Buiten is het -1 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 86.129 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
19reacties

Volgende week zondag wordt de snelweg naar Eindhoven ’s ochtends afgesloten voor een testrit van de supersnelle fiets VeloX V. Met deze aerodynamische ligfiets, volledig aangedreven op spierkracht, probeert een team van de Technische Universiteit Delft en de Vrije Universiteit Amsterdam in september een wereldrecord te gaan vestigen in Amerika.
Ter voorbereiding van de recordpogingen werkt het studententeam die zondag van 9.00 uur tot 12.00 uur op de A270 een racesimulatie af. Renster Lieske Yntema zal de VeloX V over een traject van ruim 5 kilometer van Helmond naar Nuenen sprinten. De testrit op de lege tweebaansweg is ideaal omdat de fiets vrijwel rechtdoor kan rijden. Als we het goed hebben begrepen, hoeft deze supersnelle fiets zich niet te houden aan de verschillende snelheden op dat deel van de snelweg. 😉
Het huidige wereldsnelheidsrecord voor mensaangedreven voertuigen is met 133,78 km/u al in hun handen, maar zij denken dat dit weer sneller kan. Na 4 keer eerder dat snelheidsrecord aan diggelen te hebben gereden, zal het vijfde Human Power Team in september opnieuw het eigen wereldsnelheidsrecord aanvallen. Dat gaat gebeuren tijdens de World Human Powered Speed Challenge, dat van 14 t/m 19 september gehouden worden op de hoogvlakte in Nevada in Amerika.
Je kunt de supersnelle VeloX V tijdens die testrit in actie zien. Het beste kan dat vanaf het viaduct Berenbroek, dat nabij het gebouw van UPC over de N270 loopt. De fiets zal onder dit viaduct door racen. Let op, het viaduct is sinds kort voor auto’s afgesloten door een tractorsluis. Je kunt daardoor niet met de auto over het viaduct rijden. Bij slecht weer (regen of harde wind) kan het zijn dat de testrit van de fiets niet doorgaat.
Zondagochtend 9 augustus is de N270/A270 van 9.00 tot 12.00 uur dus afgesloten, dat is tussen de Hortsedijk en de op- en afrit bij Nuenen. De wegafsluiting geldt alleen voor de rijrichting Eindhoven. Richting Helmond blijft de weg gewoon open. Het verkeer wordt omgeleid via Stiphout en de Gerwenseweg. Hou rekening met extra reistijd als je dan richting Eindhoven wilt, ook als je met de NS-bus reist.
Omdat de N270/A270 toch al afgesloten is voor de testrit van de fiets, worden er die ochtend ook enkele testen met auto’s gedaan voor het project Compass4D. Dit is 1 van de innovatieve projecten van de Helmondse Automotive Campus.

19 reacties:

Belachelijk

Beantwoorden
Snel weg met die fiets

Fiets ém er in, zou ik zeggen. Wat een kul!!

Beantwoorden

’t Mot nie gekker worden: deze doorgaande weg eerst afsluiten voor autotesten, nu ook al voor fietsen. En in het verleden voor wielerwedstrijden. Daar zijn die wegen toch niet voor aangelegd?

Beantwoorden

Ik ga zeker kijken, erg gaaf!

Beantwoorden

@Stijn op zaterdag 8 augustus 2015 om 21:03:

Ik ga ook eens kijken. Met de huidige prijzen voor benzine en diesel is het haast een must geworden om te zoeken naar alternatieve reismogelijkheden.
Bovendien, fietsen is gezond!

Beantwoorden

Beantwoorden

Fietsen horen thuis op het fietspad, en als ze willen racen dan huren Zandvoort maar af. Belachelijk !!!!!

Beantwoorden

Was prettig geweest als de tijd dat de weg afgesloten werd klopte! Ik kon er al om 8.10 niet meer overheen rijden omdat het al was afgezet. Niet handig als je in Geldrop moet werken en dus hierdoor te laat komt!

Beantwoorden

Het mooiste inEindhoven zijn de wegen eruit….
Die moet je dan beter niet afsluiten,hahaha

Beantwoorden

Hoogste snelheid 74,7 km/u
Renster Lieske Yntema haalde op de VeloX V bij de test vanochtend een topsnelheid van 74,7 km/u. Het wereldrecord voor dames staat sinds 2010 met 121,81 km/u op naam van de Franse Barbara Buatois. Dit jaar zal het team met Lieske Yntema ook dat snelheidsrecord voor dames aanvallen op de World Human Powered Speed Challenge op 14 september.

Beantwoorden

Het was om 7.45 al afgesloten. Best dat ze zoiets een keer doen maar communiceer het dan goed

Liever gewoon op een andere weg dan de belangrijkste weg van Helmond maargoed

Beantwoorden

En wil je met een snelheid van pakweg 75 km/u meedoen om het wereldrecord te verbreken dat al over de 120 km/u staat. Mij dunkt dat je beter kan thuisblijven. Verspild geld, idem tijd en idem moeite/energie! Een hoop drukte om NIKS!!

Beantwoorden

@punt-uit op zondag 9 augustus 2015 om 16:29:

Dit was een soort van oefening. Je moet nooit het achterste van je tong laten zien. Als bij de officiële wedstrijd je concurrenten aanwezig zijn en deelnemen komt het er echt op aan. En slapende honden moet je zo lang mogelijk laten slapen.

Beantwoorden

@Evert op zondag 9 augustus 2015 om 22:02:

Het heeft denk ik ook met de beschikbare weglengte te maken. Volgende maand bij de recordpoging is de aanloop 8 kilometer. Er is dan dus meer gelegenheid om te versnellen.

Beantwoorden

@Sander Lam op zondag 9 augustus 2015 om 23:30:

Een redelijk recht traject van 5 kilometer is kennelijk nodig om tests te kunnen doen. Een goede keuze lilijkt mij het gebruik van het gekozen traject. En tegenstanders voor elk initiatief zijn er altijd. De fossiele energiebronnen zullen steeds meer afnemen, je moet zoeken naar alternatieven. Deze actie is onderdeel daarvan.

Beantwoorden

Evert, blijf slapen of dromen? Je gelooft toch zelf niet dat het resultaat ineens 50 km beter wordt. Nu wordt het afgedaan als oefening. Het was bloedserieus!

Beantwoorden

@punt-uit op maandag 10 augustus 2015 om 12:07:

Het team laat weten dat die topsnelheid van 74,7 km/u inderdaad een eind verwijderd is van het vrouwenrecord van 121,81 km/u.
Desondanks vonden zij het een succesvolle dag. “Het was de eerste keer dat de nieuwe fiets op snelheid reed, dit is een belangrijke test voor het team. De fiets voelt goed voor Lieske Yntema en zij voelt zich er steeds meer vertrouwd in, dat is belangrijk. Ook de lucht in het lage Nederland is een stuk dikker, wat extra luchtweerstand met zich meeneemt.” Het officiële laaglandrecord (tot 700 meter) staat op 79,03 km/u.

Beantwoorden

@punt-uit op maandag 10 augustus 2015 om 12:07:

We verschillen van mening. Ik verwacht dat de hoofdprijs voor een Nederlandse deelneemster in het verschiet ligt.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *