Buiten is het 6 graden, binnen zit al 15 jaar 😻

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 100.823 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
40reacties

Reizen met een zelfrijdende bus in Helmond? Met het ondertekenen van contracten met 3 consortia vanuit het Europese project FABULOS, zijn dergelijke minibussen zonder chauffeur in Helmond een stap dichterbij. Als aan alle veiligheidsvoorschriften en -regels wordt voldaan (zo benadrukt de gemeente een aantal keer in haar persbericht vanmiddag), rijden die vanaf dit najaar 3 maanden lang op proef tussen station Brandevoort en de Automotive Campus. Met reizigers en tussen het reguliere verkeer.
In 5 Europese steden worden tijdens een proefperiode 3 verschillende autonome shuttle-service-oplossingen getest. De eerste testen met zelfrijdende minibussen vinden in het voorjaar plaats in Gjesdal (Noorwegen), Helsinki (Finland) en Tallinn (Estland). En dit najaar zijn onze stad en Lamia (Griekenland) aan de beurt. Iedere stad heeft zijn eigen speciale uitdagingen. In Helmond besteden de partners extra aandacht aan het grote aantal fietsers. In de andere steden kijken ze vooral naar hellingrijden, gedrag onder hoge temperaturen en interactie met bestaand busverkeer. 
Het doel van FABULOS is het versnellen van zogeheten ‘last-mile-oplossingen’ op de Europese markt. Dat past bij Helmond want maar liefst 2/3 van de stad ligt volgens het persbericht binnen 1 mijl (= 1,6 km) afstand van 1 van de 4 treinstations. Wethouder Antoinette Maas: “Zeker in een last-mile-stad zoals Helmond biedt duurzame en innovatieve mobiliteitskansen. Ik ben blij met de stappen die we hierin kunnen zetten met de zelfrijdende minibus Fabulos.”
De mobiliteitswereld verandert snel. Straks rijden we in elektrische deelauto’s, -fietsen en -scooters. Het liefst via 1 app en in combinatie met het openbaar vervoer. Naast de zelfrijdende minibus zet de gemeente dit jaar in samenwerking met Europa en SmartwayZ.NL in op onder meer deelfietsen en elektrische steps.

In de reacties hieronder staan updates.

40 reacties:

Mag ik de documentaire: “Maximum Overdrive” aanraden.

Beantwoorden

ik houd mijn hart vast……….

Beantwoorden

Is zoiets niet al in één programma geweest genaamd geld over de balk waar zulke busjes ook reden in één andere stad en ook onbemand en wat een hele grote flop was geworden en vele miljoenen heeft gekost gaat Helmond weer geld over de balk gooien.????

Beantwoorden

Zijn de bussen ook toegankelijk ?

Beantwoorden
Helmond Toegankelijker

@Helmond Toegankelijker : Nee

Beantwoorden

Autonome bus rijdt voetganger aan in Wenen, experiment ook in Parijs gestopt
https://www.ad.nl/auto/autonome-bus-rijdt-voetganger-aan-in-wenen-experiment-ook-in-parijs-gestopt~ae39766f/

Beantwoorden

Vorig jaar juni filmde Dirk van Dam tijdens het Mobifestival op de Automotive Campus alvast de toekomst:

@Helmond Toegankelijker op dinsdag 4 februari 2020 om 17:21:
“Het is een testfase. Toegankelijkheid is zeker een belangrijk punt. We zullen dit meenemen.” Dat liet wethouder Antoinette Maas zojuist op een soortgelijke vraag weten.

Beantwoorden

Ik heb er wel vertrouwen in. Zelfrijdende bussen zullen heus weleens ongelukken veroorzaken, maar lang niet zo vaak als zelf rijdende mensen.

Beantwoorden

Hoezo “… en interactie met bestaand busverkeer”?

Bovendien zijn deze zelfrijdende minibussen BEDRIJFSVERVOER in plaats van openbaar vervoer .(even terzijde: net als “lightrail”).
Hoeveel Helmondse inwoners wonen er op de Automotive Campus???
Een “laatste kilometer oplossing” tussen het Elkerliek – ziekenhuis en NS station Helmond Centraal lijkt me relevanter.

Beantwoorden

Helmond waar zijn jullie mee bezig? Tis toch niet te geloven, in andere steden zijn ze verboden geworden, omdat ze te gevaarlijk zijn. En Helmond gaat er mee van start ( nou ja, op de proef dan ???? )

Beantwoorden

Eindhoven had in het begin van de 21ste eeuw ook zo’n project; de Phileas.
Lijn 401/402 van CS E’hvn naar E’hvn Airport v.v..
Zelfrijdende bus, miljoenenproject.

Ik moest destijds dagelijks met het ding mee voor mijn werk.
Zelfs met chauffeur had men de grootste moeite om het te laten rijden.
Het kwam regelmatig voor dat ik later dan gepland op m’n werk kwam (gelukkig flexibele werktijden) doordat de bus uitviel of onderweg om één of andere reden niet kon verder rijden.
En elke dag hetzelfde tafereel; veel toeristen in de bus met tassen en koffers.
Omdat de bus alleen kon remmen met grote remvertraging vielen de toeristen met bagage, – in navolging van de tweede wet van Newton (actie = – reactie) -, als dominostenen om in de bus.

Beantwoorden

@Erik Noten op dinsdag 4 februari 2020 om 14:45:

Was die pas op tv of komt die nog?

Beantwoorden

De voortvarendheid van Helmondse politici op het terrein van “mobiliteit” doet mij de denken aan de “Jetsons” – een komische tekenfilmserie uit de jaren ’60 van de vorige eeuw – die zich afspeelt in de verre toekomst van het ruimtetijdperk.

Het huidige niveau van de “mobiliteit” in Helmond doet mij denken aan de “Filintstones” – een komische tekenfilm – serie uit de jaren ’60 van de vorige eeuw – die zich afspeelt in het verre verleden van het Stenen Tijdperk.

De kloof tussen de Flintstones en de Jetsons is gigantisch en de kloof tussen de Helmondse politici en de Helmondse publieke opinie is nóg groter!

Beantwoorden

Grappig, men geeft zelfde soort reacties als toen in de 19e eeuw de eerste gemotoriseerde voertuigen op de weg kwamen.

Beantwoorden

Zorg eerst maar eens dat de stoplichten fatsoenlijk en slim werken, maar dat kunnen we al niet eens, laat staan zo’n project. Hoe was het ook al weer met Phileas gegaan?

Beantwoorden

@Fazzella op donderdag 6 februari 2020 om 09:12:

Je bedoeld de 18e eeuw?

Beantwoorden

@Twanneman op donderdag 6 februari 2020 om 09:35:

De 18e eeuw liep van 1701 tot 1800; de eerste auto was ca 1885, dat is de 19e eeuw…….

Beantwoorden

@Fazzella op donderdag 6 februari 2020 om 11:15:

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, eerst lezen dan tikken, Twanneman! 🙂

Beantwoorden

Update 1:
Het reizen in de zelfrijdende minibussen tussen station Brandevoort en de Automotive Campus is gratis tijdens de proefperiode dit najaar. Dat liet een woordvoerster van de gemeente Helmond zojuist weten.
Bart van Overbeeke maakte vorig jaar juni onderstaande foto met daarop een zelfrijdende minibus tijdens het Mobifestival op de Automotive Campus:

Beantwoorden

Deze dingen rijden in Berlijn ook. Nouja, rijden… ze staan meestal stil met allerlei storingen.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op donderdag 6 februari 2020 om 13:31:

Ik zou er persoonlijk geen gebruik van maken…

Beantwoorden

Nou nee dank u, ik ben nog niet levensmoe.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op donderdag 6 februari 2020 om 13:31:

TOF, ????????????????

Beantwoorden

Houdoe en bedankt bus chauffeur

Beantwoorden

En een tesla dan, stappen jullie daar wel in….

Beantwoorden

Jammer dat het geen waterstof mini busjes zijn…

Zouden ze op automotive campus makkelijk gebruik van kunnen maken…

Gemiste kans

Verder een mooi initiatief

Beantwoorden

Levens gevaarlijk!! Dus nee dank u ????????????

Beantwoorden

Pff teveel van die toekomstfilms gezien dat dat allemaal te hacken valt nee dankje hha stemme was ook ooit niet hackbaar nu ook hackbaar dusja i dont trust it.. roken was ook ooit gezond..

Beantwoorden

In Monaco ???????? rijden ze ook, is fantastisch ????

Beantwoorden

@Road King op vrijdag 7 februari 2020 om 07:44:

Dan wel, tenminste als de eigenaar een mooie vent is en zijn handen vrij heeft. 😉
???? hoge hakken???? echte liefde ????

Beantwoorden

Update 2:
Helmond stelt proef met zelfrijdende minibussen uit
De zelfrijdende minibussen tussen treinstation Brandevoort en de Automotive Campus gaan waarschijnlijk pas begin volgend jaar rijden. Deze shuttles zouden dit najaar de openbare weg op gaan, maar door corona is deze proef uitgesteld meldde een woordvoerster van de gemeente aan Computable.
Helmond is 1 van de 5 Europese steden waar een pilot met autonome shuttles plaatsvindt. De eerste testritten vonden in april plaats in Gjesdal (Noorwegen), Helsinki (Finland) en Tallinn (Estland). De testritten in Helmond waarvan je tijdens de proefperiode gratis gebruik kunt maken, stonden dit najaar op de planning. Maar ze worden uitgesteld tot ‘naar verwachting eind dit jaar of begin volgend jaar’, aldus de woordvoerster. De voorbereidingen kosten volgens haar meer tijd en doorlooptijd onder andere door de aangescherpte corona-richtlijnen.
Meer informatie over dit Europees pilotproject staat helemaal bovenaan en in de eerdere update.

Beantwoorden

dat ze maar normaal openbaar vervoer laten rijden. In de hele stad en niet voor een paar van de “uitverkozenen”?

Beantwoorden

Dit is nou echt weer iets bedachts. EU subsidie stroom naar elitaire ondernemertjes en alle overheden doen mee ter profilering van zichzelf als modern vooruitstrevend en duurzaam. Niemand heeft hierom gevraagd, ook de markt zelf geeft in niets aan dat dit gewenst is. Dit puur voor de gek houden. Machines bepalen dadelijk en wij zitten en staan er maar bij. Geen chauffeur, wie bedenkt het alleen al. Dat kan wil nog niet zeggen dat we het willen.
Gruwelijk plan.
Onmenselijk.
stom.

Beantwoorden

Update 3:
Zelfrijdende minibus FABULOS is in Helmond
Na enkele maanden uitstel (zie update 2), is het dan zover: de voorbereidingen voor de proef met de zelfrijdende minibus van het Europese project FABULOS in Helmond starten. De komende weken worden de shuttle en de route rijklaar gemaakt en worden testritten gereden. Als de minibus slaagt voor het eindexamen en de RDW en gemeente groen licht geven, dan start de proef met de zelfrijdende minibus medio januari. Mét reizigers, conform coronarichtlijnen en tussen het verkeer. Zonder chauffeur, maar met een veiligheidssteward die continu meekijkt en kan ingrijpen als het nodig is. “De weg is nog lang, maar dit is een grote stap vooruit naar een duurzame en verkeersveilige toekomst”, aldus wethouder Antoinette Maas.
De zelfrijdende minibus rijdt straks tussen Brandevoort station en de Automotive Campus. De route doorkruist Brainport Smart District, de slimste wijk van de toekomst. De 3 kilometer lange route bevat 4 haltes. Het gaat om station Brandevoort, Berenbroek en 2 haltes op de Automotive Campus, zie het kaartje onderaan. De zelfrijdende minibus rijdt tijdens deze testfase met een snelheid van maximaal 18 kilometer per uur. Dat is ongeveer een gemiddelde fietssnelheid. Op de minibus zitten sensoren waardoor het bewegingen op afstand kan waarnemen en zelf actie onderneemt. Voor de veiligheid worden er verschillende tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen, zoals een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor al het verkeer op de route. De shuttle wijkt niet af van zijn baan waarop hij is geprogrammeerd, ook rijdt hij voorzichtiger dan een gemiddeld weggebruiker en kan hij nog onverwacht remmen. Dus op de testroute worden andere weggebruikers door informatieborden daarvoor gewaarschuwd.
Helmond is als onderdeel van de regio Brainport Eindhoven binnen Europa een voorloper op gebied van slimme mobiliteit. Samen met het bedrijfsleven, overheden, onderwijs en kennisinstellingen wordt nieuwe technologie in Helmond ontwikkeld én toegepast, op straat en op de Automotive Campus. Dat is niet de enige reden waarom gemeente Helmond deelneemt aan de proef. “De stad groeit, dus ook het vervoer neemt toe”, aldus wethouder Antoinette Maas. “We willen een verkeersveilige, bereikbare, groene en schone stad zijn met duurzame vormen van vervoer voor iedereen. Helmond is een fietsstad met maar liefst 4 treinstations, maar het busvervoer staat onder druk. Zelfrijdend vervoer kan hiervoor in de toekomst een oplossing zijn. Daarom investeren we samen met Europa, de regio Brainport Eindhoven en het Zuid-Nederlandse programma SmartwayZ.NL in slimme mobiliteitsoplossingen zoals deelmobiliteit en zelfrijdend vervoer”.

Beantwoorden

Zelf rijdend maar toch iemand voor zekerheid.
Kan je net zo goed diegene (met rijbewijs) laten rijden.

Beantwoorden

Zonde nog minder werk voor de mens en al die bus chauffeurs maar zonder baan laten zitten… Slecht dat jullie erin bijdragen, schaam mezelf soms om een mens te zijn door dit soort praktijken… Hoe kan je als mens niet aan andere mensen denken maar aleen het kosten plaatje dat je nu geen chauffeur in dienst hoeft te nemen… Electrische bussen is bezuinigen zat! Nu ook al de chauffeur zijn baan ontnemen…

Beantwoorden
Ontneem de banen niet door AI bestu

Het feit dat de bussen onder druk staat is door het financieren van dit soort praktijken ipv de bus chauffeur zelf.. Als jullie die duizenden euro’s hadden geïnvesteerd aan chauffeurs was er veel minder druk op de bus.

Beantwoorden
Help Nederland realiseren wat ze do

Dit busje geeft het gebrek aan normale OV voorziening aan om in Helmond op je plek te komen. Mag hopen dat de gemiddelde Helmonder niet voor de kosten opdraait. Of komen er zo op korte termijn nog een hoop bij ?

Beantwoorden

Zelf rijdend met toezicht in het busje. Een traject van ca. 3 km. Geen passage van een voorrangsweg en op het traject ook geen verkeerslichten. De weg van massaal gebruik van zo’n busje is nog lang.

Beantwoorden

Onderstaande bijdrage van mijn hand is – ik geef het direct toe – verre van origineel, maar hetzelfde kan gezegd worden van de Helmondse politiek – het college, de gemeenteraad – met hun jargon waar ondertussen toch écht niemand in Helmond nog intrapt.

Ik citeer wethouder Antoinette MAAS: “duurzaam”, “verkeersveilig”, “bereikbare, groene en schone stad” , met duurzame vormen van vervoer”, “voor iedereen” ????, “het busvervoer staat onder druk”
Afgezien van het laatste citaat – het busvervoer staat onder druk – zijn deze opmerkingen van een Trumpiaanse schoonheid. Of lelijkheid.

Hoe zit het trouwens met de ov – bereikbaarheid van het Helmondse Elkerliek – ziekenhuis in de nieuwe busdienstregeling van Hermes?
———————————————————————————
De voortvarendheid van Helmondse politici op het terrein van “mobiliteit” doet mij de denken aan de “Jetsons” – een komische tekenfilmserie uit de jaren ’60 van de vorige eeuw – die zich afspeelt in de verre toekomst van het ruimtetijdperk.

Het huidige niveau van de “mobiliteit” in Helmond doet mij denken aan de “Filintstones” – een komische tekenfilm – serie uit de jaren ’60 van de vorige eeuw – die zich afspeelt in het verre verleden van het Stenen Tijdperk.

De kloof tussen de Flintstones en de Jetsons is gigantisch en de kloof tussen de Helmondse politici en de Helmondse publieke opinie is nóg groter!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *