Buiten is het 1 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 80.167 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
1reactie

Laatst ging ik op niet zo een heel zonnige avond naar Geldrop om bij Kees een ijsje te gaan eten. Ik kom daar ook niet dagelijks en dacht dus gewoon vanaf de autoweg gedachteloos rechtdoor richting centrum te kunnen rijden. Oeps, dat ging niet langer. De weg is zo aangepast dat ik de nieuwe ‘rondweg’ van Geldrop opgestuurd werd. Er was een kleine overtreding nodig om te keren en alsnog bij pistache- en citroenijs uit te komen.
Hoe anders dan Helmond!
Toegegeven: de ‘boulevard’ die ze van de Kanaaldijk maken ziet er best fraai uit. En tegenover de Vlisco is een vage poging gedaan doorgaand verkeer de Eikendreef op te sturen. Maar ook niet meer dan dat: de Kanaaldijk staat nog steeds als rechtdoor in de voorsorteervakken, al moet je daar even een kronkel voor maken. Niet erg effectief, getuige het grote aantal auto’s dat nog steeds door het centrum scheurt.
Ik begrijp dat niet. Enkele malen per dag staat mijn hele huisje in de binnenstad te trillen omdat daar weer een vrachtwagen voorbij komt dreunen. Die wagens zijn potverdrie hoger dan mijn huis. Regelmatig moet een boom, verkeersbord of paaltje eraan geloven. Parkeren bij de straathoeken doen we hier in de buurt al lang niet meer.
Wat mij betreft mag de gemeente heel snel een verbod voor vrachtwagens in het centrum invoeren. Dat kan nooit zo moeilijk zijn. Eens even goed naar de plattegrond kijken en her en der rood-omrande bordjes neerzetten. Het hele centrum (vracht)autovrij. Om te beginnen. Want er zijn ook al binnensteden waar vervuilende wagens helemaal niet meer in mogen. En zelfs de nodige experimenten waar alleen nog maar kleinere bestelwagens de stad in mogen. Die reusachtige bakken moeten dan maar ergens buiten de stad omladen. Daar hadden we in ‘automotive Helmond’ trouwens een prachtig nieuw soort wagentje voor ontwikkeld, bij Netras. Maar dat plan is helaas onlangs afgevoerd. In nieuwe pantserwagens als de ook (deels) Helmondse Fennek schijnt nog steeds meer brood te zitten.

Was getekend,

1 reactie:

Veel reactie heeft mijn oproep op dit weblog niet opgeleverd. Maar ontevreden ben ik niet: al een paar dagen kunt her u en der in de stad groene kasten met op een paal camera's zien staan.
Wie dacht dat het hier om terrorismebestrijding of snelheidscontroles ging, vergist zich. Uit het dagblad van heden begrijp ik dat deze kasten worden ingezet om het vrachtverkeer in Helmond te tellen en meten.
Dat dan in voorbereiding van een milieuzone waar vrachtauto’s die voor de meeste luchtvervuiling zorgen niet mogen komen. Alsof CO2 het enige probleem is dat vrachtwagens veroorzaken. Maar ja, Helmond loopt zelden voorop, …
Misschien dat het er dus toch nog eens van komt: weg met die vervuilende, hinderlijke, gevaarlijke, onnutte dingen uit de binnenstad. Pak de rondweg maar en zorg voor een slimmer systeem van distributie. Netras (ook uit Helmond) had daar een betere oplossing voor…

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *