Buiten is het 4 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.035 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
1reactie

HOV staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Een van de sterke troeven waarmee overheden onze regio willen opstoten in de vaart der volkeren. De afgelopen jaren kwamen er al dingen voorbij als het flitsfietspad van Jan van der Zanden en niet te vergeten het langlopende drama Phileas. De ‘trambus’ Phileas staat zelfs in haar niet-innovatieve versie meer stil dan dat die rijdt. En zo zijn er meer ‘ov-perikelen’. Autobussen van en naar Stiphout zijn al sinds jaar en dag een steeds terugkerend item en als het een beetje sneeuwt willen de treinwissels weer niet.
Hoe innovatief en hoogwaardig kun je zijn? Net als ‘kwaliteit’ zijn het buzzwords geworden die steeds minder inhoud of betekenis hebben. Afgezien van het feit dat al die hightech oplossingen in het algemeen of niet blijken te werken, of veel duurder worden dan gedacht, of zelfs allebei… Denk ook maar eens aan het drama van de onbegrijpelijke strippenkaart die nu zo nodig door een nog foutere ov-chipknip opgevolgd dient te worden.
Daarom hier weer eens geheel gratis twee wel uitvoerbare ideeën. Niet zo hightech misschien maar wel echt innovatief.
Om te beginnen: laten we de trambaan ‘s-Hertogenbosch – Helmond – Asten en terug nieuw leven inblazen. Dat verbindt Helmond voortreffelijk met de regio en ontsluit hele gebieden die er nu qua openbaar vervoer maar bekaaid van af komen. Het tracé en de techniek bestonden al in de jaren dertig, dus zo moeilijk of duur kan dit niet zijn.
Wilt u meer hightech? Dan hier voorstel twee: een monorail van Deurne via Helmond naar vliegveld Welschap (oh nee ‘Eindhoven Airport’) en terug. Deze kan grotendeels het tracé van de Nederlandse Spoorwegen volgen, zelfs boven de bestaande rails gebouwd worden. De techniek is kort over de grens in Duitsland behoorlijk uitgetest en onze automotive bedrijven in Helmond kunnen hier leuk mee scoren.
En oh ja: openbaar vervoer is een nutsvoorziening die m.i. (vrijwel) geheel gratis dient te zijn! Politiek, bedrijfsleven en onderzoeksinstellingen: aan de slag dus!

                                                          Was getekend,

 

 


PS Voor wie het niet meer weet: Al sinds 1999 is sprake van het aanleggen van fietssnelwegen tussen Helmond en Eindhoven en tussen Utrecht en Amsterdam. Dat moesten supersnelle verbindingswegen worden voor fietsende forensen, skaters en ligfietsers. De Tweede Kamer gaf in een motie steun aan de plannen voor deze ‘flitsfietspaden’. Daarna werd het stil…

1 reactie:

Nu hoop ik wanneer de Burgervader weer op z`n troon plaatsneemt dat hij zich óók het lot van een fietser in zich opneemt en niet alleen of dat de jochie`s van 14 wel op tijd aan hun trekken komen in zo`n Coffeeshop, hierin is duidelijk te merken dat hij uit limburg komt, daar zijn er n.l. ontzettend veel, máár dit is wel Helmond waar we trots op zijn.
Dus vraag de staat om geld voor `n fatsoenlijk (snel)fietspad i.p.v `n drugstent waar straks onze kleinkinderen kind aan huis mogen zijn.
Een bezorgd ouder.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *