Buiten is het 2 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 79.411 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Niet iedereen houdt van ons. Mooi!

Brandevoort - Helmond

foto door Ugur Ozdemir in 2010

2reacties

De 6 grootste publieksevenementen in Helmond werden dit jaar door ruim 145.000 mensen bezocht. Gezamenlijk hebben de bezoekers naar schatting 1,25 miljoen euro besteed. Van hen is 87% van plan volgend jaar weer terug te komen. Dat blijkt uit de Evenementenmonitor Helmond 2017 (pdf) die de gemeente in samenwerking met Helmond Marketing dit jaar voor het eerst heeft opgesteld.
De monitor is gebaseerd op een enquête onder de bezoekers van de 6 evenementen die in 2017 plaatsvonden en die de hoogste subsidiebijdragen van de gemeente kregen: Drakenbootfestival, Urban Matterz, Cacao aan de Kade, Zomerkermis, Kasteeltuinconcerten en het Ons Brabant Festival.
De evenementen trokken bezoekers uit alle leeftijdsgroepen, waarbij de 40 tot 64-jarigen het best vertegenwoordigd waren. Driekwart van de bezoekers kwam uit Helmond zelf, 14% uit aangrenzende gemeenten en 11% van verder weg. 64% bezocht alleen het evenemententerrein, terwijl 26% ook andere locaties in de stad aandeed. Ongeveer 28% van de bestedingen kwamen op die andere locaties terecht.
Het best bezocht was de Zomerkermis met zo’n 53.000 bezoekers, terwijl de Kasteeltuinconcerten goede tweede waren met ongeveer 45.000 bezoekers. Opvallend is het grote aantal bezoekers dat volgend jaar zegt terug te keren; dat varieert van 77% (Zomerkermis) tot zelfs 93% van het hiphop festival Urban Matterz. Bezoekers van het laatste genoemde evenement besteedden ook het hoogste bedrag per persoon (21 euro), terwijl dat bij het Ons Brabant Festival met 5 euro het laagste was; de andere evenementen zitten tussen de 10 en 13 euro per bezoeker.
Frans Stienen, wethouder stadsmarketing en evenementen, is blij met de resultaten van de monitor. “Het is goed om vast te stellen dat evenementen in economisch opzicht echt een toegevoegde waarde hebben. Kijk maar naar de bestedingen die mensen doen alleen al bij deze 6 evenementen. En dan hebben we niet eens meegeteld dat allerlei toeleveranciers opdrachten uitvoeren om de evenementen mogelijk te maken. Daarnaast zijn evenementen belangrijk om als stad voldoende levendigheid te creëren, vooral in het centrum. Voor het imago van Helmond onontbeerlijk!”
Het is de bedoeling om de evenementenmonitor in 2018 te herhalen, zodat ook een trendmatig beeld ontstaat. De gegevens zijn van belang voor de verdere ontwikkeling van het evenementenbeleid van de gemeente en voor de stadsmarketing van Helmond.

2 reacties:

7. Optreden Into the Arcane in het Muziekcafé.

Beantwoorden

Toppie Helmond👍 en nu nog een succes maken van de kerstmarkt🎄🎅 zodat dat ook uitgroeit tot een mooie traditie

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *