33reacties

Wethouder Maas: parkeerbeleid in ’t centrum

De auto geeft ons de vrijheid om te gaan en te staan waar we willen. Dat is voor veel mensen een groot goed. Tegelijkertijd geeft diezelfde auto overlast. Denk aan files, uitstoot van schadelijke stoffen en straten vol geparkeerde auto’s. Dát daar iets in moet veranderen staat wel vast. Vanwege de klimaatverandering en voor onze gezondheid is het belangrijk dat we minder schadelijke stoffen uitstoten. Ook de bouw van duizenden nieuwe woningen in ons centrum maakt een andere manier van omgaan met mobiliteit noodzakelijk. Onze wegen kunnen al die extra auto’s niet aan en parkeervoorzieningen voor zoveel auto’s creëren is vrijwel onmogelijk. Zeker als we een gezellig, levendig en klimaatbestendig centrum willen hebben waar het goed wonen, werken en ontspannen is.

Over de vraag hóe we die verandering in autogebruik vorm gaan geven lopen de meningen uiteen. Ik merk dat veel mensen denken dat we alle auto’s uit het stadscentrum gaan weren. Dat misverstand wil ik graag wegnemen. We werken de komende jaren toe naar een meer autoluw centrum. Dat vraagt om een ander parkeerbeleid waarin er in het centrum minder geparkeerde auto’s op straat te zien zijn. Dat komt de gezelligheid en levendigheid in het centrum ten goede. Bezoekers parkeren zo veel mogelijk in de bestaande parkeergarages Boscotondo, Doorneind en Elzas. Van daaruit ligt het kernwinkelgebied op loopafstand. Vanuit de Elzas parkeergarage loop je zelfs meteen het voetgangersgebied in. Er blijft ook ruimte om met de auto het centrum in te rijden om snel iets op te halen bij de winkels of de horeca.

Mensen die in het centrum gaan wonen kiezen daar bewust voor. Veel van hen hebben geen auto en willen dat ook niet. Alle voorzieningen zijn immers gemakkelijk op loop- en fietsafstand te bereiken. We zien nu al dat het gemiddelde autobezit in het centrum veel lager is dan in de andere wijken. Om die reden is het de bedoeling om de parkeernorm voor nieuwbouw aan te passen. Parkeren bij de eigen woning kan nog steeds op maat, daarnaast worden er de komende jaren meer deelauto’s, deelfietsen en -scooters ingezet. 

De veranderingen in het parkeerbeleid worden de komende jaren geleidelijk zichtbaar en lopen gelijk op met de verdere verstedelijking van ons centrum. Zo kunnen we er met z’n allen aan wennen. Want dát er iets moet veranderen staat wel vast.

Antoinette Maas,
Wethouder mobiliteit, duurzaamheid & cultuur