Buiten is het 21 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 88.321 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
14reacties

archieffotoNatuurlijk was Helmond Centraal vorig jaar opnieuw het drukste van de 4 stations in Helmond. Met 7.345 mensen die daar per werkdag in- en uitstapten was dat een plus van 4% in vergelijking met een jaar eerder. Het treinstation in Brandevoort behaalde met 10% echter de grootste stijging. Daar werden 1.353 reizigers op een doordeweekse dag verwerkt. 
In Brouwhuis waren 3% minder reizigers (1.657) en Helmond ’t Hout steeg met 7% naar 1.211. Vorig jaar was het totale aantal treinreizen in Nederland op een gemiddelde werkdag ongeveer 1,3 miljoen, een groei van 2%. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen (NS) die zich daarbij vooral baseerde op de OV‐chipkaartdata. Utrecht Centraal bleek weer het grootste station van Nederland met per werkdag 186.313 in- en uitstappers.

In de reacties hieronder staat een update.

14 reacties:

In Brandevoort worden 1.353 reizigers op een doordeweekse dag verwerkt.
In Brouwhuis waren 3% MINDER reizigers (1.657)
Niet om het beter te weten, maar ik zie toch echt dat er in Brouwhuis meer reizigers zijn per dag ! Waar komt dan de melding vandaan in dezelfde regel dat het er in Brouwhuis MINDER zijn?

Beantwoorden

@Paula op donderdag 12 juli 2018 om 11:53:

Het lagere aantal treinreizigers in Brouwhuis is terug te lezen in deze lijst (pdf) die de NS vanochtend publiceerde. Daarin staan alle in- en uitstappers per Nederlands station in 2016 en 2017.

Beantwoorden

Blijft grappig om te zien; klein stadje met 4 stations 🙂

Beantwoorden

@Paula op donderdag 12 juli 2018 om 11:53:

Wat is dat toch de laatste tijd… Waarom is het toch zó moeilijk om een kort stukje te lezen en te **begrijpen**?

Er staat nergens dat Brouwhuis minder reizigers heeft dan Brandevoort. Er staat dat Brouwhuis 3% minder reizigers heeft. Als je vervolgens tijdens het lezen even probeert te onthouden wat je een paar woordjes terug hebt gelezen dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat het gaat om “3% minder dan vorig jaar”.

Verder gaat het ook niet om totalen maar om de grootste **stijging**. Je weet wel, zoals beschreven staat in de GROTE RODE TITEL BOVEN HET BERICHT.

Nondekut man, wat een ellende… Maar goed, gelukig doe je het niet om het beter te weten he?

Beantwoorden

Gevonden op de site van “treinreiziger.nl”
Dit gaat alle ov – reizigers aan, dus ook alle ov – reizigers in Helmond.
Op deze site kunt u aantal reacties lezen en trouwens ook goedkope – dus interessante – aanbiedingen voor NS – treinreizigers vinden
——————————————————————————————–
Nog geen duidelijkheid over nieuwe prijs OV-chipkaart

19 jul 2018 16:57

OV-chipkaart

Er is nog geen besluit genomen over hoeveel de OV-chipkaart in de toekomst gaat kosten. Naar verwachting zal daar pas in september duidelijkheid over zijn. Het was eerder de bedoeling dat hier al in het eerste kwartaal duidelijkheid over zou komen. De bedoeling is nu dat in september Staatssecretaris Stientje van Veldhoven de Tweede Kamer zal informeren wat de nieuwe prijs van de OV-chipkaart wordt.

Dat zegt Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) tegenover Treinreiziger.nl. Een persoonlijke en anonieme OV-chipkaart kosten nu nog 7,50 euro. Omdat de kwestie complex werd, is er in het eerste kwartaal geen besluit genomen, zegt De Jonge. Later werd de beslissing uitgesteld tot april en juni, maar ook dat is niet gehaald. Nu richten de vervoerders zich op september. De Jonge heeft er nu vertrouwen in dat dit deze keer wel gaat lukken. “We zijn al heel ver, maar we moeten de puntjes nog op de i zetten.” Hij wijst erop dat de consumentenorganisaties ook bij het NOVB zijn aangesloten.

Kaart vernieuwen

De vervoerders willen niet alleen de aanschafprijs verlagen, maar er wordt ook gekeken naar een prijsverlaging bij kaartvernieuwing. Nu betalen reizigers als de kaart na vijf jaar verloopt opnieuw 7,50 euro. Alleen vaste klanten van NS hoeven die kosten niet te betalen. Dit jaar moet er ook een besluit komen over het enkelvoudig in- en uitchecken. Reizigers moeten nu nog per vervoerder inchecken, maar reizigers ervaren dat als ongemakkelijk en ingewikkeld. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven schreef eerder dit jaar in een brief aan de Tweede Kamer dat het niet alleen een technisch maar vooral een bestuurlijk vraagstuk is.

OV-chipkaart relatief duur

Al jaren is er kritiek op de aanschafprijs van de OV-chipkaart. In 2015 vergeleek Rover de prijs van de Nederlandse kaart met soortgelijke initiatieven in het buitenland. Wat blijkt: nergens is de kaart zo duur als in Nederland. En ook de vervangingskosten bij een defecte kaart zijn in Nederland veel hoger dan elders. De Consumentenbond eiste samen met Rover dat de kosten zouden dalen. 77.000 consumenten ondersteunden die oproep, maar vervoerders besloten daaraan geen gehoor te geven. Dat de vervoerders dat nu alsnog doen, is opmerkelijk. Connexxion-directeur Bart Schmeink verdedigde toen namens de vervoerders nog de hoge aanschafprijs. Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan, zo stelde de directeur.

Beantwoorden
Peter van Lieshout

@Peter van Lieshout op maandag 23 juli 2018 om 07:39:

“Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan”. Zou dat de reden zijn dat ze er weinig bekendheid aan geven hoe je (via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen.htm) het resterende saldo kunt terugkrijgen als je kaart verlopen is?

Gemiddeld gooien reizigers met hun verlopen kaart zo’n 10 euro weg, dus blijkbaar zijn de productiekosten van een chipkaart 17,50. Dat je regelmatig een wegwerp-treindagkaart kunt kopen voor 15 euro is dan pure liefdadigheid.

Beantwoorden

@Sander Lam op maandag 23 juli 2018 om 10:37:

“Connexxion-directeur Bart Schmeink verdedigde toen namens de vervoerders nog de hoge aanschafprijs. Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan, zo stelde de directeur”.

Connexxion – directeur Bart SCHMEINK zit – excusez l’expression – “uit zijn nek te lullen”. omdat openbaar vervoerbedrijven – net als banken – helemaal niet failliet kunnen gaan. Bovendien staat het bedrijf van de heer SCHMEINK volgens de Volkskrant in de top 100 van de grootste bedrijven van Nederland, werkt Connexxion bij haar commerciële activiteiten met vrijwilligers – iets wat giganten als Shell, Unilever, AkzoNobel en Philips niet eens lukt – én maakt ook nog eens deel uit van de gigantische Franse staatsmultinational Transdev SA.

En – interessant voor Helmondse ov – reizigers – Connexxion is eigenaar van Hermes, dat verantwoordelijk is voor het busvervoer in en rond Helmond.

Ik vraag me sterk af, of het Helmondse openbaar (bus)vervoer wel gediend is met een CEO die pertinente – en aanwijsbare – onwaarheden zit te verkopen, maar ik vraag me al jarenlang een hoop af over het busvervoer met de bus in Helmond, in zuidoost Brabant, in heel Brabant….

Beantwoorden
Peter van Lieshout

Update:
NS zag vorig jaar wéér vollere treinen in Helmond
In 1 van de 4 Helmondse stations stapten vorig jaar gemiddeld 12.022 personen in en uit de trein. Daarmee steeg dat aantal op een gemiddelde werkdag met 3,9%. In 2017 was het ook al drukker, zie helemaal bovenaan. Over heel Nederland bezien zag de NS het aantal treinreizigers vorig jaar met 2,2% toenemen.
De 3 kleinste treinstations in onze stad namen het grootste aandeel in die stijging (zie tabel). Station Brandevoort verwelkomde 11% meer in- en uitstappers, ‘t Hout 10% en Brouwhuis scoorde plus 7%. De links onder die namen tonen je filmpjes van hoe de machinist die stations ziet.

archieffoto

Beantwoorden

Hopelijk besluit de een of andere koekwaus niet om stations te sluiten in Helmond. De NS is bijna de enige vorm van openbaar vervoer hier……vanuit de trein de auto in ipv met openbaar vervoer verder reizen. Hoezo klimaataccoord ?

Beantwoorden

Bovenstaande update van de weblog van Helmond sluit naadloos aan bij onderstaand artikel in het Eindhovens dagblad van eergisteren – het hele artikel kunt u terugvinden op de site van het ED – en bij Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer over de opkomst en ondergang van Bravoflex van Hermes ook op deze weblog.
————————————–
Einde ov-chip in zicht, kabinet overweegt afschaffing in 2023

De ov-chip heeft zijn langste tijd gehad, het kabinet overweegt afschaffing in 2023. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Spoor) vandaag aan de Tweede Kamer.

David Bremmer 03-07-19, 16:41 Laatste update: 17:50

Terwijl reizigers in Londen al jaren met hun bankpas of mobiele telefoon kunnen inchecken in de metro, zitten Nederlandse forenzen in trein en bus opgescheept met de huidige ov-chipkaart. Die kaart die tussen 2005 en 2012 landelijk werd uitgerold, is gebaseerd op verouderde technologie en heeft volgens het kabinet zijn langste tijd gehad.

Beantwoorden
Peter van Lieshout

Nog een station bij komen

Beantwoorden

Nu nog nachtnet

Beantwoorden

@Paula Janssen; over het sluiten van één der Helmondse treinstations is geen sprake. Dit zal de komende jaar dus ook zeker niet gebeuren verwacht ik.

@Heert Tolhuis; een extra station binnen Helmondse grondgebieden zal niet snel gebeuren. Er zijn op dit moment voldoende stations binnen deze gemeente en makkelijk te bereiken voor de inwoners. Ik verwacht dus niet dat Helmond er in de toekomst een station bij zal gaan krijgen. Wel heb ik ooit te horen gekregen dat een optie van een nieuw station nabij Nuenen een optie zou kunnen zijn. Deze plannen zijn echter heel heel sumier en zullen dan ook in de komende jaren vermoedelijk geen vervolg krijgen. Volgens mij is dit enkel een keer voorgesteld, zonder concrete aanwijzing dat dit ook echt nodig dient te zijn.

Rene van Riet; nachtnet…, ja.., dat zouden we allemaal wel graag willen! Gaat u er daarna ook gebruik van maken elke nacht? Vermoedelijk niet. Het in stand houden van een nachtnet kost, let op, per trein al duizenden euro’s. Waarom kost een nachttrein duizenden euro’s? Daar zijn een aantal redenen voor; personeelskosten (machinist en conducteurs), kosten voor gebruik van het spoor. Verder zullen er nog meer kostenposten zijn. Het idee voor een nachttrein tussen Helmond en Eindhoven is in het verleden al meermaals geopperd, maar zo uit mijn hoofd is de belangrijkste reden dat dit niet doorgaat omdat de baten niet opwegen tegen de kosten. De nachttrein zal nog even op zich laten wachten.

Beantwoorden

Weer een groot compliment voor deze NS medewerker die volgens mij een realistisch beeld neerzet.

Beantwoorden
Peter van Lieshout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *