helaas door kabinetten met jouw partij) jarenlang bezuinigd is op onderwijs (of sigaren uit eigen doos werden doorgeschoven van PO - VO en omgekeerd), zie je nu opeens veel maatregelen opduiken, die voortkomen uit schrikreacties, plotselinge constateringen en kortetermijndenken.

We merken dat er nu toch écht te weinig leerkrachten zijn, nadat het salaris van de gemiddelde basisschoolleerkracht jarenlang op de nullijn is blijven staan.
Nogal logisch dat er steeds minder mensen kozen voor dit prachtige vak. De irritante en naïeve oneliners 'je moet er echt roeping voor hebben' en 'ze hebben altijd vakantie' voldoen gelukkig al lang niet meer.

Bovendien zien we nu erg laat wat het doet met mannelijke studenten, die het dubbele kunnen verdienen in het bedrijfsleven en dus echt niet en masse voor de klas gaan staan. Met als gevolg een veel te eenzijdig vrouwelijk rolmodel in scholen, waardoor niet alleen jongens, maar ook meiden geen mannelijk voorbeeld krijgen. Dit bedoel ik niet seksistisch, maar haal het aan vanuit bezorgdheid:
Na ieder ruzietje tussen kinderen een heen-en-weer schriftje instellen als leerkracht is namelijk iets heel anders dan een relativerende peptalk geven...

Jeugdwerkeloosheid? Mentale problemen?
Tja, die passen precies in het bovenstaande verhaal.
De (geestelijke) gezondheidszorg eerst finaal uitkleden en marktwerking heilig verklaren. Ieder weldenkend mens ziet mijlenver aankomen dat daar snel problemen van komen. Kijk naar de toename van verwarde mensen, falend jeugdbeleid buiten scholen, etc.

Dan zou nu Corona de oorzaak zijn van de problemen bij de jeugd? Ik geloof daar niets van. Niets flexibeler dan een puber.

Het is mooi dat er geld vanuit het Nationaal Programma Onderwijs geïnvesteerd wordt. 8,5 miljard euro klinkt lekker. Het is alleen geen structureel - vanuit een doordachte langetermijnvisie geïnjecteerd - geld.
Scholen zijn op dit moment snel een onderbouwing in elkaar aan het zetten, die natuurlijk op korte termijn wat oplevert.
Maar na de twee jaar is het geld op en de 'visie' verdampt. Een enorm bedrag er doorheen gejaagd met de prangende vraag: wat heeft het opgeleverd?

Het goed begeleiden van leerlingen gaat het beste door vrouwelijke én mannelijke leerkrachten, die op dit moment allereerst zelf ook het gevoel krijgen dat ZIJ daarvoor in de wieg gelegd zijn.

Na eerder het beeld te hebben gegeven dat de zij instromer uit het bedrijfsleven, de oppasmoeder, de pensionado, de scoutingmedewerker en eigenlijk ieder ander mens zonder passende opleiding gerust voor de groep gezet kan worden, hoopte ik op een iets ander onderwijsgeluid.

Ook al bedoel je het vast als een alleraardigst, leuk idee.

@Job op woensdag 14 juli 2021 om 17:01:

Dag Job,

Ik vind het idee van Theo Manders helemaal niet slecht en ook goed uitvoerbaar. Het mes zou via zijn voorstel aan twee kanten snijden: de Pabo-student doet een portie ervaring op, de scholier krijgt extra leerstof op maat. Het is mijn ervaring dat dit werkt en ook voor een sneeuwbaleffect kan zorgen.

Even naar jouw inhoudelijke reactie: ik mocht dinsdag gast zijn op het koffie-uurtje van de Bethlehemkerk. Die ochtend stond net een artikel in het Eindhovens Dagblad dat er wel geld was (zoals jij schrijft) maar geen leraren om in te zetten. Dat leidde tot een discussie die ik met verbazing volgde. Ik leerde daar dat afgestudeerde Pabo-studenten vaak een tijdelijk aanstellingen krijgen of een aanstelling voor een paar uur per week en de overige uren op afroepbasis. Dat is al jaren zo en in deze tijd van schaarste aan leerkrachten is dat nog steeds zo. Dat lijkt me natuurlijk geen basis om een toekomst op te bouwen of een studie in die richting te volgen. Dus jij hebt gelijk dat een eenmalige donatie vanuit het rijk (hoe groot ook) geen zode aan de dijk zet. Er dient een brede structurele oplossing te komen. Het lijkt me dat jij, Theo, ik en velen met ons hier hetzelfde over denken.

Hartelijke groet,

Hanneke Hegeman

Het zou misschien ook stimulerend werken als de PABO student een stage vergoeding zou krijgen. Ze lopen dan ook al veel in de praktijk. Nu is er naast de studie en praktijk nog een baantje nodig om het allemaal maar dekkend te maken. Ook om de afstanden te kunnen overbruggen naar de stageschool ivm gebrek aan OV naar de scholen. Soms in de omliggende dorpen. Ook die stage valt voor velen al zwaar om dan in de avond ook nog naar de supermarkt ed. af te moeten reizen om een centje te verdienen. Als er zo'n groot tekort is moet je ook zoveel mogelijk stimuleren om de studie ook te willen (gaan) volgen.

@Theo

Ik ben zelf niet werkzaam in het onderwijs en kijk er daarom als buitenstaander naar. Corrigeer me vooral als ik er helemaal langs zit met mijn analyse.

Er spelen natuurlijk meer dingen. Zo is de lump-sum die scholen krijgen geen garantie dat extra geld ook "in de klas landt". Meer transparantie in wat er met het geld gedaan wordt en meer zeggenschap voor mensen op de vloer zou wel eens veel meer kunnen doen dan extra geld of lapmiddelen.

Er werd eerder al genoemd de moeilijkheid voor net afgestudeerden om genoeg uren te krijgen, maar denk ook eens aan part-timers die toch gewoon gedwongen worden om allerlei handelingen te verrichten of zelfs voor vergaderingen op te komen draven in eigen tijd. Vanwege de aard van het werk en de noodzaak om te roosteren is er soms onvoldoende oog voor de positie van de werknemer.

De indruk die ik heb is dat de onderwijssector ook heel veel om de primaire taak heen is gaan doen. Waar digitalisering in andere sectoren disruptief en besparend is gebleken, is dat in het onderwijs nog niet echt te merken. Waar blijft de innovatie en hoe kunnen we die aanjagen?

Michiel van Geel

Ben het eigenlijk wel eens met alle schrijvers hiervoor.Of eens, ik kan hen volgen.
Sta er net zo in als Job; VVD met haar praatjes...eerst bezuinigen en vernielen, en dan achteraf schuiven met geld dat er zomaar ligt. Lijkt de PvdA wel.Of het CDA. die lijken in elk geval al wel afgestraft om hun schunnige handelen.
Dat de salarissen op de nullijn liggen waag ik te betwijfelen,maar evenzo, dat zal voor heel veel "baantjes"gelden.
Vanuit het veld lees ik de zeer nuttige verklaring dat er voor stage niets betaald wordt en dat de studenten maar dubbel werk moeten verrichten om zich financieel staande te houden; laat staan dat een huis kopen er later snel in zit.
Huren ook al lastig.
Het plan om studenten/leerlingen te betalen is dus een mogelijke deel oplossing.

Verder valt op dat bepaalde politici mooie moderne woorden gebruiken als aanjagen en innovatie; maar uit alles blijkt dat het gaat om achterstallig en nalatig afbraakwerk dat gerepareerd moet worden. Geen innovatie nodig,maar reparatie, gewoon weer ouderwets aan de slag.

Daarom belangrijkste wat ik las, en ook daarin staat onderwijs sector niet alleen; er is een tekort maar toch worden nieuwe werknemers afgepoeierd me schijncontracten en rare constructies!

Als dat nou eens met ene druk op de knop ophoudt, dan denk ik dat er al een wereld is terug gewonnen,gewoon zoals het hoort.

Toch VVD?

Werken moet lonen.

@Andre op donderdag 15 juli 2021 om 11:51:

Het is allemaal 1 pot nat Andre, al die partijtjes, hoe hoger in de boom hoe gekker ze worden, sla de krant maar open...
Ik wordt er kotsmisselijk van.

@Twanneman op donderdag 15 juli 2021 om 13:07:

De spijker op zijn kop Twanneman zo denk ik er ook over!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naam:

Website: