Buiten is het 1 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 80.265 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
8reacties

Al tijdens de aanleg vroeg ik me af wat de toegevoegde waarde zou zijn van een nieuwe afslag naar Brandevoort op luttele meters van de bestaande kruising die de wijk verbindt met de bewoonde wereld.
Hoe verstandig is het om nog een verkeersknooppunt aan te leggen op het korte traject wat dagelijks dichtslibt tijdens de spits, en waarom is er niet gekozen voor een ‘flitsrotonde’ welke dagelijks hun effect bewijzen bij Someren en Asten?
De A270 is sowieso al de meest onduidelijke weg van onze regio, door de variatie in maximum snelheden. Je snelheidsbegrenzer raakt van slag op het korte traject: 50, 70 km/u, en uiteindelijk 130 wanneer je naar Eindhoven tuttert. Let wel: dan dien je niet tussen 23:00 u. en 07:00 u. gebruik te maken van het asfalt want bij Nuenen houden de koters er de meest vreemde slaaptijden op na, gehuld in hun tijgerpyjama’s.
Door een extra afslag aan te leggen naar Brandevoort kwam er een nieuwe 70 km-zone bij ter hoogte van de verkeerslichten. Een zone bijdraagt aan nog meer verwarring en die menigeen aan hun laars blijkt te lappen, evenals de stoplichten zelf.

Afgelopen week kreeg ik twee koplampen geserveerd die ik maar ternauwernood ontwijken kon. Terwijl het verkeerslicht aan mijn kant al lange tijd op groen stond en ik op mijn gemak optrok om de A270 op te draaien, moest ik alle zeilen bijzetten om de voortrazende DHL truck te ontwijken…. En dat was niet de eerste keer!
Een week eerder kwam ik ook vanaf Brandevoort, was ik al op het middengedeelte van de oversteek en moest ik alsnog de remmen laten piepen. Ik stuurde in een reflex met veel geweld mijn auto de middenberm in. Zelf drukte ik het gas in om de snelweg in rap tempo op te draaien, maar de bestuurder die vanuit richting Helmond kwam aansuizen had beduidend meer snelheid met zijn automobiel. Ik koos eieren voor mijn geld en dat bleek funest voor mijn velgen.

Het waren 2 akkefietjes in korte tijd en bleken na korte rondvraag uitermate herkenbaar te zijn. Op twitter stroomden de reacties binnen na mijn tweet en al snel bleek ook Gemeente Helmond zich doordrongen van de ernst van de situatie ter plekke. Via het account van onze gemeente kreeg ik te horen dat er aandacht besteedt gaat worden aan de levensbedreigende situaties die deze ontsluiting met zich meebrengt… en dat reeds op korte termijn.

Het is goed om te vernemen dat zowel politie als het gemeentebestuur deze signalering serieus neemt, en er ingegrepen kan worden voordat het echt mis gaat. Als fervent tegenstander van de overbodige lading fotoapparatuur die het Nederlandse wegennet omzoomt, ben ik bijna geneigd om te pleiten voor een fotokast bij dit verkeerslicht. Hier komt het namelijk de veiligheid wél ten goede!

Edwin van Hoof

In de reacties staat een update door de weblog.

8 reacties:

Ik kan een extra aansluiting wel begrijpen, maar ik begrijp absoluut niet waarom er niet voor een rotonde gekozen is.

Beantwoorden

Ik ben inmiddels een ervaringsdeskundige geworden !Flitsrotonde en heel vlug naar 80 km/u en tjokvol camera’s hangen en flitsen maar. Het is wachten op het eerste ongeval met dodelijke afloop!

Beantwoorden

Met een flitspaal wordt het niet perse veiliger. Heel herkenbaar maar een rotonde zou denk ik beter helpen.

Beantwoorden

Probeer er maar eens 70 te rijden vanuit richting Eindhoven dan wordt je zowat van de weg gedrukt.

Beantwoorden

20 jaar geleden kon je tenminste nog via de A270 vanuit Helmond binnen 12 minuten op en neer naar Eindhoven gassen met de juiste auto (Lanca Delta Integrale Evo2 ). 🙂

Beantwoorden

Gebied brandevoort-mierlo ligt al tjokvol met rotondes en ook camera’s. Je kunt niet alles met repressieve maatregelen afdwingen maar iedereen moet net als je op een motor doet, defensief rijden. Ga er niet van uit dat een ander het wel voor je opknapt.

Er is al zo ontzettend veel in strakke banen geleid, neem nou zelf eens de vrijheid om je eigen boontjes te doppen en niet terug te gooien in het ambtenarensysteem.
Die aansluiting ligt daar prima zo.

Beantwoorden

Onderzoek Brandevoortse kruising is in maart afgerond
De gemeente zal het onderzoek naar gevaarlijke situaties op het kruispunt A270/Neervoortse Dreef bij Brandevoort dit kwartaal afronden. De gemeente laat weten dit het liefst zo snel mogelijk te doen, maar het onderzoek moet ook goed en zorgvuldig gebeuren. Als het onderzoek is afgerond, worden de resultaten en de mogelijk te nemen maatregelen besproken met de wijkraad Brandevoort. Dat onderzoek, samen met de politie, werd half november gestart, zo liet de gemeente destijds aan onze columnist via Twitter weten. In zijn column bovenaan lees je zijn ervaringen op dit kruispunt.
Tijdens het onderzoek zullen 2 zaken worden onderzocht:

  1. Nagaan of en zo ja, hoeveel ongelukken er geregistreerd zijn op het kruispunt en of deze te maken hebben met snelheid en/of het negeren van rood licht.
  2. De slimme verkeerslichten in Helmond registeren wanneer, waar en hoe lang er door rood gereden wordt per kruising. Maar er kunnen geen snelheden gemeten worden. Momenteel worden de gegevens van het afgelopen jaar onderzocht en vergeleken met andere kruisingen op vergelijkbare wegen met vergelijkbare verkeersintensiteiten. Vervolgens gaat de gemeente deze gegevens bespreken met de politie en indien nodig met het regionale handhavingsteam. Een vlugge scan laat zien dat op andere kruisingen veel vaker door rood gereden wordt dan op dit kruispunt. Maar de gemeente realiseert zich dat de impact op dit kruispunt groter is, omdat auto’s over een autoweg/autosnelweg rijden en de snelheid dan hoger is.

In samenwerking met de politie gaat de gemeente ook kijken naar mogelijke maatregelen die genomen kunnen worden om het kruispunt veiliger te maken. Maatregelen die genomen zouden kunnen worden, zijn het plaatsen van vooraankondigingen (borden) of een flitskast. Wanneer er maatregelen als bijvoorbeeld vooraankondigingen nodig zijn, moet de gemeente dit ook met de provincie bespreken omdat zij wegbeheerder van de snelweg A270 zijn. Indien bijvoorbeeld een flitskast wenselijk is, dient dit via het regionale handhavingsteam van de politie en via het OM te lopen. De gemeente plaatst die namelijk niet zelf.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *