Buiten is het 13 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.933 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
10reacties

archieffotoNatuurlijk was Helmond Centraal in 2017 opnieuw het drukste van de 4 stations in Helmond. Met 7.345 mensen die daar per werkdag in- en uitstapten was dat een plus van 4% in vergelijking met een jaar eerder. Het treinstation in Brandevoort behaalde met 10% echter de grootste stijging. Daar werden 1.353 op een doordeweekse dag verwerkt. 
In Brouwhuis waren 3% minder reizigers (1.657) en Helmond ’t Hout steeg met 7% naar 1.211. Vorig jaar was het totale aantal treinreizen in Nederland op een gemiddelde werkdag ongeveer 1,3 miljoen, een groei van 2%. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen (NS) die zich daarbij vooral baseerde op de OV‐chipkaartdata. Utrecht Centraal bleek opnieuw het grootste station van Nederland met per werkdag 186.313 mensen.

10 reacties:

In Brandevoort worden 1.353 reizigers op een doordeweekse dag verwerkt.
In Brouwhuis waren 3% MINDER reizigers (1.657)
Niet om het beter te weten, maar ik zie toch echt dat er in Brouwhuis meer reizigers zijn per dag ! Waar komt dan de melding vandaan in dezelfde regel dat het er in Brouwhuis MINDER zijn?

Beantwoorden

@Paula op donderdag 12 juli 2018 om 11:53:

Het lagere aantal treinreizigers in Brouwhuis is terug te lezen in deze lijst (pdf) die de NS vanochtend publiceerde. Daarin staan alle in- en uitstappers per Nederlands station in 2016 en 2017.

Beantwoorden

Blijft grappig om te zien; klein stadje met 4 stations 🙂

Beantwoorden

@Paula op donderdag 12 juli 2018 om 11:53:

Wat is dat toch de laatste tijd… Waarom is het toch zó moeilijk om een kort stukje te lezen en te **begrijpen**?

Er staat nergens dat Brouwhuis minder reizigers heeft dan Brandevoort. Er staat dat Brouwhuis 3% minder reizigers heeft. Als je vervolgens tijdens het lezen even probeert te onthouden wat je een paar woordjes terug hebt gelezen dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat het gaat om “3% minder dan vorig jaar”.

Verder gaat het ook niet om totalen maar om de grootste **stijging**. Je weet wel, zoals beschreven staat in de GROTE RODE TITEL BOVEN HET BERICHT.

Nondekut man, wat een ellende… Maar goed, gelukig doe je het niet om het beter te weten he?

Beantwoorden

Een NS – station is nooit een beginpunt of een eindpunt voor ov – reizigers. Ook niet in Helmond. Een ov – reiziger komt ergens vandaan (bijvoorbeeld van huis) en gaat ergens anders naar toe (bijvoorbeeld naar werk, school, ziekenhuis of op bezoek bij oma en/of opa c.q. de kinderen of kleinkinderen).

De stijging van +/+ 4% van het aantal treinreizigers via NS Helmond Centraal staat in schril contrast met de daling van het aantal busreizigers van de bussen – Flexbussen en andere bussen – van Hermes in Helmond (zie hieronder).

————-
Uit het ED:

“Dagelijks 70 tot 110 reizigers in Helmondse flexbussen

HELMOND – Op doordeweekse dagen maken tussen de zeventig en honderdtien Helmonders een ritje met Bravo flex, de op afroep rijdende busjes. Openbaar vervoerder Hermes noemt die aantallen ‘hoger dan verwacht”.
(Simon Rood in het Eindhovens Dagblad van 12-04-18)”.
—————————————————————————-

Het aantal in – en uitstappers op het Helmondse NS – station is in vergelijking met 2016 van 7054 gestegen tot 7345 in 2017. Het verschil is 291 treinreizigers en is inderdaad 4% in de plus!

Het totaal aantal gebruikers van de Bravoflex – busjes van Hermes op een normale werkdag vormt slechts +/- 1/3 tot 1/4 van de STIJGING van het aantal in- en uitstappers van de treinen van de Nederlandse Spoorwegen óók op een normale werkdag.

Deze cijfers moeten het Helmondse college van B & W, de politieke partijen die deel uitmaken van de Helmondse gemeenteraad, Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Noord Brabant en ook Hermes zelf toch aan het denken zetten en – eindelijk! – aanzetten tot actie in het belang van de Helmondse ov – reizigers!

En om Helmond niet de twijfelachtige reputatie te geven het slechtste openbaar (bus)vervoer in vergelijking met vergelijkbare steden in Nederland te hebben.

Voor de liefhebber en als een “reminder” voor het college van B & W en de gemeenteraad verwijs ik naar “Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer” hier op de weblog van Helmond met maar liefst bijna 100 reacties.

Beantwoorden
Peter van Lieshout

@Peter van Lieshout op donderdag 12 juli 2018 om 14:32:

Anders gezegd: op doordeweekse dagen is het aantal Bravoflex – reizigers van Hermes +/- ÉÉN PROCENT – ja, u leest het goed – van het aantal NS – reizigers op het NS station Helmond Centraal ( en dan laat ik de NS stations Brandevoort, ’t Hout, Brouwhuis nog buiten beschouwing; en dan laat ik het aantal Bravoflex – reizigers op zaterdag ook buiten beschouwing, want die aantallen liggen nog beduidend lager; en dan laat ik het aantal Bravoflex – reizigers op zondag ook buiten beschouwing, want – OEPS – op zondag rijdt Bravoflex helemaal niet).

Beantwoorden
Peter van Lieshout

Gevonden op de site van “treinreiziger.nl”
Dit gaat alle ov – reizigers aan, dus ook alle ov – reizigers in Helmond.
Op deze site kunt u aantal reacties lezen en trouwens ook goedkope – dus interessante – aanbiedingen voor NS – treinreizigers vinden
——————————————————————————————–
Nog geen duidelijkheid over nieuwe prijs OV-chipkaart

19 jul 2018 16:57

OV-chipkaart

Er is nog geen besluit genomen over hoeveel de OV-chipkaart in de toekomst gaat kosten. Naar verwachting zal daar pas in september duidelijkheid over zijn. Het was eerder de bedoeling dat hier al in het eerste kwartaal duidelijkheid over zou komen. De bedoeling is nu dat in september Staatssecretaris Stientje van Veldhoven de Tweede Kamer zal informeren wat de nieuwe prijs van de OV-chipkaart wordt.

Dat zegt Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) tegenover Treinreiziger.nl. Een persoonlijke en anonieme OV-chipkaart kosten nu nog 7,50 euro. Omdat de kwestie complex werd, is er in het eerste kwartaal geen besluit genomen, zegt De Jonge. Later werd de beslissing uitgesteld tot april en juni, maar ook dat is niet gehaald. Nu richten de vervoerders zich op september. De Jonge heeft er nu vertrouwen in dat dit deze keer wel gaat lukken. “We zijn al heel ver, maar we moeten de puntjes nog op de i zetten.” Hij wijst erop dat de consumentenorganisaties ook bij het NOVB zijn aangesloten.

Kaart vernieuwen

De vervoerders willen niet alleen de aanschafprijs verlagen, maar er wordt ook gekeken naar een prijsverlaging bij kaartvernieuwing. Nu betalen reizigers als de kaart na vijf jaar verloopt opnieuw 7,50 euro. Alleen vaste klanten van NS hoeven die kosten niet te betalen. Dit jaar moet er ook een besluit komen over het enkelvoudig in- en uitchecken. Reizigers moeten nu nog per vervoerder inchecken, maar reizigers ervaren dat als ongemakkelijk en ingewikkeld. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven schreef eerder dit jaar in een brief aan de Tweede Kamer dat het niet alleen een technisch maar vooral een bestuurlijk vraagstuk is.

OV-chipkaart relatief duur

Al jaren is er kritiek op de aanschafprijs van de OV-chipkaart. In 2015 vergeleek Rover de prijs van de Nederlandse kaart met soortgelijke initiatieven in het buitenland. Wat blijkt: nergens is de kaart zo duur als in Nederland. En ook de vervangingskosten bij een defecte kaart zijn in Nederland veel hoger dan elders. De Consumentenbond eiste samen met Rover dat de kosten zouden dalen. 77.000 consumenten ondersteunden die oproep, maar vervoerders besloten daaraan geen gehoor te geven. Dat de vervoerders dat nu alsnog doen, is opmerkelijk. Connexxion-directeur Bart Schmeink verdedigde toen namens de vervoerders nog de hoge aanschafprijs. Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan, zo stelde de directeur.

Beantwoorden
Peter van Lieshout

@Peter van Lieshout op maandag 23 juli 2018 om 07:39:

“Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan”. Zou dat de reden zijn dat ze er weinig bekendheid aan geven hoe je (via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen.htm) het resterende saldo kunt terugkrijgen als je kaart verlopen is?

Gemiddeld gooien reizigers met hun verlopen kaart zo’n 10 euro weg, dus blijkbaar zijn de productiekosten van een chipkaart 17,50. Dat je regelmatig een wegwerp-treindagkaart kunt kopen voor 15 euro is dan pure liefdadigheid.

Beantwoorden

@Sander Lam op maandag 23 juli 2018 om 10:37:

“Connexxion-directeur Bart Schmeink verdedigde toen namens de vervoerders nog de hoge aanschafprijs. Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan, zo stelde de directeur”.

Connexxion – directeur Bart SCHMEINK zit – excusez l’expression – “uit zijn nek te lullen”. omdat openbaar vervoerbedrijven – net als banken – helemaal niet failliet kunnen gaan. Bovendien staat het bedrijf van de heer SCHMEINK volgens de Volkskrant in de top 100 van de grootste bedrijven van Nederland, werkt Connexxion bij haar commerciële activiteiten met vrijwilligers – iets wat giganten als Shell, Unilever, AkzoNobel en Philips niet eens lukt – én maakt ook nog eens deel uit van de gigantische Franse staatsmultinational Transdev SA.

En – interessant voor Helmondse ov – reizigers – Connexxion is eigenaar van Hermes, dat verantwoordelijk is voor het busvervoer in en rond Helmond.

Ik vraag me sterk af, of het Helmondse openbaar (bus)vervoer wel gediend is met een CEO die pertinente – en aanwijsbare – onwaarheden zit te verkopen, maar ik vraag me al jarenlang een hoop af over het busvervoer met de bus in Helmond, in zuidoost Brabant, in heel Brabant….

Beantwoorden
Peter van Lieshout

Onlangs heb ik op zondag een bezoek gebracht aan het Openluchtmuseum in Arnhem, waar oude trams een toeristisch rondje rijden over het Openluchtmuseum – terrein met verschillende in – en uitstaphaltes.

Ik ben tot de conclusie moeten komen, dat het “openbaar vervoer” – d.w.z. voor iedereen toegankelijk – in het Openluchtmuseum beter is dan in Helmond, want in Helmond rijdt op zondag – qua openbaar vervoer – helemaal NIKS!

Het Openluchtmuseum is trouwens een aanrader.

Beantwoorden
Peter van Lieshout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *