Buiten is het 4 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.035 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
14reacties

Niet minder dan 20 stuks telde ik er, komende vanuit Eindhoven.
Ik moest vanuit mijn werk door naar Deurne waardoor ik Helmond diende te doorklieven. De N270 die zich tijdens zijn trip door ons Helmondse stadshart liefst 3 maal laat omdopen. Van Europaweg verandert hij in de Kasteel Traverse, om vervolgens na het passeren van de ‘luchtbrug’ zichzelf te laten hernoemen tot Deurneseweg, daarmee gelijk refererend aan mijn eindbestemming Deurne.

Wat mij opviel was het grote aantal tussenstops die ik moest maken teneinde niet getrakteerd te worden op een groot aantal foto’s met de daarbij behorende reportagekosten van het CJIB. Bij mijn zoveelste stop, in de badkuip van het Henri Dunant, was ik inmiddels 15 minuten bezig om mij een weg door de stad te banen. Ik weet het al jaren; een ‘groene golf’ is in Helmond een automobiel uit het wagenpark van VW, niets meer en niets minder. Werkelijk ieder verkeerslicht stond op rood, of ging bij het naderen op rood.
Inmiddels beet ik een stuk uit mijn autostuur en had ik de versnellingspook uit ergernis bijna in tweeën gebroken tijdens de vele stop ’n go’s die Helmond mij opdrong. Hoe is het mogelijk?
Op de terugweg besloot ik van de nood een deugd te maken en ging ik samen met mijn dochter al die stoplichten maar eens tellen. De recente aanwas bij de Automotive Campus en de nieuwe palen net voorbij Brandevoort zorgden ervoor dat de teller op 20 landde!

Liefst 20 stoplichten zijn we rijk aan de N270. Verkeerslichten die geposteerd staan bij kruisingen, oversteekplaatsen en wat al niet meer. Heel Helmond staat vol met deze discolichten en bij de meeste palen staat binnen flitsafstand tevens een fototoestel opgesteld, om ervoor te zorgen dat de gemeentelijke spaarkas blijft rinkelen. We hebben ze in alle soorten en maten, in liefst 3 kleuren. We hebben zelfs Freilot stoplichten die vrachtwagens prioriteit zouden moeten toekennen wanneer ze naderen, en we hebben pratende stoplichten. Maar veel erger nog: we hebben verkeerslichten die zich op onbewaakte momenten aan elkaar vergrijpen en zich in ijltempo voortplanten. Onze stad is het stoplichtwoud van Nederland en er lijkt geen einde in zicht.

“Helmond stagestad” blèrt de reclame van de boerenleenbank dagelijks in onze oren, maar ik pleit voor de slogan “Helmond stoplichtstad”.
Dat dekt namelijk de lading!

Edwin van Hoof

14 reacties:

Sta op de Burgemeester van Houtlaan nu al 20 minuten om het spoor over te komen. Kan je alleen maar gelijk geven!!

Beantwoorden

Goed geschreven en vreselijk herkenbaar. Zo probeerde ik laatst om rond 8 uur ’s morgens vanuit Helmond West in Bakel te komen…. Nou, ik geef het je te doen met je vierwieler. Maar liefst 38 minuten deed ik over die luttele 12 kilometer.

Dan even naar de situatie aan mijn voordeur, de kruising Heeklaan – Houtsdonk. Als je de pech hebt dat je op deze kruising de Heeklaan wilt verlaten dan wel oprijden mag je gerust een lunchpakket en een kruiswoordpuzzel binnen handbereik hebben. De verkeerslichten blijven ongekend lang op groen (ja hier wel Grommetje) voor het doorgaande verkeer op de Heeklaan. En als er geen doorgaand verkeer is blijven ze tóch op groen. Lekker puhhh….

Het gevolg hiervan? Door rood rijden met alle gevaarlijke gevolgen van dien. En ik weet zeker dat dit soort situaties met slecht- of verkeerd afgestelde verkeerslichten op véél meer plaatsen in onze stad voorkomen. Toen ik daarover eens met onze gemeente belde om hier aandacht voor te vragen werd ik afgescheept met: ‘We zullen dit eens gaan bekijken….’ En dat was bijna één jaar geleden.

Kortom, een grote ergernis dus.
Neem een voorbeeld aan Eindhoven, daar weten ze tenminste wél wat een groene golf is en zijn ze niet zo kleurenblind als in Helmond. Groen gemeente Helmond, GROEN, en dat is best heel anders dan rood!

Amen!

Beantwoorden

Beantwoorden

Kun je nagaan… dit filmpje is al 4 jaar oud. Er zijn inmiddels alweer een fiks aantal rode lichtjes bijgeplaatst. 🙁

Beantwoorden

Het is inderdaad van de zotte hoeveel van die krengen er in Helmond staan, dit moet ook ongetwijfeld nadelige gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit want het verkeer stroomt voor geen meter door, en dan staan die krengen ook nog in het holst van de nacht terwijl er geen hond op de weg zit. KOLDER!!!

Beantwoorden

En dachten jullie nou dat al deze reacties het verschil maken? De machtshebbers gaan gewoon verder met hun zinloze beleid. Daar laat ik het bij, elke letter is verspeelde tijd hieraan.

Beantwoorden

Stoplichtstad klopt maar dit is im het doorgaand verkeer zoveel mogelijk te beperken en niet aan te moedigen met een groene golf wordt aangevoerd.

Daarnaast heb je ook nog een disco lichtstraal van de uiverlaan naar wethouder van welaan.

Tevens fijn dat de flitskasten er zijn. In de spits levert dat stress op. De bumperklevers vragen aandacht en zeggen rijden rijden, de kasten zeggen 50 km en niets harder en ook nog het rode licht. Hoezo bevorderen veiligheid.

Bezuinigen laat ze zeker maar ook bezuinigen op de uitkeringsgerechtigden. Laat ze bijv. Op een dag 4 uurtjes zwerfafval of de stad mee reinigen of bij een bejaardenhuis de inwoners helpen zodat de verpleegsters meer tijd voor de zorg hebben.

Hieronder moeten wij Helmonders leiden.

Beantwoorden

Met je vierwieler heb je nog geluk dat je stoplicht toch een keer op groen springt want met een motor is dat vaak niet het geval.
Wil je bijvoorbeeld links af van de Deurneseweg naar Brouwhuis met de motor en er is geen autoverkeer achter je neem dan een slaapzak mee want de lichten gaan echt niet op groen.
De lussen in de weg detecteren je motor gewoonweg niet. Door rood rijden is alleen een optie als er geen flitser staat. En dat is echt niet het enige stoplicht dat niet werkt voor motorrijders.
Ik dacht weet je wat ik geef dat eens door aan de gemeente dan kunnen ze er iets mee doen dus netjes een email gestuurd en natuurlijk nog niet het fatsoen gehad om ook maar een reactie te geven.

Beantwoorden

Ja maar de enige doeltreffende oplossing voor het dagelijkse verkeer tussen Deurne en Eindhoven, was nu net die Ruit die door heel veel NIMBY (Not In My Backyard)- figuren is getorpeteerd.

Misschien toch maar ….

Beantwoorden

@J. Jansen
Inderdaad, laat uitkeringsgerechtigden schoonmaken of wat dan ook. Maar wel voor een salaris wat minimaal het minimumloon is! Het aantal verkeerslichten is absurd hoog in Helmond, de verklaring dat een groene golf extra verkeer zou uitlokken is van bespottelijkheid die ik helaas vaker bij overheid waarneem.De luchtkwaliteit zou met sprongen omhoog gaan daar ben ik van overtuigd maar dat blijkt voor het lokale bestuur geen argument, zij laten ons letterlink en figuurlijk stikken!

Beantwoorden

Laat de auteur van dit verhaal volgende keer de trein pakken naar Deurne. Je kunt van Helmond naar Eindhoven rijden zonder enig verkeerslicht tegen te komen in Helmond.

Beantwoorden

@Talea op maandag 19 januari 2015 om 22:28:

Maar wel 4 haltes in Helmond. Dat is met de trein óók veel stilstaan op zo’n klein stukje Helmond.

@J. Janssen op maandag 19 januari 2015 om 08:00:

Wat heeft het opruimen van zwerfafval en het helpen van bejaarden door uitkeringsgerechtigden in Godsnaam te maken met de rode golf op de Traverse?

Verder is die Traverse al tientallen jaren een groot punt van ergernis in Helmond. Hij doorsnijdt het stadscentrum en het verkeer kan er niet doorheen komen. Het is een Helmonds kwaad dat je zoveel mogelijk vermijdt en waar dat niet mogelijk is mee leert leven.

Beantwoorden

@ Arve laatste alinea en @ slimpie
VOLLEDIG MEE EENS

Beantwoorden

Neem gewoon het openbaar vervoer en zeur niet zo, wees zelf flexibel!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *