Buiten is het 16 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 81.262 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
14reacties

Honderd mensen die op de Julianalaan door rood reden, hebben terecht een boete gekregen. Dat is het oordeel van de kantonrechter van de rechtbank Oost-Brabant. De automobilisten maakten bezwaar tegen de boete omdat onder meer de flitspalen niet geijkt zouden zijn en niet is vast te stellen wanneer er onderhoud aan de palen is gepleegd.
Volgens de kantonrechter is er geen reden om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de flitspalen. Op de foto’s van de overtredingen is duidelijk te zien dat de auto’s door rood reden. Ook is niet gebleken dat de automobilisten niet tijdig op een verantwoorde wijze hebben kunnen stoppen voor het gele verkeerslicht. En omdat ze bij geel licht zijn doorgereden terwijl ze konden en moesten stoppen, hebben ze het risico aanvaard dat het licht nog tijdens hun manoeuvre op rood zou springen.

In de reacties staat een update.

14 reacties:

Vergeet het maar, je doet niets tegen deze overheid die dagelijks miljoenen incasseert , vaak terecht, maar ook heel vaak onterecht. Het is gewoon de staatskas op een simpele wijze vullen door Zelf ben ik bij de Heeklaan geflitst omdat ik van oranje op rood passeerde. Dit omdat er 2 auto’s achter me zaten. Als ik niet doorgereden had was mijn whiplash van 2000 nog groter geweest. Toen stopte ik wel, bij de Julianabrug, gevolg boem! en ik voor mijn leven lang last van m’n nek. Bij de Heeklaan kon ik 235 euro afrekenen aan de verkeersmaffia. Je doet er niks tegen. Weet je wie de grootste verkeersboef is? Mr Koos Spee, zelf die al tig keren gepakt is tijdens snelheidsovertredingen en ook voor bezopen achter het stuur gezeten te hebben. Geloof het maar niet dat dat voor hem gevolgen heeft gehad. En de heilige Koos Spee is nog steeds luid en duidelijk te horen en te zien met zijn hypocriete kop in..
….Verkeersmisbruikers. Deze 100 mensen en velen honderden erbij hebben het nakijken en zullen dat blijven doen.

Beantwoorden

Ik behoor tot een van de honderd mensen die daar door “rood” reed. De verkeerslichten springen daar wel degelijk te snel van oranje naar rood.
De overheid heeft zijn kerstbonus ook weer binnen. 100 boetes x €239,-= maar liefst €23.900,-

Beantwoorden

‘Oranje’Betekent ook niet: “Vlug gas erop want het wordt rood.”

Al denkt negen op de tien dit wel.
Wie zijn billen brandt…

Beantwoorden

Zo is het Bart!

Beantwoorden

@Ton50 op maandag 27 juni 2016 om 15:37:

Niet huilen

Beantwoorden

Huilen Joey?

Nee hoor, maar ik begin pas echt te lachen als ik de jongens kan vinden die jaren lang die kasten om zeep wisten te helpen. Dat schijnt bij die moderne laserapparatuur wat moeilijker te zijn, maarrrrr niets is onmogelijk. Want als een rechter 100 mensen zomaar negeert wordt ik erg boos op deze verkeersmaffia. Zal die katonrechter daar ook zijn salaris halen?

Beantwoorden

@Ton50 op maandag 27 juni 2016 om 19:44:

Wat is er mis met de argumentatie van de kantonrechter?

Ik lees in het bericht dat de automobilisten bezwaar maakten tegen de boete vanwege de technische staat van de flitspalen, en dat volgens de kantonrechter dat bezwaar geen hout snijdt. Het enige dat telt, is of ze onnodig door rood reden: “Op de foto’s van de overtredingen is duidelijk te zien dat de auto’s door rood reden. Ook is niet gebleken dat de automobilisten niet tijdig op een verantwoorde wijze hebben kunnen stoppen voor het gele verkeerslicht”.

De situatie die jij aanhaalt, waarin het vanwege auto’s achter je niet verantwoord is om te stoppen, is voor de kantonrechter zo te lezen wel degelijk reden om de boete kwijt te schelden. Maar die situatie was in deze 100 gevallen kennelijk niet van toepassing.

Beantwoorden

Sinds vanochtend staat de volledige uitspraak van de kantonrechter in Eindhoven online. Die kun je hier teruglezen.

Beantwoorden

De enige manier om de overheid (financieel) hard te raken, is door je je aan de snelheid en verkeersregels te houden.

(Maar, het belangrijkste is natuurlijk de verkeersveiligheid voor de medeweggebruikers en jezelf!)

Beantwoorden

Beantwoorden

Misschien weet ik wat er aan de hand is, mensen staan voor ROOD wachten op groen maar ik stond op de meest linkse baan voor rechtdoor men kijkt naar het verste stoplicht die bij de kanaaldijk.
Vervolgens springt dat op groen, maar tot mijn verbazing mijn verkeerslicht NIET. Duuuuus die rechts van mij staat rijd aan . dus ziet groen maar rijd daar door rood. Dan maar een fractie later is ook mijn verkeerslicht groen.
Maar mijn buurman chauffeur heeft dus pech rood.
Conclusie: verkeerslichten staan of stonden niet synchroon.
Is misschien inmiddels bijgesteld maar geld weg.

Beantwoorden

Hoezo moeten ze synchroon staan?
Het zijn 2 verschillende kruispunten. Je buurman heeft gewoon niet goed gekeken en is nu de sjaal.

Idem voor ieder die door rood is gereden, hou je aan de snelheid en Let op en dan is er niks aan de hand

Beantwoorden

Misschien om het verkeer snel door te laten. Vanmiddag nog een keer opgelet en nu staan ze zo dat alle twee op de zelfde tijd op groen gaan.
Maar toch mooi verdiend (gestolen) door de gemeente die wat geld te kort komt.
Jammer voor de 100 roodrijders.

Beantwoorden

Dat geld gaat niet naar de gemeente of de politie, maar naar het Ministerie van Financiën, de staatskas dus.

Laten we overigens even een rekensommetje maken: bij een ter plaatse geldende maximum snelheid van 50 km/h staat het verkeerslicht drie seconden lang op oranje. Als je daadwerkelijk 50 km/h rijdt leg je in die drie seconden ruim 41 meter af, en dat is meer dan voldoende om te stoppen.

Wat overigens ook nog niet gezegd is: een flitspaal begint pas te flitsen anderhalve seconde nadat het verkeerslicht op rood gesprongen is, oftewel vier en een halve seconde na oranje licht (bij 50 km/h is dat 62,5 meter). Als je door een flitspaal gesnapt wordt ben je dus *dik* door rood gereden.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *