Buiten is het 1 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 90.954 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
26reacties

Vanochtend werd een fietser aangereden door een vrachtwagen. De gewonde fietser werd per ambulance afgevoerd. Dat gebeurde op de nieuwe kruising van de Kasteelherenlaan en de Heeklaan rond 07.45 uur.
Op exact hetzelfde punt daar in Helmond West vond woensdagmiddag ook een ongeval plaats tussen een fietser en een auto. Of die gewonde fietser na behandeling in de ambulance ook naar het ziekenhuis moest, is ons onbekend.
Vico Hoozemans maakte vanochtend de onderstaande foto.

26 reacties:

Direct omwonenden maken zich zorgen….

Sinds de openstelling van de nieuwe kruising Kasteelherenlaan / Heeklaan afgelopen juni hebben er al verschillende ongevallen plaatsgevonden. Dit heeft volgens mij te maken met een aantal zaken:

1) Tot op heden ontbreken nog steeds de route informatieborden. Voor véél bestuurders is het absoluut onduidelijk welke rijrichting ze moeten kiezen. Volgens de gemeente worden deze borden (pas) in oktober geplaatst. Waarom moet dit zo lang duren?

2) Deze nieuwe kruising kent veel bewegingen, het is dus druk. Veel overstekende fietsers en voetgangers. En dan nog de extra aftakking naar Houtsdonk Zuid. Tel daarbij op dat het hele infrastructuur nieuw is voor veel bestuurders. Ingrediënten genoeg voor ongelukken.

3) En dan tot slot nog; gedrag. Iets wat niet enkel op deze kruising een drama is maar een landelijke trend. Want tsja, je wilt toch heus niet te lang wachten, en als eerste bij het verkeerslicht weg zijn. Het ‘roodrijden’ hier is per uur ook niet op één hand te tellen…..

Hopelijk verbetert de situatie nu snel zodat er niet nog méér slachtoffers vallen.

Beantwoorden

Het is ook heel ononverzichtelijk en heel onlogisch geworden daar… dus vragen om ongelukken..

Beantwoorden

@Natas Bee op vrijdag 2 september 2016 om 09:48:

Dat vind ik ook; onduidelijk!

Beantwoorden

Een boete clausule voor het bedrijf dat de regel kasten bij houd wanneer het systeem langer als een dag niet functioneert mits er spraken is van bliksem inslag of ongeval dat het systeem buiten werking heeft gesteld .er kunnen doden door vallen en het milieu komt die stagnatie ook niet ten goede door al die pruttelende voertuigen waar geen beweging in komt

Beantwoorden

@Natas Bee op vrijdag 2 september 2016 om 09:48:

Het ontbreken van duidelijke route informatie is hier denk ik de grootste oorzaak…. Die paar gele ‘noodborden’ zijn simpelweg niet duidelijk genoeg.

Heb laatst een half uurtje staan kijken tijdens de spits; veel verkeer wisselt op het laatste moment van voorsorteervak of zoekt letterlijk zijn weg en heeft zodoende minder oog voor het overige verkeer.

De teller van ongevallen staat sinds de opening in juni op 3, waarbij ook 2 slachtoffers te betreuren zijn. Ik ben benieuwd wanneer onze gemeente hier iets aan gaat doen!

Vind het sowieso belachelijk dat de route informatieborden er nog niet staan. Geen idee waarom die zo lang op zich laten wachten. Het is toch een project van jaren. Dus tijd genoeg om dit eerder geregeld te hebben lijkt me….

Beantwoorden

De eerste keer dat ik daar reed moest ik ook op het laatste moment van rijbaan verwisselen. Kwestie van wennen dacht ik , komt wel goed.

Ik kom dus met mijn bromscooter uit de tunnel en wil via de Heeklaan richting Kanaaldijk.
Tot mijn stomme verbazing kreeg ik maar geen groen.
Terwijl het tegenmoet komende afslaande verkeer richting Houtsdonk , al 2 keer groen had gehad.
De kruising was inmiddels leeg , op mij na , maar er gebeurde niks.
Tja , toen ben er toch door heen gereden.

Volgende dag precies het zelfde , maar toen kwam er een auto op dezelfde rijstrook achter mij aanrijden.
Pats wel groen. Ik ben te licht !!! , blijkbaar.

Vico , heb jij dit ook kunnen waarnemen ?

Beantwoorden

@dartjan op vrijdag 2 september 2016 om 15:01:

Ik zal het dit weekend eens gaan checken. Via de Facebook groep Houtsdonk Actueel komen er ook meldingen binnen van foutief afgestelde verkeerslichten.

Kijk maar goed uit @dartjan! Je hoort van me.

Beantwoorden

Een rotonde was beter geweest 🙂 minder stoplichten en borden.

Beantwoorden

Verkeerslichten staan zeker niet lekker ingesteld en zoals Vico ook zegt is het ontbreken van duidelijke routeborden de grootste reden i.m.o. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar de eerste twee-drie keer moest ik ook heel goed kijken en zoeken welke baan naar waar leidt.

Treurig dat het eerst tot ongelukken moet leiden voordat men überhaupt eens gaat kijken of alles klopt zoals het op de tekentafel ontworpen is…

Beantwoorden

Ik denk dat iedereen, die dit punt regelmatig passeerde, verrast is door de totaal andere situatie. Als je zoals voorheen, vanaf de Engelse weg komend, rechtdoor over de Heeklaan wilt rijden, dan moet je nu linksaf slaan. Bovendien is het een dubbele rijbaan. Er wordt op het laatste moment vaak nog van rijbaan gewisseld. Vandaag moest ik dit punt per fiets passeren, richting Helmond West. Dit is overzichtelijker dan rechtdoor fietsen zoals vroeger. Als je nu met de weg mee gaat kom je in Helmond West uit. Wil je rechtdoor over de Heeklaan, dan is dit erg onoverzichtelijk hoe je moet fietsen. Je ziet dat mensen andere keuzes maken om per fiets het nieuwe kruispunt over te steken en het duurt lang als je het via de officiële manier doet. Dit is zeer zeker geen verbetering

Beantwoorden

Zoals al werd aangegeven staan de stoplichten inderdaad niet lekker afgesteld. Als je als automobilist vanaf de Heeklaan wil afdraaien richting het kanaal kom je vaak eerst te staan voor de afslag naar de flats terwijl er geen enkele fietser te bekennen is om over te steken.

Verder zie je inderdaad veel verkeer op het laatste moment wisselen omdat ze richting kanaal willen maar verkeerd staan. Hopelijk wordt dat beter als de borden er staan.

Beantwoorden

@dartjan op vrijdag 2 september 2016 om 15:01:

Nu maar hopen dat er over dat kruispunt geen doorgaand verkeer rijdt dat er voor het eerst komt. 😉 Dan is dat kruispunt weer een stuk veiliger. 🙂

Beantwoorden

Zojuist alle oversteekplaatsen uitvoerig getest. Maar geen enkele keer kwam ik in de problemen. Soms duurde het wat langer. Wat mij wel opvalt is dat verkeer komende vanaf de Kanaaldijk zich regelmatig vergist. Ze willen dan onder de tunnel door de Kasteelherenlaan op maar kiezen een van de voorsorteervakken naar links richting de Heeklaan. Veel automobilisten kiezen er dan toch voor om de Kasteelherenlaan te volgen terwijl op dat moment fietsers en voetgangers daar ook groen licht krijgen…. Tsja, en dan gaat het snel mis natuurlijk.

Beantwoorden

Dat kruispunt is ontworpen en ingericht door een zwakbegaafde leerling uit het voorbereidend kleuteronderwijs.
Overigens prijzenswaardig dat een enkele Helmonder over voldoende tijd beschikt om een paar uren bij een stoplicht te gaan staan.

Beantwoorden

Bravo Vico.
Als je er niet veel komt, en de oude situatie in gedachten hebt, sorteer je met de auto vrijwel altijd verkeerd voor en zit je zo in Helmond-West. Tenminste dat is mijn ervaring. Met de fiets ben ik er nog niet geweest en weet zodoende niets over de situatie met de fietsersverkeerslichten te melden!

Beantwoorden

Ze moeten eerst de kruising goed bekijken borden strepen en de pijlen op de weg er deugt daar niets van.

Beantwoorden
A.f.c. Van Den Broek

Wat vreemd, ik ben er vaak maar ik heb nog niet meegemaakt dat ik zo lang moet wachten voor het stoplicht. Elke keer als ik er aankom wordt het vrij snel groen.

Beantwoorden

@A.f.c. Van Den Broek op maandag 5 september 2016 om 09:10:

Wat is er mis met de lijnen en strepen dan? Kan er niets vreemds aan ontdekken…..

@Bram Bakker op zaterdag 3 september 2016 om 18:07:

Nou, ‘een paar uren’ is wel een beetje overdreven. Ik woon direct aan die kruising en heb er zodoende veel zicht op.

Beantwoorden

@Bram Bakker op zaterdag 3 september 2016 om 18:07:

Ben jij zeker een zwakbegaafde leerling uit het basisonderwijs ?

Ik weet niet of je uit Helmond komt of uit een of ander boeren gat maar
hier in Helmond wonen ook mensen die bv. gepensioneerd zijn en die tijd
hebben om b.v. dit soort zaken goed te bekijken.
Ik ben er blij mee dat inwoners mee denken en opletten.

Beantwoorden

Beste Vico,
Bedankt voor je waarnemingen.
De discussie komt zo lekker op gang.

Beantwoorden

Vico,

BEDANKT !!!!!!

Beantwoorden

Goede waarnemening Vico. Het manco aan wegwijsborden en de domme afstelling van verkeerslichten was me ook al opgevallen.
Ik rij regelmatig van Mierlo-Hout naar Helmond-West en telkens als ik aan kom rijden vanaf de Heeklaan zie ik vertwijfeling bij mijn voorgangers. Op het laatste moment en meestal te laat sturen ze hun auto richting rechter voorsorteervak of erger nog rijden snel door rood en buigen dan af naar rechts richting kanaal.
Hopelijk gebeurt er geen ernstig ongeluk op deze lepe kruising. Heb zelf in de meedenkgroep Kasteelherenlaan gezeten en daar voorzagen we reeds de problematiek die deze ingewikkelde kruising met zich meebrengt. Dan is heldere wegbewijzering zeer wenselijk.
Een wegwijsbord Venlo / Weert / Deurne / Centrum Helmond / Centraal Station zou al veel duidelijk geven. Voor afslag links volstaat Helmond West / Eindhoven / Den Bosch

Beantwoorden

Komend vanaf het kanaal zou voor de afslag rechts een bord Mierlo-Hout Centrum volstaan.
Rechtdoor een bord Helmond-West / Eindhoven / Den Bosch
Linksaf een bord Mierlo-Hout / Mierlo / Geldrop én een apart bord Houtsdonk.
En dan nog hopen dat deze afslag niet gebruikt wordt om snel de auto’s op het rechterbaanvak in te halen. Levert ook al gevaarlijke situaties op. Heb het zelf een keer uitgeprobeerd. Geen goed plan. Levert gevaarlijke verkeerssituaties op.

Komend vanaf Helmond-West:
Rechtsaf: bord Mierlo-Hout / Mierlo / Geldrop en apart bord Houtsdonk
Linksaf: bord Deurne / Venlo / Weert / Maastricht

Beantwoorden

Ben ook benieuwd wat de navigatiesystemen gaan doen met deze situatie.

Beantwoorden

@ikke 2, @dartjan en @Mien,

Bedankt voor jullie reactie. De situatie is inderdaad best complex en voor veel automobilisten erg onduidelijk. Heb de gemeente benaderd en nagevraagd waarom die borden zo lang op zich laten wachten. Ik kreeg daar simpelweg geen eenduidig antwoord op.

Afgelopen week is er wel langdurig gewerkt aan de instelling/afstelling van de verkeerslichten. Wellicht dat dit wat verbeteringen heeft opgeleverd.

En dan zie ik het ook nog zeker misgaan op het fietspad aan de zijde van de wijk Houtsdonk. Vanaf de kruising richting Mierlo-Hout (Heeklaan) geldt hier een inrijverbod voor fietsers (eenrichtingsverkeer) maar dit wordt massaal genegeerd…. vervolgens steken de fietsers in tegenovergestelde richting de aansluiting met de Houtsdonk Zuid over en aan die zijde staat dus geen verkeerslicht…… Afslaand autoverkeer wordt wel geattendeerd op fietsers, maar niet vanuit die richting.

Beantwoorden

Hopelijk is er geen dodelijk slachtoffer nodig voordat de gemeente aan de slag gaat. Ze zouden toch iets moeten hebben geleerd van dat dodelijk ongeval op dat kruispunt van de snelweg bij Brandevoort (vorig jaar?). Daar werd vooraf ook voor gewaarschuwd!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *